Voor Surinaamse begrippen is dat best groot, verder stond er wel een ardig artiken in de VK gisteren ook. (wel og voor de massale demonstraties!)
quote:
Bouterse dreigt, maar z’n proces nadert
Van onze verslaggever Stieven Ramdharie
AMSTERDAM - Minister Bot bezoekt vandaag Suriname, waar de spanningen oplopen door het naderende proces tegen Desi Bouterse.
Het aftellen is begonnen voor Desi Bouterse, bijna 23 jaar na de Decembermoorden in Fort Zeelandia. De leden van de krijgsraad waarvoor hij moet verschijnen zijn bekend, hun beveiliging wordt opgevoerd en de hoogste baas van het Openbaar Ministerie, procureur-generaal Punwasi, popelt om met de rechtszaak te beginnen.
Voelt de ex-legerleider, die op zijn 60ste verjaardag rechters en regering uitdaagde en bestookte met bedreigingen, dat zijn vernederende gang naar de rechtszaal onvermijdelijk is geworden?
‘Hij zal alles doen om niet voor de rechter te staan’, zegt Freddy Kruisland, advocaat in Paramaribo van de nabestaanden van de 8 december-slachtoffers. ‘Intimidatie, aanslagen, ik sluit niets uit.’ De berechting lijkt nabij van de 25 verdachten van de executie in 1982 van vijftien opposanten van het militaire regime. Alle signalen van justitie in Suriname wijzen erop dat de groep oud-militairen, lijfwachten en politici nog voor 8 december zal moeten opdraven bij rechter Pultoo in Surinames grootste proces.
Met als gevolg grote nervositeit deze dagen in het Bouterse-kamp, dat voor vrijdag een massale demonstratie heeft aangekondigd tegen de regering. ‘Laat het duidelijk zijn dat het consequenties heeft voor mijn kinderen, mijn vrouw, mijn vader en moeder’, dreigde Bouterse afgelopen week in een zorgvuldig geplande rede die menigeen in Paramaribo schokte vanwege het intimiderende karakter ervan. ‘Maar ik denk niet dat ík alleen familie heb. Als je lastig wilt doen, begin maar. Als we vechten, dan vechten we zonder condities. En wat voor mij geldt, zal ook voor jullie gelden.’
Minister Santokhi van Justitie, die als politie-inspecteur het onderzoek naar de Decembermoorden leidde, sloeg terug met de mededeling dat de zaak ‘onherroepelijk zal worden voortgezet’. Hoe snel het proces kan beginnen, hangt af van een beslissing volgende week over de bezwaarschriften die Bouterse en andere verdachten hebben ingediend tegen het besluit van het OM om hen te vervolgen.
Als de krijgsraad de bezwaren verwerpt, zoals wordt verwacht, zullen volgens procureur-generaal Punwasi ‘niet lang’ daarna de dagvaardingen de deur uitgaan. Als het aan de OM-topman ligt, begint het proces voor 8 december.
Verschijnt Bouterse inderdaad voor de rechter, dan logenstraffen regering en OM de kritiek van met name de nabestaanden, dat het jarenlange onderzoek tot niets leidt.
Bouterse, sinds de verkiezingen van mei leider van de grootste partij in het parlement, zal de stappen van het OM van de laatste weken met lede ogen aanzien. Als het aan hem ligt, komt het proces niet van de grond maar wordt er een ‘waarheidscommissie’ ingesteld. Vorige maand kreeg de NDP-leider uit onverwachte hoek steun voor deze optie. Volgens vertrekkend minister van Defensie Assen, een leidende figuur in president Venetiaans NPS, zou met zo’n onderzoekscommissie eerder de ‘nationale verzoening’ kunnen worden bereikt.
Maar Venetiaan piekert er niet over. ‘Zo’n commissie, in plaats van een proces, is volkomen absurd’, meent Kruisland, nestor van de Surinaamse advocatuur. ‘Het is veel te laat hiervoor. De Surinamers willen nu, na 23 jaar, dat de rechter een oordeel velt over deze zaak. En als Bouterse schuldig wordt bevonden, moet hij achter de tralies verdwijnen.’