abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31635836
Van de regen in de drup betekent zoiets als: van een erge in een nog ergere situatie raken.

Nu is mijn vraag, wat is precies "de drup"

Ik meende namelijk dat het een soort grote plas water was maar niemand gelooft mij. Ik heb gezocht op internet maar daar vertellen ze me alleen wat het betekend en niet wat "de drup" is.

( www.spreekwoord.nl )
pi_31643643
Ik dacht altijd dat "de drup" de nawee van regen was. De druppels die zeg maar van bladeren afkomen na een storbui. Maar dan zou het betekenen dat je in een minder erge situatie belandt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31651688
Hmmm, nooit zo over nagedacht eigenlijk. Ik denk dat je gelijk hebt; dat je van de regen (beetje nat) terecht komt in een plas (nog natter). Maar het woordje 'drup' is zo goed, zo treurig - ook als je niet weet wat het betekent, hóór je aan de klank dat je veel beter in de regen kunt zitten dan in de drup.
pi_31656557
De Stoett (Dr F.A. Stoett, Nederlandsche spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden) uit 1963 weet het ook niet zeker, maar denkt dat de drup een druipende goot is, die behalve nat ook nog vuil is. (Volgens Huizinga ( Nederlandsche zegswijzen, 1965) kennen de Arabieren ook nog het spreekwoord: "hij vluchtte voor de regen en ging zitten onder de drup van de dakgoot".)
pi_31656693
Ik neem aan dat je dit uit desbetreffende boeken hebt ?

Woa, ik stel een keer een vraag waar niemand meteen antwoord op weet
pi_31656766
Ja, ik heb de boeken hier.
pi_31656972
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 23:19 schreef cioran63 het volgende:
Ja, ik heb de boeken hier.
Stoer! Bedankt voor de moeite van het opzoeken, ik ben in ieder geval iets wijzer, ik zal het eens op school navragen ( alhoewel me dat moeilijk gaat worden aangezien ik bouwkunde studeer )

Iig klinkt de dakgoottheorie beter dan de groteplaswater theorie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2005 23:40:13 ]
pi_31656991
Je bent toch vast wel eens voor de regen gaan schuilen en net onder een gat in een luifel, of onder het laagste punt van een zonwering gaan staan? Zodat je alsnog flink nat wordt? Zoiets, denk ik dan.
pi_31657472
In de 1864 editie van de Van Dale komt de uitdrukking ook voor: van den regen in den drop. (bij: "drop")
Het volgende woord dat behandeld wordt is "dropbad" en dat is een stortbad.
Ik denk dat het daar mee te maken heeft.
pi_31657538
dus stortregen ?
pi_31657559
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 07:32 schreef SuperFruitig het volgende:
dus stortregen ?
Ja, daar lijkt het wel op.
En door de ontwikkeling van de taal: dropbad als stortbad verdwijnt uit het taalgebruik;
drop groeit naar drup (misschien omdat men denkt dat er een associatie is met druppel (water) )
en de nieuwe vorm van de uitdrukking is geboren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')