abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:03:35 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31648495
Ik heb 2 katten hier, die in de zomer veelvuldig in de tuin rondhuppelden. Het is inmiddels echter te koud om te buitendeur open te houden. Toch maken de katten duidelijk dat ze naar buiten zouden willen.

Ik zit nu te denken aan een kattenluik, maar ik heb geen flauw idee hoe zoiets in een deur te verwerken is. Is het iets wat ik zelf kan (Met mijn 2 linker handen), of ga ik daar hulp voor nodig hebben? Wat moet er allemaal voor gebeuren?
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:11:10 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31648570
Je koopt een kattenluikje. Meestal zit er bij de verpakking een 'zaagmal'. Dus op papier uitgetekend wat je uit moet zagen en waar de gaten moeten komen.
Neem dat over op je deur.

Maak dan eerst met een grote boor een gat net naast de randjes en ga van daaruit met een decoupeerzaag het gat uitzagen.
Dan nog de schroefgaatjes voorboren en dan kan het kattenluik erop.

Op zich is het helemaal niet zo moeilijk hoor, en vaak zit er bij die luiken dus ook wel een goede beschrijving.
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:29:07 #3
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31648758
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 11:11 schreef Brighteyes het volgende:
Je koopt een kattenluikje. Meestal zit er bij de verpakking een 'zaagmal'. Dus op papier uitgetekend wat je uit moet zagen en waar de gaten moeten komen.
Neem dat over op je deur.

Maak dan eerst met een grote boor een gat net naast de randjes en ga van daaruit met een decoupeerzaag het gat uitzagen.
Dan nog de schroefgaatjes voorboren en dan kan het kattenluik erop.

Op zich is het helemaal niet zo moeilijk hoor, en vaak zit er bij die luiken dus ook wel een goede beschrijving.
Hmmm... Dat zagen staat me een beetje tegen.. Dan ga ik weer scheef, of het past uiteindelijk niet niet ofzo.

Maar ik weet in ieder geval nu een beetje hoe of wat.
pi_31648838
En nog een tip: neem zo'n electronisch kattenluik. Anders krijg je ook allemaal andere katten binnen (dat was hier dus het geval).
pi_31648872
Je kan ze ook naar buiten laten en de deur weer dichtdoen. Ze geven vanzelf wel weer aan wanneer ze naar binnen willen, maar met twee katten ben je al snel een portier

Als je binnen de lijntjes zaagt en het eventueel pas maakt met een vijl of houtrasp
moet het toch wel lukken?
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:39:43 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31648916
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 11:34 schreef Electrified het volgende:
En nog een tip: neem zo'n electronisch kattenluik. Anders krijg je ook allemaal andere katten binnen (dat was hier dus het geval).
Dat durven de buurtkatten toch niet.
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:40:17 #7
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31648921
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 11:36 schreef gfx het volgende:
Je kan ze ook naar buiten laten en de deur weer dichtdoen. Ze geven vanzelf wel weer aan wanneer ze naar binnen willen, maar met twee katten ben je al snel een portier
Daarom dus.
quote:
Als je binnen de lijntjes zaagt en het eventueel pas maakt met een vijl of houtrasp
moet het toch wel lukken?
Hmm.. Misschien. Ik heb er ook eik vrijwel geen ervaring mee..
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:42:42 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_31648954
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 11:29 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hmmm... Dat zagen staat me een beetje tegen.. Dan ga ik weer scheef, of het past uiteindelijk niet niet ofzo.
ER zit om het luik heen meestal een ruime rand, je hoeft niet millimeter-nauwkeurig te zagen. Dat kan ik ook niet, en ik heb 3 kattenluiken :
- tuindeur voor
- tuindeur achter
- tussendeur van huiskamer naar halletje (voor de warmte).
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 11:34 schreef Electrified het volgende:
Dat had ik eerst ook, omdat aanvankelijk mijn recent overgenomen beestjes (ruim 9 jaar toen) nog niet al te territoriaal waren. Dus had ik soms twee keer per nacht mauw-converten in huis, die later in knokpartijen veranderden. Na een paar weken een avondklok gehanteerd te hebben, bleek dat toch niet zo leuk, omdat het toen bloedheet was en te warm om overdag lang buiten te lopen. Toen de luiken weer 's nachts opengelaten, en toen is er nog een keer een vreemde kat binnengeweest, maar die heeft toen van beide heren tegelijk zo'n aframmeling gekregen dat ons huis nu absoluut taboe is.

Overigens kun je de meeste luiken in 4 standen zetten : in en uit, alleen in, alleen uit, dicht. Tijdens de avondklok had ik een keertje de luiken op "alleen in" gezet om mijn beestjes binnen te krijgen en te houden, en dat was ik vergeten toen ik naar bed ging. Dus kwam er 's nachts weer een vreemdeling binnen, die ruzie kreeg. Dus ik naar beneden, vreemdeling probeert in volle vaart door het voor-luik weg te komen **knal**. Ik richting voorluik, vreemdeling sprintend richting achterluik **knal**. Ik die kant op en vreemdeling richting voorluik en weg ...
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 23 oktober 2005 @ 11:48:01 #9
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_31649040
Die electronische kattenluiken zijn trouwens niet geweldig.

Wij hebben last van een kat uit de buurt die regelmatig het etensbakje van die van ons kwam leegeten. Toen hebben we dus zo'n luik met magneet-sluiting gekocht. Gevolg: die kluns van ons is telkens 5 minuten bezig om binnen te komen, omdat ie het magneetje niet dicht genoeg bij de onderkant van het luik houdt en die kat uit de buurt komt nog steeds binnen, want die ramt gewoon door het slot heen. En dat is helemaal geen grote kat ofzo. :|
pi_31649604
Als je een kattenluik haalt, let dan op de juiste dikte. Je hebt er namelijk voor binnen- en buitendeuren, en daar zit verschil in. Er zijn ook tussenstukken verkrijgbaar voor als je een extreem dikke deur hebt
pi_31649655
Best simpel idd, maar als je een huurhuis hebt, informeer dan zeker weten of het geen probleem is want stel je gaat verhuizen (als je een huurhuis hebt) dan mag je een deur dokken. Bij ons thuis zullen die kosten 500 euro betreffen (afgelopen week navraag gedaan )
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:26:50 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31649833
En hoe zit dat eigenlijk met een kattenluik en inbraakgevoeligheid?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31650229
Nog nooit probleem mee gehad!En dat luik zit er al tig jaren in....Maar je moet het natuurlijk niet maken op een plek waar ze met een hand er door heen de klink of zelfs de sleutel kunnen pakken.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:45:13 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31650333
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:26 schreef Martijn_77 het volgende:
En hoe zit dat eigenlijk met een kattenluik en inbraakgevoeligheid?
Daar maak ik me niet zo druk om. Iemand zal eerst minstens 5 tuinen van buren door moeten alvorens in mijn tuin te belanden.

Maar aan de andere kant lijkt het me lastig om door een kattenluik in te breken. Het luik gaat daarbij aan de binnenzijde teveel in de weg zitten..
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:46:49 #15
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31650367
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 12:18 schreef Chandler het volgende:
Best simpel idd, maar als je een huurhuis hebt, informeer dan zeker weten of het geen probleem is want stel je gaat verhuizen (als je een huurhuis hebt) dan mag je een deur dokken. Bij ons thuis zullen die kosten 500 euro betreffen (afgelopen week navraag gedaan )
Ik ga er van uit dat dat hier het geval is. De verhuurder gaat uit van huurders zonder huisdieren, dus dan is een kattenluik nogal vreemd.
pi_31650880
Tip:
Bij een luik op het Zuid Westen moet je rekening houden met storm.
De wind staat er dan pal op wat kan beteken dat het veel klappert of open blijft staan.
Mijn oplossing was 2 deuren te monteren.
1 Binnen, 1 buiten. De wind wordt dan voldoende gebroken.

Vreemde katten worden slechts zelden geaccepteerd dus dat probleem los zich zelf op.
Probeer het uitgezaagde lijk er in een keer uit te zagen.
Berg het goed op. Ga je weer verhuizen dan klem jet het er opnieuw in met behulp van een wig, opvullen met kneedbaar hout, verfje erover of lakken en bij de oplevering zien ze er niets van.

zondag 23 oktober 2005 @ 13:36:35 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_31651531
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:08 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

Berg het goed op. Ga je weer verhuizen dan klem jet het er opnieuw in met behulp van een wig, opvullen met kneedbaar hout, verfje erover of lakken en bij de oplevering zien ze er niets van.

Goede tip
pi_31682722
En je kan ook altijd nog een infra rood luikje kopen, wij hebben eerst lopen tobben met zon magneten geval maar dat werkte voor geen meter. Luikje vervangen voor een infrarood model en er is nooit meer een kat binnen geweest

Nadeel is wel dat dat luik redelijk prijzig is !
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 18:09:57 #19
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_31683443
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 17:30 schreef DudeXray het volgende:
En je kan ook altijd nog een infra rood luikje kopen, wij hebben eerst lopen tobben met zon magneten geval maar dat werkte voor geen meter. Luikje vervangen voor een infrarood model en er is nooit meer een kat binnen geweest

Nadeel is wel dat dat luik redelijk prijzig is !
Ja, zeg dat wel. Dat is nog eens 50 euro duurder dan zo'n magneet-geval en waarschijnlijk is het slot net zo gammel.
pi_31684345
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 18:09 schreef Miwe het volgende:

[..]

Ja, zeg dat wel. Dat is nog eens 50 euro duurder dan zo'n magneet-geval en waarschijnlijk is het slot net zo gammel.
Mwah, valt mee....tot nu toe nog geen problemen mee gehad *knock on wood*. We hebben dat ding ongeveer een half jaartje en er is nog geen poes doorheen gebroken
pi_31723392
Dus toch maar aan de kattenluik Alicey? En je zag het eerst niet zo zitten met je jonge katje
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_31723429
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:39 schreef Godshand het volgende:
Dus toch maar aan de kattenluik Alicey? En je zag het eerst niet zo zitten met je jonge katje
Wel een kattenluik, maar eentje die dicht kan.
pi_33292743
Wij zijn inmiddels ook portier van onze wispelturige majesteit, dus schop ik dit topic eventjes.... ga morgen in mijn pauze me laten informeren bij de dierenwinkel
pi_33293034
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:08 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

Maak je dan ook nog slachtoffers bij het uitzagen? Gevaarlijk dingen die kattenluikjes!
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_33299723
Weet je wat ik laatst dacht:

Kattenluiken zo ZO VERSCHRIKKELIJK lelijk! Dat witte plastic dat zo goor wordt en dan zo'n raampje dat binnen twee weken vol poezensnot zit...
En dat in (in mijn geval) een oude achterdeur. Oud-in-de-zin-van authentiek.

Is er nou niemand die een beetje handig is en een mooi houten luikje voor mij kan maken dat bij en in een jaren '30 deur past? Of weet iemand of er dergelijke luikjes te koop zijn?
Snobs have more fun!
KLIK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')