abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31674520
Jefferson, de derde president vd VS heeft een enorme hoeveelheid materiaal nagelaten.
Een van de (voor mij opvallende) daden van hem is de voorbereiding vd wet op de godsdienstvrijheid.
Ik had de indruk dat Jefferson katholiek was.
En om een katholiek te vragen (in de 18e eeuw) dat er in het land godsdienstvrijheid moest komen kan ik me nauwelijks voorstellen. In Europa had dat al tot verschrikkelijke oorlogen geleid. En de paus had nog steeds een enorme invloed op het katholieke leven, inclusief katholieke politci.

Heeft iemand een idee waarom Jefferson als katholiek(?) zoiets deed.
Hij zou volgens mij de eerste kathliek zijn die vol enthousiasme godsdienstvrijheid propageerde.
pi_31674827
Ik weet niet of Jefferson katholiek was, maar een katholiek wordt als zodanig geboren en meteen na zijn geboorte als zodanig gedoopt. Hitler was strikt genomen ook katholiek, al was het maar omdat hij het nooit officieel herroepen heeft, in de praktijk geldde dit natuurlijk niet. Zo ook met Jefferson, bij keuze was hij een Deist, een godsdienstige stroming die gelooft dat er weliswaar een schepper is, maar dat deze zich na de schepping heeft teruggetrokken uit de wereld. Ook was hij vrijmetselaar, en in de praktijk gaat dat niet goed samen met het katholicisme. Thomas Jefferson heeft zelfs zijn eigen bewerking geschreven van het Nieuwe Testament, de Jefferson Bible. Hij heeft het nooit officieel uitgegeven, maar liet het circuleren onder zijn vrienden. Het belangrijkste aspect hiervan is dat hij alle wonderen en andere bovenaardse verschijnselen wegliet.

Uitleg over de Jefferson Bible:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jefferson_Bible
De Jefferson Bible zelf:
http://www.angelfire.com/co/JeffersonBible/
Uitleg over het Deisme:
http://nl.wikipedia.org/wiki/De%C3%AFsme
Uitleg over de Vrijmetselarij:
http://www.geocities.com/roggemansmarcel/vrijmets.htm
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:00:58 #3
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_31674866
- Edit LV -

ONZ is ----- die ----> kant uit. Leef je daar lekker uit.

[ Bericht 79% gewijzigd door Lord_Vetinari op 25-10-2005 11:44:59 (Totale kolderpost) ]
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 10:15:10 #4
13969 JAG
Judge Advocate General
pi_31675079
Jefferson was niet katholiek, lees http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Jefferson maar.
There are 10 types of people in this world: those that understand binary and those that don't
pi_31675104
Hij had hij niet enige verwantschap met een heidense stroming van nog voor Jezus? Ik ben de naam daarvan even kwijt.

Kan ook een andere founding father zijn trouwens.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_31675324
Mijn idee van zijn katholicisme kwam van deze bron en wel van deze pagina

"The catholic principle of republicanism [is] that every people may establish what form of government they please and change it as they please, the will of the nation being the only thing essential." --Thomas Jefferson: The Anas, 1792. ME 1:330
pi_31676214
Ik denk dat "catholic" in dit verband betekent: universeel, algemeen.
Een andere betekenis van het woord "catholic" dus.

Bovendien staat er "catholic principle" en niet "catholic Jefferson."
pi_31676330
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 11:16 schreef klaarover het volgende:

Bovendien staat er "catholic principle" en niet "catholic Jefferson."
Door dit woord dacht ik, "Oh, dan zal hij wel katholiek zijn".
En dat kon ik niet rijmen met een groot aantal uitspraken van hem.
Maar je kunt het ook zien vanuit een niet-katholiek, die iets zegt over het katholieke deel van de bevolking. Ergo, ik wist het niet.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:24:34 #9
127131 TrickyDick
I'm NOT a Crook
pi_31680591
Ik heb jouw link niet gelezen JAG, maar ik weet 100% zeker dat Kennedy de eerste katholieke president van de VS was en derhalve kan Jefferson geen katholiek zijn geweest.

Om op de vraag uit de eerste post in te gaan: De founding fathers waren voor het grootste gedeelte vrijdenkers en vertegenwoordigers van het liberalisme ... Hieruit vloeit automatisch een standpunt 'in favour of' godsdienstvrijheid ...
Politics Would Be A Helluva Good Business If It Weren't For The Goddamned People...
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:04:45 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31758105
Goed, bij geboorte Anglicaan, bij keuze Deist dus.
pi_31759657
Wat ik vervolgens interessant aan deze man vond (ik ben in zijn geschiedenis gedoken), is dat hij het nieuwe testament herschreef naar zijn inzicht (ik startte hier een topic: De Jefferson bijbel , maar het is vrijwel onbekend).

Ook zijn inzicht en ideeën over hoe je een staat het best kunt inrichten zijn fascinerend.
Jammer dat er maar weinig van dit soort mensen rondlopen.
  zondag 30 oktober 2005 @ 17:33:10 #13
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_31814256
ik weet vrijwel zeker dat "catholic" in deze zin "united"/"verenigd"/"alomvattend" betekent en niet rooms-katholiek.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_31814692
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 17:35 schreef Yosomite het volgende:
Wat ik vervolgens interessant aan deze man vond (ik ben in zijn geschiedenis gedoken), is dat hij het nieuwe testament herschreef naar zijn inzicht (ik startte hier een topic: De Jefferson bijbel , maar het is vrijwel onbekend).

Ook zijn inzicht en ideeën over hoe je een staat het best kunt inrichten zijn fascinerend.
Jammer dat er maar weinig van dit soort mensen rondlopen.
Dat heb ik boven allemaal al neergezet...
pi_31819691
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 17:48 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Dat heb ik boven allemaal al neergezet...
Zo snel ben ik niet.
Ik ben nu pas bezig die bijbel door te lezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')