FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Bak wil alleen nog in 3e en 4e. Wat gaat dat kosten?
Masswoensdag 19 oktober 2005 @ 20:09
Vandaag na achteruit uit een parkeervak gedraaid te zijn, wilde mijn versnellingsbak alleen nog in de 3e en 4e versnelling. Ik kon de pook nog wel in 1e, 2e en 5e zetten, maar kreeg toch de 3e (bij pook in 1e en 5e) of 4e (bij pook in 2e) versnelling.

Na veel moeite bleek dat als ik de knop op de pook voor de achteruit-versnelling intrek (de Opel-beveiliging voor achteruit zeg maar), ik m in z'n twee kan schuiven met daadwerkelijk ook de tweede versnelling, waardoor ik toch nog naar huis kon komen tussen alle files door

Iemand enig idee wat dit zo plotseling veroorzaakt kan hebben en wat me dit gaat kosten?

Ter info: het gaat om een Opel Corsa 1.7 diesel uit 1998.
Googolplexianwoensdag 19 oktober 2005 @ 20:16
koppeling kaput (tussen de 450 en de 750 eu bij de garage ... weet niet wat het bij Opel kost)

met zoiets toch proberen 'm in de versnelling te raggen gaan je sync-meshes ook kapot (kan ook zijn dat deze kapot zijn en dat de koppeling nog goed is). Als je persee MOET rijden: Motor uit, in z'n 2, starten wanneer je wilt rijden (!!! want hij blijft gekoppeld staan als je koppeling op is !!! voet op het pedaal maakt dan niets uit !!! starten = rijden !!!)

meldt bij de reparateur wel dat je 'm niet meer in bepaalde versnelling kon krijgen. De bak onder een auto uithalen is duur qua uren dus als ie er toch onderuit is kunnen ze misschien beter de sync-meshes ook controlleren.
Masswoensdag 19 oktober 2005 @ 20:29
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:16 schreef Googolplexian het volgende:
met zoiets toch proberen 'm in de versnelling te raggen gaan je sync-meshes ook kapot (kan ook zijn dat deze kapot zijn en dat de koppeling nog goed is). Als je persee MOET rijden: Motor uit, in z'n 2, starten wanneer je wilt rijden (!!! want hij blijft gekoppeld staan als je koppeling op is !!! voet op het pedaal maakt dan niets uit !!! starten = rijden !!!)
Maar als de koppeling kapot is kan ik toch ook niet normaal schakelen tussen 3 en 4, zoals nu dus nog wel kan? Of wel?
Jimmiewoensdag 19 oktober 2005 @ 20:34
Heb iets soortgelijks gehad met een oldtimer, daarbij waren de ringen van de zijwaartse stang boven de versnellingsbak kapot. Wat ervoor zorgt dat als je zijwaarts duwt om naar 1/2 of 5/r te gaan, die stang gewoon schoof over de stang ipv die stang opzij te duwen.

Vrij goedkoop om dat te laten maken, probleem is overigens vrij eenvoudig te constateren als je zicht op die stangen hebt die naar de versnellingsbak lopen.
Googolplexianwoensdag 19 oktober 2005 @ 20:41
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 20:29 schreef Mass het volgende:

[..]

Maar als de koppeling kapot is kan ik toch ook niet normaal schakelen tussen 3 en 4, zoals nu dus nog wel kan? Of wel?
dus grotere kans dat alleen de syncmeshes kapot zijn... lijkt me
Tommy_Kuklinskiwoensdag 19 oktober 2005 @ 22:02
Opeltje?
Ik denk dat jij gewoon niet kan schakelen, die dingen gaan namelijk nooit kapot.
yupwoensdag 19 oktober 2005 @ 22:25
Ja je moet vooral een Toyota kopen

Koppeling (kon je vroeger het ding normaal in hoge versnellingen zetten?)

Syncromeshes (kon je vroeger makkelijk van 4-3 of van 4-2 ?)

Bak kapot...

Kiest u maar... Ik zou niet weten wat het is zonder extra informatie...

Edit:

Zou ook iets met schakelstangen etc. te maken hebben, aangezien als jij hem in zijn R ramt, hij in zijn 2 zit... (toch?)
Tommehwoensdag 19 oktober 2005 @ 23:55
Ik wou net zeggen Yup! De helft begint gelijk met kapotte koppeling maar er kan net zo goed een boutje zijn los gelopen van de schakelstang o.i.d.. Is bij mij ook wel eens gebeurd en vastzetten was rijden...
yupdonderdag 20 oktober 2005 @ 00:01
Idd, maar volgens mij is dat best simpel te fixen... (lees= gaat niet veel knaken kosten (hopefully for ts))...
BazzoSdonderdag 20 oktober 2005 @ 01:14
[insert OP]

Geld. Stenen accepteren ze niet bij de garage.
Gurbdonderdag 20 oktober 2005 @ 09:36
ik zou eens kijken naar de lagers van de schakelstangen, maatje van mij heeft een astra, en die heeft hetzelfde probleem gehad.
Herr.Flickdonderdag 20 oktober 2005 @ 09:39
Kan maar 1 ding zijn, schakelmechanisme...

Misschien dat ie los geschoten is, is dat niet het geval dan is ie gamme/afgebrokenl.De bak hoeft er niet voor onderuit en het is een karweitje van een half uurtje.

quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 22:02 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Opeltje?
Ik denk dat jij gewoon niet kan schakelen, die dingen gaan namelijk nooit kapot.
Klopt, opel bakken gaan zelden tot nooit stuk.
gatewaydonderdag 20 oktober 2005 @ 10:59
hmmzz, kan zijn dat je schakelstang nieuw afgesteld moet worden
Taxidonderdag 20 oktober 2005 @ 11:13
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:39 schreef Herr.Flick het volgende:
Kan maar 1 ding zijn, schakelmechanisme...

Misschien dat ie los geschoten is, is dat niet het geval dan is ie gamme/afgebrokenl.De bak hoeft er niet voor onderuit en het is een karweitje van een half uurtje.

Klopt, opel bakken gaan zelden tot nooit stuk.
Niets aan toe te voegen. Peanuts. Zo gerepareerd. Opel bakken zijn idd bijzonder betrouwbaar! Dat was bij de eerste VW's met 5-bak wel een ander verhaal...
Tommy_Kuklinskidonderdag 20 oktober 2005 @ 15:30
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 09:39 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]

Klopt, opel bakken gaan zelden tot nooit stuk.
Zie je, had ik toch gelijk
Massdonderdag 20 oktober 2005 @ 18:07
Net bericht van de garage. Bak lijkt nog in orde, er is inderdaad een deel van het schakelmechanisme afgebroken. Onderdeel is besteld, dus komt allemaal goed
TheOneAndOnlydonderdag 20 oktober 2005 @ 18:48
kwanta kosta/
Massdinsdag 25 oktober 2005 @ 19:37
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 18:48 schreef TheOneAndOnly het volgende:
kwanta kosta/
Beetje late reactie, maar goed

Kosten waren 150 euro aan onderdelen en 125 euro arbeidsloon, ex BTW. Toch weer 325 euro lichter, maar ja, hij schakelt weer prima

[ Bericht 2% gewijzigd door Mass op 25-10-2005 19:43:17 ]
chirendinsdag 25 oktober 2005 @ 20:00
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 19:37 schreef Mass het volgende:

[..]

Beetje late reactie, maar goed

Kosten waren 150 euro aan onderdelen en 125 euro arbeidsloon, ex BTW. Toch weer 325 euro lichter, maar ja, hij schakelt weer prima
Ehh, hehe, is dat niet wat veel ?
yupdinsdag 25 oktober 2005 @ 20:15
Voor dat geld zou ik hem dus echt zelf proberen te fixen
Taxiwoensdag 26 oktober 2005 @ 08:27
quote:
Beetje late reactie, maar goed

Kosten waren 150 euro aan onderdelen en 125 euro arbeidsloon, ex BTW. Toch weer 325 euro lichter, maar ja, hij schakelt weer prima
Sode... Dat valt dan toch ff tegen! Het zijn imo geen echte dure onderdelen voor dat schakelsysteem, maar 150 euro? dan was ik ff richting sloop gegaan. 125,- arbeidsloon? Da's ruim 2 uur werk! Het zat zeker allemaal erg vast, of zo...
Als je het allemaal netjes los kunt maken en daarna de nieuwe onderdelen monteert, moet er niet meer dan een half uurtje verstreken zijn. Nou ja, niemand heeft ooit gezegd dat autorijden goedkoop is.

Ik zit nu met een kapotte uitlaat (einddemper en een middendemper). Moet aan onderdelen een kleine 200,- euri gaan kosten. Dacht het dus ff niet! Puik stukje pijp er tussen lassen en klaar. En dat voor 0,- euri!
Herr.Flickwoensdag 26 oktober 2005 @ 09:17
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 19:37 schreef Mass het volgende:

[..]

Beetje late reactie, maar goed

Kosten waren 150 euro aan onderdelen en 125 euro arbeidsloon, ex BTW. Toch weer 325 euro lichter, maar ja, hij schakelt weer prima
Dan heeft ie zich een slag in de ronde gerekend
125,- ex voor arbeidsloon is wel een beetje erg veel...