Klinkt logisch, maar is geen garantie voor succes. Bij de laatste melding van Chandler liep het fout bij de laatste trekking, en dat is iemand met de ruimste keuze. En ik zie hier nog wel wat mogelijkheden voor functies als array_keys en in_array.quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:52 schreef Roonaan het volgende:
Is het niet nuttiger om eerst de mensen te sorteren op het kleinst aantal mensen die ze mogen trekken, om te voorkomen dat ze op een gegeven moment niemand kunnen trekken, omdat die reeds getrokken zijn door andere, die in eerste instantie meer opties hadden?
-r-
Geen idee. Als ik het hier probeer gaat het wel goed. Weet je zeker dat die column NULL als default waarde heeft?quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:14 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom geeft mijn mysql column, welke NULL enabled is, en NULL als default waarde heeft
0 terug wanneer ik geen waarde invul?
quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:19 schreef Light het volgende:
[..]
Geen idee. Als ik het hier probeer gaat het wel goed. Weet je zeker dat die column NULL als default waarde heeft?
Omdat MySQL vol met bugs, inconsequenties en andere vreemde dingen zit. ACM had er een lijst van online staan.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:14 schreef Swetsenegger het volgende:
Waarom geeft mijn mysql column, welke NULL enabled is, en NULL als default waarde heeft
0 terug wanneer ik geen waarde invul?
Deze punten gaan vooral over versie 3.23.x, dat zal ook wel de reden zijn dat ie offline is.quote:Weird behaviour
1. You can define a varchar/char field 'auto_increment'.
2. SELECT 'A' = 'a' gets you true.
3. Int(10) is the same as int(1) eventhough the manual says differently.
4. Tablenames are treated case-sensitive on *n?x systems, not on windows.
5. Change a piece of a table definition and mysql creates a temporary copy of the table, very nice if you have a 6GB table occupying a 10GB tablespace... (yes, the change will fail)
6. Adding indices result in a similar temporary copy.
7. What does zerofill do to a integer field? A database is meant to store data, not to format it while storing.
8. When I define a char(32) (md5-strings anyone) field, I really don't mean varchar(32) (MySQL automatically changes all char(X >4) to varchar(X)).
9. This is correct according to mysql: SELECT a, b, count(c) FROM d GROUP BY a; what will MySQL do with the b?
10. If you update a record and set it to the same value, mysql'll define that as unaffected. Even if it does change a timestamp field.
Bugs
1. Insert a NULL value in a NOT NULL field and the query gets executed. In short, you can't force NOT NULL...
2. Under high loads MySQL will restart itself occasionally. When a child doesn't die fast enough "socket already in use"-error occurs.
3. Replication doesn't work that well.
4. MySQL will always try to insert a date into a date field, even if you supply an empty or bogus string (it'll insert 0000-00-00 then).
5. When underflowing or overflowing a integer field, mysql will insert the largest or smallest possible value instead.
6. Long texts are chopped to the correct size, not denied.
7. MySQL will also insert 0 into a numeric field if you supply an empty or bogus string.
8. Close a connection and a long query still runs on... The only way to kill it is via the (mysql)admin
9. Connections with a timeout? Very nice when you need to do a lot of calculations on your data or a query lasts very long. "Lost connection to MySQL server during query"
10. You can insert the same value twice in a ENUM-field
Ja die ken ik al van www.yapf.netquote:Op zondag 30 oktober 2005 23:35 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Omdat MySQL vol met bugs, inconsequenties en andere vreemde dingen zit. ACM had er een lijst van online staan.
[..]
Deze punten gaan vooral over versie 3.23.x, dat zal ook wel de reden zijn dat ie offline is.
Ik heb het geprobeerd op mysql 4.0.25 die ik hier lokaal had draaien. (Had, ik ben bezig met een upgrade nu.)quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
[afbeelding]
Op welke versie heb jij het geprobeerd?
-edit- opgelost. in plaats van niets invullen gewoon NULL invullen
Een lege string is niet gelijk aan NULL.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:42 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja die ken ik al van www.yapf.net
Maar er staat alleen wat over NULL invoeren in een NOT NULL kolom.
In mijn geval vul ik een lege string in, dus niets en daar maakt mysql 0 van.
Indien het veld in mijn form nu leeg is, vul ik dus maar NULL in. dat gaat wel goed
Daar was ik achter nuquote:Op zondag 30 oktober 2005 23:45 schreef Light het volgende:
[..]
Een lege string is niet gelijk aan NULL.
Bij MySQL is een hoop mogelijk, gezien wat ik zo lees.quote:Op zondag 30 oktober 2005 23:50 schreef SuperRembo het volgende:
Een lege string is zeker ook geen decimal.
(Er zit een typo in articelcode)
Een verdwijnende variabel, die ik idd niet bij het echo statement kan gebruikenquote:Op zondag 30 oktober 2005 17:32 schreef Darkomen het volgende:
Wat krijg je als je
$code = $userChoose[array_rand($userChoose)];
$userSelected[$id] = $code;
IN
$userSelected[$id] = $userChoose[array_rand($userChoose)];
veranderd?
Yep, dit is ff makkelijk en voor mij overzichtelijk...quote:Op zondag 30 oktober 2005 17:47 schreef Light het volgende:
Dan krijg je dat de variabele $code niet te gebruiken is bij het echo-statement even verderop
Ok, ik vond dit al een uitdaging, en nu dus helemaal... hoe in vredus naam kan ik dit snel doen? als het MySQL was dan was dit simpel, en kon ik de query aanpassen maar werken met array's is niet mijn sterkste vak..quote:Op zondag 30 oktober 2005 22:52 schreef Ro�a� het volgende:
Is het niet nuttiger om eerst de mensen te sorteren op het kleinst aantal mensen die ze mogen trekken, om te voorkomen dat ze op een gegeven moment niemand kunnen trekken, omdat die reeds getrokken zijn door andere, die in eerste instantie meer opties hadden?
-r-
hoe bedoel je dat? en waar denk jij dat mijn probleem zit? want ik kan dit helaas niet zo even 1234567890 uitvindenquote:Op zondag 30 oktober 2005 23:15 schreef Light het volgende:
Klinkt logisch, maar is geen garantie voor succes. Bij de laatste melding van Chandler liep het fout bij de laatste trekking, en dat is iemand met de ruimste keuze. En ik zie hier nog wel wat mogelijkheden voor functies als array_keys en in_array.
1 2 3 | "marc" => array("marc", "eric"), "tess" => array("tess", "joop", "kees"), |
Bij lootjes trekken heb je altijd het risico dat de laatste geen keuze meer heeft (of alleen zichzelf kan kiezen). Eigenlijk heb je die keuze altijd, maar je houdt er bij het programmeren al rekening mee dat iemand niet zichzelf mag kunnen kiezen. In je laatste voorbeeld was joke, die als laatste mag kiezen, nog niet gekozen. Enige overgebleven keuze is dus joke, maar die mag zichzelf niet kiezen, dus geen keuze. Oplossing is simpel de hele trekking nogmaals doen.quote:Op maandag 31 oktober 2005 07:42 schreef Chandler het volgende:
hoe bedoel je dat? en waar denk jij dat mijn probleem zit? want ik kan dit helaas niet zo even 1234567890 uitvindenheb gisteren (tijdens het ziek zijn) de hele dag niets anders in me hoofd gehad dan de niet werkende code...
Mjah,quote:Op maandag 31 oktober 2005 01:04 schreef Light het volgende:
Hmm.. Men neme een simpele tabel "tabel" met twee kolommen "col1" en "col2". Col2 is gedefinieerd als INT en mag NULL bevatten. Col1 is gewoon een ID. (Het gaat nergens over, maar ter illustratie.)
Dan doen we "Insert into tabel (col1, col2) values (1, '')" waarbij dus een lege string naar col2 gezet wordt. Maar dat was een int. Voor MySQL een reden om er dan maar 0 van te maken.
Overigens gebeurt hetzelfde als ik een niet-lege string gebruik. De conversie lijkt hetzelfde te zijn als de (int) van php.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 | $vorigeTrekking = array( "eric" => array("eric", "marc"), "marc" => array("marc", "eric"), "tess" => array("tess", "joop", "kees"), "joop" => array("joop", "tess", "kees", "loes"), "kees" => array("kees", "tess", "joop"), "loes" => array("loes"), "joke" => array("joke") ); $alleDeelnemers = array_keys($vorigeTrekking); // Wie mag wie wél loten $magLoten = array(); foreach($alleDeelnemers as $naam) { $magLoten[$naam] = array_diff($alleDeelnemers, $vorigeTrekking[$naam]); } // Wie mag door wie geloot worden $magGelootWordenDoor = array(); foreach($magLoten as $naam => $loten) { foreach($loten as $lot) $magGelootWordenDoor[$lot][] = $naam; } // Trekking doen. ob_start etc is om de data van // mislukte trekkingen te verbergen $i = 1; ob_start(); $loting = loting($alleDeelnemers, $magLoten, $magGelootWordenDoor); while(!is_array($loting) && $i < 10) { ob_end_clean(); echo '<br/>Trekking '.$i++.' mislukt: '.$loting; flush(); ob_start(); $loting = loting($alleDeelnemers, $magLoten, $magGelootWordenDoor); } ob_end_flush(); // Loting functie function loting($alleDeelnemers, $magLoten, $magGelootWordenDoor) { // Alle loten zijn getrokken if(count($alleDeelnemers) < 1) { return array(); } // Kies een van de deelnemers die als volgende een lootje mag trekken shuffle($alleDeelnemers); $deelnemer = array_pop($alleDeelnemers); // Geef de naam weer echo '<br/><b>'.$deelnemer.'</b>'; // Tijdelijke arrays construeren om de intersectie te kunnen maken tussen // de loten die iemand mag trekken en de nog beschikbare loten $dnMagLoten = $magLoten[$deelnemer]; $dnKanLoten = array_keys($magGelootWordenDoor); $dnLoten = array_intersect($dnMagLoten, $dnKanLoten); if(count($dnLoten) < 1) { return '<br/>Loting mislukt.'; } else { // Volgende drie regels zijn debug informatie echo '<br/>Mag: '.implode(',',$dnMagLoten); echo '<br/>Kan: '.implode(',',$dnKanLoten); echo '<br/>Som: '.implode(',',$dnLoten); // Trek een van de loten $getrokken = $dnLoten[array_rand($dnLoten)]; // Geef een echo welk lot is getrokken echo '<br/><b>'.$deelnemer.' trekt '.$getrokken.'</b><br/>'; } // De deelnemer kan niet nog een keer loten unset($magLoten[$deelnemer]); // Het lot kan ook niet meer getrokken worden unset($magGelootWordenDoor[$getrokken]); // Recursief andere mensen laten trekken $loting = loting($alleDeelnemers,$magLoten, $magGelootWordenDoor); // Kijken of de recursieve loting goed verlopen is if(is_array($loting)) { $resultaat = array_merge(array($deelnemer => $getrokken),$loting); return $resultaat; } else { return $loting; } } ?> |
Afgezien van dit belachelijke gedrag van MySQL (quote:Op maandag 31 oktober 2005 08:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mjah,
Laten we zeggen dat ik verwacht dat wanneer ik een lege string naar een decimal stuur met als default value NULL dat ik dan ook NULL terug krijg
Het was weer een wijze les
@Ro�a�quote:Op maandag 31 oktober 2005 09:54 schreef Ro�a� het volgende:
Nou, ik was in de veronderstelling dat je bij een INSERT statement alle kolommen moest benoemenquote:Op maandag 31 oktober 2005 10:50 schreef JeRa het volgende:
[..]
Afgezien van dit belachelijke gedrag van MySQL (); waarom probeerde je een string naar een decimal te sturen?
1 2 3 4 | { unSet($includeUsers[$id]); } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | PHP if (!isset($_COOKIE[$_GET['link']])) { echo"blabla"; setcookie("$_GET[link]", "true", strtotime("tomorrow 0"), "/"); } ?> |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |