Eerst een paar algemene puntjes: in het begin van je post heb je het over Stufi & IBG, later kom je daar helemaal niet meer op terug en heb je het alleen maar over de belastingdienst. Wat is je vraag? Verder heb ik zo mijn twijfels bij de financieringsconstructie van het project, maar dat terzijde.
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:31 schreef Luizao het volgende:Zijn huidige bijbaan levert ongeveer 4000 euro op per jaar, hij mag netto zo'n 10.000 euro verdienen van de IB-groep voor behoud van zn stufi!
Volgens mij rekent de IB-Groep met Bruto-inkomens. Dat dat voor 99% van de studenten gelijk is aan het netto inkomen is slechts toeval. Hou hier dus rekening mee in jouw situatie.
quote:
Hij gaat een opdracht doen die aansluit op zn afstudeerproject, er is een instantie die belang heeft bij het onderzoek en een bedrag van tussen 5000 en 15.000 euro gaat subsidiëren aan het project. Dit bedrag krijgt vervolgens de instantie namens wie hij het onderzoek doet en die betaalt dan zijn eenmanszaakje uit in 4 delen om het project uit te voeren.
Sorry, ik kan echt niets maken van deze zin. Het enige wat ik hieruit begrijp is dat je vriend een eenmanszaak heeft (of op moet richten?), en daar gelden op ontvangt. Dan nog snap ik niet waarom het niet via een stichting gaat, of dat je vriend niet gewoon onder contract komt te staan bij de instantie die het geld verstrekt. Ik kan een heleboel financieringsmethoden bedenken, en een eenmanszaak van je vriend heeft bij mij echt een voorkeur op nummer laatst.
quote:
1.Moet hij belasting betalen over die inkomsten van 10.000(wat dus niet de winst is).Of betaald hij alleen belasting over zijn inkomnen (die 1000euro)
Lijkt me dus dat hij alleen belast word over zijn winst/inkomsten en natuurlijk niet over zijn vermogen?
Check, belasting wordt alleen over de winst geheven. Waarom zou je trouwens winst maken op een afstudeerproject? Is dat soms de vervanging van een stagevergoeding? Op zijn minst omslachtig.
quote:
2.Hij neemt aan dat hij het verschil tussen de winst en de inkomst moet verantwoorden in een boekhouding(bonnetjes/facturen etc?)
Lijkt me wel toch?
Verschil tussen winst en inkomsten? Leg mij dat eens uit? Ik heb 5000 euro omzet, 1000 euro winst en moet dus 4000 euro verantwoorden???
quote:
3.Is die 1000euro winst dan zijn belastbaar inkomen?
Dat kan een onderdeel vormen van zijn belastbaar inkomen. Ik vind het allemaal wel kort door de bocht.
quote:
4.Maakt het wat uit voor de belasting, of hij die 9000euro aan kosten besteed aan zelf materialen te kopen of dat hij werkzaamheden uitbesteed(bv iemand voor 9000euro laat programmeren?)
Nee.
quote:
Maar weet niet of er bepaalde regelingen zijn of zaken waar die op moet letten!
Euhh... ja een paar honderd. Je moet je zaak oprichten, dus KvK-nummer aanvragen. Hoe ga je je administratie voeren (tip: alles gewoon uitbesteden, kost alleen wel geld)?
Nogmaals, ik vind het overgecompliceerd om de hele financiering via zijn eenmanszaak te laten lopen. Laat de financier hem gewoon onder een stagecontract rondlopen, met eigen budgetverantwoordelijkheid voor het project. Ik kan me niet voorstellen dat de financier dat niet wil ivm loonkosten; als ze het geld in die eenmanszaak pompen, zou je vriend ook met de eerste vlucht naar Afgelegerije kunnen vertrekken.