abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin maandag 24 oktober 2005 @ 17:29:55 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31662126
LEEUWARDEN (ANP) - Het voormalige woonhuis van vermeend dubbelspionne Mata Hari in Leeuwarden wordt weer bewoond. Het monumentale pand van rond 1545 stond anderhalf jaar te koop, nadat het Frysk Letterkundich Museum en Dokumintaasjesintrum (FLMD) eruit trok. ,,Het FLMD is er al anderhalf jaar weg en daarna is het niet meer gebruikt, maar wij hebben het kortgeleden van de provincie Friesland gekocht'', aldus Nynke Vlietstra uit Leeuwarden maandag.
Mata Hari, geboren in Leeuwarden op 7 augustus 1876 als Margaretha Geertruida Zelle, woonde van 1882 tot 1896 in het huis. De Friese naaktdanseres werd op 15 oktober 1917 in Vincennes gefusilleerd door de Fransen wegens spionage voor de Duitsers tijdens de Eerste Wereldoorlog. Over haar rol tijdens die oorlog zijn tot op de dag van vandaag veel onduidelijkheden.
Het door Vlietstra en haar man Hotso Spanninga gekochte huis is niet alleen bijzonder vanwege Mata Hari. Naar verluidt staat het gebouw op fundamenten uit de dertiende eeuw, daar zou een van de eerste gebouwen in Leeuwarden ooit hebben gestaan. De vraagprijs voor de woning was overigens 465.000 euro.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_31662230

de lichtekooi in kwestie

Mata Hari werd geboren in 1876 als Margaretha Geertruida Zelle in Leeuwarden, waar haar vader een hoedenwinkel had. Ze kreeg Franse, Duitse en Engelse privé-lessen en kwam na de scheiding van haar ouders in Leiden terecht. In 1895 trouwde ze de KNIL-kapitein Rudolph MacLeod, vestigde zich in Amsterdam en kreeg een zoon. Een paar jaar later vertrok het paar naar Nederlands-Indië, waar het zoontje overleed. Kort daarop brak de levensfase aan die haar wereldfaam zou bezorgen. Ze scheidde in 1904 van Rudolph en vestigde zich als de naaktdanseres Mata Hari (Maleisisch voor: Oog van de dag oftewel zon) in Parijs. Ze werd al snel beroemd tot ver buiten de lichtstad. Optredens in Wenen, Monaco, Madrid, zelfs de Scala in Milaan volgden. Minstens zo fameus was haar levenswandel; aangezien ze voor hogere militairen en leden van het corps diplomatique ook tussen de lakens veel entertainment had te bieden, was ze een veelbegeerde courtisane.

Doodvonnis

In 1917 werd ze in Frankrijk na een proces ter dood veroordeeld wegens hoogverraad aan de Duitsers. Haar executie volgde snel. Later werd het doodvonnis heftig bekritiseerd (ook uit Nederland kwamen protesten) - er moest een zondebok worden gevonden - en mede daardoor heeft Mata Hari's naam over de hele wereld bekendheid gekregen. Waarschijnlijk zal de waarheid nooit geheel duidelijk worden.
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31662371
en de executie natuurlijk :

.

Wat is er zo bijzonder aan dat huis in Leeuwarden eigenlijk?
  Admin maandag 24 oktober 2005 @ 18:15:12 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31662488
quote:
Het door Vlietstra en haar man Hotso Spanninga gekochte huis is niet alleen bijzonder vanwege Mata Hari. Naar verluidt staat het gebouw op fundamenten uit de dertiende eeuw, daar zou een van de eerste gebouwen in Leeuwarden ooit hebben gestaan. De vraagprijs voor de woning was overigens 465.000 eur
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_31662536
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:15 schreef yvonne het volgende:

[..]

O, ik dacht dat er misschien 's nachts een naakt rompje in de slaapkamer zou komen spookdansen..

Maar het staat natuurlijk gewoon in je openingstitel.
pi_31665353
Ik vermoed dat dit het desbetreffende huis is:
  Admin dinsdag 25 oktober 2005 @ 08:59:12 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_31674096
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:05 schreef Tafkahs het volgende:
en de executie natuurlijk :

[afbeelding]

.

Wat is er zo bijzonder aan dat huis in Leeuwarden eigenlijk?
Foto komt uit een film.
1922 ofzo.

pi_31678565
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 08:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

Foto komt uit een film.
1922 ofzo.
het komt hier vandaan : http://www.greatwar.nl/executions/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')