ABN (of standaardnederlands) heeft ook niet (meer) zoveel met een plaats te maken. Er zijn ook Maastrichtenaren, Tukkers en Friezen te vinden die het perfect spreken. In Haarlem spreekt het tuig ook zeker geen ABN inderdaad.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:25 schreef bmwdevil het volgende:
In Haarlem wordt zeker niet door iedereen ABN gesproken. Zoals Mirre al zei gaat t af en toe wel aardig richtings Amsterdams. Vriendin van me uit Bloemendaal, ligt toch tegen Haarlem, spreek echter wel helemaal ABN.
Ik vraag het me af hoorquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:31 schreef bmwdevil het volgende:
Er wordt zeker overal wel ABN gesproken door iémand, maar ik denk dat als je het gemiddelde per 100 personen zou nemen oid, dat je dan in de omgeving van Haarlem wel behoorlijk hoog zit in vergelijking met andere regio's.
Dat valt wel mee hoor. Als je het echt graag wil.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:33 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik vraag het me af hoor
Maar in wezen is dat ook helemaal niet gek. Als ABN vroeger op het Haarlems is gebaseerd, is de kans groot dat mensen die daar al generaties wonen hetzelfde blijven praten. Terwijl Limburgers gewend zijn Limburgs te praten. Die zachte g (als dat onder ABN valt) krijg je er echt niet uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |