abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_38669334
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 09:40 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.
Thank you very much
pi_38669469
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 20:35 schreef QTPi het volgende:

[..]

Thank you very much
Ole hyvä
pi_38669913
Dat zal vast 'geen dank' of 'graag gedaan' betekenen
pi_38676138
Hey lachen dit ga ik leren
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_38676928
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 20:48 schreef QTPi het volgende:
Dat zal vast 'geen dank' of 'graag gedaan' betekenen
Als ik het goed heb begrepen wel...
pi_38676940
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 23:04 schreef ssebass het volgende:
Hey lachen dit ga ik leren
Veel succes.
pi_40552417
toch maar eens reageren hier, even de historie

- half jaar op stage geweest in finland (2001)
- sindsdien nog steeds de gedachte om erheen te verhuizen (zou over 1 a 2 jaar moeten kunnen ivm werkervaring)
- nog steeds regelmatig op bezoek en een stel vrienden daar
- wel eens op zoek geweest naar een avondcursus fins in de omgeving van den haag, maar nooit kunnen vinden
- afgelopen week vrienden uit finland op bezoek gehad en bedacht dat ik die taal toch echt moet gaan leren

daarom de vraag: weet er iemand een goede cursus plek (avond) in de omgeving van den haag (of elders, bereikbaar in de randstad)????
pi_40652886
niemand
pi_41523267
Ik geef dit topic even een flinke schop om te melden dat ik nu in Helsinki woon Voor vier maanden, ik ben hier op uitwisseling aan de uni van Helsinki.

Als ik tijd en inspiratie heb, zal ik wel weer dingen gaan posten over de Finse taal.
  dinsdag 5 september 2006 @ 18:54:22 #210
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_41523409
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:49 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik geef dit topic even een flinke schop om te melden dat ik nu in Helsinki woon Voor vier maanden, ik ben hier op uitwisseling aan de uni van Helsinki.

Als ik tijd en inspiratie heb, zal ik wel weer dingen gaan posten over de Finse taal.
Ga je zo zeker naar de Barfly, op dinsdag altijd bier voor 0,50c tussen 21-22!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_41647141
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 18:54 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ga je zo zeker naar de Barfly, op dinsdag altijd bier voor 0,50c tussen 21-22!
Ik lust geen bier.
  zaterdag 9 september 2006 @ 14:33:23 #212
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41647224
Zeg, mag je Finse woorden eigenlijk afbreken? Niet dat ik enig idee heb waar een lettergreep eindigt...
[KNE]-Mod
pi_41648633
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 14:33 schreef ThE_ED het volgende:
Zeg, mag je Finse woorden eigenlijk afbreken? Niet dat ik enig idee heb waar een lettergreep eindigt...
Ja. Daar zijn zelfs regels voor. Alleen heb ik nu geen zin om die regels uit te leggen en ik weet niet of ik ze daarvoor wel goed genoeg uit het hoofd ken.
  zaterdag 9 september 2006 @ 15:37:59 #214
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41648819
Met die lange woorden heb je heel gauw dat ze niet goed in een layout passen nl. zonder dat je ze moet gaan afbreken.
[KNE]-Mod
  zondag 10 september 2006 @ 00:15:07 #215
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_41662226
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 14:30 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik lust geen bier.
Same goes for cider darling! Neem aan dat je dat inmiddels wel lust, anders moet je ff heeeel snel gaan inburgeren
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_41739266
quote:
Op zondag 10 september 2006 00:15 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Same goes for cider darling! Neem aan dat je dat inmiddels wel lust, anders moet je ff heeeel snel gaan inburgeren
Cider lust ik wel, maar waarom zou je moeten inburgeren voor cider en niet voor bier?

En het wordt daar toch wel tot de nok toe gevuld he?
pi_41739345
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 15:37 schreef ThE_ED het volgende:
Met die lange woorden heb je heel gauw dat ze niet goed in een layout passen nl. zonder dat je ze moet gaan afbreken.
Ik weet niet.. Het lijkt mij dat dat best wel meevalt, ik kan me in ieder geval niet herinneren iets afgebroken te hebben gezien.
  dinsdag 12 september 2006 @ 16:30:28 #218
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_41739537
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 16:24 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik weet niet.. Het lijkt mij dat dat best wel meevalt, ik kan me in ieder geval niet herinneren iets afgebroken te hebben gezien.
Ik had een soort banner zegmaar, met 1 heeel lang belachelijk woord met 5 ä's en 3x een y waarvan 2 achter elkaar. Anyway, in de zin zag het er dus zo uit:

bla die bla huighyyitueäurehääföjrfyhrä bla

Alleen door dat lange worod moest ik regel twee al vrij snel beginnen aangezien de banner redelijk smal is dus zo:

bla die bla
huighyyitueäurehääföjrfyhrä bla

Terwijl mooier is:

bla die bla huighyyitu-
eäurehääföjrfyhrä bla

ohwell..
[KNE]-Mod
  dinsdag 12 september 2006 @ 23:52:59 #219
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_41755878
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 16:22 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Cider lust ik wel, maar waarom zou je moeten inburgeren voor cider en niet voor bier?

En het wordt daar toch wel tot de nok toe gevuld he?
Ja natuurlijk! Geen mm schuim hoor. Ze hebben zo'n tap met een knop die tot de rand is afgesteld en er staat ook heel weinig druk op de tap.

Cider is wel vrij Fins, tenminste de soorten die ze daar hebben. (echt niet normaal zoveel!)
pi_41803871
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 16:30 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ik had een soort banner zegmaar, met 1 heeel lang belachelijk woord met 5 ä's en 3x een y waarvan 2 achter elkaar. Anyway, in de zin zag het er dus zo uit:

bla die bla huighyyitueäurehääföjrfyhrä bla

Alleen door dat lange worod moest ik regel twee al vrij snel beginnen aangezien de banner redelijk smal is dus zo:

bla die bla
huighyyitueäurehääföjrfyhrä bla

Terwijl mooier is:

bla die bla huighyyitu-
eäurehääföjrfyhrä bla

ohwell..

Ik denk dat een Fin dat zou oplossen door de samenstelling (want een lang woord is meestal een samenstelling) in stukjes te hakken Maar een Fin weet waar een onderdeel begint en waar het eindigt, maar jij weet dat niet
pi_41803919
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 23:52 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ja natuurlijk! Geen mm schuim hoor. Ze hebben zo'n tap met een knop die tot de rand is afgesteld en er staat ook heel weinig druk op de tap.

Cider is wel vrij Fins, tenminste de soorten die ze daar hebben. (echt niet normaal zoveel!)
Bij Molly Malones vullen ze het niet tot de rand. En dan durven ze er vijf euro voor te vragen, de klootzakken

En ik moet nog Finse cider proberen.

Maar dit is echt gigantisch off-topic allemaal. Ik moet echt weer eens een post maken over de Finse taal... Nou ja, misschien doe ik dat weer wanneer het college Fins begint (op maandag).
  vrijdag 15 september 2006 @ 17:39:09 #222
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_41839487
@Black Tulip: ben niety begonnen met alleen de Finse taal (intensief) aan de RUG. Snap in die consonantgradatie iets niet. Ik heb jouw stuk erover gelezen en dat heeft op zich geholpen, (heb tenslotte pas 3 colleges gehad).

Je schrijft: k - 0: lukea (lezen) - luen (ik lees), dat heb ik ook geleerd, maar snap eigenlijk hier de regel niet. Lu/kea is sterk, door een n toe te voegen blijft dat zo imo, want Lu/kean (2 klinkers) is ook sterk. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Ik mis vast iets, kun je het me aub uitleggen?

*Heb in Finland (eerste bezoek, 2 weken deze zomer, helemaal verliefd op het land en de mensen) uiteraard bier gedronken, op de laatste dag een keer cider, normaal mij te zoet, maar dit was heerlijk*
  vrijdag 15 september 2006 @ 21:05:57 #223
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_41845837
errrr.. ik geloof dat ik het al snap, corrigeer me als ik fout zit: lukea verliest zijn a voor de stam als het vervoegd wordt en wordt daardoor dus gesloten... pfieew, lastige taal...
pi_41849948
Even heel kort, later meer:

Lukea:

Luen
Luet
Lukee
Luemme
Luette
Lukevat

Van het hele werkwoord moet je minstens de a op het eind aftrekken.
  zaterdag 16 september 2006 @ 09:39:04 #225
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_41856006
Effe een vraagje over een woord dat al een tijd in mijn hoofd zit. Het woord klinkt erg grappig en dat is dan ook de enige, jawel! , reden dat ik het heb onthouden

Dus: wat betekent 'jolki polki' nou eigenlijk?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')