quote:
Op dinsdag 18 oktober 2005 15:04 schreef mgerben het volgende:[..]
Ja maar...
Kun je dan niet
altijd zeggen: Waar er twee botsen, hebben twee schuld?
Dan zeg je in feite: Uit het feit dat jullie op elkaar botsten concludeer ik dat jullie allebei niet voorzichtig genoeg gereden hebben. Als jullie voorzchtig genoeg waren geweest, waren jullie nl niet op elkaar gebotst.
Nou, ik heb het meegemaakt dat een rechter een aanrijdingszaak inderdaad op die manier benaderde. En ofschoon het mijn standpunt in het exterme doortrekt (en daardoor mijns inziens onjuist is) is de gedachte niet zonder fundament. Als je er immers vanuit gaat dat een zekere zorgvuldigheidsverplichting ook betekent dat je waar mogelijk een aanrijding voorkomt, dan heeft ook degene die bijvoorbeeld materieel het voorrangsrecht aan zijn zijde heeft, de schijn tegen. Mijn adagio is: daar waar de mogelijkheid tot het voorkomen van een aanrijding ligt, ligt daarmee de verplichting tot het voorkomen van de aanrijding (lees: schade).
Om een voorbeeld te geven: zelfs als je door groen een kruising op rijdt en daarbij wordt aangereden door iemand die door rood rijdt, is het niet evident dat je de schade volledig vergoed krijgt. In de rechtspraak is herhaaldelijk uitgemaakt dat eenieder pas de kruising op mag rijden in dien deze vrij is (zorgvuldigheid). Ook als je groen licht hebt, doch een ander (kennelijk) met rood licht de schijn wekt niet te zullen stoppen, mag je de kruising niet oprijden.
Dat betekent natuurlijk niet dat de enkele betrokkenheid bij een aanrijding per definitie gedeelde aansprakelijkheid oplevert. Er zijn zat toedrachten te verzinnen waarin het evident is dat de ene partij volledig verwijtloos bij een aanrijding betrokken raakt, en het verwijt (dus) ten volle bij de andere partij moet worden gelegd. Punt is alleen dat de aansprakelijkheidsvraag niet hetzelfde is als de vraag wie wel of geen voorrang heeft. Ook de verkeersregels bieden geen uitputtelijk houvast. De verkeersregels zijn hoofdzakelijk gedragsregels, maar de vraag naar aansprakelijkheid omvat meer dan de enkele vraag of het gedrag van partijen op enig moment in strijd is met zo'n regel. Wederom de algehele zorgvuldigheid. Daarom is het algemene hinderartikel van 5 WVW ook zo overbodig.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.