Hoi,
Ik lees nu een weekje ofzo mee met dit forum. Hartstikke leuk. Gezien het feit dat wij ook aan het verbouwen zijn dacht ik ons even voor te stellen
Ik ben dus Aritha ter Horst. Samen met mijn man (Rene, vorig jaar zijn we getrouwd) zijn wij ons huis aan het uitbouwen. Er komt ongeveer 70 m2 bij, deels met een eerste verdieping.
Normaal zitten wij de hele dag achter de pc (allebei in de ICT, wat wil je), maar de verbouwing doen we zoveel mogelijk zelf. En veel bouwmaterialen hebben we via marktplaats met onze VW caddy uit 1986 gehaald.
Nou wil ik in dit forum hier een verslagje van doen, en het een beetje up to date houden. We zijn eind 2002 met de plannen begonnen, en begin mei dit jaar eindelijk de bouwvergunning. Dat verhaal vertel ik nog wel een keer ;-). Maar omdat we vanaf juni ongeveer bezig zijn is er al best wat te vertellen, daarom heb ik het in een paar delen opgesplitst.
Eerst maar eens wat foto's:
Voor de verbouwing
Zo is het nu
De plannen begane grond![]()
Het deel dat wordt uitgebouwd voor de keuken aan de achterkant is bouwvergunningsvrij.
We doen zoveel mogelijk zelf, maar heien en grondverzetten hebben we toch niet helemaal zelf gedaan
![]()
. Er zitten stalen buispalen in, 14 stuks. Die worden in de grond geheid en later gevuld met beton en stekken (ijzeren staven). Daarna grondverzetten: een dag hard meegeholpen en gewerkt, maar toen was er 50 m3 grond uit de tuin verdwenen. En hadden we waarempel "loopgraven"
![]()
![]()
(dit is onze hond Phoebe). Daarna was het een kwestie van de heipalen op maat slijpen en funderingskisten gaan zetten voor de fundering. Daar begon ons werk. Grond egalizeren, lijntje spannen en de kisten goed neerzetten, aanstampen en kijken of de kisten ong steeds waterpas staan. Middagje dachten we.... nou, niet echt dus.... volle werkweek mee bezig geweest. Best wel stressen, want vlak na het grondverzetten hadden we van onze baas (ja, doen hetzelfde werk) het verzoek gekregen om een maand naar China voor HP te gaan. Ontzettend leuk natuurlijk, zo'n "betaalde vakantie", maarreh... die funderingskisten moesten wel af. Anders bij elk regenbuitje stort het afgegraven deel steeds meer in.
Dus in iets minder dan twee weken in de avonduren kisten zetten, 36 stekken boren (een gat van 1,6 cm doorsnede in het huis waar ijzeren staven in komen). Best wel stressen, en in totaal bijna 50 uur in totaal over gedaan. Maar, toen we naar China vertrokken, lag het er goed bij, er lag een paar honderd kilo aan bewapening in, de kisten stonden goed en waterpas en waren aan de zijkant aangestampt met zand. Waren wij ook wel blij dat we even wegkonden
![]()
... en zo kwamen we thuis na China ... ;-|
![]()
Het had twee dagen nadat wij naar China waren gegaan, dat is begin juli dit jaar, ontzettend gehoosd. Al het zand was onder de kisten gespoeld waardoor het hele zooitje omhoog was komen zetten. Eigenlijk achteraf gelukkig dat we naar China waren...want we hadden het nooit op tijd kunnen storten met beton.. en nu zat er voldoende tijd tussen om even wat afstand te kunnen nemen ...
En daarbij was de rest van juli ook heel nat geweest waardoor de voortuin er zo uitzag:
![]()
OK. De eerste avond dat wij thuiskwamen hebben we dus alle gordijnen dicht gedaan, een wijntje geopend, en een kaarsje aan gedaan
![]()
.
Tot zover deel I. Ik beloof jullie: volgende keer eindigt het leuker
![]()
Het is nu oktober en er is al weer het een en ander aan het huis gedaan (ook naast onkruid weghalen
![]()
).
Doeg!
Aritha