OH, hoe was het ook alweer? Lang geleden zeg. Je hebt der, die en das (m,v,onz) die veranderen met de naamvallen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 08:48 schreef Ferdi81 het volgende:
Ik weet dat ik het op de basisschool al had moeten weten maar ben het ff kwijt.
ben begonnen met Duits maar nu stuit ik telkens op M/V/Onz woorden, kan iemand mij uitleggen
hoe ik het verschil kan zien ??
Hij wil denk ik weten wanneer je Die, der en das moet gebruiken...quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 10:28 schreef Keerzijde het volgende:
Der = mannelijk
Die = vrouwelijk
Das = onzijdig
Weet je zo voldoende?
Onmogelijk te zien.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:08 schreef Ferdi81 het volgende:
oke bdankt, ik bedoel inderdaad als ik bijv werken = arbeit wat is dat dan ?? der/die/das hoe kan ik dat zien ???
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Ferdi81 het volgende:
heeu tof hartelijk bedankt "spijkerbroek" maar stel :
arbeit = dus onderwerp, = 1e naamval dan kan ik dus kiezen uit : der/die/das/die hoe weet ik dan dat ik die arbeit moet nemen ???
quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:07 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt aan het woord niet zien of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Dat is dus een kwestie van uit je hoofd leren en/of in het woordenboek opzoeken.
Nou, da's niet helemaal waar. Ik heb geleerd dat woorden die eindigen op -ie, -ei, -heit, -keit en -ung in elk geval vrouwelijk zijn. Dat zijn dus toch een hele hoop woorden die je alvast niet hoeft op te zoekenquote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:07 schreef Lienekien het volgende:
Je kunt aan het woord niet zien of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Dat is dus een kwestie van uit je hoofd leren en/of in het woordenboek opzoeken.
Zie mijn tweede post.. is niet te zien, dat moet je weten of opzoeken. Met uitzondering van een aantal woorden met een bepaalde uitgang kennelijk.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:30 schreef Ferdi81 het volgende:
heeu tof hartelijk bedankt "spijkerbroek" maar stel :
arbeit = dus onderwerp, = 1e naamval dan kan ik dus kiezen uit : der/die/das/die hoe weet ik dan dat ik die arbeit moet nemen ???
Dat hadden ze mij ook wel eens mogen vertellen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:38 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nou, da's niet helemaal waar. Ik heb geleerd dat woorden die eindigen op -ie, -ei, -heit, -keit en -ung in elk geval vrouwelijk zijn. Dat zijn dus toch een hele hoop woorden die je alvast niet hoeft op te zoeken
Je had zeker niet Jan Hof voor Duits?quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat hadden ze mij ook wel eens mogen vertellen.![]()
Nee, Knol Duits (er was ook een Knol wiskunde). Die me jaren met de verkeerde voornaam heeft aangesproken, terwijl ik zijn beste leerlinge was.quote:Op vrijdag 21 oktober 2005 11:59 schreef Frollo het volgende:
[..]
Je had zeker niet Jan Hof voor Duits?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |