abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31667077
Ik werk al een aantal maanden in het magazijn van een toast/beschuit/paneermeel/roggebrood-fabriek. Bij het uitzendbureau waar ik voor werk kreeg ik te hroen dat mijn baard maximaal 1 dag stoppels lang mag zijn. Vervolgens hoor ik van een collega dat het 5 millimeter lang mag zijn. Op een gegeven moment toen ik een tijd niet had gewerkt (was opproepkracht) kwam ik met een baard van 2 centimeter op mn werk, werd niets van gezegd, maar de volgende dag lagen er wel ineens baardhaarnetjes bij de rguliere haarnetjes, een stille hint denk ik dan maar. Het vreemde is, dat ik tussendoor ook nog bij een koekjesfabriek heb gewerkt, in de productieruimte nota bene, en daar mocht je gewoon een mooie baard hebben, zonder baardkap.

Sinds vandaag werk ik op een vastere basis voro dit bedrijf, maar ik ben toch wel heel erg gehecht aan mijn baard, dus daarom is mijn vraag: wat is nu precies de HACCP regelgeving omtrent gezichtsbeharing?
pi_31667170
Volgens mij staat dat er niet in?
pi_31667227
Hier ergens

Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen, het Warenwetbesluit Hygiëne van levensmiddelen en de verordening (EG) 852/2004

http://www.vwa.nl/php/page_sub.php?structure_id=52&page_sub_id=87
pi_31667231
edit: text slaat nergesn meer op na 2e bericht HPoi

[ Bericht 70% gewijzigd door Alexxxxx op 24-10-2005 22:56:06 (zie text) ]
pi_31667293
Deze wet is in de HACCP geplempt zie ik: die is van toepassing denk ik.
Warenwetbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen, het Warenwetbesluit Hygiëne van levensmiddelen en de verordening (EG) 852/2004
pi_31667548
Dat staat er volgens mij niet in.
Ik werk bij een grote levensmiddelenfabrikant en daar is het o.a. afhankelijk van de machines.
Bij 'open' machines worden stoppels getolereerd, bij gesloten machines is een baardkapje niet verplicht.
Haarkapje is overigens altijd bij ons verplicht.
Ik denk dus dat de regels per bedrijf (net als bij ISO) bepaald worden.
pi_31667690
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 23:05 schreef DrXLTrouble het volgende:
Dat staat er volgens mij niet in.
Ik denk dus dat de regels per bedrijf (net als bij ISO) bepaald worden.
Dat klopt. HACCP is de standaard, de basis. Hierin zittten globale richtlijnen en wetten waaraan moet worden voldaan. Het is aan het bedrijf om hieraan te voldoen. Dit wordt regelmatig gecontroleerd, maar in de praktijk betekent het vaak dat er alleen volgens het door het bedrijf opgestelde HACCPregels wordt gewerkt als de controleur er is.

De regels die het bedrijf heeft opgesteld moeten natuurlijk wel zo zijn dat als er volgens de regels wordt gewerkt men voldoet aan de HACCP norm. (idd net als met ISO, heb nog ISO stage gehad )

Dus vraag naar het HACCP handboek. Zal wellicht een zoekwerkje worden, voor de chef. + stof er van af blazen.
pi_31668621
Bij ons zijn de regels duidelijk. We krijgen ook regelmatig bijscholing.
Ook de sancties zijn duidelijk voor het geval dat mensen zich er niet aan zouden houden.
Mensen spreken elkaar er ook op aan als iemand wel eens wat vergeet zoals een horloge of zo.
Ik denk dat dat ook per bedrijf anders is geregeld, bij een multinational zoals bij ons is dat w.s. makkelijker dan bij een klein bedrijfje.
pi_31672036
een nette baard en snor mag je hebben volgens de HACCP.
Ik denk 5cm zeker wel, maar het bedrijf zelf mag zelf weten of dat bij hun ook toegestaan is.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 07:36:18 #10
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31673593
Maar als een bedrijf zelf vindt dat ze het niet toestaan, dan is het toch gewoon zo. Jij geeft aan daar graag te willen werken, dus tja.. dan wordt het een kapje dragen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31682609
Aangezien ik in principe alleen in het magazijn kom, waar ook chauffeurs zonder haarnet komen, zal er niet snel een probleem gemaakt van worden. Ik doe wel een baardkap om op de momenten dat ik even door de productie heen rijd. Dan moet ik toch ook oordopppen in, dus kan in 1 handeling door
pi_31690891
Trouwens nog nooit gezien, een baardkap!
Maak je een keer een foto?
pi_31696932
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:26 schreef Troeta het volgende:
Lijken op die dingen voor over je haar, zijn alleen wat kleiner.
Toen ze ingevoerd werden, kozen de meeste collega's ervoor om die baard eraf te halen.
pi_31705795
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 00:26 schreef Troeta het volgende:

pi_31712279
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 18:14 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

[afbeelding]
Zoiets ja.
Snap je nou dat er een heleboel baarden af gingen toen doe dingen geintroduceerd werden?
pi_31717993
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 18:14 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

[afbeelding]
  donderdag 27 oktober 2005 @ 10:04:45 #17
54403 Mr-Z
Makkers staakt uw wild geraas
pi_31718170
Ik denk dat zo'n bedrijf er zelf voor kiest/de klanten het eisen. Ik heb in een brood fabriek een jaar stage gelopen waar ze volgens de hoogste BRC certificering werkten. Dit is een certificaat wat geeist wordt door supermarkten en gaat nog verder dan de HACCP.
quote:
Britisch Retail Consortium is een Britse organisatie vergelijkbaar met het Centraal Bureau Levensmiddelen in Nederland. De BRC norm is ontwikkeld door Britse supermarkten, gericht op hun toeleverende bedrijven. Enkele Nederlandse supermarkten, zoals Albert Heijn, hebben inmiddels deze richtlijnen op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid overgenomen. Het doel van de BRC norm is dat een leverancier met één audit kan volstaan voor leveringen aan verschillende supermarkten. Zo hoeft de leverancier niet door elke supermarkt apart te worden gecontroleerd, hetgeen de kosten beperkt.

Om aan de eisen van de BRC norm te voldoen, moet u aan verschillende eisen voldoen:

Eisen aan het HACCP- en het kwaliteitszorgsysteem;
Eisen aan de omgeving van de fabriek;
Eisen aan het product, het proces en het personeel.
In die fabriek liepen enkele baardapen rond (waaronder een hogere chef), maar ik heb dus nog nooit zo'n baardnetje gezien en het was dus ook zeker niet verplicht. Ik heb zelf de complete regelgeving en aandachtspunten van de HACCP en BRC ingezien en enkele audits meegemaakt maar er is nooit naar voren gekomen dat dit verplicht is.
pi_31728849
Vandaag lreeg ik de melding dat ik morgen een baardkapje moest gaan dragen, als de baard er neit af ging, dus even naar de bedrijfsregels gevraagd. een snor ( ) mag 5 millimeter lang zijn, een baard 2 millimeter.. ik zit nu op 1 centimeter, en nog eens vrij dun ook (ongeveer zoals in mn fotoboek)

Nou ja, dan maar er af Maar wel discriminatie dat een snor langer mag zijn! Alsof een baardhaar op je beschuit ranziger is als een snorhaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')