pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:19 |
Ik zat een paar weken terug een repetitie bij wiskunde, en ik ben gewend om in programmeertalen het %-symbool te gebruiken bij restdelingen.(5%3 = 2, want 5 delen door 3 is 1 en 2 rest.) Ik dus al ingeleverd bedacht ik me ineens dat die man dat misschien niet zou weten, dus ik nog snel naar hem toe voordat de hele som fout gerekend wordt, en hij bleek het symbool inderdaad niet te herkennen voor restdelingen, toen ik uitlegde wat ik bedoelde met de som rekende hij hem wel goed en snapte ook wat ik bedoelde. Toen ik vroeg wat voor symbool er dan officieel gebruikt wordt in de wiskunde keek hij me raar aan en wist hij het zelf eigenlijk ook niet te vertellen. Nu zou hij er naar zoeken en ik ook, maar hij had ook nog niks gedaan hoorde ik vandaag van hem, dus ik doe zelf maar iets. Dus, wat is het symbool in de wiskunde voor restdelingen? Dus om op het resterende aantal te komen. Ik hoop dat jullie het weten, ben erg benieuwd. Alvast bedankt, pc-fr34k | |
ARKON | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:20 |
% is de restdeling | |
ARKON | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:22 |
of anders zet je er modulo /modulus bij. [edit] kut heb nieuwe bericht aangemaakt ![]() | |
pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:29 |
Ja, hij dacht zelf dus dat % niet gebruikt zou worden omdat dat al een teken is dat ergens anders voor gebruikt wordt(percentages. ![]() Btw, niet dat het echt nodig is, maar is hier ook een 'toets' voor op de meeste rekenmachines? | |
Louterman | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:38 |
typ | |
pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:41 |
Is dat als tvp bedoeld, of bedoelde je de toets hyp en was hete en typo? | |
Rene | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:43 |
We hebben een huiswerktopic ![]() | |
pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:45 |
Het is geen huiswerk maar een apparte vraag over wiskunde. ![]() | |
ARKON | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:50 |
modulo is de restwaarde oftewel modulo is % | |
L4mpje | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:52 |
Google leverde me dit op: rekenen met resten. Hoop dat je er wat aan hebt. | |
pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:54 |
En als ik dat zou op moeten schrijven op een proefwerk doe ik dan dan zo: De modulo van 5/3 = 2 Zo: 5 modulo 3 = 2 En wat raad je aan om te gebruiken, is het %-symbool algemeen bekend bij (overige) leraren zodat ik het wel gewoon kan gebruiken op het examen? | |
Jegorex | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:56 |
mod wordt ook wel vaak gebruikt. Is dus de afkorting van modulo. | |
ARKON | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:56 |
allebei kan, maar met wiskunde zou ik modulo doen als je leeraar geen % kent. bij mij op school gebruik ik gewoon % en dat wordt goed gerekend (hogeschool utrecht) anders vraag je het even? | |
Maethor | dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:00 |
quote:De hypknop is ervoor om bijv. de sinus hyperbolicus uitrekenen. Dan druk je eerst op [hyp] en dan op [sin]. Ik ken verder ook alleen het procentteken, maar da's ook meer uit de informatica. | |
pc-fr34k | dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:02 |
Die link heeft me erg geholpen, bedankt, de rest ook bedankt, ik begrijp dat ik het met het %-symbool toch goed had. Die elraar begrijpt me nu inmiddels wel als ik % gebruik, zal hem vragen of ik modulo beter kan gebruiken of dat het niet uitmaakt(ik neem aan dat hij als wiskunde leraar dat toch wel kent. ![]() | |
ijsklont | dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:17 |
Buiten programmeertalen ben ik het symbool % anders nooit tegengekomen, maar alijd iets als 5 = 2 mod 3, waarbij de = er eigenlijk eentje moet zijn met drie strepen. | |
McCarthy | woensdag 26 oktober 2005 @ 00:27 |
5 mod 3 = 2 | |
pc-fr34k | woensdag 26 oktober 2005 @ 16:50 |
quote:Ja. ![]() | |
Jegorex | woensdag 26 oktober 2005 @ 17:04 |
Ik heb ooit zelf een programmatje geschreven voor mijn grafische rekenmachine die dat doet. | |
thabit | woensdag 26 oktober 2005 @ 17:27 |
Er is geen officieel restsymbool. Je zult het zelf moeten definieren in een tekst waar je het gebruikt. | |
Anthraxx | woensdag 26 oktober 2005 @ 17:40 |
quote:Wat? Een restsymbool bepalen? | |
pc-fr34k | woensdag 26 oktober 2005 @ 23:46 |
quote:Oke, dus als je % gebruikt dan kan het fout worden gerekend al;s je het niet defineerd? Is 5 mod 3 ![]() quote:Nee, zijn rekenmachine een restgetal uiit laten rekenen. ![]() | |
thabit | donderdag 27 oktober 2005 @ 13:28 |
quote:Ik zou het zelf fout rekenen. De notatie 5 mod 3 = 2 is fout. Mod gebruik je op een andere manier: Je zegt a = b mod m als m een deler is van a-b (dus als a en b dezelfde rest geven bij deling door m). Je kunt dus bijvoorbeeld ook zeggen 8 = 5 mod 3. (Elk =-teken hier is er eigenlijk een met 3 streepjes). Wil je een notatie % netjes invoeren dan moet je bijvoorbeeld zeggen dat voor gehele a en positieve gehele b het getal a%b gedefinieerd is als het unieke gehele getal r met a = r mod b en 0 <= r < b. Opgave. Bewijs dat dit getal r inderdaad uniek is. |