abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31527376
Een op zeven bedrijven verplaatst werk naar buitenland

AMSTERDAM - Een op de zeven Nederlandse bedrijven verplaatst werkzaamheden naar het buitenland. India, China en Zuid-Europa zijn het meest in trek. Dat blijkt maandag uit een onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Capgemini onder 5.500 bedrijven en 3.750 not-for-profitorganisaties. Een van de voordelen van het zogenaamde 'offshoring' is de lagere loonkosten.

De grootste problemen bij een buitenlandse uitbesteding zijn communicatieproblemen en verlies van kennis. IT-werkzaamheden kunnen volgens het onderzoek het best naar het buitenland worden uitbesteed. Werk voor Nederlandse 'hoger geschoolden' wordt door bedrijven ook uitbesteed.

NU

Eigenlijk wel een logisch proces: In het dure Nederland kun je met sommige "processen" niks meer verdienen.
pi_31527444
Werk nu voor IBM. Hele interne helpdesk zit ook in India. Heb ze weleens moeten bellen, versta der geen reet van, maar uiteindelijk komen we er altijd wel uit.
pi_31527677
Het hele werkgelegenheid is er niet meer in NL

Supermarkten > er komen scanpalen dat je zelf moet scannen - kassa´s zijn overbodig
Reisbureau´s > overbodig iedereen boekt via internet en waar zijn de hoofdkantoor in India
en kleding er komen meer Chinese kleding de Nederlandse handel in ze gaan de Nederlandse markt verstoren

zo zie je bij elke branche iets gebeuren
de toekomst is somber
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:03:46 #4
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_31528050
Veel bedrijven zijn ook van een koude kermis thuis gekomen, omdat outsourcing ook niet het wonder-middel bleek.
Ik heb verschillende high-tech IT-projecten geoutsourced zien worden naar India. Ook naar CMM 4-5 bedrijven maar communicatief moest er veel hand-en-span diensten opgezet worden om de IT-trein niet te laten ontsporen (omdat de specificaties niet of tendele werden begrepen). En achteraf bleek het kostenplaatje niet goedkoper dan de ontwikkeling in Nederland uitvoeren. Wel een ervaring rijker.
Maar niet voor herhaling vatbaar (omdat je de dead-lines moeilijker kunt monitoren).

Op dit moment is outsourcing (deels) een hype... Je moet echt mensen daar hebben zitten die de vertaalslag 2 kanten op kunnen laten verlopen. Want met een project over de schutting gooien ben je er echt niet. Veel standaard werk zal mits in goede banen prima uitbesteed kunnen worden aan China en/of India. Maar specifiek maatwerk met veel overleg met de klant zal altijd regio gebonden blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 18-10-2005 10:10:24 ]
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 10:27:26 #5
118156 PieterCK
a.k.a. Ome PieterCK
pi_31528608
Ik heb er zelf vanuit de ICT kant ook aan mee gewerkt.
Zelf heb ik zoiets van een mooie ervaring en waarschijnlijk komt het werk over een paar jaar weer terug naar NL omdat het niet goed gaat vanuit India.
Maar bang voor mijn baan, nee dat ben ik niet
Make love and listen to the music
De vrijheid die je als single hebt, heb je nooit meer als je in een relatie zit, hoe "vrij" je elkaar ook laat => PieterCK
All animals are equal but some animals are more equal than others=> George Orwell
pi_31528894
En ook wij zijn overgenomen door een Indiase toko.. ben benieuwd hoe lang dit gaat duren..
- NAC Breda -
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:46:31 #7
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31543341
Logisch. Nederlandse arbeidskrachten zijn duur en zeiken veel.
Hup, aan het werk!
pi_31544014
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 20:46 schreef Ciurlizza het volgende:
Logisch. Nederlandse arbeidskrachten zijn duur en zeiken veel.
.. en moeten een relatief godsvermogen verdienen om rond te komen en werkgevers moeten zich aan allerlei lastige wetjes houden.
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:12:04 #9
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31544104
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 21:09 schreef Keromane het volgende:

[..]

.. en moeten een relatief godsvermogen verdienen om rond te komen en werkgevers moeten zich aan allerlei lastige wetjes houden.
Precies, gewoon verplaatsen die handel. Elders werken ze voor minder geld harder en met minder gezeur. ADV-dagen, betaald ziek zijn, 8 weken per jaar vakantie en burnouts kennen ze in India niet.
Hup, aan het werk!
pi_31544646
quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 09:47 schreef Meki het volgende:
Het hele werkgelegenheid is er niet meer in NL

Supermarkten > er komen scanpalen dat je zelf moet scannen - kassa´s zijn overbodig
Reisbureau´s > overbodig iedereen boekt via internet en waar zijn de hoofdkantoor in India
en kleding er komen meer Chinese kleding de Nederlandse handel in ze gaan de Nederlandse markt verstoren

zo zie je bij elke branche iets gebeuren
de toekomst is somber
dat heet nou vooruitgang. over een paar jaar is er helemaal geen supermarkt meer maar bestel je alles online en dan zijn er weer een hoop andere mensen nodig.

Het is niet zozeer dat er banen weggaan maar meer dat het banenaanbod verschuift ( dat gaat al eeuwen zo ).
pi_31553240
Ondernemers in Nederland zijn vaak huiverig om nieuw vast personeel in dienst te nemen, omdat ze er zo moeilijk weer vanaf komen. Ik heb in mijn eigen bedrijf alles wat mogelijk is geautomatiseerd: De beste investering ooit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')