quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:39 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:[..]
De reden dat een mens een betere behandeling verdient dan een dier is in de eerste plaats dat ik een mens ben en dat ik m'n eigen welzijn boven dat van andere diersoorten stel. Dat is een karakteristiek van elke levende diersoort, zelfbehoud. Als je je eigen soort niet als meerwaardig beschouwt maak je geen enkele overlevingskans.
Zelfbehoud ok, dat staat 'geschreven' in onze oerdriften, maar het is niet direct een reden respectloos om te gaan met andere dieren. Welzijn is niet gelijk aan zelfbehoud.
Meerwaardig voelen is een karakteristiek van de mens, niet van de dieren. Een dier voelt zich niet verheven boven andere dieren, dit kan simpelweg niet omdat ze niet beschikken over zelfreflectie zoals je zelf ook schrijft. Je kan je niet verheven voelen boven een ander zonder een goed beeld van jezelf te hebben.
quote:
Afgezien daarvan zijn er genoeg verschillen tussen dieren en mensen om te kunnen stellen dat wij wel afstammen van dieren, maar dat intelligent leven, wat de mens is, een nieuwe stap in de evolutie van het leven op aarde is. Alleen al dat wij ons bewust zijn van onze eigen sterfelijkheid is zo ingrijpend.
Sorry om je uit de droom te helpen, maar kippen zijn ook intelligente wezens. Dat is precies de reden waarom ik mieren niet vergelijk met kippen. Wezens met complexe herseninhoud hebben binding met de omgeving en kunnen handelingen individueel aanpassen aan de situatie. Intelligent leven is dus helemaal geen nieuwe stap in de evolutie. Wij zien ons als intelligente wezens omdat we veel INTELLIGENTER zijn dan andere diersoorten, maar dat neemt niet weg dat er andere dieren zijn die ook een bepaald niveau hebben aan intelligentie.
Je hebt gelijk dat mensen bepaalde eigenschappen hebben die diersoorten niet hebben, maar dit heeft te maken met de ongekende perfectie aan hersenmassa. Het brein heeft zich bij de mens zo ontwikkeld dat het zichzelf denkt te kennen.
quote:
Denk jij echt dat kippen gevoelens hebben? Als in emoties? Dan maak je jezelf een sprookje wijs, want dieren hebben dat helemaal niet. Het enige dat ze hebben is instinct en instinctmatige reacties.
Hier sla je de plank totaal mis. Hoogontwikkelde levensvormen hebben emoties. Je hebt gelijk door te zeggen dat kippen die enigzins ontberen (vogels zijn afstammelingen van de dinosauriers die een andere hersenstructuur hebben dan zoogdieren), maar ze hebben ze wel in mindere mate.
Je slaat de plank enorm mis omdat je stelt dat dieren geen gevoelens en emoties hebben, ik zeg dit omdat met name zoogdieren OVERLEVEN DOOR EMOTIE!
Zoogdieren zijn nu oververtegenwoordigd in de dierenkring door deze gave.
Neuronen geven namelijk verschillende sporen af in de hersenen waardoor je kan overleven. Deze zijn onder andere auditieve geheugensporen, visuele sporen, geur sporen en EMOTIONELE SPOREN. Met name die laatste heeft de zoogdieren in staat gesteld om gevaar 'aan te voelen', vervelende situaties te vermijden en met name snel te reageren in situaties (ipv dat de hersenen gebruik maken van die andere sporen die meer tijd kosten om te verwerken zoals bij Krokodillen). Dat is de reden dat je bij de geur van dennetakken bijvoorbeeld meteen een kerstsfeer voelt zonder dat je ook maar 1 kerstboom hebt gevisualiseerd. Of dat je een oud nummer hoort en meteen heimwee hebt aan vervlogen tijden zonder dat je de naam van het nummer kent.
Ik kan je verzekeren dat wanneer wij onze hond naar de dierenarts brengen hij trilt en jankt. Als jij dit wilt duiden als mechanisch en niet emotioneel, be my guest maar je houdt mij niet voor de gek.
quote:
Ik vind het ook erg arrogant van jou om te stellen dat kippen onze sympathie wel verdienen maar bijvoorbeeld mieren niet.
Zoals ik probeerde uit te leggen zijn mieren wel mechanische dieren zonder gevoel. Laten we het houden op onintelligente wezens.
quote:
De functie die mieren vervullen is duizend keer belangrijker voor onze wereld dan wat kippen doen (namelijk niets).
Net keek je nog naar het welzijn van de mens en nu weer niet? Volgens mij zijn kipeieren en kipvlees nog altijd bevorderlijker voor het welzijn van de mens als miereneitjes of mierenkotelletjes.
quote:
Hun samenlevingsverband is iets waar de mens nog 'n puntje aan kan zuigen. Maar jij baseert je gewoon op herseninhoud om te bepalen wie je sympathie verdient en wie niet. Het is verantwoordbaar om een grens te stellen tussen de mens en dieren, maar als je een grens trekt dwars doorheen de diersoorten ben je gewoon arrogant je eigen criteria aan het verkondigen als algemene waarheden.
Idd samenlevingsverband, maar niet gestuurd door individueel inzicht maar chemische stofjes. Wat intelligente wezens in 1 lichaam hebben, is bij mieren het geheel (de mierenhoop). Ik vind het kunstig van de natuur.
Ik heb het niet over sympathie, ik heb het over rekening houden met gevoelens van dieren. Als dieren gevoel ontberen zal ik er niet zo'n punt over maken als je er zand overgooit. Kunnen de dieren echter pijn en angst voelen (dus voelen ze dingen zoals wij die weten hoe dat voelt), dan zie ik het anders. De scheidslijn is bepaald door wetenschappelijk inzicht in de structuur van de hersenen. Zo lig ik ook niet wakker van het kapottrappen van plankton.
quote:
De mensheid verschilt weldegelijk van eender welk ander aards leven door het bestaan van onze neo-cortex.
Correctie: niet het bestaan ervan, de enorme complexiteit hiervan bij de mens. Het heet neo-cortex omdat het pas de laatste miljoen jaar geevolutioneerd is en niet alleen bij de mens maar ook bij andere (zoog)dieren. De grootte van onze neo-cortex is 3mm, een dolfijn bijvoorbeeld heeft er ook een van 1,5mm.
quote:
Het is waarschijnlijk daar dat ons zelfbewustzijn zit. Bewustzijn betekent je bewust zijn van wat om je heen gebeurt, dus zintuigen hebben om je omgeving te registreren.
Klopt helemaal, maar dat betekent niet dat pijn/angst niet geregistreerd kan worden zonder die neo-cortex.
quote:
Zelfbewustzijn draait erom te snappen dat jij een lichamelijke entiteit bent, dat je soortgenoten kan erkennen als andere exemplaren van dezelfde soort, en dat je andere soorten bijgevolg ook kunt distantiėren van jezelf. Dat kan geen enkel dier.
En omdat geen enkel dier dat kan, kun je ze zo behandelen? Een vleermuis gebruikt sonar, dat kan bijna geen enkel dier, wat wil je dr mee zeggen?
quote:
Als de mensheid zichzelf kan beschermen door een paar duizend van een andere soort op te offeren zou het absurd en onnatuurlijk zijn dit niet te doen, zo simpel is 't.
Helemaal waar, dat heb je me ook niet horen zeggen, maar het kan ook op een andere manier. Dat bewustzijn waar je zo prat op gaat stelt ons ook in staat ons in te leven in andere wezens. Kennelijk gebruik ik die neo-cortex toch beter dan jij.
[ Bericht 1% gewijzigd door alex4allofyou op 25-10-2005 00:38:14 ]