Ik heb een aantal dagen geleden "1984" van George Orwell uitgelezen en ik ben zeer onder de indruk. Het boek was een echte eye-opener voor me. Heel veel van wat in het boek voorkomt is toe te passen op onze huidige samenleving.
Ik ben daarom benieuwd geworden naar soortgelijke boeken, en boeken die aanverwante zaken behandelen. Het hoeft dus niet percé over totalitaire regimes te gaan, maar bijvoorbeeld ook over hoe mensen de waarheid uit het oog verliezen door een overvloed aan amusement en entertainment, ipv de waarheid uit het oog verliezen doordat deze constant gewijzigd wordt door de machthebbers.
Boeken die aansluiten op mijn studie, over dit onderwerp, zijn ook zeer welkom. Ik volg de HBO studie IDM. Ik ben hierdoor te weten gekomen over "1984" via een toets waarin "1984" werd vergeleken met een ander boek die het tegenovergestelde beschreef, namelijk een overvloed aan amusement en entertainment die de waarheid onbelangrijk maakt en ondersneeuwt. Ik ben helaas vergeten hoe dit boek heet (weet iemand misschien welk boek ik bedoel?)
Ik ben nu bezig met Larry Nivens - Ringworld, wat ook zeer goed te noemen is, maar dus niet echt in dit straatje past
![]()
Dit is zowat het 3e of 4e boek in m'n leven wat ik lees
![]()
Maar ik heb nu dus de smaak te pakken.
Welke boeken raden jullie aan binnen dit onderwerp en waarom?