abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31659244
Mijn situatie is als volgt. Ik ben een 21 jarige student die studiefinanciering ontvangt. Hier ben ik erg blij mee en dat wil ik ook graag blijven ontvangen.
Nou speelt het volgende. Mijn ouders zijn van plan om gebruik te maken van het eenmalige belastingvrij schenkingsrecht (een bedrag van rond de ¤ 21.500). Dit willen zij investeren in onroerend goed zodat ik op papier gedeeltelijk eigenaar word.
Nou heb ik vele websites afgestruind maar kan nergens vinden of dit wel of niet consequenties heeft voor mijn studiefinanciering.
Mijn vraag is dan: Word een schenking gezien als inkomen?
pi_31659265
Bel de IB-Groep.
pi_31659361
ik denk het niet, maar die ¤ 21.500 zal wel bij je bezittingen opgeteld worden, waar je dan 4% rente over als inkomen moet zien, tenminste, dat denk ik...

als je het zeker wilt weten is een belletje naar de IB Groep inderdaad het handigste denk ik...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
  maandag 24 oktober 2005 @ 10:56:51 #4
86822 Troy
Resident Asshole
pi_31659451
ja dat is inkomen! wat e het best kunt doen nu is je stufi stopzetten voor je het bedrag overschrijdt. De schenking ontvangen en in augustus opnieuw stufi aanvragen. Dan mag het namelijk wel
U bent geirriteerd?
pi_31659659
Ik zou het wel raar vinden want ik lees net dat voor de ziektekostenpremie, zaken als stufi, subsidies en een schenking niet meegerekend worden. Ik ga inderdaad maar even bellen.
Bedankt voor de reacties so far.
pi_31659940
uit de 'wet op de studiefinanciering 2000', artikel 3.17:
quote:
Het toetsingsinkomen is het totaal van:

a. het loon in de zin van de Wet op de loonbelasting 1964, verminderd met de ingehouden loonbelasting en premies volksverzekeringen en de door de werkgever en de werknemer verschuldigde premie voor de verzekering ingevolge de Ziekenfondswet,

b. de belastbare winst uit onderneming, bedoeld in de artikelen 3.2 en 3.3 van de Wet inkomstenbelasting 2001, vermeerderd met de ondernemersaftrek, genoten in het desbetreffende kalenderjaar,

c. het belastbare resultaat uit overige werkzaamheden, bedoeld in afdeling 3.4 van de Wet inkomstenbelasting 2001;

d. de belastbare periodieke uitkeringen en verstrekkingen, bedoeld in afdeling 3.5 van de Wet inkomstenbelasting 2001;

e. de belastbare inkomsten uit eigen woning, bedoeld in afdeling 3.6 van de Wet inkomstenbelasting 2001; en

f. het voordeel uit sparen en beleggen, bedoeld in hoofdstuk 5, van de Wet inkomstenbelasting 2001.
dus 4% van je vermogen boven de vrijstelling (ongeveer ¤ 18.000 geloof ik), moet je als inkomen meetellen, die ¤ 21.500 moet je meetellen als vermogen, niet als inkomen.

Aangenomen dat je verder geen kapitalen hebt moet je dus ongeveer ¤ 140 bij je inkomen optellen, dat lijkt me niet echt een probleem voor je studiefinanciering...
... en dat de mensen liever zoenen, dan dat ze vechten op 't journaal
pi_31660121
Wat ze hierboven aangeven: die schenking komt in box 3 en wordt daarom forfaitair belast; dat forfaitaire rendement geldt als inkomen voor je stufi.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31660335
Dat is goed nieuws. Super dat jullie de tijd genomen hebben om te reageren, mijn dank is groot!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')