abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31659309
Wij hebben een kleine onenigheid met de baas.
Hij verwacht van ons dat wij 24 uur perdag beschikbaar zijn om klanten te kunnen helpen met problemen die hun productie kunnen stoppen. Dan moet je denken aan kranten en dergelijke. Onze klanten zijn verspreid over de hele wereld en kunnen daarom ook op de meest vreemde tijden bellen.
Voor deze extra "last" hebben wij een extra vergoeding afgesproken van ¤50,- per dag en de besteede uren terug als extra vrije tijd. We hebben het zo georganiseerd dat iedereen een keer in de 4 weken deze dienst opzich neemt.
Nu is de baas van mening dat deze "pieper dienst" regeling niet meer markt conform is en wil er dus van af (het is immers ¤350,- per maand minder kosten).
Mijn vraag is eigenlijk twee delig:
- kan deze regeling zonder pardon afgeschaft worden
- wat is de markt conforme vergoeding voor dit soort diensten.

Zoals een ieder begrijpt hoor ik graag dat deze vergoeding hoger ligt
  maandag 24 oktober 2005 @ 11:19:14 #2
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_31659766
Ik krijg voor een week beschikbaarheid 6% salaris of 6 vrije uren. Feitelijk gewerkte tijd tegen geldige overwerktarieven, werken op een erkende feestdag wordt extra gecompenseerd met een vrije dag.

Bij 's nachts werken geldt een extra regeling ivm arbeidstijdenwet om de rust-uren te garanderen.

Qua geld is dit volgens mij minder gunstig dan jouw regeling.

Hoe 'makkelijk' de regeling af te schaffen is lijkt me af te hangen van hoe lang er al zo gewerkt wordt, of het schriftelijk is vastgelegd enzo.
pi_31660143
Nee, de werkgever kan zo'n vergoeding niet zomaar afschaffen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31660472
Bij ons is zo'n stand-by regeling goed voor een paar euro per uur voor standby staan, en normaal uurtarief voor daadwerkelijk gewerkte uren. Voor uren die buiten de normale tijden danwel in het weekend vallen gelden de normale overwerktoeslagen.

Je baas moet niet zeuren, hij moet die kosten voor het standby staan gewoon doorbelasten aan zijn klanten, danwel in een vast tarief, danwel met een toeslag op de daadwerkelijk gewerkte uren. Het zijn dus geen extra kosten voor hem. En als hij het niet doorberekent is hij zelf niet professioneel bezig.
Hij mag die regeling niet zomaar veranderen.
Dan mogen jullie namelijk gewoon zeggen dat je in dat geval niet standby staat.
Standby staan zonder vergoeding kan niet.
  maandag 24 oktober 2005 @ 18:14:17 #5
33558 Mighty
Brains & Steel
pi_31662476
Beetje hart voor de zaak kan toch geen kwaad, alsof je een van 9 tot 5 baan hebt. Werk houdt in mijn ogen niet op als je buiten de kantoordeur staat, als al je klanten weglopen omdat je onbereikbaar bent ben je zelf ook de lul als het bedrijf over de kop gaat.
�I look back on my life with regrets. All those wasted years. All that time spent awake.� - Garfield
[Fotoboek!]
pi_31666263
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:14 schreef Mighty het volgende:
Beetje hart voor de zaak kan toch geen kwaad
een beetje niet nee... maar continu beschikbaar zijn valt daar niet meer onder lijkt me...
er wordt gewerkt, en daar moet gewoon voor betaald worden... de baas dacht daar blijkbaar net zo over, maar vindt het ineens nogal duur (ofzo) en probeert zich er nu goedkoop vanaf te maken
pi_31666289
Bij mijn vorige werk was het iets van 235 euro per week, en uiteraard de gewerkte tijd als overuren. daar stond tegen over dat het meestel stompzinnige eindgebruikers met gezeur waren die je uit je bed belden

nu is het onbeperkt prive gsm gebruik, dus das neit echt riant, maar daar staat tegen over dat het vaak je eigen fouten zijn die je wakker maken, dus das ook wel weer relaxter.. en ach, werk stopt toch niet om 17;00 uur, ik zit er niet zo mee. Mijn salaris is riant genoeg om die paar keer dat ik gebeld wordt te compenseren.
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_31673643
Het is niet zo dat wij om 5 uur alles uit onze handen laten vallen. Het continue beschikbaar zijn is iets anders natuurlijk.
De stelling een dag heeft 24 uur en als dat niet genoeg is.... is leuk als iets soms gebeurd. Het zijn meestal ook niet lullige eindgebruikers die bellen met een vraagje waar je 5 minuten mee bezig bent. Het zijn problemen waar je toch echt minimaal 2-3 uur mee bezig bent om pleisters te plakken om het weer een beetje werkend te krijgen. Als dan de druk er af is kan moet/mag het probleem pas echt opgelost worden.
Het meest vervelende aan dit soort diensten is dat je eigenlijk niets kan gaan doen omdat je binnen een uur achter een computer moet kunnen zitten om in te grijpen. Daar is die vergoeding dan ook voor.
pi_31675459
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 07:51 schreef ixis het volgende:
Het zijn problemen waar je toch echt minimaal 2-3 uur mee bezig bent om pleisters te plakken om het weer een beetje werkend te krijgen. Als dan de druk er af is kan moet/mag het probleem pas echt opgelost worden.
Als je inderdaad een paar uur aan het werk moet, krijg je daar dan ook nog een vergoeding voor, of blijft het bij die 50 euro? Ik weet niet hoe vaak je gebeld wordt als je standby staat, maar als je regelmatig zo aan de gang moet, dan heeft je baas een hele goedkope manier gevonden om z'n overwerk te regelen.

Leuk tegenbod: zeg eens (met je collega's ) tegen je baas dat jullie voortaan van 9 tot 5 werken, en dat-ie voor die pieperdiensten maar iemand anders in dienst moet nemen.
pi_31675493
quote:
Beetje hart voor de zaak kan toch geen kwaad, alsof je een van 9 tot 5 baan hebt. Werk houdt in mijn ogen niet op als je buiten de kantoordeur staat, als al je klanten weglopen omdat je onbereikbaar bent ben je zelf ook de lul als het bedrijf over de kop gaat.
Als werk niet ophoudt, houdt het geld ook niet op he

Als je 's nachts moet werken is dat op een rare tijd en daar mag best wat extra's tegenover staan. De baas verdient er immers ook aan dat hij zijn afnemers 24 uur per dag kan helpen.
pi_31677263
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 10:37 schreef joshus_cat het volgende:

[..]
Als je inderdaad een paar uur aan het werk moet, krijg je daar dan ook nog een vergoeding voor, of blijft het bij die 50 euro? Ik weet niet hoe vaak je gebeld wordt als je standby staat, maar als je regelmatig zo aan de gang moet, dan heeft je baas een hele goedkope manier gevonden om z'n overwerk te regelen.
Da's toch niet het geval he?
De daadwerkelijk gewerkte uren worden uiteraard daadwerkelijk uitbetaald.

Het gaat erom dat je bereikbaar bent in je prive-tijd.
Dus als je met je vriendin in bad zit.
Als je bij je ouders gaat eten.
Als je naar de bioscoop gaat.
Als je naar een feest gaat.
Als je uit eten/drinken gaat.
Het feit dat je op al die momenten gebeld kunt worden en alles moet laten vallen maakt inbreuk op je priveleven. De scheiding tussen werk en prive valt weg. En daar moeten twee dingengoed voor geregeld zijn:
1) afbakening: wanneer wel, en wanneer niet
2) vergoeding. Wat je voor je werk doet wordt vergoed. Dus ook standby staan.
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 12:58:40 #12
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_31678345
ja, hij kan de regeling zomaar afschaffen.
Er wordt gewoon niet meer standby gestaan.
Kan ie zelf de pieper meenemen.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_31680310
Het is dus zo dat de gewerkte uren als extra vrije momenten opgenomen kunnen worden. Ik geloof niet dat dit een goedkope manier was om het overwerk te regelen.
Ik denk ook niet dat ik het heel prettig vind als mijn baas de pieper diensten gaat doen, dan worden we waarschijnlijk toch nog gebeld of we zijn weken bezig om puin te ruimen
  † In Memoriam † dinsdag 25 oktober 2005 @ 15:25:28 #14
43556 miss_dynastie
pi_31680611
quote:
Vind ik ook, maar wij hebben dan ook een eigen zaak. Het is niet meer dan normaal dat als we daar iemand voor zouden inhuren, we diegene daar ook voor betalen, ik zou niet weten waarom dat voor de baas van TS anders is.
pi_31704187
Bij ons zijn er twee verschillende dingen:

- een aantal mensen is echt standby. Deze hebben een pieper bij zich. Ze kunnen 24/7 gepiept worden en moeten indien nodig binnen 1 uur op het werk zijn. Op dit moment ben je ongeveer 1x in de 6 weken aan de beurt.
Deze mensen krijgen een vergoeding gebaseerd aantal uur dat ze standby zijn buiten kantooruren. Als er gebeld wordt wordt er gewerkt voor het overwerktarief (meestal 150 of 200%).

- Iedereen is zogenaamd on-call basis beschikbaar. Dit houd in dat bij problemen je gebeld kunt worden. Je bent echter niet verplicht om bereikbaar te zijn. Meestal wordt je gebeld door de standby collega die meer info nodig heeft. Als je gebeld wordt ben je vrij om te zeggen dat je geen tijd hebt. De tijd die je kwijt bent aan de telefoon + eventueel komen wordt ook gewoon betaald volgens het overwerktarief.
Iedereen krijgt hiervoor een vergoeding van 10-15 euro per maand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')