Ok, even voor de duidelijkheid:
Als je een kaars wil maken in een glas moet je ervoor zorgen dat de doorsnede van het glas groter is dan de "warmtecirkel" van de kaars. dus een champagneflute ofzo zou ik niet doen. Een gewoon wijnglas kan wel. Hoe krijg je de lont er netjes recht in? Neem een kit op siliconenbasis (die blijft doorzichtig dus zie je niet in je kaars straks), met een heel klein beetje kit de lont (zonder die eerst in kaarsvet gedompeld te hebben) aan de bodem plakken. Goed laten drogen, vervolgens met een wasknijper rechtop zetten in het glas. Dompel het glas nu voorzichtig in heet water (zorg ervoor dat alleen de buitenkant nat wordt, de binnenkant moet droog blijven!) (net van de kook af, een graad of 80 is goed).
Even goed warm laten worden, vervolgens de gesmolten paraffine heel rustig in het glas gieten, ongeveer een kwart vol. Af laten koelen tot het rondom gestold is, glas weer even in heet water dompelen en weer een kwart vullen. Zo doorgaan tot het glas voor 3/4 vol is.
Beste kans om niet alleen knappen van het glas te voorkomen maar ook overdruk in de stollende paraffine waardoor later bij het branden het glas alsnog plotseling kan barsten, tevens helpt het bij het voorkomen van de 'holle' plekken die je nog wel eens op goedkope kaarsen ziet. Die zijn ontstaan door te snel en onregelmatig stollen.
Nogal een tijdrovend klusje, wat ik zelf veel leuker vind is van die 6-kantige glazen van ikea of xenos in laagjes vullen met verschillende kleuren paraffine, vooral als je de hand kunt leggen op wat stevige drinkrietjes, die smelten niet en die kun je er dus vast in zetten. Wel bij vertellen dat het niet om te branden is
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-