quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:09 schreef 667 het volgende:Hallo,
Even een serieus onderewerp.
situatieschets:
Vader is ontzet uit het ouderlijk gezag. Dit ivm studiefinanciering en het nooit meer zien van de vader.
Nu wil ik, als ik vroegtijdig kom te overlijden al mijn bezittingen naar anderen laten gaan dan naar mijn vader. Kortom, is mijn vader door de ontzetting ook meteen onterfd?
Of moet ik dat nog op een andere manier regelen?
Testamentair of zo?
en ja, dit is een kloon
Een aantal dingen snap ik niet, omdat ze niet bij elkaar horen.
Hoe kan je vader uit de ouderlijke macht gezet worden, wanneer dat te maken heeft met de studiefinanciering?
Die studiefinanciering is er toch pas vanaf 18, daarvoor zijn het toch schoolbijdrages (of zit ik hier verkeerd, en ben je een snelle student jonger dan 18, waar tegenwoordig wel studiefinanciering aan betaald wordt?).
Hoe kun je als ouder van een 18+ kind nu uit de ouderlijke macht gezet worden, die macht is toch al opgehouden te bestaan op de 18de verjaardag?
Indien je vader inderdaad uit de ouderlijke macht is gezet dan blijft die juridisch je vader, hij heeft alleen niets meer over je te zeggen. Ervenissen zal die dan ook aan meedoen, tenzij jij een testament maakt waarin je anders bepaald.
Indien je vader in een rechterlijke uitspraak het vaderschap is ontnomen (weet even niet de juiste term, maar een rechter kan uitspreken dat iemand voor de wet geen ouder meer is, gaat een stap verder dan ontzetting uit de ouderlijke macht), dan is die juridisch geen ouder meer van je, en zal die ook niets erven tenzij jij hem in je testament noemt als erfgenaam.
Vraag is dus, wat is je vader jiuridisch van je, omdat ik tegen dat ontzetten uit het ouderlijke gezag raar aankijk.