Bronquote:WAALWIJK - Het grootste ecopark van Nederland wordt donderdag in Waalwijk officieel in gebruik genomen. Het is gebouwd op de voormalige afvalstortplaats aan de Gansoyensesteeg.
In het ecopark wordt duurzame energie opgewekt met onder meer vijf windmolens en ruim 4000 zonnepanelen. Er kan genoeg milieuvriendelijke stroom worden opgewekt voor 6000 huishoudens.
Energiebedrijf Eneco heeft zestien miljoen euro in het ecopark gestoken. Provinciebestuurder Onno Hoes opent het park donderdag.
http://www.ecoparkwaalwijk.nl/quote:Stortgas
De voormalige stortplaats Gansoyensesteeg is tot 1987 in gebruik geweest voor de stort van huishoudelijk afval.
Bijna tien jaar later, in 1995 is een plan gemaakt om deze stortplaats in gebruik te nemen voor de opwekking van energie. Daartoe is de stortplaats eerst afgedicht. Hiertoe is eerst een laag van mineraal zand aangebracht, daarboven is een bentonite laag gestort. Deze lagen zijn weer afgedekt met een folielaag die regenwater buitenhoudt en het biogas binnen.
Gas ontwikkelt zich onder deze lagen door de biologische afbraak van de aanwezige organische materialen. Dit gas wordt opgevangen door een gasonttrekkingsysteem.
Sinds 1998 wordt dit gas geleid naar een benuttingsinstallatie (een gasmotor 234 kW voor opwekking van groene stroom) waardoor het oude afval elektriciteit op brengt.
Dat wel alleen de complete skyline is wel veranderd met 5 van de giga windmolensquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 07:10 schreef zakjapannertje het volgende:
ah men wint ook energie uit de afvalhoop daar:
[..]
http://www.ecoparkwaalwijk.nl/
ze zijn daar goed bezig iig
Zelf heb ik weinig problemen met de windmolens, maar ik kan me voorstellen dat horizonvervuiling voor veel mensen een bezwaar is. Maar dat is de politieke keus die men maakt, men steunt liever een failliet Kyoto-protocol (China en de VS hebben het verdrag niet geratificeerd) dan dat men luistert naar die mensen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:49 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat wel alleen de complete skyline is wel veranderd met 5 van de giga windmolens
Voor zo ver ik weet nog niet. Ze staan ook best een eind in de Polder en ook nog aan de kant van het industrieterreinquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 23:11 schreef zakjapannertje het volgende:
ja, dat zal wel ff wennen zijn..., zijn er al klachten over overlast door die dingen?
Ik heb er ook geen problemen mee maar het zijn wel beeld bepaalde dingen naast de kerktorens van Waalwijkquote:Op woensdag 26 oktober 2005 01:05 schreef Steijn het volgende:
Zelf heb ik weinig problemen met de windmolens, maar ik kan me voorstellen dat horizonvervuiling voor veel mensen een bezwaar is.
Zo ver ik weet voornamelijk huishoudelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 23:54 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
wat voor soort afval werd er gestort?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |