'Miljoenenstrop voor overheid door IT-fiasco'
Uitgegeven op donderdag 27 oktober 2005 om 21:53:10
(Novum) - De overheid is tegen een miljoenenstrop aangelopen door de aanschaf van een computersysteem dat niet blijkt te voldoen. Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing Alexander Pechtold moet VVD en CDA uitleggen hoe dit kon gebeuren. Dat meldt RTL Nieuws donderdag.
Het gaat om een nieuw computersysteem voor de salarisadministratie van ambtenaren, P-direkt. Duizend van de vijftienhonderd ambtenaren die werken op personeelsafdelingen van ministeries zouden daarmee overbodig worden. P-direkt had de overheid zo veertig miljoen euro per jaar moeten besparen. Gehoopt werd dat het systeem zou zorgen voor meer effectiëntie en minder bureaucratie.
Na drie jaar werk aan het systeem blijkt het echter niet te voldoen. De invoering wordt daarom afgeblazen. IBM, dat P-direkt bedacht, moet wel worden betaald. Onderhandelingen met de softwareontwerper over de voorwaarden voor beëindiging gaan bepalen hoe groot de schade voor Pechtold precies wordt.
Kamerleden Zsolt Szabo (VVD) en Eddy van Hijum (CDA) reageren teleurgesteld. "Het doel was minder bureaucratie, minder regels; dus kostenbesparing", zegt Szabo. "Het ziet ernaar uit dat dat met dit traject aan het vertragen is." Van Hijum wijst erop dat de financiële schade niet alleen aanzienlijk is, maar dat ook de kabinetsplannen om een effectievere overheid te realiseren een deuk oplopen.
[Copyright 2005, Novum]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Begrijp ik hieruit dat 2/3 van de afdeling personeelsafdeling bij de overheid zich met de salariëring bezig houdt, is dat niet wat veel?
Het had me ook beter geleken als ze een systeem hadden genomen wat reeds in gebruik is bij een bedrijf dat ook tienduizenden in dienst heeft, dan hoef je zelf het wiel niet uit te vinden en daardoor ben je goedkoper uit.
Ik heb het zelf in de praktijk ook bij een voormalig werkgever aangetroffen en arrogantie is vaak de doorslaggevende reden geweest.
Yeah baby Yeah!