abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41871427
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 17:39 schreef Hunppaporo het volgende:
@Black Tulip: ben niety begonnen met alleen de Finse taal (intensief) aan de RUG. Snap in die consonantgradatie iets niet. Ik heb jouw stuk erover gelezen en dat heeft op zich geholpen, (heb tenslotte pas 3 colleges gehad).

Je schrijft: k - 0: lukea (lezen) - luen (ik lees), dat heb ik ook geleerd, maar snap eigenlijk hier de regel niet. Lu/kea is sterk, door een n toe te voegen blijft dat zo imo, want Lu/kean (2 klinkers) is ook sterk. Of heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen?

Ik mis vast iets, kun je het me aub uitleggen?

*Heb in Finland (eerste bezoek, 2 weken deze zomer, helemaal verliefd op het land en de mensen) uiteraard bier gedronken, op de laatste dag een keer cider, normaal mij te zoet, maar dit was heerlijk*
Nu een betere post

Hoi! Je bent dus eerstejaars student Fins? Cool dat je Fins studeert, waarom?

Eigenlijk moet ik dat vorige stukje aanpassen, er staat namelijk een fout in. Als er twee klinkers in een lettergreep staan, betekent dat namelijk niet dat een lettergreep sterk is. Dat is wel zo in de illatief, maar dat is een uitzondering.

En het is luke/a, niet luk/ea. Dus als je de stam wil maken, moet er een a af en houd je luke- over. Als je er dan een n achter zet, moet de k weg.

Ik ben vorig jaar ook in Finland geweest, vlak voordat ik Fins ging studeren, maar ik was eigenlijk niet zo onder de indruk van het land of de cultuur. Ik ben ook nu niet zo gefascineerd als ik vroeger was door de VS, maar ik heb het wel ontzettend naar mijn zin hier
pi_41871438
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Effe een vraagje over een woord dat al een tijd in mijn hoofd zit. Het woord klinkt erg grappig en dat is dan ook de enige, jawel! , reden dat ik het heb onthouden

Dus: wat betekent 'jolki polki' nou eigenlijk?
En tiedä.

(ik weet het niet)
  zondag 17 september 2006 @ 09:29:41 #228
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_41881192
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 21:42 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

En tiedä.

(ik weet het niet)
Toch bedankt voor je reactie.
Oftewel: kiitos

Dat spreek je cker uit als: kie-tos?
(op zijn hollandse uitspraak)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_41896032
quote:
Op zondag 17 september 2006 09:29 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Toch bedankt voor je reactie.
Oftewel: kiitos

Dat spreek je cker uit als: kie-tos?
(op zijn hollandse uitspraak)
Kieeetos.

Twee i's dus je moet de ie iets langer aanhouden.

Ole hyvä
  maandag 18 september 2006 @ 07:13:50 #230
124676 RobertoCarlos
pi_41911546
quote:
Op zondag 17 september 2006 18:33 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Kieeetos.

Twee i's dus je moet de ie iets langer aanhouden.

Ole hyvä
  woensdag 20 september 2006 @ 16:21:14 #231
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_41986407
@Black Tulip: dank alvast voor het antwoord. Echt eerstejaars kun je me niet noemen. Ik ben veel ouder dan de meeste studenten en doe alleen Fins intensief (helaas, zou best meer willen). Ik heb daarnaast een baan van ruim 40 uur, allerlei dieren en 3 al tamelijk grote kinderen thuis.
Ben overigens erg blij dat ik dit vak kan doen. Heb nu eindelijk het gevoel dat ik het een beetje begin te snappen al is mijn tempo momenteel des slaks het duurt tijden voor ik woorden en vormen heb herkend en kan combineren, maar ja, na 4 colleges kan dat ook bijna niet anders.
Ik vond Finland (alleen in zuidelijk deel geweest) niet groots of zo, maar heel mooi en ook totaal pretentieloos, alles is zoals het is, geen opsmuk, geen toeters en bellen. Er is veel cultuur, maar in geen enkel opzicht is die zo opvallend. Verder een makkelijk en goed contact met de mensen die ik heb ontmoet/bezocht etc. Ik heb de indruk dat Finland iha toleranter is dan Nederland. Gewoon een land om je thuis in te voelen.

Heb je een jaar Fins intensief aan de RUG gedaan? Waarom? en wat doe je nu?
pi_41986995
quote:
Op woensdag 20 september 2006 16:21 schreef Hunppaporo het volgende:
@Black Tulip: dank alvast voor het antwoord. Echt eerstejaars kun je me niet noemen. Ik ben veel ouder dan de meeste studenten en doe alleen Fins intensief (helaas, zou best meer willen). Ik heb daarnaast een baan van ruim 40 uur, allerlei dieren en 3 al tamelijk grote kinderen thuis.
Aha Ik ben nu derdejaars, echt derdejaars ook; ik ben 20.

Ik wil je sterk aanraden om toch tijd vrij te maken voor Werkplaats Fins 1. Daar leer je pas echt Fins. Bij Fins Intensief 1 leer je wel grammatica, maar dat zou je ook thuis alleen kunnen doen op je luie stoel, terwijl je echt iets mist als je niet naar het college Werkplaats gaat. Daar leer je Fins lezen en schrijven, en helaas in mindere mate, ook spreken en verstaan.
quote:
Ben overigens erg blij dat ik dit vak kan doen. Heb nu eindelijk het gevoel dat ik het een beetje begin te snappen al is mijn tempo momenteel des slaks het duurt tijden voor ik woorden en vormen heb herkend en kan combineren, maar ja, na 4 colleges kan dat ook bijna niet anders.
Het duurt inderdaad eventjes. Ik was laaiend enthousiast, maar het heeft wel een paar colleges geduurd voordat ik snapte dat 'ik spreek Fins' 'puhun suomea' was Hier voel ik me overigens vaak gedwongen om het tegenovergestelde te zeggen, 'en puhu suomea'
quote:
Ik vond Finland (alleen in zuidelijk deel geweest) niet groots of zo, maar heel mooi en ook totaal pretentieloos, alles is zoals het is, geen opsmuk, geen toeters en bellen. Er is veel cultuur, maar in geen enkel opzicht is die zo opvallend. Verder een makkelijk en goed contact met de mensen die ik heb ontmoet/bezocht etc. Ik heb de indruk dat Finland iha toleranter is dan Nederland. Gewoon een land om je thuis in te voelen.
Ik denk dat ik het daar wel mee eens ben
quote:
Heb je een jaar Fins intensief aan de RUG gedaan? Waarom? en wat doe je nu?
Ik heb een jaar lang Fins intensief en Werkplaats Fins gedaan. Ik ben ermee begonnen, omdat ik een nieuwe taal wilde leren, eentje die totaal verschilt van de talen die ik al (een beetje) ken. Dat werd uiteindelijk Fins. Ik ben nu derdejaars American Studies en zet nu in Finland deze bachelor voort. Ook volg ik college Fins. Ik heb straks weer Fins trouwens, dus ik moet zo weg
  donderdag 21 september 2006 @ 07:29:13 #233
124676 RobertoCarlos
pi_42006193
Kun je dan ook Hongaars verstaan als je Fins kent?
  donderdag 21 september 2006 @ 11:31:26 #234
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_42010287
quote:
Op donderdag 21 september 2006 07:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nee, Hongaars is ook een Oegrische taal en sommige woorden tonen gelijkenis...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_42010735
Meer mensen spreken Hongaars natuurlijk, en overall zijn Hongaren toffer.
[KNE]-Mod
pi_42015191
quote:
Op donderdag 21 september 2006 07:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
Lees het topic.

Nee.
  donderdag 21 september 2006 @ 21:59:21 #237
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_42029528
@Blackmoon, zou graag de werkplaats volgen, maar heb daar noch de tijd, noch het geld voor helaas. Zal het zelf op de een of andere manier moeten doen. Ik zoek eigenlijk een uitwisselings Fin/Finse die graag Nederlands wil leren, lijkt me heel erg nuttig.

Jij had ook les van Marja-Leena?
pi_42029926
quote:
Op donderdag 21 september 2006 21:59 schreef Hunppaporo het volgende:
@Blackmoon, zou graag de werkplaats volgen, maar heb daar noch de tijd, noch het geld voor helaas. Zal het zelf op de een of andere manier moeten doen. Ik zoek eigenlijk een uitwisselings Fin/Finse die graag Nederlands wil leren, lijkt me heel erg nuttig.

Jij had ook les van Marja-Leena?
Het is Black_Tulip, niet blackmoon

Als je dan toch een keuze moet maken, houd je boeken van Fins Intensief en volg Werkplaats, niet Fins Intensief Echt.. En de boeken die je bij Fins Intensief hebt, gebruik je ook bij Werkplaats. En wat betreft tijd, Werkplaats is maar twee uur per week en Fins Intensief vier uur Als je best goed bent in grammatica, heb je Fins Intensief niet echt nodig, terwijl Werkplaats imo echt niet te vervangen is door zelfstudie.

Ik wens je veel succes met het vinden van een uitwisselings Fin, maar waarschijnlijk zijn er geen of weinig.

Ik had ook les van Marja-Leena ja.
  vrijdag 22 september 2006 @ 01:15:50 #239
124676 RobertoCarlos
pi_42036680
quote:
Op donderdag 21 september 2006 11:31 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Nee, Hongaars is ook een Oegrische taal en sommige woorden tonen gelijkenis...
Bedankt voor je reactie
Is duidelijk, kennelijk is de klassering van Fins-hongaarse taalgroep enigzins geforceerd.
  vrijdag 22 september 2006 @ 08:02:13 #240
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_42038568
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 01:15 schreef RobertoCarlos het volgende:

Is duidelijk, kennelijk is de klassering van Fins-hongaarse taalgroep enigzins geforceerd.
Spanjaarden kunnen met hun Romaanse taal in de regel ook slecht Fransen en Italianen verstaan, maar Hongaars en Fins liggen inderdaad nog wat verder van elkaar. Fins en Hongaars behoren dan ook nog eens tot twee verschillende takken van eenzelfde taalgroep.

Binnen (onze) Indo-Germaanse talen als grote taalgroep zijn ook enorme verschillen hoor, alleen omdat de Fin-Oegrische taalgroep maar 2 bekende landstalen herbergt (en Ests, geloofik?) denken mensen dat dat dan erg op elkaar lijkt.
[KNE]-Mod
  maandag 25 september 2006 @ 22:07:00 #241
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_42124464
quote:
Op donderdag 21 september 2006 22:07 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Het is Black_Tulip, niet blackmoon

Als je dan toch een keuze moet maken, houd je boeken van Fins Intensief en volg Werkplaats, niet Fins Intensief Echt.. En de boeken die je bij Fins Intensief hebt, gebruik je ook bij Werkplaats. En wat betreft tijd, Werkplaats is maar twee uur per week en Fins Intensief vier uur Als je best goed bent in grammatica, heb je Fins Intensief niet echt nodig, terwijl Werkplaats imo echt niet te vervangen is door zelfstudie.

Ik wens je veel succes met het vinden van een uitwisselings Fin, maar waarschijnlijk zijn er geen of weinig.

Ik had ook les van Marja-Leena ja.
Anteeksi, ik ken ook een Blackmoon, vandaar...

Ik merk wel dat ik aardig achter begin te lopen, vooral in uitspraak. Maar in de grammatica ben ik niet erg goed in op zich, dus kan dat onmogelijk missen. Heb vanmiddag besloten dat ik in elk geval ga proberen of ik op de een of andere manier toch iets van werkplaats kan doen/volgen.
Ik mis iets in mijn leven... ahum... naja, ik voel zelf wel dat het nogal incompleet is.
Ik denk trouwens dat ik minstens 3 jaargenoten van jou in mijn steeds kleiner wordende groep heb. In elk geval doen 3 het voor de tweede maal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hunppaporo op 25-09-2006 22:17:14 ]
pi_42196845
quote:
Op maandag 25 september 2006 22:07 schreef Hunppaporo het volgende:

[..]

Anteeksi, ik ken ook een Blackmoon, vandaar...

Ik merk wel dat ik aardig achter begin te lopen, vooral in uitspraak. Maar in de grammatica ben ik niet erg goed in op zich, dus kan dat onmogelijk missen. Heb vanmiddag besloten dat ik in elk geval ga proberen of ik op de een of andere manier toch iets van werkplaats kan doen/volgen.
Ik mis iets in mijn leven... ahum... naja, ik voel zelf wel dat het nogal incompleet is.
Ik denk trouwens dat ik minstens 3 jaargenoten van jou in mijn steeds kleiner wordende groep heb. In elk geval doen 3 het voor de tweede maal.
Goed plan, ik hoop dat het je gaat lukken om ook wat van Werkplaats te volgen. Lili zal je in ieder geval met open armen ontvangen

Hoe heten die drie jaargenoten van mij? Ik weet dat er een heel stel waren die het vak niet hadden gehaald, maar het wel het jaar daarop wilden doen. Wie zijn het ook echt gaan doen?
  vrijdag 29 september 2006 @ 07:13:19 #243
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_42223660

Ik ben slecht in namen, maar in elk geval Bianca, Manon en dacht dat de derde José heette

[ Bericht 20% gewijzigd door Hunppaporo op 29-09-2006 09:46:11 ]
pi_42223887
heb nog steeds geen cursus fins in de omgeving van Den Haag kunnen ontdekken

helemaal niemand anders die iets weet??
pi_42229440
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 07:13 schreef Hunppaporo het volgende:

Ik ben slecht in namen, maar in elk geval Bianca, Manon en dacht dat de derde José heette
Ik ken geen José, wel een Bianca en een Manon.
  zondag 5 november 2006 @ 11:47:04 #246
158416 Hunppaporo
Minä olen Humppaporo
pi_43254868
Ik volg nu ook werkplaats, je hebt gelijk! Erg zinvol! Lili geeft ook erg levendig en prettig les.

We zijn nu met de meervoudsvormen bezig, heb weer zo'n verdwaald gevoel...
pi_43347813
quote:
Op zondag 5 november 2006 11:47 schreef Hunppaporo het volgende:
Ik volg nu ook werkplaats, je hebt gelijk! Erg zinvol! Lili geeft ook erg levendig en prettig les.

We zijn nu met de meervoudsvormen bezig, heb weer zo'n verdwaald gevoel...
Mooi

En meervoudsvormen zijn erg kut. Ik wens je veel succes...
pi_44684732
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 09:40 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta.

Hyvää joulua ja menestystä vuodeksi 2007
pi_44808620
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 16:56 schreef winterapfel het volgende:

[..]

Hyvää joulua ja menestystä vuodeksi 2007
Kiitos, samoin
pi_44818943
Woei! Interessant topic! Een zoektoch naar een audiocursus Fnis leverde niks op. Niet bij Teleac, niet bij LOI, niks. Dit topic gaat in de bookmarks voor nader onderzoek. Leuke taal, maar wel moelijk, dat Fins. .
"...while I'm supposed to marry her brother, a renowned pillow biter." Cersei Lannister
"Float like a butterfly, sting like a bee, look ridiculous." Rory the Roman
"It's smaller on the outside." Clara Oswin Oswald
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')