abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31516789
Wie betaalt het als je een 2e studie erbij doet? Ik heb gehoord dat het gratis is?
Ik zit op Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch. Kan ik een tweede studie ook op een andere school doen?
Wie weet hier meer over, of wie weet waar ik meer info kan vinden?

Bvd.
pi_31517062
Je kan je in feite voor alle studies op HBO en WO niveau inschrijven, zonder extra kosten. Alleen lesmateriaal kost je extra. Ik heb wel gehoord dat sommige scholen wel een motivatie van je willen voor ze toestemming geven, bij andere maakt het niets uit.
  maandag 17 oktober 2005 @ 20:02:08 #3
41913 Marialice
beetje gek en is er trots op
pi_31517292
Je hoeft maar een keer collegeld te betalen. Je haalt een verklaring betaald collegeld bij je eerste instelling, die lever je dan in bij de andere school. Wat ga je voor iets doen?
"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see"
pi_31531828
Sommige instellingen willen het liever niet omdat ze zeggen dat ze voor een tweede inschrijving geen subsidie krijgen. Maar daar heb je gewoon lak aan. Met zo'n verklaring kan je je gewoon bij een andere instelling inschrijven.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31545996
Weet nog niet precies wat ik wil gaan doen. Zat eerst sterk te denken aan arbeids- en organisatiepsychologie, cursus van de LOI. Maar misschien nu wel gewone psychologie. Nu ga ik maar eens goed kijken naar de mogelijkheden voor studies, want is wel aantrekkelijk dan!! Had ik 2 jaar geleden moeten weten, dan had ik het meteen kunnen doen. Nu krijg ik nog maar 2 jaar stufi

Hoe wordt dit meestal gepland met roosters en lessen en groepswerk enzo? En met stages?
pi_31546015
En een opleiding van de LOI, kan dat ook? (geen cursus)
pi_31548042
Roosters worden niet voor je op maat gemaakt. Binnen 1 opleiding kan een onderwijsinstelling de uren op elkaar afstemmen, maar ga je bij andere opleidingen vakken volgen dan lukt dat natuurlijk niet. Je moet alles zelf regelen en plannen. Als je een opleiding doet waarbij je al 40 uur per week aanwezig moet zijn op een stage of een opleiding met veel verplichte contacturen, dan kan je er dus geen tweede studie naast gaan doen. Besef dat als je voltijds studeert je al 40 studiebelastingsuren hebt per week. Een tweede studie volgen is dan een uitzonderingssituatie die theoretisch wel kan, maar in de praktijk alleen werkt bij studies waar je geen vol rooster hebt. Je kan immers niet op beide plaatsen tegelijk aanwezig zijn.

Een HBO-opleiding is vaak intensief ingericht met een vol rooster overdag. Er een tweede studie naast doen is vaak niet mogelijk qua tijd. Als je toch tijd over meent te hebben dan kan je beter gewoon een aantal vakken van een andere opleiding volgen en die laten meetellen als keuzevak bij je huidige opleiding. Een uitdagende stage zoeken of kijken of je hogeschool bepaalde trajecten aanbiedt voor ambitieuze studenten kan ook een optie zijn.

Een aantal HBO-opleidingen bij de LOI kan je ook als tweede studie volgen. Ze worden in samenwerking met hogeschool Windesheim gegeven namelijk. Vergeet echter niet dat je ook bij die opleidingen een stage moet lopen en dus een tijd werkzaam moet zijn in dat vakgebied. Wat wel kan is alvast starten met de vakken, je huidige opleiding afronden en dan pas met de stage beginnen van de tweede opleiding.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_31590926
Neuralnet, bedankt voor je reactie!

Ja, ik snap dat ze voor mij niet met roosters gaan schuiven, lijkt me vrij duidelijk. Die vraag was meer een verzoek om advies.

Mijn rooster heeft er het afgelopen jaar (en jaar ervoor ook grotendeels) zo uit gezien:
ma + di in totaal 6-8 uurtjes les
wo + do 'vrij'
vrijdag rapport weekopdracht inleveren en presentatie geven.
Per weekopdracht ben ik hoogstens 8 uur bezig geweest. Tijd zat dus voor iets erbij lijkt mij

Heb inmiddels ook even rondgevraagd en ik kan ook extra lessen volgen, van andere studies en zelfs op andere scholen. Dat is natuurlijk ook een optie. Dan zit ik niet vast aan één studie en kan ik lekker shoppen zonder verplichtingen (is me sterk aangeraden). Heb een hoop informatieboekjes en -folders aangevraagd, dus het weekend maar eens bekijken wat ik wil.

Ik loop nu fulltime stage (leuk bedrijf, leuke stage), dus nu overdag lessen op school volgen is sowieso geen optie. Dus dat wordt dan in februari. Dan beginnen er ook studies, of lessen van blok 3 volgen.
Een (avond)studie van de LOI / NTI staat natuurlijk ook nog open, als dat kan.
pi_31603783
handig topic

ik doe nu IBL (3e jaars HBO) en zou graag in februari deeltijd Filosofie erbij gaan doen... Hbo vind ik redelijk simpel, dus dat zou dan ook kunnen?
Deeltijd wil dan zeggen 1 avond in de week 4 uur les...
pi_31617203
Ik zou het gewoon proberen. Iets kunnen heeft voornamelijk met motivatie en inzet te maken.
pi_31618918
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 23:56 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zou het gewoon proberen. Iets kunnen heeft voornamelijk met motivatie en inzet te maken.
helemaal gelijk.... ga de gok gewoon maar eens wagen
  zondag 23 oktober 2005 @ 12:55:01 #12
41913 Marialice
pi_31650582
quote:
Op donderdag 20 oktober 2005 22:49 schreef Jet1985 het volgende:
Ik loop nu fulltime stage (leuk bedrijf, leuke stage), dus nu overdag lessen op school volgen is sowieso geen optie. Dus dat wordt dan in februari. Dan beginnen er ook studies, of lessen van blok 3 volgen.
Een (avond)studie van de LOI / NTI staat natuurlijk ook nog open, als dat kan.
LOI/NTI zou ik niet zo gauw doen. Die werken met cursusgeld, niet met het wettelijk collegeld. Is een stuk duurder voor je.
pi_31650871
HBO-opleidingen van de LOI die in samenwerking met Hogeschool Windesheim worden geregeld werken wel degelijk met het wettelijke collegegeld.
  zondag 23 oktober 2005 @ 23:32:58 #14
41913 Marialice
pi_31656927
Ah, wist ik niet. Weer wat geleerd
pi_31673200
Hoe zit dit met MBO?
En moet dat dan binnen dezelfde instelling (dus b.v Fontys of ROC ofzo)?
pi_31679608
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 04:20 schreef Yamyam het volgende:
Hoe zit dit met MBO?
En moet dat dan binnen dezelfde instelling (dus b.v Fontys of ROC ofzo)?
wat ik begrepen heb kan je voor alle opleidingen binnen hbo/wo inschrijven, ook aan verschillende instellingen. Of dat met Mbo ook zo is heeft denk ik te maken met de hoogte van het collegegeld?
pi_31681281
Op het MBO betaal je lesgeld. In principe zou je een "bewijs betaald lesgeld" kunnen aanvragen en in kunnen zetten bij een andere MBO-opleiding, maar dat wordt vrijwel nooit gedaan. De reden daarachter is dat een MBO eigenlijk een school is net als het VMBO en de HAVO waar je overdag gewoon een aanwezigheidsplicht hebt. En je kan natuurlijk niet op 2 opleidingen een aanwezigheidsplicht overdag vervullen door op 2 plaatsen tegelijk te zijn. Verder kent het Hoger Onderwijs in tegenstelling tot het MBO allerlei trucjes om elders behaalde onderdelen mee te laten tellen.

Als je echt denkt 2 MBO-opleidingen aan te kunnen, dan zit je wellicht een niveau te laag en dan kan je na het MBO (of via de HAVO) beter naar het HBO gaan.
pi_31685181
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 16:02 schreef Neuralnet het volgende:
Op het MBO betaal je lesgeld. In principe zou je een "bewijs betaald lesgeld" kunnen aanvragen en in kunnen zetten bij een andere MBO-opleiding, maar dat wordt vrijwel nooit gedaan. De reden daarachter is dat een MBO eigenlijk een school is net als het VMBO en de HAVO waar je overdag gewoon een aanwezigheidsplicht hebt. En je kan natuurlijk niet op 2 opleidingen een aanwezigheidsplicht overdag vervullen door op 2 plaatsen tegelijk te zijn. Verder kent het Hoger Onderwijs in tegenstelling tot het MBO allerlei trucjes om elders behaalde onderdelen mee te laten tellen.

Als je echt denkt 2 MBO-opleidingen aan te kunnen, dan zit je wellicht een niveau te laag en dan kan je na het MBO (of via de HAVO) beter naar het HBO gaan.
Ja maar die opleidingen die ik wil doen zijn nu eenmaal op MBO niveau en die heb je niet op HBO niveau.
Ik kan ook universitair niveau maar ik wil gewoon een MBO-opleiding doen.
En als ik 2 deeltijdopleidingen doe, of 1 of 2 voornamelijk thuisstudeeropleidingen?
  zondag 30 oktober 2005 @ 04:14:43 #19
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_31801319
quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 20:09 schreef Yamyam het volgende:

[..]
Ik kan ook universitair niveau maar ik wil gewoon een MBO-opleiding doen.
....

Hou je niet van een uitdaging ofzo?
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
pi_31819632
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 04:14 schreef .Tarzan. het volgende:

[..]

....

Hou je niet van een uitdaging ofzo?
Zucht, ik erger me dood aan mensen zoals jij die te vroeg hun conclusies trekken.
En als je al wat beter gelezen had dan had je het al gesnapt: veel vakken LEER je nu eenmaal NIET op universitair niveau, maar op HBO of MBO-niveau, zoals bakker, kapper, dat soort dingen. En ik wil (o.a.) kraamverzorgster worden dus doe ik dat op het MBO want DAAR geven ze het en nergens anders. Je-zus.
pi_31826540
Probleem is wel dat men op het MBO eigenlijk geen "vakken" geeft in de zin van een vak als op een universiteit, maar opleidt voor een beroep. Je kan op de universiteit 2 vakken "recht" tegelijk volgen en daarvoor je punten halen, maar op het MBO zowel leren voor kapper als voor bakker is veel lastiger qua tijdsdruk en aanwezigheid.

Voor thuisstudeeropleidingen betaal je doorgaans geen wettelijk lesgeld. 2 keer inschrijven betekent dan ook gewoon 2 keer betalen. Je hebt ze ook op MBO niveau, maar de status daarvan is onduidelijk. Dat zal je even moeten navragen. Voor deeltijd MBO weet ik het niet. Als de betaling daarvoor officieel lesgeld is, dan kan je voor een 2e MBO ook wel met een bewijs betaald collegegeld volstaan. Hiervoor geldt: vraag het even na bij de opleidingen die je gaan volgen. Informeer daarna vooral ook of het roostertechnisch mogelijk is.
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:12:19 #22
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_31867783
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 19:39 schreef Jet1985 het volgende:
Wie betaalt het als je een 2e studie erbij doet? Ik heb gehoord dat het gratis is?
Ik zit op Avans Hogeschool 's-Hertogenbosch. Kan ik een tweede studie ook op een andere school doen?
Wie weet hier meer over, of wie weet waar ik meer info kan vinden?

Bvd.
Ik vind het knap dat je uberhaupt tijd hebt om er een tweede studie bij te doen. Lijkt mij dat een studie op een hogeschool toch intensief genoeg "hoort" te zijn dat je daar al je tijd aan kwijt bent. Blijkbaar gaat het je zo makkelijk af..., ben je niet geschikter voor de universiteit? M.a.w. steek al je energie alleen in je huidige studie, dit zodat je hem versneld af kan maken, en ga naar de universeit joh.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:36:26 #23
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_31870031
Ik heb me naast de voltijd opleiding ingeschreven voor een deeltijd opleiding. Dit gaat goed: van het reguliere lesprogramma heb ik alles gehaald. Probleem is alleen de punten die deeltijders halen door werkzaamheden binnen het bedrijf. Dat doe ik niet, dus mis ik per blok 3 punten.

Ik heb voor dit model gekozen, zodat ik geen overlap heb met mijn voltijd studie. Anders gaat er meer tijd zitten in het lobbyen en regelen dan in de extra studie.
I am a black hole shitting into the void
pi_31937544
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 20:33 schreef Yamyam het volgende:

[..]

Zucht, ik erger me dood aan mensen zoals jij die te vroeg hun conclusies trekken.
En als je al wat beter gelezen had dan had je het al gesnapt: veel vakken LEER je nu eenmaal NIET op universitair niveau, maar op HBO of MBO-niveau, zoals bakker, kapper, dat soort dingen. En ik wil (o.a.) kraamverzorgster worden dus doe ik dat op het MBO want DAAR geven ze het en nergens anders. Je-zus.
Wat dacht je van HBO verloskunde
en daarna masters of science verloskunde
pi_31938873
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:12 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:

[..]

Wat dacht je van HBO verloskunde
en daarna masters of science verloskunde
Voor verloskunde moet je ook scheikunde hebben e.d, en bovendien wil ik niet verlossen, ik wil kraamverzorgen en ik wil liever praktijk dan theorie.
  donderdag 3 november 2005 @ 20:59:32 #26
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_31939146
Lovenswaardig dat je doet wat je leuk vindt, maar niet wellicht niet verstandig. Ik las laatst ergens dat Nederland een overschoot heeft aan kraamverzorgsters, omdat er weinig baby's geboren worden.
I am a black hole shitting into the void
pi_32023827
True, maar daarom zal ik Yamyam was zal ik er een tweede studie bijdoen. Dat is dan nog altijd een fantastisch vangnet voor het geval je geen werkt kunt vinden en een pré tegenover andere kraamverzorgsters.
  zondag 6 november 2005 @ 15:52:38 #28
129127 .Tarzan.
Zwaaien met die billen
pi_32026616
Een tweede studie is overbodig, maar daarom zou ik als ik Yamyam was een bijbaantje zoeken bij durex zolang ze studeert. Dan kan ze gaatjes in alle condooms prikken.
pau·per (de ~ (m.), ~s)= 1 maatschappelijk misdeeld persoon => arme
to·pic (de ~, ~s) = 1 onderwerp van gesprek
pau·per·to·pic = TVP
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')