abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31558965
Uurtje geleden kreeg ik een sms van de politie waarin stond:
quote:
De politie vraagt uw medewerking nav de rellen op Awakenings op 2 juli. Bent u getuige geweest of heeft u informatie, kijk dan op www.politiekennemerland.nl
Ten eerste vin ik het erg vreemd dat als ik op de site kijk hier niets over zie staan.
Ten tweede vraag ik me af hoe de politie aan mijn telefoon nummer komt en weet dat ik op dit feest aanwezig was.
Ik heb het kaartje gekregen dus via ticketbox is dit niet mogelijk, ik denk dus dat mijn provider mijn locatie aan de politie heeft doorgegeven! Dit lijkt mij toch schending van privacy!!

Het enige wat ik van de rellen heb mee gekregen is dat wij het festival terein rond half 12 niet mochten verlaten omdat er iets aan de hand was. Later hoorde ik dat dit een vechtpartij was tussen verschillende voetbal supporters.

Mijn vraag is dus eigenlijk of de politie mijn gegevens wel voor deze doeleinde mag gebruiken en in mijn geval "Telfort" verplicht is om deze gegevens af te staan.
En het is natuurlijk slecht dat als je een sms krijgt met de verwijzing naar een website op deze website niet direct het juiste bericht te vinden is.
life is short, eat dessert first
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:21:47 #2
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_31559063
Ach zolang ze je nummer niet koppelen aan je naam is er toch niet zoveel geschonden?

(Ze achterhalen alleen de nummers die op dat moment verbinding hadden met zendmasten in het gebied.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:22:00 #3
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_31559070
Ze kunnen dit nagaan doordat jou gsm op dat moment was ingelogd bij de paal die dichtbij dat evenment staat.

Alle gsm's die op dat moment daar waren ingelogd krijgen deze sms.
* I intend to live forever, so far so good! *
  woensdag 19 oktober 2005 @ 14:23:43 #4
117575 LegacyCode
De crack van de division
pi_31559111
Ik denk eerder dat iedereen die daar was dat smsje gekregen heeft.
Politie heeft waarschijnlijk gewoon aan de GSM-providers lijstje opgevraagd van telefoonnummers die op da moment in dat gebied waren.
Ze weten in eerste instantie nog niet eens naar wie ze het sturen.
Dus tis vrijwel t zelfde als lukraak naar iemand sms'n.
Zie der ni echt privacy probleem in
pi_31559259
Toch is het vaag dat men weet waar iemand is, en dus een locatie en tijd kan koppelen, tevens kunnen ze mijn overige gegevens hier nog aan koppelen!
En zeg dan maar dag tegen onze privacy.

Maar als men alleen kijkt naar de zendmasten in dit bepaalde gebied moeten ook alle werknemers die in de fabrieken in de omgeving van het terein (spaarnwoude) werken ook een sms krijgen en de passant op de snelweg ook...

Dit is niet het geval want een vriend die ons kwam ophalen van een feest en in de buurt werkt heeft geen sms gehad.
pi_31559501
quote:
Op woensdag 19 oktober 2005 14:32 schreef ikgeluk het volgende:
Toch is het vaag dat men weet waar iemand is, en dus een locatie en tijd kan koppelen, tevens kunnen ze mijn overige gegevens hier nog aan koppelen!

Maar als men alleen kijkt naar de zendmasten in dit bepaalde gebied moeten ook alle werknemers die in de fabrieken in de omgeving van het terein (spaarnwoude) werken ook een sms krijgen en de passant op de snelweg ook...
De politie weet je nummer niet maar heeft gewoon de provider de opdracht gegeven. Dit schijnt niet tegen de privacy wetgeving in te gaan.

Uiteraard kun je daar ook aanwezig zijn geweest terwijl je daar stomtoevallig was. Het is dan ook niet bedoeld om je "schuld" te bekennen maar louter om je medewerking te vragen als getuige.
quote:
Dit is niet het geval want een vriend die ons kwam ophalen van een feest en in de buurt werkt heeft geen sms gehad.
Wellicht was het dan toch een grap van een vriend van je. Het kan ook zijn dat de provider niet heeft meegewerkt (volgens mij hoeven ze dit niet te doen) of dat hij zijn telefoon niet had aanstaan. Waarschijnlijk nemen ze ook een specifiek moment op dus als hij er net een minuut later was, kan het al zijn dat hij daar volgens de politie "niet geweest is".
pi_31559734
volgens mij is het geen grap want waren met ongeveer 20 mensen op het feest en hebben bijna allemaal dit berichtje gekregen.
Het maakt me ook weinig uit of men weet dat ik daar aanwezig ben maar toch verbaasde het mij dat men toch mijn locatie kon achterhalen. In iedergeval de aanwezigheid van de mobiele telefoon kon achterhalen.
pi_31559819
Er staat ook een bericht op die internetpagina Misschien is de sms iets te vroeg gestuurd en waren ze het bericht nog aan het uploaden ofzo
  woensdag 19 oktober 2005 @ 15:12:09 #9
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31560029
och.. en ze doen er nog veel meer mee hoor..

kijk maar eens hier: http://actueleverkeersinformatie.brabant.nl/ op basis van gsm's en beweging bepalen ze hier de drukte op de weg in Brabant. Een tijdje terug kreeg iedereen die in de Kuip was geweest nav de rellen tijdens Ajax-Feyenoord ook zo'n smsje.

Ze weten nog niet eens de nummers, maar zitten op basis van andere gegevens op je simkaart je een bericht te sturen.. (ota noemen ze dat).
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 19 oktober 2005 @ 15:49:43 #10
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31560754
quote:

Misschien hebben ze alle telefoonnrs van mensen die er meer dan x keer, op verschillende dagen, in de buurt komen uit deze lijst gegooid? En de toevallige passant wordt er uitgegooit doordat hij maar één maal op die avond door de mast is geregistreerd.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_31562717
Ik zie het probleem niet, mocht het echt zijn is het toch alleen maar mooi.
Als je wat gezien hebt kun je op deze manier de mensen die dit soort feesten verzieken laten vervolgen..!
Is toch een goede zaak
pi_31563422
ik las SM politie

OT: hebben ze bij die rellen tussen ajax en feyenoord ook gedaan toch laatst?
dag
  donderdag 20 oktober 2005 @ 10:52:39 #13
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31576534
quote:

Ik denk dat je de technologie een beetje onderschat. Ze kunnen tot op een meter of wat nauwkeurig zien waar die gsm zich bevindt en hoe lang etc.
Daar zullen ze wel een selectie ingemaakt hebben... dat je er bv minimaal een half uur in dat "gebied" wat ze bepaald hebben hebt moeten zijn.

Ik bedoel.. kijk naar die site die ik in een eerdere post al gaf.. denk je dat ze daar ook geen problemen hebben, met vrachtwagen die pauzeren, mensen die tanken, mensen die aan de snelweg wonen... met site als die kun je dus feitelijk pas echt goed zien hoe nauwkeurig die techniek feitelijk al is..

big brother is watching you my friend..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31576578
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 10:52 schreef avotar het volgende:

[..]

Ik denk dat je de technologie een beetje onderschat. Ze kunnen tot op een meter of wat nauwkeurig zien waar die gsm zich bevindt en hoe lang etc.
Daar zullen ze wel een selectie ingemaakt hebben... dat je er bv minimaal een half uur in dat "gebied" wat ze bepaald hebben hebt moeten zijn.
Ik denk dat je de technologie wat overschat.

Groetjes,

veldmuis
pi_31579574
Met een simpele driehoeks-meting kunnen ze tegenwoordig tot op 20 meter nauwkeurig je positie bepalen via GSM. In een gebied met meerdere zendmasten moet dit dus niet zo'n probleem zijn.

Eén van de nieuwere Nokia's biedt dit soort positiebepaling ook aan, dus niet via GPS. het is dus helemaal niet onwaarschijnlijk dat ze iedereen bij wie ze zo'n meting konden doen achteraf een SMS hebben gestuurd.

Of het is gewoon een foute grap, het is wel vreemd dat je op de site niets terug vindt. (Ik zie trouwens wel wat staan hoor, op de frontpage van hun site)
"The only way to get rid of a temptation is to yield to it." - Oscar Wilde (1854-1900)
pi_31579646
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 14:24 schreef Onno_Quist het volgende:
Met een simpele driehoeks-meting kunnen ze tegenwoordig tot op 20 meter nauwkeurig je positie bepalen via GSM. In een gebied met meerdere zendmasten moet dit dus niet zo'n probleem zijn.
En dat klopt ook niet altijd, maargoed.
quote:
Eén van de nieuwere Nokia's biedt dit soort positiebepaling ook aan, dus niet via GPS. het is dus helemaal niet onwaarschijnlijk dat ze iedereen bij wie ze zo'n meting konden doen achteraf een SMS hebben gestuurd.
Kan, geen idee.
quote:
Of het is gewoon een foute grap, het is wel vreemd dat je op de site niets terug vindt.
behalve in koeieletters "Politie zoekt getuigen" en het bericht eronder "et team Wakker onderzoekt de rellen tijdens het dancefestival Awakenings in Halfweg
op 2 juli 2005. De rellen vonden omstreeks 22.30 uur plaats bij de in- en uitgang van het
festivalterrein aan de Wethouder van Essenweg.
De groep relschopper bestond uit zo’n
veertig a vijftig personen, waarschijnlijk Ajax supporters. Zij gooiden met stenen, hekken,
flessen en fietsen. Ook werd gebruik gemaakt van ploertendoders. De agressie richtte
zich ook tegen de politie, ambulancepersoneel en medewerkers van de beveiliging die
aanwezig waren. Tijdens de onregelmatigheden zijn een politiemedewerker en een
medewerker van een beveiligingsbedrijf gewond geraakt, één aan de arm, de ander aan
het gezicht. Beiden hebben zich onder doktersbehandeling moeten stellen. Ook werden
diverse politievoertuigen vernield.

De politie wil de daders van deze rellen opsporen en aanhouden om zo te bereiken dat
festivals als Awakenings zijn en blijven waarvoor ze bedoeld zijn, ontspanning en leuke
muziek voor de bezoekers.

Als u getuige bent geweest van de rellen, of u heeft informatie die van belang kan zijn
voor het onderzoek wilt u dan zo vriendelijk zijn om uw naam en telefoonnummer te mailen
naar het mailadres recherche.haarlem@kennemerland.politie.nl

Er wordt dan contact met u opgenomen. Uw persoonsgegevens worden natuurlijk
vertrouwelijk behandeld.

Als u zich anoniem wilt melden kan dat via het nummer van Misdaad Anoniem: 0800-7000.

Het programma Ter Plaatse van RTV-Noord Holland besteedt deze week aandacht aan deze zaak."

Maar verder niks inderdaad.

Groetjes,

veldmuis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')