Wat een bizarre conclusie, of verkeerd gekozen titel natuurlijk. Wangedrag op school en deliquentie lijken me eerder beide manifestaties van de grondhouding van betrokkenen die hen in staat stelt wangedrag te vertonen, dan wel misdrijven te plegen. Wat dat betreft vind ik het ook niet bepaald verrassend dat iemand die wangedrag op school laat zien, ook (vaker) criminele handelingen verricht.quote:Wangedrag school leidt tot delinquentie
Jongeren die zich schuldig maken aan ernstig wangedrag op school hebben bijna vier keer zoveel kans dat zij ook buiten school delicten plegen als jongeren die zich goed gedragen.
Slecht gedrag
Vooral bij meisjes is slecht gedrag op school een voorbode van criminaliteit. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving (NSCR) in Den Haag.
Enquêtes
De onderzoekers hielden twee keer grootschalige enquêtes onder ruim 2000 leerlingen. Vooral scholieren van het vmbo werden ondervraagd. Aan beide rondes deden 1385 scholieren mee.
Antillianen
Verder blijkt dat Antilliaanse leerlingen zich vaker schuldig maken aan wangedrag en delicten dan anderen met een etnische achtergrond. Vooral bij ernstiger vergrijpen zijn zij oververtegenwoordigd. Marokkaanse en Turkse scholieren vertonen juist minder wangedrag.
Verrassend
De onderzoekers vinden dat vooral voor de Marokkanen verrassend, omdat uit politiegegevens blijkt dat zij oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. De onderzoekers hebben daarvoor geen duidelijke verklaring.
quote:Dit onderzoeksrapport behandelt uitkomsten van een grootschalige enquête die in twee opeenvolgende jaren is gehouden onder 2000 leerlingen uit verschillende klassen van met name het VMBO. De enquêtes maken onderdeel uit van ‘Het Schoolproject’ van het Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving. In deze publicatie wordt informatie gegeven over specifiek gedrag gedurende twee opeenvolgende jaren. Het richt zich op 10 regelovertredingen binnen school (wangedrag) en op 13 regelovertredingen buiten school (delinquentie). Het is daarmee het eerste Nederlandse onderzoek dat zich uitgebreid richt op de combinatie van wangedrag en delinquentie. Het geeft inzicht in prevalentiegegevens op specifiek gedragsniveau, maar ook in de signaalwaarde van wangedrag op school voor (latere) delinquentie buiten school. De resultaten laten zien dat een groot deel van de leerlingen wel eens iets doet dat niet mag, dat een minderheid zich schuldig maakt aan ernstiger wangedrag of aan kleine criminaliteit en dat enkele procenten van de leerlingen betrokken zijn bij ernstige zaken. Vaak - maar niet altijd - is er een relatie tussen wangedrag op school en delinquentie daarbuiten, dat geldt met name bij leerlingen met ernstig wangedrag en leerlingen met veelzijdig wangedrag. De diversiteit onder scholieren en de aard van hun gedragingen maakt dat het niet mogelijk is wangedrag en delinquentie van VMBO scholieren in simpele ‘oneliners’ samen te vatten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |