FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / [Wiskunde]Rest symbool
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:19
Ik zat een paar weken terug een repetitie bij wiskunde, en ik ben gewend om in programmeertalen het %-symbool te gebruiken bij restdelingen.(5%3 = 2, want 5 delen door 3 is 1 en 2 rest.) Ik dus al ingeleverd bedacht ik me ineens dat die man dat misschien niet zou weten, dus ik nog snel naar hem toe voordat de hele som fout gerekend wordt, en hij bleek het symbool inderdaad niet te herkennen voor restdelingen, toen ik uitlegde wat ik bedoelde met de som rekende hij hem wel goed en snapte ook wat ik bedoelde. Toen ik vroeg wat voor symbool er dan officieel gebruikt wordt in de wiskunde keek hij me raar aan en wist hij het zelf eigenlijk ook niet te vertellen. Nu zou hij er naar zoeken en ik ook, maar hij had ook nog niks gedaan hoorde ik vandaag van hem, dus ik doe zelf maar iets.

Dus, wat is het symbool in de wiskunde voor restdelingen? Dus om op het resterende aantal te komen.

Ik hoop dat jullie het weten, ben erg benieuwd.
Alvast bedankt,
pc-fr34k
ARKONdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:20
% is de restdeling
ARKONdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:22
of anders zet je er modulo /modulus bij.

[edit]
kut heb nieuwe bericht aangemaakt
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:29
Ja, hij dacht zelf dus dat % niet gebruikt zou worden omdat dat al een teken is dat ergens anders voor gebruikt wordt(percentages. .) Maar als het dus wel zo is dan zeg ik dat wel tegen hem. En datwordt ook goed gerekend op een examen denk je? En wat bedoel je precies met module /modules? Kan je dat als een voorbeeld geven?

Btw, niet dat het echt nodig is, maar is hier ook een 'toets' voor op de meeste rekenmachines?
Loutermandinsdag 25 oktober 2005 @ 21:38
typ
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:41
Is dat als tvp bedoeld, of bedoelde je de toets hyp en was hete en typo?
Renedinsdag 25 oktober 2005 @ 21:43
We hebben een huiswerktopic
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:45
Het is geen huiswerk maar een apparte vraag over wiskunde. .
ARKONdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:50
modulo is de restwaarde
oftewel modulo is %
L4mpjedinsdag 25 oktober 2005 @ 21:52
Google leverde me dit op: rekenen met resten. Hoop dat je er wat aan hebt.
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:54
En als ik dat zou op moeten schrijven op een proefwerk doe ik dan dan zo:
De modulo van 5/3 = 2
Zo:
5 modulo 3 = 2

En wat raad je aan om te gebruiken, is het %-symbool algemeen bekend bij (overige) leraren zodat ik het wel gewoon kan gebruiken op het examen?
Jegorexdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:56
mod wordt ook wel vaak gebruikt.
Is dus de afkorting van modulo.
ARKONdinsdag 25 oktober 2005 @ 21:56
allebei kan, maar met wiskunde zou ik modulo doen als je leeraar geen % kent.
bij mij op school gebruik ik gewoon % en dat wordt goed gerekend (hogeschool utrecht) anders vraag je het even?
Maethordinsdag 25 oktober 2005 @ 22:00
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 21:41 schreef pc-fr34k het volgende:
Is dat als tvp bedoeld, of bedoelde je de toets hyp en was hete en typo?
De hypknop is ervoor om bijv. de sinus hyperbolicus uitrekenen. Dan druk je eerst op [hyp] en dan op [sin].

Ik ken verder ook alleen het procentteken, maar da's ook meer uit de informatica.
pc-fr34kdinsdag 25 oktober 2005 @ 22:02
Die link heeft me erg geholpen, bedankt, de rest ook bedankt, ik begrijp dat ik het met het %-symbool toch goed had. Die elraar begrijpt me nu inmiddels wel als ik % gebruik, zal hem vragen of ik modulo beter kan gebruiken of dat het niet uitmaakt(ik neem aan dat hij als wiskunde leraar dat toch wel kent. .)
ijsklontdinsdag 25 oktober 2005 @ 22:17
Buiten programmeertalen ben ik het symbool % anders nooit tegengekomen, maar alijd iets als 5 = 2 mod 3, waarbij de = er eigenlijk eentje moet zijn met drie strepen.
McCarthywoensdag 26 oktober 2005 @ 00:27
5 mod 3 = 2
pc-fr34kwoensdag 26 oktober 2005 @ 16:50
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:27 schreef McCarthy het volgende:
5 mod 3 = 2
Ja. ! Heb het vandaag tegen hem gezegt en hij kende modulo rekenen wel, hij kende alleen het %-symbool er niet voor. Is hier nou eigenlijk ook een manier voor op een rekenmachine, dat dat dus gelijk gedaan wordt?
Jegorexwoensdag 26 oktober 2005 @ 17:04
Ik heb ooit zelf een programmatje geschreven voor mijn grafische rekenmachine die dat doet.
thabitwoensdag 26 oktober 2005 @ 17:27
Er is geen officieel restsymbool. Je zult het zelf moeten definieren in een tekst waar je het gebruikt.
Anthraxxwoensdag 26 oktober 2005 @ 17:40
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 17:04 schreef Jegorex het volgende:
Ik heb ooit zelf een programmatje geschreven voor mijn grafische rekenmachine die dat doet.
Wat? Een restsymbool bepalen?
pc-fr34kwoensdag 26 oktober 2005 @ 23:46
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 17:27 schreef thabit het volgende:
Er is geen officieel restsymbool. Je zult het zelf moeten definieren in een tekst waar je het gebruikt.
Oke, dus als je % gebruikt dan kan het fout worden gerekend al;s je het niet defineerd? Is 5 mod 3 2 wel altijd goed? Ik enem aan dat je dat niet hoeft te defineren.
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 17:40 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Wat? Een restsymbool bepalen?
Nee, zijn rekenmachine een restgetal uiit laten rekenen. . Maarja, ik heb geen grafische rekenmachine. Dan maar handmatig met tussenstapjes opschrijven.
thabitdonderdag 27 oktober 2005 @ 13:28
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 23:46 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Oke, dus als je % gebruikt dan kan het fout worden gerekend al;s je het niet defineerd? Is 5 mod 3 [afbeelding] 2 wel altijd goed? Ik enem aan dat je dat niet hoeft te defineren.
Ik zou het zelf fout rekenen. De notatie 5 mod 3 = 2 is fout. Mod gebruik je op een andere manier:
Je zegt a = b mod m als m een deler is van a-b (dus als a en b dezelfde rest geven bij deling door m). Je kunt dus bijvoorbeeld ook zeggen 8 = 5 mod 3. (Elk =-teken hier is er eigenlijk een met 3 streepjes).

Wil je een notatie % netjes invoeren dan moet je bijvoorbeeld zeggen dat voor gehele a en positieve gehele b het getal a%b gedefinieerd is als het unieke gehele getal r met a = r mod b en 0 <= r < b.

Opgave. Bewijs dat dit getal r inderdaad uniek is.