abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31658778
Hallo,

Even een serieus onderewerp.

situatieschets:
Vader is ontzet uit het ouderlijk gezag. Dit ivm studiefinanciering en het nooit meer zien van de vader.
Nu wil ik, als ik vroegtijdig kom te overlijden al mijn bezittingen naar anderen laten gaan dan naar mijn vader. Kortom, is mijn vader door de ontzetting ook meteen onterfd?

Of moet ik dat nog op een andere manier regelen?
Testamentair of zo?

en ja, dit is een kloon
De buurman van.....
pi_31660177
help?
iemand?
De buurman van.....
pi_31660438
Dat moet je via een testament regelen. Hij is nog steeds wettelijke erfgenaam.

De kans is behoorlijk groot dat je vader eerder overlijdt dan jij, maar dat had je zelf ook al bedacht. Je moet dit wel heel graag willen. En je hebt waarschijnlijk ook veel geld, om dit de moeite waard te maken.
Of ben je gewoon een beetje aan het doemdenken de laatste tijd?
pi_31660585
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 12:30 schreef mgerben het volgende:
De kans is behoorlijk groot dat je vader eerder overlijdt dan jij, maar dat had je zelf ook al bedacht. Je moet dit wel heel graag willen. En je hebt waarschijnlijk ook veel geld, om dit de moeite waard te maken.
Dit zijn een paar aannames die niet zo hoeven te zijn, wie zegt dat er veel geld aanwezig is?
Juist in een situatie waarin er sprake is van verstoorde verhoudingen wil je misschien liever 500 euro richting een notaris brengen, dan later 100 na te laten aan die persoon.
Wat doemdenken betreft, kan toch een gevoel zijn van, wat er ook gebeurd, ik krijg nu niets van jou, jij straks niks van mij mocht zich dat voordoen
pi_31660602
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 12:30 schreef mgerben het volgende:
Dat moet je via een testament regelen. Hij is nog steeds wettelijke erfgenaam.

Laten we zeggen dat ik niks meer met hem te maken wil hebben.
Ook moet ik niks van hem hebben als ie dood gaat. Zal me ook niet interesseren.

Maar omdat er wat mensen om me heen op jonge leeftijd zijn overleden, ben ik aan het denken geslagen. Ik wil alles aan mijn moeder en aan mijn broer en zussen nalaten. NIET aan hem

Ik zou niet willen dat hij straks ineens bij de notaris staat als de buit te verdelen valt en een deel van mijn huis gaat claimen. No way Jose!
De buurman van.....
pi_31660650
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 10:09 schreef 667 het volgende:
Hallo,

Even een serieus onderewerp.

situatieschets:
Vader is ontzet uit het ouderlijk gezag. Dit ivm studiefinanciering en het nooit meer zien van de vader.
Nu wil ik, als ik vroegtijdig kom te overlijden al mijn bezittingen naar anderen laten gaan dan naar mijn vader. Kortom, is mijn vader door de ontzetting ook meteen onterfd?

Of moet ik dat nog op een andere manier regelen?
Testamentair of zo?

en ja, dit is een kloon
Een aantal dingen snap ik niet, omdat ze niet bij elkaar horen.
Hoe kan je vader uit de ouderlijke macht gezet worden, wanneer dat te maken heeft met de studiefinanciering?
Die studiefinanciering is er toch pas vanaf 18, daarvoor zijn het toch schoolbijdrages (of zit ik hier verkeerd, en ben je een snelle student jonger dan 18, waar tegenwoordig wel studiefinanciering aan betaald wordt?).
Hoe kun je als ouder van een 18+ kind nu uit de ouderlijke macht gezet worden, die macht is toch al opgehouden te bestaan op de 18de verjaardag?

Indien je vader inderdaad uit de ouderlijke macht is gezet dan blijft die juridisch je vader, hij heeft alleen niets meer over je te zeggen. Ervenissen zal die dan ook aan meedoen, tenzij jij een testament maakt waarin je anders bepaald.
Indien je vader in een rechterlijke uitspraak het vaderschap is ontnomen (weet even niet de juiste term, maar een rechter kan uitspreken dat iemand voor de wet geen ouder meer is, gaat een stap verder dan ontzetting uit de ouderlijke macht), dan is die juridisch geen ouder meer van je, en zal die ook niets erven tenzij jij hem in je testament noemt als erfgenaam.

Vraag is dus, wat is je vader jiuridisch van je, omdat ik tegen dat ontzetten uit het ouderlijke gezag raar aankijk.
pi_31660710
Heel simpel:
Mijn vader is uit de ouderlijke macht gezet omdat ik studiefinanciering en een aanvullende beurs wou.
De IGB rekende het inkomen van mijn vader mee maar die weigerd iets te betalen. Hij heeft ons en mijn moeder laten zitten en heeft mij zelfs een keer met de dood bedreigd.
Hij is toen via een procedure uit de ouderlijke macht gezet en ik kreeg een volledige aanvullende beurs (moeder in de bijstand)

inmiddels heb ik mijn studie af, verdien ik bakken met geld, bezit ik een eigen huis en wil ik niet dat die loser ook maar iets van me krijgt.
De buurman van.....
pi_31662822
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 13:10 schreef 667 het volgende:
Heel simpel:
Mijn vader is uit de ouderlijke macht gezet omdat ik studiefinanciering en een aanvullende beurs wou.
De IGB rekende het inkomen van mijn vader mee maar die weigerd iets te betalen. Hij heeft ons en mijn moeder laten zitten en heeft mij zelfs een keer met de dood bedreigd.
Hij is toen via een procedure uit de ouderlijke macht gezet en ik kreeg een volledige aanvullende beurs (moeder in de bijstand)

inmiddels heb ik mijn studie af, verdien ik bakken met geld, bezit ik een eigen huis en wil ik niet dat die loser ook maar iets van me krijgt.
Toch kijk ik er nog steeds raar tegenaan, de reden van ontzetten uit de ouderlijke macht. Studiefinanciering was in het verleden altijd vanaf de meerderjarigheid, dan kan die studiefinanciering niet de reden tot ontzetting zijn (voor ontzetten uit het gezag moet het kind immers minderjarig zijn)

Maar uitgaande van ontzetting uit de ouderlijke macht is die nog gewoon je vader, heeft die alleen niets meer te zeggen over jou als minderjarige (alleen raar met geboortejaar 1966) en zal die van jou erven tenzij je een partner, kinderen en/of een testament hebt.
pi_31662894
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 18:47 schreef frederik het volgende:
Toch kijk ik er nog steeds raar tegenaan, de reden van ontzetten uit de ouderlijke macht.
Ja, dat kan toch helemaal niet na je 18e? TS bedoelt waarschijnlijk gewoon dat het inkomen van zijn vader buiten beschouwing is gelaten bij het bepalen van de hoogte vd stufi
  maandag 24 oktober 2005 @ 21:51:54 #10
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_31665311
Wel een beetje suf dat iemand die gestudeerd heeft, uit 1966 komt én bakken met geld verdient
niet eens weet wat het betekent als je vader of moeder uit de ouderlijke macht is of zijn ontzet.

Nou ja, blijkbaar niet onmogelijk, maar komt gewoon wel heel erg vreemd over

Op zich maakt het denk ik niet eens uit hoe de zaken precies zitten, want TS moet sowieso
een testament opmaken anders blijft vader toch echt erfgenaam.
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_31692938
weet je zeker dat het je er echt omgaat dat hij geen cent krijgt ? Of is het misschien dat je hem wilt laten voelen dat je gelsaagd bent zonder zijn hulp ?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_31698668
Gewoon een testament maken waarin je de boel verdeeld. Klaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')