Ik ben het al anders aan het oplossen.quote:Op woensdag 2 november 2005 13:07 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik zou dat met grep en een handig geconstrueerde regexp doen...
Volgens mij ben je wel rijp voor een debian-based distro die meer gefocust is op gebruikersgemak, makkelijke configuratie en een recentere packagetree. (kubuntu of ubuntu).quote:Op woensdag 9 november 2005 10:20 schreef Dragonetti het volgende:
Ik ben momenteel bezig met het leren van linux (Debian).
Bij debian is het zo dat updates langzamer uitkomen maar weer de stabiliteit ten goede komt. Ik ben in iedere geval zoveer dat ik:
- ongebruikte schijfruimte kan partitioneren via de Debian install, en correct kan configureren (voor zover je het correct mag noemen...file system, mounten, swap partitie aanmaken etc)
- ongedaan maken van de Grub instellingen in de bootrecord (fdisk /mbr... zo bijzonder is dat ook weer niet dus...)
- shell beginselen (CD , LS , van user wisselen, kopiëren van bestanden etc...)
- de boot instellingen (hoeveel sec wachten bij opstarten en op welke OS moet default gehighlight worden bij opstarten. dit doe ik wel grafisch via GNOME => "boot")
- video resolutie op 1024 x 768 correct werkend krijgen, mousewheel werkend krijgen... geloof me dit was echt een tering werk voor mij (iemand die windows gewend / verwend was)
- hele basic aptitude beginselen (opstarten ervan, zoeken naar packages)
Is het nu verstandige zet om over te stappen naar ubuntu of linspire zodat ik daar verder kan "leren" dit vraag ik omdat ik dan tegelijkertijd beschikking heb tot de wat nieuwere software zoals openoffice 2.0 e.d. (of kan ik gewoon 2.0 gewoon gebruiken door een update, alleen als ik via aptitude zoek dan zie ik nog steeds 1.3 of ik doe wat fout... goh...)
Het gaat me niet trouwens om alleen openoffice maar andere software, en het X11 systeem blijkt wat aan de oude kant te zijn (of moet ik het XFREE noemen!?). Ik las in een andere topic dat x.org het gangbare van nu is (al een hele tijd was...!?)
Ik kom waarschijnlijk niet helemaal goed uit mijn woorden maar ik bedoel dus het grafische aansturingsysteem XF11 (protocol!?).
Ik gebruik zelf momenteel het volgende boek:
http://www.amazon.com/gp/product/0764576445/002-7827925-4874447?v=glance&n=283155&v=glance
Die is duidelijk voor Debian 3.1 geschreven hetgeen waarmee ik ook oefen / stoei / worstel...
Dus alles kort samengevat:
Bij debian blijven of overstappen naar UBUNTU?
Het liefst blijf ik zelf nu bij Debian omdat die boek het best erop aansluit.
(sorry maar het distro verhaal zelf is voor mij nogal verwarrend, ubuntu lijkt zo verdacht veel op Debian 3.1 alleen de opslag structuur wijkt op bepaalde punten af en zo zal er wel meer zijn !?)
lees lekker in je eigen topic, daar staat het al:quote:Op woensdag 9 november 2005 11:03 schreef E.r.w.i.n het volgende:
Ook even hier spammen: Hoe kan ik de maximum grootte van een attachement in Squirrelmail vergroten van 2mb naar <vul-maar-in>mb?
Wie is dan de Unox-guru en wie is de Unox-newbie?quote:Op woensdag 9 november 2005 11:18 schreef Boschjesman het volgende:
Ik las Unox.
* Boschjesman heeft wel zin in een broodje Unox.
kijk even of je je firefox instellingen geoptimaliseerd hebt:quote:Op woensdag 9 november 2005 14:02 schreef Lod het volgende:
Even een vraag voor de ubuntu-gebruikers: is bij jullie firefox ook zo traag? Zit zelf op Ubuntu Breezy met ff 1.07 en ik word er bijkans gestoord van. Probeerde zojuist een topic in dit forum te openen en Firefox reageerde bijna 2 minuten nergens meer op. En dat lijkt wel steeds vaker voor te komen.
Ik kan nog beter bij mijn ouders gaan internetten met hun 56k modempje![]()
Wat ik wel heb is als het forum heel traag is (redelijk vaak dus), dat heel firefox wacht totdat de pagina geladen is, dus kan je andere schermen ook niet echt gebruiken, maar 2 minuten heb ik dat nooit, hoogstens 2 seconden ofzo.quote:Here's something for broadband people that will really speed Firefox up:
1.Type "about:config"into the address bar and hit return.
Scroll down and look for the following entries: network.http.pipelining network.http.proxy.pipelining network.http.pipelining.maxrequests Normally the browser will make one request to a web page at a time. When you enable pipelining it will make several at once, which really speeds up page loading. 2. Alter the entries as follows:
Set "network.http.pipelining" to "true"
Set "network.http.proxy.pipelining" to "true"
Set "network.http.pipelining.maxrequests" to some number like 30.
This means it will make 30 requests at once. 3. Lastly
right-click anywhere and select New-> Integer. Name it "nglayout.initialpaint.delay" and set its value to "0".
This value is the amount of time the browser waits before it acts on information it receives. If you're using a broadband connection you'll load pages MUCH faster now!
Die verschillen tussen de 2 blijven altijd onherleidbaar denk ik. De look-and-feel van de meeste Linux-distro's is gewoon minder dan die van Windows. De enige die ik, zelfs als linux-fan, beter vind lopen dan XP is Gentoo..... maarja, das wel een behoorlijke hobbel, zoniet zelfs een barricade, voor de beginnersquote:Op woensdag 9 november 2005 14:16 schreef Lod het volgende:
Ik merk duidelijke verschillen in XP op mijn werk en Ubuntu thuis, terwijl het toch hetzelfde netwerk is.
Meranto, bedankt voor je informatie. Dat zijn de dingen die ik altijd gelijk doe na een nieuwe installatie van Firefox samen met de network.dns.disableIPv6 op true. Dat laatste had ik wel gedaan, de pipelining nog niet. Het is al wel wat sneller geworden maar nog niet dat ik denk joepie
![]()
Ik heb in de root directory een .forward file aangemaakt met /root mijn@mail.adres erin.quote:Op woensdag 9 november 2005 13:59 schreef Werewolf het volgende:
Ik krijg op het mailaccount root@machinenaam verschillende emails binnen over de status van mijn systeem. Ik gebruik nu mutt of mail om deze berichten te lezen, maar eigenlijk zou ik ze automatisch willen laten doorsturen naar een ander (extern) emailadres.
Is dit mogelijk....en hoe?
1 2 3 | <mijn@mail.adres> (reason: 553 5.1.8 <root@machinenaam.domeinnaam>... Domain of sender address root@machinenaam.domeinnaam does not exist) |
In GNome zit ook een standaard app, maar die kan niet op Van Dale zoeken. Nu wil ik Van Dale dus toevoegen, maar dat lukt niet. En het programma dat wel in Van Dale zoekt, krijg ik niet in mijn panel zoals ik het wil.quote:Op donderdag 10 november 2005 18:57 schreef meranto het volgende:
In KDE is het een standaard app (danwel niet van Dale, maartoch) die je kan toevoegen aan je panel, misschien dat zoiets voor Gnome ook bestaat, kijk even in de package repository van ubuntu of debian (kgeloof dat je die gebruikte) of je er iets van kan vinden. Ik gebruik deze applet regelmatig omdat ik een afstudeerscriptie in het engels aan het schrijven ben, werkt perfect.
http://packages.debian.org/
http://packages.ubuntu.com/
Doe eens chmod 755 /var/www/index.html (of waar het dan ook staat). Eventueel als root als daarom gevraagd wordt.quote:Op vrijdag 11 november 2005 23:09 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb een index.html in m'n smb4k folder staan ondanks dat ik deze folder open heb staan krijg ik de melding premission denied ? wat doe ik vaud ?
Wat staat er in je apache error-log?quote:Op vrijdag 11 november 2005 23:09 schreef allsystemshalt het volgende:
Ik heb een index.html in m'n smb4k folder staan ondanks dat ik deze folder open heb staan krijg ik de melding premission denied ? wat doe ik vaud ?
Misschien heb je een bepaalde extensie geinstalleerd die het veroorzaakt? Wat je zou kunnen proberen is even een nieuwe firefox profile aanmaken (firefox met de optie -p starten) en kijken of dat het probleem oplost.quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:14 schreef SkaterSam het volgende:
Errm... hoe komt het dat bij mij op Ubuntu, Firefox er sporadisch mee stopt. Als ik bijvoorbeeld naar sommige sites ga, dan sluit hij automatisch af als ik ergens op klik, mis ik een plugin? Of is dit een bekende bug...?
En soms sluit ie op Fok! ook @ random af... Hup venster weg.
Ja ik weet het niet, dat deed ie al vanaf de install, dus ik weet ook niet of een plugin het erger heeft gemaakt. Maar op mijn Windows partitie doet Firefox het wel gewoon goed, daarom dacht ik, ik vraag het hierquote:Op dinsdag 15 november 2005 22:41 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien heb je een bepaalde extensie geinstalleerd die het veroorzaakt? Wat je zou kunnen proberen is even een nieuwe firefox profile aanmaken (firefox met de optie -p starten) en kijken of dat het probleem oplost.
Is eigenlijk meer iets voor het Centrale Firefox topic btw...
Dat 'ie het vanaf het begin af aan al doet maakt het wel vreemd. Is je Ubuntu een beetje up-to-date? Welke firefox versie gebruik je? Heeft een ander firefox profiel (of gewoon een andere ubuntu-gebruiker) er ook last van?quote:Op dinsdag 15 november 2005 23:37 schreef SkaterSam het volgende:
[..]
Ja ik weet het niet, dat deed ie al vanaf de install, dus ik weet ook niet of een plugin het erger heeft gemaakt. Maar op mijn Windows partitie doet Firefox het wel gewoon goed, daarom dacht ik, ik vraag het hier![]()
ik zal het anders ook wel daar even vragen, ok?
Goed artikel, vooral de metafoor met de motor en auto is zeer verhelderend.quote:
1 2 | mount --bind /pad/naar/mp3 /home/usernaam/mp3 |
Ja, of je geeft dus een vaste map op zodat alle users daarin komen, dan hoef je het maar 1 keer te doen. Of als je echt lui bent maak je een scriptje add_ftpuser aan:quote:Op woensdag 16 november 2005 15:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Maar dan zou ik dus wel elke keer zelf die dir (/home/username/mp3) moeten maken, en dan mount --bind... moeten doen?
Op zich geen ramp natuurlijk. Al ben ik nogal lui, maar ja, dat terzijde.
1 2 3 4 | adduser $1 mkdir ~$1/mp3 mount --bind /pad/naar/mp3 ~$1/mp3 |
1 |
Wat je kan proberen is even kijken of de 'usb_storage' module geladen is, in een terminal voer je het commando " lsmod | grep usb " uit.quote:Op zondag 20 november 2005 14:21 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
Knoppix 4.0.2 [DVD versie] vind mijn usb drive niet,wie kan mij helpen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |