abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:11:54 #1
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_31622972
Op dit moment zit ik op het MBO (administrateur) en als ik hiermee klaar ben wil ik graag naar het HBO om Accountancy te studeren. Ik wil uiteindelijk AA Accountant worden..

Mijn vraag is nu: wat is beter?

• HBO Accountancy voltijd om daarna te gaan werken en in de avonduren te studeren voor AA Accountant

of

• HBO Accountancy deeltijd om te gaan werken en in de avonduren te studeren zodat ik toch veel werkervaring opdoe om vervolgens daarna te studeren voor AA Accountant.

Nu gaat het me niet om de snelste of de makkelijkste; ik ben niet vies van leren of werken
    maar ik zou graag van mensen willen weten wat zij denken dat het beste is., Een paar mensen zijn namelijk begonnen over een deeltijdstudie terwijl ik er nooit zo bij had nagedacht..
  • Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_31623140
    Je bent nog jong zo te zien. Ik zou nu gewoon voltijd leren, werken kun je nog altijd. Mijn ervaring met mensen is toch dat ze overdag werken en s'avonds te moe/ geen motivatie hebben om te studeren.

Gewoon voltijd gaan studeren.
    "I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
    'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
    pi_31623365
    In praktijk haken veel studenten op een gegeven moment af wanneer studie en werk wordt gecombineerd, en dat niet alleen bij Accountancy, maar ook bij andere HBO-opleidingen. Als je van de MBO komt, dan is een dergelijke economische opleiding redelijk zwaar te noemen. Veel discipline is dan ook vereist. Voorzover mij bekend is, is AA Accountancy een 5 jarige opleiding, 4 jaar HBO (kan korter) en 1 jaar universiteit. Je hebt dus groot kans dat je op een gegeven moment je baan moet opzeggen. Ik raad je dus aan om of een andere opleiding te kiezen, of voltijd te gaan studeren.

Ervaring is uiteraard belangrijk, maar wil je AA worden, dan zal je na je HBO-diploma nog zo'n 3 jaar praktijkervaring moeten opdoen. En dat is niet gewoon werken, maar je kunt zeggen dat het een echt traject is wat je moet voltooien. Oftewel, of je nu werkt, of later, die 3 jaar moet je alsnog na je HBO doen. Uiteindelijk krijg je je ervaring toch wel.

Mocht je zoals velen een arme student zijn en naast je studie nog een bijbaantje moeten hebben, dan is een combinatie wel een leuke optie. Maar zoals ik eerder al zij, heel veel discipline heb je nodig.

En nog iets, als je deeltijd doet, krijg je geen studiefinanciering.
    pi_31627529
    Wat veel van mijn vrienden doen (ook ex-MBO adm.): een fulltime HBO accountancy studie en daarnaast 1 dag in de week op een accountantskantoor werken . Daarna gaan ze waarschijnlijk fulltime werken en verder als RA/AA in de avondstudie.

Werk vinden op een accountantskantoor is geen probleem nu. (mits je HBO acc gaat studeren).
    pi_31627604
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 11:33 schreef Phoenixjuh het volgende:
    . Ik raad je dus aan om of een andere opleiding te kiezen
    Rest van je verhaal vond ik niet zo bijster interessant, maar dit slaat natuurlijk echt nergens op he. Hoewel accountancy wel een redelijk zware opleiding is (vergeleken met andere HBO studies) is het zeker wel te doen als je van het MBO komt. Je hebt zelfs een groot voordeel omdat je vrijwel overal bekend mee bent, alleen wordt er veel dieper in de stof ingegaan!
    pi_31628413
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 14:56 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Rest van je verhaal vond ik niet zo bijster interessant, maar dit slaat natuurlijk echt nergens op he. Hoewel accountancy wel een redelijk zware opleiding is (vergeleken met andere HBO studies) is het zeker wel te doen als je van het MBO komt. Je hebt zelfs een groot voordeel omdat je vrijwel overal bekend mee bent, alleen wordt er veel dieper in de stof ingegaan!
    Het ging meer om, als je deeltijd wilt doen, dat je dan beter een andere opleiding kan doen. Uiteraard is het wel te doen, maar als je bijvoorbeeld 4 dagen werk en daarnaast nog eens een studie accountancy naast je hebt, dan is dat een heel stuk lastiger. Zeker als je daarna nog eens universiteit moet doen voor je diploma. Een combinatie daarvan is gewoon erg zwaar. Je kunt dan beter een lichtere studie kiezen icm werk.
    pi_31629253
    Phoenixjuh, het is binnen deze context niet zo handig om in algemene termen als 'je' of 'men' te spreken (je schrijft: 'als je deeltijd wilt doen, dat je dan beter een andere opleiding..') tenzij je eea met statistieken onderbouwt (waaruit dus kan blijken dat je opmerkingen gegeneraliseerd kunnen worden), is het voor alsnog een uitspraak vanuit jouw perspectief, maw wellicht dat jij beter een andere opleiding zou kunnen doen omdat het voor jou te moeilijk zou zijn, als jij voor deze keuze stond; jij zou het allemaal als 'erg zwaar' (subjectief) ervaren.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2005 16:09:44 ]
    pi_31629430
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 14:56 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Rest van je verhaal vond ik niet zo bijster interessant, maar dit slaat natuurlijk echt nergens op he.
    Ben ik met je eens, het is een algemeen gis verhaal met een overvloed aan onduidelijke/subjectieve termen als 'veel studenten' 'redelijk zwaar', 'veel discipline' 'groot kans' etc. onzin natuurlijk om het in deze termen uit te drukken. Helaas alweer een onzin verhaal Phoenixjuh.

TS: je vraagt naar 'wat is beter', heb je voor jezelf bedacht wat je onder 'beter' verstaat, ofwel adhv welke criteria vind jij het een beter dan het ander? Ik vind het altijd makkelijk mijn verwachtingen op een rij te zetten en deze verwachtingen te 'wegen',(gewicht aan toe te kennen) zodat ik een beeld krijg van wat ik belangrijk vind (en waarom) en vervolgens kijk hoe dit aansluit bij de mogelijkheden. Hierbij gelden natuurlijk ook praktische argumenten (financiele mogelijkheden etc.)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2005 16:19:44 ]
    pi_31629873
    Ik doe op dit moment ook HBO accountancy, 4e jaar. Bij mij is het nog zo dat ik met me hbo studie mijn theoretische deel van mij AA studie kan halen. Daarna moet ik nog een 3-jarige praktijkstage doen om mijn AA titel te halen. Ik hoef dus niet meer naar de universiteit toe.
    Het is de laatste jaren wel wat veranderd maar ik weet niet precies hoe het nu gaat. Ik moet van elk vak landelijke slotexamens maken, maar dit is voor de laatste keer zo.
    Zelf vind ik de studie wel goed te doen. Ik heb alles nog gehaald. Misschien een paar tentamens die ik in 2 keer gehaald heb maar de meeste gewoon in 1 keer. Zelf kom ik van de HAVO.
    Succes.
    pi_31629931
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 15:34 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Het ging meer om, als je deeltijd wilt doen, dat je dan beter een andere opleiding kan doen. Uiteraard is het wel te doen, maar als je bijvoorbeeld 4 dagen werk en daarnaast nog eens een studie accountancy naast je hebt, dan is dat een heel stuk lastiger. Zeker als je daarna nog eens universiteit moet doen voor je diploma. Een combinatie daarvan is gewoon erg zwaar. Je kunt dan beter een lichtere studie kiezen icm werk.
    Die jongen wilt accountant worden.. Het is een mooi beroep waar ontzettend veel werk in is en blijft (ongeacht hoe slecht het met de economie gaat, accountants heb je altijd nodig..) en het verdient ook erg goed. Dat je daarvoor een wat zwaardere opleiding moet doen zie ik absoluut niet als reden om er niet mee door te gaan. Zeker als je het een beetje leuk gaat vinden, dan wordt de opleiding alleen maar leuker en interessanter door (en dus makkelijker). En dat geldt ook in deeltijd, zeker omdat je interessante dingen uit de theorie in praktijk brengt op het werk.
    pi_31631405
    Wat lees ik hier allemaal voor gezever dat je naar de uni moet om AA te worden. Er is maar één academische accountant. De AA opleiding is slechts post-HBO.
      zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:34:53 #12
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_31631491
    1. Ik ben een meisje
    2. Ik weet niet precies wat beter is, ik ben op dit moment bezig dat uit te zoeken.. Nu zit ik in de 2e en loop ik stage waardoor ben ik meer gaan nadenken over voltijd en deeltijd. Echter denk ik dat het misschien inderdaad beter is om voltijd te gaan studeren.

Mijn ouders betalen alles dus ik hoef opzich daarnaast niet te werken. Op dit moment doe ik dat wel om zelfvertrouwen op te bouwen..

Op school is het moeilijk om informatie hierover te krijgen omdat zij denken onder het motto 'maak eerst dit maar af'. Dus daar heb ik niks aan.. vandaar dat ik het hier vraag..
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_31631616
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:31 schreef 400PK het volgende:
    Wat lees ik hier allemaal voor gezever dat je naar de uni moet om AA te worden. Er is maar één academische accountant. De AA opleiding is slechts post-HBO.
    AA kan ook op de uni hoor. Hoe het precies zit weet ik niet.
    pi_31631668
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:34 schreef Maraca het volgende:
    1. Ik ben een meisje
    2. Ik weet niet precies wat beter is, ik ben op dit moment bezig dat uit te zoeken.. Nu zit ik in de 2e en loop ik stage waardoor ben ik meer gaan nadenken over voltijd en deeltijd. Echter denk ik dat het misschien inderdaad beter is om voltijd te gaan studeren.

Mijn ouders betalen alles dus ik hoef opzich daarnaast niet te werken. Op dit moment doe ik dat wel om zelfvertrouwen op te bouwen..

Op school is het moeilijk om informatie hierover te krijgen omdat zij denken onder het motto 'maak eerst dit maar af'. Dus daar heb ik niks aan.. vandaar dat ik het hier vraag..
    Hoeveel jaar MBO moet je nog dan??
      zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:44:45 #15
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_31631752
    Ik moet nog een anderhalf jaar.. maar dat is zo voorbij en ik wil niet last minute bepalen wat ik ga doen..
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_31631902
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:39 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

AA kan ook op de uni hoor. Hoe het precies zit weet ik niet.
    Dit is ook het eerste jaar dat het mogelijk is, vandaar dat de universiteiten nog een beetje aan het rommelen zijn. Sommige universiteiten hebben al een aangepast programma, zodat je na je HBO je Master nog kunt halen. Opleiding heet net als voor de RA gewoon Accountancy & Controlling, maar de vakken die je krijgt zijn niet gelijk aan die van de RA.
    pi_31631978
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef Maraca het volgende:
    Ik moet nog een anderhalf jaar.. maar dat is zo voorbij en ik wil niet last minute bepalen wat ik ga doen..
    Ik heb precies hetzelfde gehad als jij, ben ook ongeveer 1,5 jaar van te voren begonnen met zoeken . En toen ben ik alsnog een week voordat de opleiding begon iets anders gaan doen . (wat wel veel met elkaar te maken heeft, ipv Commerciele eco ben ik International business gaan doen).

succes met je studiekeuze!
    pi_31632003
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:51 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Dit is ook het eerste jaar dat het mogelijk is, vandaar dat de universiteiten nog een beetje aan het rommelen zijn. Sommige universiteiten hebben al een aangepast programma, zodat je na je HBO je Master nog kunt halen. Opleiding heet net als voor de RA gewoon Accountancy & Controlling, maar de vakken die je krijgt zijn niet gelijk aan die van de RA.
    zoiets had ik idd ook gehoord ja.
    pi_31632048
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 16:08 schreef squatt3r het volgende:
    Phoenixjuh, het is binnen deze context niet zo handig om in algemene termen als 'je' of 'men' te spreken (je schrijft: 'als je deeltijd wilt doen, dat je dan beter een andere opleiding..') tenzij je eea met statistieken onderbouwt (waaruit dus kan blijken dat je opmerkingen gegeneraliseerd kunnen worden), is het voor alsnog een uitspraak vanuit jouw perspectief, maw wellicht dat jij beter een andere opleiding zou kunnen doen omdat het voor jou te moeilijk zou zijn, als jij voor deze keuze stond; jij zou het allemaal als 'erg zwaar' (subjectief) ervaren.
    Whahaha, daar is die loser weer bezig. Jij met je statistieken, ik heb van jou nog geen statistiek gezien, alleen maar gezeik. Jij wilt zeker ook statistieken zien dat wanneer je 30 universitaire opleidingen tegelijk volgt heel zwaar is. Gezond verstand is bij jou niet te merken. Rot jij maar op met je guru verhalen. Ja, je moet naar je innerlijke ziel luisteren, die leidt je naar het goede weg.
    pi_31632085
    Als je van het MBO afkomt, zou ik voltijd Accountancy doen.
    Er zitten nu een paar MBO'ers bij mij in de klas, waarvan enkele met hoge cijfers MBO Administrateur hebben gehaald, en die hebben het zwaar.
    Als je deeltijd wilt gaan doen, moet je wel goed zijn om het te halen.
    anders wordt het gewoon te zwaar.

Je zou ook kunnen overwegen om eerst een jaar voltijd te doen.
    Haal je je propedeuse in 1 jaar, heb je altijd nog de keuze om deeltijd te gaan doen.
    Meedoen is belangrijker dan winnen!
    pi_31632387
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 17:58 schreef dramslag het volgende:
    Als je van het MBO afkomt, zou ik voltijd Accountancy doen.
    Er zitten nu een paar MBO'ers bij mij in de klas, waarvan enkele met hoge cijfers MBO Administrateur hebben gehaald, en die hebben het zwaar.
    Als je deeltijd wilt gaan doen, moet je wel goed zijn om het te halen.
    anders wordt het gewoon te zwaar.

Je zou ook kunnen overwegen om eerst een jaar voltijd te doen.
    Haal je je propedeuse in 1 jaar, heb je altijd nog de keuze om deeltijd te gaan doen.
    Je past wel op he, straks zegt die sukkel ook tegen jou dat je onzin uitkraamt. Geen onderbouwing met statistieken. En het woordje 'zwaar' is weer subjectief, blablabla....

Maar los daarvan, ben ik het met je eens. Uit mijn vriendenkring hoor ik ook regelmatig verhalen dat de HBO veel zwaarder is dan MBO. Het advies om eerst het eerste jaar voltijd te doen is denk ik wel een goede keus. Je weet dan na het eerste jaar of de opleiding wel/niet te zwaar voor je is. Daarnaast heb je in het eerste jaar best wel veel vakken. Loop je eenmaal een achterstand op, dan is dit ook vrij moeilijk weer in te halen.
    pi_31632490
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 18:12 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Je past wel op he, straks zegt die sukkel ook tegen jou dat je onzin uitkraamt. Geen onderbouwing met statistieken. En het woordje 'zwaar' is weer subjectief, blablabla....

Maar los daarvan, ben ik het met je eens. Uit mijn vriendenkring hoor ik ook regelmatig verhalen dat de HBO veel zwaarder is dan MBO. Het advies om eerst het eerste jaar voltijd te doen is denk ik wel een goede keus. Je weet dan na het eerste jaar of de opleiding wel/niet te zwaar voor je is. Daarnaast heb je in het eerste jaar best wel veel vakken. Loop je eenmaal een achterstand op, dan is dit ook vrij moeilijk weer in te halen.
    Jij weet niet eens waar je over praat...
    pi_31632597
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 18:17 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Jij weet niet eens waar je over praat...
    Jij helemaal niet
    pi_31633002
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 18:12 schreef Phoenixjuh het volgende:

[..]

Je past wel op he, straks zegt die sukkel ook tegen jou dat je onzin uitkraamt. Geen onderbouwing met statistieken.
    Ik doe de opleiding Accountancy.
    zit in het 3e jaar.
    Meedoen is belangrijker dan winnen!
    pi_31633290
    quote:
    Op zaterdag 22 oktober 2005 18:45 schreef dramslag het volgende:

[..]

Ik doe de opleiding Accountancy.
    zit in het 3e jaar.
    Ah leuk, binnenkort landelijke examens, spannend .
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')