abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31567253
Ik wil graag zelf kaarsen maken. Nu heb ik ook al wat simpele kaarsen gemaakt.

Nu heb ik echter een hele tijd geleden bij iemand een kaars met een glas eromheen gezien. In dit geval een bierglas met daarin witte en geel gekleurde parafine. Deze kon ook gewoon gebruikt worden.

Nu is mijn vraag dus of je dat met speciaal glas moet doen of kan dat met een willekeurig bierglas. Of wijnglas (bijvoorbeeld met rood gekleurde parafine voor een wijnliefhebber als grapje om te geven)?

Als je ze gebruikt worden ze namelijk best warm.
pi_31567619
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:02 schreef DayFairy het volgende:
Ik wil graag zelf kaarsen maken. Nu heb ik ook al wat simpele kaarsen gemaakt.

Nu heb ik echter een hele tijd geleden bij iemand een kaars met een glas eromheen gezien. In dit geval een bierglas met daarin witte en geel gekleurde parafine. Deze kon ook gewoon gebruikt worden.

Nu is mijn vraag dus of je dat met speciaal glas moet doen of kan dat met een willekeurig bierglas. Of wijnglas (bijvoorbeeld met rood gekleurde parafine voor een wijnliefhebber als grapje om te geven)?

Als je ze gebruikt worden ze namelijk best warm.
Ik denk dat dat best kan, kaarsen worden meestal verwarmt tot 80 graden (meen ik) en volgens mij kan een gewoon bierglas dit wel hebben.
Waarom probeer je het niet gewoon, het ergste dat kan gebeuren is dat het glas knapt. Maar volgens mij is het niet zo dat de scherven je om de oren vliegen...
Vuurvast glas is een stuk duurder
pi_31568327
ik vraag me af of dat goed gaat, je kunt het een beetje helpen door het glas vast langzaam warm te maken, bijvoorbeeld in heet water ofzo.
Dan is het temperatuurverschil niet zo groot en zal het glas dus minder snel knappen. Ik zou trouwens wel goed uitkijken als je het kaarsvet erin giet, want als het glas knapt kan dat best een stukje wegvliegn, dus bril en hadnschoenen zou ik doen
  † In Memoriam † woensdag 19 oktober 2005 @ 22:54:24 #4
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31568406
nou het is niet alleen het glas, wat dacht je van een plas kaarsvet over je tafel?
glas knapt omdat het onregelmatig warm wordt.
als je het glas voorverwarmd, zal het minder snel knappen niet knappen.
pi_31568407
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:50 schreef ikke_ook het volgende:
ik vraag me af of dat goed gaat, je kunt het een beetje helpen door het glas vast langzaam warm te maken, bijvoorbeeld in heet water ofzo.
Dan is het temperatuurverschil niet zo groot en zal het glas dus minder snel knappen. Ik zou trouwens wel goed uitkijken als je het kaarsvet erin giet, want als het glas knapt kan dat best een stukje wegvliegn, dus bril en hadnschoenen zou ik doen
Ja of gewoon even op de verwarming leggen dat glas, als je er warm water in doet moet je hem ook weer afdrogen, en dan koelt ie misschien weer af...
pi_31568787
Ok, even voor de duidelijkheid:

Als je een kaars wil maken in een glas moet je ervoor zorgen dat de doorsnede van het glas groter is dan de "warmtecirkel" van de kaars. dus een champagneflute ofzo zou ik niet doen. Een gewoon wijnglas kan wel. Hoe krijg je de lont er netjes recht in? Neem een kit op siliconenbasis (die blijft doorzichtig dus zie je niet in je kaars straks), met een heel klein beetje kit de lont (zonder die eerst in kaarsvet gedompeld te hebben) aan de bodem plakken. Goed laten drogen, vervolgens met een wasknijper rechtop zetten in het glas. Dompel het glas nu voorzichtig in heet water (zorg ervoor dat alleen de buitenkant nat wordt, de binnenkant moet droog blijven!) (net van de kook af, een graad of 80 is goed).

Even goed warm laten worden, vervolgens de gesmolten paraffine heel rustig in het glas gieten, ongeveer een kwart vol. Af laten koelen tot het rondom gestold is, glas weer even in heet water dompelen en weer een kwart vullen. Zo doorgaan tot het glas voor 3/4 vol is.

Beste kans om niet alleen knappen van het glas te voorkomen maar ook overdruk in de stollende paraffine waardoor later bij het branden het glas alsnog plotseling kan barsten, tevens helpt het bij het voorkomen van de 'holle' plekken die je nog wel eens op goedkope kaarsen ziet. Die zijn ontstaan door te snel en onregelmatig stollen.

Nogal een tijdrovend klusje, wat ik zelf veel leuker vind is van die 6-kantige glazen van ikea of xenos in laagjes vullen met verschillende kleuren paraffine, vooral als je de hand kunt leggen op wat stevige drinkrietjes, die smelten niet en die kun je er dus vast in zetten. Wel bij vertellen dat het niet om te branden is
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_31568862
Die 6-kantige glazen zijn overigens ook erg leuk om gekleurde geurkaarsen mee te maken, vraag bij een kaarsenmaker of parfumerie naar geurolie die tegen verhitten kan (en dus niet vervluchtigd voor je de kaars gaat branden). Mijn favoriete geuren zijn Kaneel & appel (geweldig voor de feestdagen!) en vanille
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  woensdag 19 oktober 2005 @ 23:34:59 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31569452
Mbt die warmtecirkels: je hebt verschillende soorten lontjes, voor dikke en voor dunne kaarsen dus op die manier kun je eventueel toch dunne glaasjes vullen als je dat graag zou willen.
Vampire Romance O+
pi_31574585
Heel erg bedankt voor jullie nuttige reacties. Hier kan ik zeker wat mee.
Ik ben op tijd klaar met werken vandaag en dan heb ik weekend dus dan ga ik het eens rustig proberen.
Ik zal wel laten weten hoe het is afgelopen.
  donderdag 20 oktober 2005 @ 17:33:21 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31583564
lontje kun je ook goed rechtop houden door gewoon een sateprikker op het glas te leggen (horizontaal) en daar het lontje aan vast te maken.
Vampire Romance O+
  donderdag 20 oktober 2005 @ 19:42:37 #11
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31585771
@TS waar koop je eingelijk de spullen om zelf kaarsen te maken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_31586612
De meeste hobbywinkels verkopen wel wat spullen daarvoor.
Ik persoonlijk bestel over het algemeen bij www.dekwast.nl of www.hobbyklok.nl maar als ik niet kan wachten ga ik naar een hobbyzaakje bij mij in de buurt voor wat basis spullen (parafine en kleurstof maar die zijn daar iets duurder).
Beide sites heb ik erg goede ervaringen mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')