abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31583799
http://www.bild.t-online.de/BTO/index.html

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan hier behoorlijk kwaad over worden. Geld maakt dat mensen met dieren omgaan alsof het gebruiksvoorwerpen zijn. De ethiek is ver te zoeken in de (heilige) Markteconomie.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:50:13 #2
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31583916
dat die kippen geruimd worden ivm de vogelgriep vind ik nog wel begrijpelijk, maar dat ze levend begraven worden vind ik idd ook afschuwelijk.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:51:05 #3
79183 SynXteR
Terug van weggeweest
pi_31583932
Wou je 10.000.000 doden hebben ofzo?
Fok! San Andreas Mulitplayer Server: 81.171.99.130:7777
pi_31584096
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:44 schreef alex4allofyou het volgende:
De ethiek is ver te zoeken in de (heilige) Markteconomie.
Je kan net zo goed zeggen dat de angst hoog oplaait. Er is geen snellere manier om zo veel kippen te doden dan ze in een gat te gooien en levend te begraven. Dat hebben de Duitsers al uitgevonden. De enige reden voor hen om hun slachtoffers eerst te vergassen was dat mensen zelden uit zichzelf doen wat je ze opdraagt. Als je een kip in een gat gooit, dan blijft die gewoon zitten tot je de berg zand over hem/haar uitstrooit. Mensen zijn wat minder leidzaam...

Ach ja, het is niet echt een zachte dood, maar opengereten worden door een hermelijn of een wezel en doodbloeden is ook niet alles. En dat soort dingen gebeuren nachtelijks.

Face it, het leven als kip is gewoon k*t. Wordt je niet afgeslacht door mensen, wordt je wel afgeslacht door andere roofdieren. Het is gewoon k*t als je aan de onderkant van de voedselketen staat.

Eén troost voor de kip: wormen en insekten staan nog lager in de voedselketen. Als ik naar onze kippen kijk, dan zie ik ze tijdens hun leven flink van hun hoge(re) positie profiteren. Je zou haast zeggen dat een kip geboren is met de ingebouwde gedachte om zo veel mogelijk wormen en insekten de dood in te jagen voordat hij er zelf aan gaat .

Leer ervan: als je reincarneert, doe dat NIET als kip.
pi_31584128
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:51 schreef SynXteR het volgende:
Als die 10 miljoenen doden bestaan uit die onmenselijke eikels? Ja dan wel.

Nee ik begrijp de beweegredenen wel, maar ik vind dat 'de' mensheid de problemen zelf op zich af heeft gestuurd door toenemende bevolking, grotere schaal productie-processen en het mechanisch houden van dieren. Het is onze fout, maar toch moeten de dieren het weer ontgelden.

Ik vind de manier waarop gewoon barbaars, je kan ze ook gewoon de nek omdraaien (ook niet fijn maar wel sneller). Maar zoals gezegd speelt het geldaspect een grotere rol en mogen de 'robot' kippen het ontgelden. Trouwens, de kans dat die kippen het virus dragen is zeer klein, en als ze dat toch doen is het onheil sowieso al geschied. Dat extra uurtje zal t m niet doen.

Ikzelf heb trouwens een bruin vermoeden dat er zoiets bestaat als reincarnatie en dat die niet uitsluitend van mens-op-mens gaat. Dat gezegd hebbende, you'd better not reincarnate as a species on planet earth besides the human species...
pi_31584162
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:59 schreef RetepV het volgende:

[..]

Leer ervan: als je reincarneert, doe dat NIET als kip.
Prachtige kijk heb jij op de natuur.

Kan me er helemaal in vinden.
pi_31584174
quote:
Haha, in China wonen 1 miljard mensen en daar zijn 6 mensen er aan overleden terwijl daar veel meer kippen om de huizen lopen dan hier. Beetje bangmakerij.
pi_31584205
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 17:59 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eén troost voor de kip: wormen en insekten staan nog lager in de voedselketen.
Maar het verschil is dat bij de kip de evolutie hem heeft voorzien met danig uitgebreidere hersenfuncties. Zo zal de worm wel een signaaltje krijgen als er iets mis is, maar die bestaat niet uit pijnprikkels maar hormonen. Bij de kip is het helaas anders gesteld; lijden.
pi_31584231
Als je een mierenhoop plattrapt ga je dan ook zo janken? Wat kan mij die kippen nou toch schelen, voor mijn part mieteren ze er 2 miljoen door een versnipperaar.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_31584233
3600 kippen? Lekker fucking boeiend echt. Hoe minder tokkies, hoe beter.
Big dick.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:06:47 #11
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_31584236
Barts Omroep Organistatie Stichting
nu beter bekend als BNN
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:08:28 #12
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_31584259
Pfff hippie
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:09:43 #13
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31584282
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:01 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]
Nee ik begrijp de beweegredenen wel, maar ik vind dat 'de' mensheid de problemen zelf op zich af heeft gestuurd door toenemende bevolking, grotere schaal productie-processen en het mechanisch houden van dieren. Het is onze fout, maar toch moeten de dieren het weer ontgelden.

Ik vind de manier waarop gewoon barbaars, je kan ze ook gewoon de nek omdraaien (ook niet fijn maar wel sneller). Maar zoals gezegd speelt het geldaspect een grotere rol en mogen de 'robot' kippen het ontgelden. Trouwens, de kans dat die kippen het virus dragen is zeer klein, en als ze dat toch doen is het onheil sowieso al geschied. Dat extra uurtje zal t m niet doen.
ik ben het volledig met je eens. Daarom ga ik tegenwoordig ook alleen nog maar naar de biologische slager.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:09:43 #14
20697 klabbakus
Deng Deng Deng
pi_31584283
en dan nog
zie die foto's,als die echt zo levend zijn, vliegen ze wel die kuil uit hoor

lijken mij al morsdood
pi_31584293
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:06 schreef klabbakus het volgende:
Barts Omroep Organistatie Stichting
nu beter bekend als BNN
Oftewel Barts News Network.
pi_31584321
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:06 schreef Kogando het volgende:
Als je een mierenhoop plattrapt ga je dan ook zo janken? Wat kan mij die kippen nou toch schelen, voor mijn part mieteren ze er 2 miljoen door een versnipperaar.
Lees mijn post hierboven. Die twee kun je niet vergelijken.
Janken is niet het woord, ik ben er gewoon pissed over.

Plattrappen van mieren is niet hetzelfde als het plattrappen van kippen.

Het kan jou niets schelen dus. Nou mij dus wel omdat ik inlevingsvermogen heb die jezelf ontbeert.
Ik vind het arrogant van mensen om te denken dat er zo'n groot verschil bestaat tussen dieren en mensen, die scheidslijn is alleen maar bepaald door de Frontale kwab in ons hoofd.
pi_31584402
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:08 schreef beelz het volgende:
Pfff hippie
Pfff zwart-wit denker

Leuk hoe in NL mensen je meteen in hokjes proberen te schuiven. Ben je als je tegen de oorlog in Irak bent ook een hippie? En als je wiet rookt?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:20:04 #18
130873 lisegirl
irresistable me
pi_31584472
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:09 schreef klabbakus het volgende:
en dan nog
zie die foto's,als die echt zo levend zijn, vliegen ze wel die kuil uit hoor

lijken mij al morsdood
tenzij ze dus (zoals wel vaker voorkomt) ze zijn gekortwiekt...
dan vliegen ze echt niet meer....
Nog vragen? Geen vragen? Mooi! Gaan we door!
pi_31584504
hard voor die beesten moeten ze maar geen vogelgriep krijgen :w
yala sikim? guntene basiyim!
pi_31584507
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:11 schreef alex4allofyou het volgende:

Het kan jou niets schelen dus. Nou mij dus wel omdat ik inlevingsvermogen heb die jezelf ontbeert.
Ik vind het arrogant van mensen om te denken dat er zo'n groot verschil bestaat tussen dieren en mensen, die scheidslijn is alleen maar bepaald door de Frontale kwab in ons hoofd.
Heb je ook het inlevingsvermogen om je voor te stellen wat er zou kunnen gebeuren als ze die kippen zouden laten leven?

Het is kiezen of delen. Niemand vind het leuk om dieren dood te maken. Helaas ontkomt de mens er vaak niet aan; zij het omdat we willen eten, of omdat we onszelf willen beschermen tegen ziektes.

Live with it, en leef je inlevingsvermogen maar uit op de zwervers die ook in jouw buurt uit de afvalbakken eten.
Big dick.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 18:29:47 #21
46571 Tha_TE
Mind Control
pi_31584654
Uiteraard gaan ze ze niet dood begraven, want dan zijn de bacterien en ziektes al boven, voordat ze begraven zijn, wat dus relatief veel gevaarlijker zou zijn voor de omgeving.
pi_31584756
eigenlijk zouden ze eerst door de shredder moeten he?
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_31584940
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:11 schreef alex4allofyou het volgende:
Lees mijn post hierboven. Die twee kun je niet vergelijken.
Janken is niet het woord, ik ben er gewoon pissed over.

Plattrappen van mieren is niet hetzelfde als het plattrappen van kippen.

Ik vind het verschil tussen mieren en kippen niet zo groot, dieren zijn dieren.. Verder geloof ik dat het verschil tussen mens en dier aanzienlijk is, mensen hebben namelijk een ziel en dieren niet. (mijns inziens)

Ik kan me best inleven, maar vind dat onzinnig. Ik ga me ook niet inleven in een koe die geslacht wordt, of een visje dat gevangen wordt.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_31585668
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:48 schreef Kogando het volgende:

[..]

Ik vind het verschil tussen mieren en kippen niet zo groot, dieren zijn dieren.. Verder geloof ik dat het verschil tussen mens en dier aanzienlijk is, mensen hebben namelijk een ziel en dieren niet. (mijns inziens)

Ik kan me best inleven, maar vind dat onzinnig. Ik ga me ook niet inleven in een koe die geslacht wordt, of een visje dat gevangen wordt.
Het verschil tussen mieren en kippen is zo groot als tussen enkelcelligen en mieren. Hieruitvolgend zou je kunnen stellen dat het verschil tussen enkelcelligen en kippen ook niet zo groot is?
Lijkt me niet. Apen zijn ook dieren, ook een groot verschil?

Het enigste verschil tussen ons en dieren geestelijk gezien is onze proportioneel gezien grote Frontale kwab hersenen. De ziel waar je het over hebt wordt daar gevormd. Er zijn gevallen bekend waarbij mensen functies missen van die kwab, je zou ze als zielloos kunnen beschouwen, maar ze zijn wel een mens, of niet?

Het is ook onzinnig om je in te leven in de ellende van mensen in de wereld, want dat is ook NIET ZINNIG. Wat schiet je dr mee op he?
quote:
Heb je ook het inlevingsvermogen om je voor te stellen wat er zou kunnen gebeuren als ze die kippen zouden laten leven?

Het is kiezen of delen. Niemand vind het leuk om dieren dood te maken. Helaas ontkomt de mens er vaak niet aan; zij het omdat we willen eten, of omdat we onszelf willen beschermen tegen ziektes.

Live with it, en leef je inlevingsvermogen maar uit op de zwervers die ook in jouw buurt uit de afvalbakken eten.
Nee dat doe ik niet, mensen hebben een keuze en dieren niet. Met name zwervers in NL hebben alle mogelijkheden om hulp te krijgen en doen dat niet. Het simpele feit wil dat die dieren als een nummer behandeld worden, net zoals de Joden in een concentratiekamp.

Ik zei ook niet dat ik tegen de Food-industrie ben, maar dit gaat me te ver. Trouwens, het is de schuld van de mens dat het virus zich aan het vormen is. Door de verstoring van het evenwicht door hoge bevolkingsgroei en (te) hoge eisen aan voedsel is er een 'tegenaanval' ingezet door 'de natuur'. Als we dit virus hebben gehad, krijgen we een ander. De geschiedenis leert ons dat een verstoring van het natuurlijke evenwicht (actie) resulteert in een tegenreactie. Aangezien we nog maar enkele decenia op deze voet bezig zijn verwacht ik in de toekomst veel ergere ziekten.

[ Bericht 15% gewijzigd door alex4allofyou op 20-10-2005 19:44:14 ]
pi_31585744
liever die kippen dan ik

hahahahaha
pi_31587285
ik vind het juist goed dat ze het zo doen. Kost het ook minder geld.

Zouden ze vaker moeten doen, die beesten eerst allemaal een stroomstoot geven kost veel te veel tijd en mankracht en dus geld en dat is mijn inziens zonde. Een kip is maar een kip, of hij nu doodgaat door een stroomstoot of door een berg zand, ik vind het allemaal best.

Ik zou ook niet inzien waarom dit zielig is. Het zijn maar gebruiksvoorwerpen die kippen. Je eet de eieren of de kip en verder heb je er niks aan.
pi_31587534
quote:
pi_31592269
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 20:49 schreef harlingen het volgende:
ik vind het juist goed dat ze het zo doen. Kost het ook minder geld.

Zouden ze vaker moeten doen, die beesten eerst allemaal een stroomstoot geven kost veel te veel tijd en mankracht en dus geld en dat is mijn inziens zonde. Een kip is maar een kip, of hij nu doodgaat door een stroomstoot of door een berg zand, ik vind het allemaal best.

Ik zou ook niet inzien waarom dit zielig is. Het zijn maar gebruiksvoorwerpen die kippen. Je eet de eieren of de kip en verder heb je er niks aan.

Kennelijk denken die mensen er net zo over die het doen. Als je mijn andere post's had gelezen dan had je kunnen lezen dat ik DAT juist zo stuitend vind, dat ze een gebruiksvoorwerp zijn.
Een tandenborstel is een gebruiksvoorwerp, een levend wezen met gevoelens NIET.

Als ik jouw woorden zou gebruiken zou ik kunnen zeggen dat een zwaar gehandicapt persoon of iemand met een ongeneeslijke ziekte ook geld kost en mankracht, ook zonde dus. En bij die gevallen heb je er zelfs geen baat bij zoals eieren en vlees. Gewoon allemaal in een kuil gooien en zand erover. Kost het minste geld en mankracht.

Laten we alles wat geen nut heeft in jouw bekrompen leven gewoon afslachten, levert toch geen geld op, of niet?
  donderdag 20 oktober 2005 @ 23:40:29 #29
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_31592535
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:32 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

- knip -
Eindelijk een zinnig persoon! Ik ben het helemaal eens met wat je zegt.

Mensen zijn ook dieren, vergeet dat niet.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:37:03 #30
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31602310
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 23:32 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

Kennelijk denken die mensen er net zo over die het doen. Als je mijn andere post's had gelezen dan had je kunnen lezen dat ik DAT juist zo stuitend vind, dat ze een gebruiksvoorwerp zijn.
Een tandenborstel is een gebruiksvoorwerp, een levend wezen met gevoelens NIET.

Als ik jouw woorden zou gebruiken zou ik kunnen zeggen dat een zwaar gehandicapt persoon of iemand met een ongeneeslijke ziekte ook geld kost en mankracht, ook zonde dus. En bij die gevallen heb je er zelfs geen baat bij zoals eieren en vlees. Gewoon allemaal in een kuil gooien en zand erover. Kost het minste geld en mankracht.

Laten we alles wat geen nut heeft in jouw bekrompen leven gewoon afslachten, levert toch geen geld op, of niet?
nogmaals, ik ben het helemaal met je eens. Jammer dat er zoveel stupide en harteloze reacties komen, maar viel ook wel te verwachten hier.

Dieren zijn niet zo heel anders dan wij mensen, en kennen ook gevoelens van angst, pijn en genegenheid, en ik vind het net als jij vreselijk hoe wij hier op dit aardklootje met onze medeschepsels omgaan.

Ik denk dat het enige wat je er aan kunt doen is om er zelf zo min mogelijk aan mee te doen. Helaas kun je je er niet helemaal aan onttrekken, maar er zijn ook veel dingen die mensen zouden kunnen doen. Zoveel mogelijk biologische vlees eten, geen cosmetica en verzorgingsproducten kopen die op dieren zijn uitgetest, en zo milieubewust mogelijk leven. En hopen dat je daarmee misschien wel iemand anders inspireert om er op z'n minst eens over na te denken.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:23:07 #31
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31603227
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:06 schreef Kogando het volgende:
Dit wordt wel gewoon maar geaccepteerd, maar als iemand zegt geen zak te geven om miljoenen Afrikanen die dood gaan van de honger dan is de wereld te klein. Hypocriet gedoe van de mensheid.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 13:27:15 #32
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_31603294
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:23 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Dit wordt wel gewoon maar geaccepteerd, maar als iemand zegt geen zak te geven om miljoenen Afrikanen die dood gaan van de honger dan is de wereld te klein. Hypocriet gedoe van de mensheid.
Jij verglijkt kippen met mensen
dat slaat nergens op,
denk je dat die kip het uitmaakt als er ergens 10 duizend katten levend begraven worden
silence can say more than thousand words
pi_31604055
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:27 schreef 61neorej het volgende:

[..]

dat slaat nergens op,
denk je dat die kip het uitmaakt als er ergens 10 duizend katten levend begraven worden
Kip, mens, hond, allemaal levende wezens met gevoelens.

Is een beetje een stomme zin, of de kip het uitmaakt. De kip kan het niet erg vinden omdat een kip niet over de hersencapaciteiten beschikt waarover wij wel beschikken (inlevingsvermogen), zo kun je ook stellen dat een steen het niets uitmaakt of alle levensvormen verdwijnen van deze planeet. Laten wij die gave nou wel hebben die ons in staat stelt goede dingen te doen en slechte, de mens is de enigste met een keuze wat betreft die afweging. Die verantwoordelijkheid is aan de mens om op zich te nemen en mijns inziens goed te benutten. De scheidslijn tussen dieren en mens is niet zo groot als velen denken, hoe je je dieren behandelt geeft een goed beeld hoe je je medemens behandelt.
In dit geval dus kil en mijns inziens is dit ook een goede benaming van onze samenleving.

Denk je dat veel mensen het uitmaakt als er ergens 10.000 mensen afgeslacht worden?
Dat is het gevaar van leven behandelen als koopwaar, het straalt ook af op mensen; kortom ethiek.
quote:
dat slaat nergens op,
Geef me 1 goede reden waarom de mens een betere behandeling dan een dier verdient van de mensen, buiten het egoistische karakter om?
Is het omdat wij een God hebben die over ons 'waakt'? Mijns inziens is dat ook het meest egostrelende verzinsel van de mens om zich verheven te voelen boven de rest van de dierenkring.

Let wel: ik ben niet tegen het slachten van dieren, ik eet ook vlees. Maar ik vind wel dat we die dieren zo goed mogelijk moeten behandelen want dat is het minste wat we kunnen doen voor de dieren.

[ Bericht 30% gewijzigd door alex4allofyou op 21-10-2005 14:33:55 ]
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 15:45:16 #34
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_31628649
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:05 schreef alex4allofyou het volgende:

Let wel: ik ben niet tegen het slachten van dieren, ik eet ook vlees. Maar ik vind wel dat we die dieren zo goed mogelijk moeten behandelen want dat is het minste wat we kunnen doen voor de dieren.
wat voor vlees?
pi_31651603
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:05 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

Kip, mens, hond, allemaal levende wezens met gevoelens.

Is een beetje een stomme zin, of de kip het uitmaakt. De kip kan het niet erg vinden omdat een kip niet over de hersencapaciteiten beschikt waarover wij wel beschikken (inlevingsvermogen), zo kun je ook stellen dat een steen het niets uitmaakt of alle levensvormen verdwijnen van deze planeet. Laten wij die gave nou wel hebben die ons in staat stelt goede dingen te doen en slechte, de mens is de enigste met een keuze wat betreft die afweging. Die verantwoordelijkheid is aan de mens om op zich te nemen en mijns inziens goed te benutten. De scheidslijn tussen dieren en mens is niet zo groot als velen denken, hoe je je dieren behandelt geeft een goed beeld hoe je je medemens behandelt.
In dit geval dus kil en mijns inziens is dit ook een goede benaming van onze samenleving.

Denk je dat veel mensen het uitmaakt als er ergens 10.000 mensen afgeslacht worden?
Dat is het gevaar van leven behandelen als koopwaar, het straalt ook af op mensen; kortom ethiek.
[..]

Geef me 1 goede reden waarom de mens een betere behandeling dan een dier verdient van de mensen, buiten het egoistische karakter om?
Is het omdat wij een God hebben die over ons 'waakt'? Mijns inziens is dat ook het meest egostrelende verzinsel van de mens om zich verheven te voelen boven de rest van de dierenkring.

De reden dat een mens een betere behandeling verdient dan een dier is in de eerste plaats dat ik een mens ben en dat ik m'n eigen welzijn boven dat van andere diersoorten stel. Dat is een karakteristiek van elke levende diersoort, zelfbehoud. Als je je eigen soort niet als meerwaardig beschouwt maak je geen enkele overlevingskans.
Afgezien daarvan zijn er genoeg verschillen tussen dieren en mensen om te kunnen stellen dat wij wel afstammen van dieren, maar dat intelligent leven, wat de mens is, een nieuwe stap in de evolutie van het leven op aarde is. Alleen al dat wij ons bewust zijn van onze eigen sterfelijkheid is zo ingrijpend.
Denk jij echt dat kippen gevoelens hebben? Als in emoties? Dan maak je jezelf een sprookje wijs, want dieren hebben dat helemaal niet. Het enige dat ze hebben is instinct en instinctmatige reacties.
Ik vind het ook erg arrogant van jou om te stellen dat kippen onze sympathie wel verdienen maar bijvoorbeeld mieren niet. De functie die mieren vervullen is duizend keer belangrijker voor onze wereld dan wat kippen doen (namelijk niets). Hun samenlevingsverband is iets waar de mens nog 'n puntje aan kan zuigen. Maar jij baseert je gewoon op herseninhoud om te bepalen wie je sympathie verdient en wie niet. Het is verantwoordbaar om een grens te stellen tussen de mens en dieren, maar als je een grens trekt dwars doorheen de diersoorten ben je gewoon arrogant je eigen criteria aan het verkondigen als algemene waarheden.
De mensheid verschilt weldegelijk van eender welk ander aards leven door het bestaan van onze neo-cortex. Het is waarschijnlijk daar dat ons zelfbewustzijn zit. Bewustzijn betekent je bewust zijn van wat om je heen gebeurt, dus zintuigen hebben om je omgeving te registreren. Zelfbewustzijn draait erom te snappen dat jij een lichamelijke entiteit bent, dat je soortgenoten kan erkennen als andere exemplaren van dezelfde soort, en dat je andere soorten bijgevolg ook kunt distantiëren van jezelf. Dat kan geen enkel dier.
Als de mensheid zichzelf kan beschermen door een paar duizend van een andere soort op te offeren zou het absurd en onnatuurlijk zijn dit niet te doen, zo simpel is 't.

[ Bericht 0% gewijzigd door DenSuperieurenVlaeminck op 23-10-2005 13:44:42 ]
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
pi_31669780
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 13:39 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:

[..]

De reden dat een mens een betere behandeling verdient dan een dier is in de eerste plaats dat ik een mens ben en dat ik m'n eigen welzijn boven dat van andere diersoorten stel. Dat is een karakteristiek van elke levende diersoort, zelfbehoud. Als je je eigen soort niet als meerwaardig beschouwt maak je geen enkele overlevingskans.
Zelfbehoud ok, dat staat 'geschreven' in onze oerdriften, maar het is niet direct een reden respectloos om te gaan met andere dieren. Welzijn is niet gelijk aan zelfbehoud.
Meerwaardig voelen is een karakteristiek van de mens, niet van de dieren. Een dier voelt zich niet verheven boven andere dieren, dit kan simpelweg niet omdat ze niet beschikken over zelfreflectie zoals je zelf ook schrijft. Je kan je niet verheven voelen boven een ander zonder een goed beeld van jezelf te hebben.
quote:
Afgezien daarvan zijn er genoeg verschillen tussen dieren en mensen om te kunnen stellen dat wij wel afstammen van dieren, maar dat intelligent leven, wat de mens is, een nieuwe stap in de evolutie van het leven op aarde is. Alleen al dat wij ons bewust zijn van onze eigen sterfelijkheid is zo ingrijpend.
Sorry om je uit de droom te helpen, maar kippen zijn ook intelligente wezens. Dat is precies de reden waarom ik mieren niet vergelijk met kippen. Wezens met complexe herseninhoud hebben binding met de omgeving en kunnen handelingen individueel aanpassen aan de situatie. Intelligent leven is dus helemaal geen nieuwe stap in de evolutie. Wij zien ons als intelligente wezens omdat we veel INTELLIGENTER zijn dan andere diersoorten, maar dat neemt niet weg dat er andere dieren zijn die ook een bepaald niveau hebben aan intelligentie.
Je hebt gelijk dat mensen bepaalde eigenschappen hebben die diersoorten niet hebben, maar dit heeft te maken met de ongekende perfectie aan hersenmassa. Het brein heeft zich bij de mens zo ontwikkeld dat het zichzelf denkt te kennen.
quote:
Denk jij echt dat kippen gevoelens hebben? Als in emoties? Dan maak je jezelf een sprookje wijs, want dieren hebben dat helemaal niet. Het enige dat ze hebben is instinct en instinctmatige reacties.
Hier sla je de plank totaal mis. Hoogontwikkelde levensvormen hebben emoties. Je hebt gelijk door te zeggen dat kippen die enigzins ontberen (vogels zijn afstammelingen van de dinosauriers die een andere hersenstructuur hebben dan zoogdieren), maar ze hebben ze wel in mindere mate.

Je slaat de plank enorm mis omdat je stelt dat dieren geen gevoelens en emoties hebben, ik zeg dit omdat met name zoogdieren OVERLEVEN DOOR EMOTIE!
Zoogdieren zijn nu oververtegenwoordigd in de dierenkring door deze gave.
Neuronen geven namelijk verschillende sporen af in de hersenen waardoor je kan overleven. Deze zijn onder andere auditieve geheugensporen, visuele sporen, geur sporen en EMOTIONELE SPOREN. Met name die laatste heeft de zoogdieren in staat gesteld om gevaar 'aan te voelen', vervelende situaties te vermijden en met name snel te reageren in situaties (ipv dat de hersenen gebruik maken van die andere sporen die meer tijd kosten om te verwerken zoals bij Krokodillen). Dat is de reden dat je bij de geur van dennetakken bijvoorbeeld meteen een kerstsfeer voelt zonder dat je ook maar 1 kerstboom hebt gevisualiseerd. Of dat je een oud nummer hoort en meteen heimwee hebt aan vervlogen tijden zonder dat je de naam van het nummer kent.
Ik kan je verzekeren dat wanneer wij onze hond naar de dierenarts brengen hij trilt en jankt. Als jij dit wilt duiden als mechanisch en niet emotioneel, be my guest maar je houdt mij niet voor de gek.
quote:
Ik vind het ook erg arrogant van jou om te stellen dat kippen onze sympathie wel verdienen maar bijvoorbeeld mieren niet.
Zoals ik probeerde uit te leggen zijn mieren wel mechanische dieren zonder gevoel. Laten we het houden op onintelligente wezens.
quote:
De functie die mieren vervullen is duizend keer belangrijker voor onze wereld dan wat kippen doen (namelijk niets).
Net keek je nog naar het welzijn van de mens en nu weer niet? Volgens mij zijn kipeieren en kipvlees nog altijd bevorderlijker voor het welzijn van de mens als miereneitjes of mierenkotelletjes.
quote:
Hun samenlevingsverband is iets waar de mens nog 'n puntje aan kan zuigen. Maar jij baseert je gewoon op herseninhoud om te bepalen wie je sympathie verdient en wie niet. Het is verantwoordbaar om een grens te stellen tussen de mens en dieren, maar als je een grens trekt dwars doorheen de diersoorten ben je gewoon arrogant je eigen criteria aan het verkondigen als algemene waarheden.
Idd samenlevingsverband, maar niet gestuurd door individueel inzicht maar chemische stofjes. Wat intelligente wezens in 1 lichaam hebben, is bij mieren het geheel (de mierenhoop). Ik vind het kunstig van de natuur.

Ik heb het niet over sympathie, ik heb het over rekening houden met gevoelens van dieren. Als dieren gevoel ontberen zal ik er niet zo'n punt over maken als je er zand overgooit. Kunnen de dieren echter pijn en angst voelen (dus voelen ze dingen zoals wij die weten hoe dat voelt), dan zie ik het anders. De scheidslijn is bepaald door wetenschappelijk inzicht in de structuur van de hersenen. Zo lig ik ook niet wakker van het kapottrappen van plankton.
quote:
De mensheid verschilt weldegelijk van eender welk ander aards leven door het bestaan van onze neo-cortex.
Correctie: niet het bestaan ervan, de enorme complexiteit hiervan bij de mens. Het heet neo-cortex omdat het pas de laatste miljoen jaar geevolutioneerd is en niet alleen bij de mens maar ook bij andere (zoog)dieren. De grootte van onze neo-cortex is 3mm, een dolfijn bijvoorbeeld heeft er ook een van 1,5mm.
quote:
Het is waarschijnlijk daar dat ons zelfbewustzijn zit. Bewustzijn betekent je bewust zijn van wat om je heen gebeurt, dus zintuigen hebben om je omgeving te registreren.
Klopt helemaal, maar dat betekent niet dat pijn/angst niet geregistreerd kan worden zonder die neo-cortex.
quote:
Zelfbewustzijn draait erom te snappen dat jij een lichamelijke entiteit bent, dat je soortgenoten kan erkennen als andere exemplaren van dezelfde soort, en dat je andere soorten bijgevolg ook kunt distantiëren van jezelf. Dat kan geen enkel dier.
En omdat geen enkel dier dat kan, kun je ze zo behandelen? Een vleermuis gebruikt sonar, dat kan bijna geen enkel dier, wat wil je dr mee zeggen?
quote:
Als de mensheid zichzelf kan beschermen door een paar duizend van een andere soort op te offeren zou het absurd en onnatuurlijk zijn dit niet te doen, zo simpel is 't.
Helemaal waar, dat heb je me ook niet horen zeggen, maar het kan ook op een andere manier. Dat bewustzijn waar je zo prat op gaat stelt ons ook in staat ons in te leven in andere wezens. Kennelijk gebruik ik die neo-cortex toch beter dan jij.

[ Bericht 1% gewijzigd door alex4allofyou op 25-10-2005 00:38:14 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')