abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31513338
Een vriend van mij komt even niet uit een situatie wat betreft zijn situatie voor een afstudeerproject! Hier zijn een aantal kosten mee gemoeid en hij is bang door de bedragen die hij gaat ontvangen zijn recht op stufi/ov kaart te verliezen! Volgens mij is dit niet zo..maar voor de zekerheid even de vraag, de situatie is als volgt;

Zijn huidige bijbaan levert ongeveer 4000 euro op per jaar, hij mag netto zo'n 10.000 euro verdienen van de IB-groep voor behoud van zn stufi!

Hij gaat een opdracht doen die aansluit op zn afstudeerproject, er is een instantie die belang heeft bij het onderzoek en een bedrag van tussen 5000 en 15.000 euro gaat subsidiëren aan het project. Dit bedrag krijgt vervolgens de instantie namens wie hij het onderzoek doet en die betaalt dan zijn eenmanszaakje uit in 4 delen om het project uit te voeren.

Oftewel zijn eenmanszaakjes heeft ineens een inkomen/vermogen van 10.000 euro. Echter gaat hij voor dit geld veel kosten maken(materiaal kopen etc) Zodat hij uiteindelijk voor de uren een bedrag van bv 1000euro overhoud (en 9000euro kwijt is aan materialen).

Nu zijn de vragen als volgt;

1.Moet hij belasting betalen over die inkomsten van 10.000(wat dus niet de winst is).Of betaald hij alleen belasting over zijn inkomnen (die 1000euro)

Lijkt me dus dat hij alleen belast word over zijn winst/inkomsten en natuurlijk niet over zijn vermogen?

2.Hij neemt aan dat hij het verschil tussen de winst en de inkomst moet verantwoorden in een boekhouding(bonnetjes/facturen etc?)

Lijkt me wel toch?

3.Is die 1000euro winst dan zijn belastbaar inkomen?

Dat dacht ik dus al van wel!

4.Maakt het wat uit voor de belasting, of hij die 9000euro aan kosten besteed aan zelf materialen te kopen of dat hij werkzaamheden uitbesteed(bv iemand voor 9000euro laat programmeren?)

Dat weet ik niet?

Dus dat zijn de vragen die hij heeft, lijkt me niet dat hij belast word voor het vermogen van zijn eenmanszaak en alleen belast word voor zijn inkomsten uit de werkzaamheden! Maar weet niet of er bepaalde regelingen zijn of zaken waar die op moet letten!

Dus de vraag om even te kijken of het klopt zo? Alvast bedankt
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:58:26 #2
19149 Seraphin
De echte, en dat proef je!
pi_31513712
Eerst een paar algemene puntjes: in het begin van je post heb je het over Stufi & IBG, later kom je daar helemaal niet meer op terug en heb je het alleen maar over de belastingdienst. Wat is je vraag? Verder heb ik zo mijn twijfels bij de financieringsconstructie van het project, maar dat terzijde.
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:31 schreef Luizao het volgende:
Zijn huidige bijbaan levert ongeveer 4000 euro op per jaar, hij mag netto zo'n 10.000 euro verdienen van de IB-groep voor behoud van zn stufi!
Volgens mij rekent de IB-Groep met Bruto-inkomens. Dat dat voor 99% van de studenten gelijk is aan het netto inkomen is slechts toeval. Hou hier dus rekening mee in jouw situatie.
quote:
Hij gaat een opdracht doen die aansluit op zn afstudeerproject, er is een instantie die belang heeft bij het onderzoek en een bedrag van tussen 5000 en 15.000 euro gaat subsidiëren aan het project. Dit bedrag krijgt vervolgens de instantie namens wie hij het onderzoek doet en die betaalt dan zijn eenmanszaakje uit in 4 delen om het project uit te voeren.
Sorry, ik kan echt niets maken van deze zin. Het enige wat ik hieruit begrijp is dat je vriend een eenmanszaak heeft (of op moet richten?), en daar gelden op ontvangt. Dan nog snap ik niet waarom het niet via een stichting gaat, of dat je vriend niet gewoon onder contract komt te staan bij de instantie die het geld verstrekt. Ik kan een heleboel financieringsmethoden bedenken, en een eenmanszaak van je vriend heeft bij mij echt een voorkeur op nummer laatst.
quote:
1.Moet hij belasting betalen over die inkomsten van 10.000(wat dus niet de winst is).Of betaald hij alleen belasting over zijn inkomnen (die 1000euro)

Lijkt me dus dat hij alleen belast word over zijn winst/inkomsten en natuurlijk niet over zijn vermogen?
Check, belasting wordt alleen over de winst geheven. Waarom zou je trouwens winst maken op een afstudeerproject? Is dat soms de vervanging van een stagevergoeding? Op zijn minst omslachtig.
quote:
2.Hij neemt aan dat hij het verschil tussen de winst en de inkomst moet verantwoorden in een boekhouding(bonnetjes/facturen etc?)

Lijkt me wel toch?
Verschil tussen winst en inkomsten? Leg mij dat eens uit? Ik heb 5000 euro omzet, 1000 euro winst en moet dus 4000 euro verantwoorden???
quote:
3.Is die 1000euro winst dan zijn belastbaar inkomen?
Dat kan een onderdeel vormen van zijn belastbaar inkomen. Ik vind het allemaal wel kort door de bocht.
quote:
4.Maakt het wat uit voor de belasting, of hij die 9000euro aan kosten besteed aan zelf materialen te kopen of dat hij werkzaamheden uitbesteed(bv iemand voor 9000euro laat programmeren?)
Nee.
quote:
Maar weet niet of er bepaalde regelingen zijn of zaken waar die op moet letten!
Euhh... ja een paar honderd. Je moet je zaak oprichten, dus KvK-nummer aanvragen. Hoe ga je je administratie voeren (tip: alles gewoon uitbesteden, kost alleen wel geld)?

Nogmaals, ik vind het overgecompliceerd om de hele financiering via zijn eenmanszaak te laten lopen. Laat de financier hem gewoon onder een stagecontract rondlopen, met eigen budgetverantwoordelijkheid voor het project. Ik kan me niet voorstellen dat de financier dat niet wil ivm loonkosten; als ze het geld in die eenmanszaak pompen, zou je vriend ook met de eerste vlucht naar Afgelegerije kunnen vertrekken.
Op dinsdag 8 november 2005 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Laten we even serieus en ontopic verder discussieren!
pi_31513872
Ja als ik je verhaal zo lees vind ik het ook maar een rare constructie! Maar ik heb het niet bedacht, zo is hij het overeengekomen met de instantie namens wie hij het onderzoek doet!

Waar het eigenlijk om draait en ik inderdaad niet duidelijk heb gemeld is of het drijven van deze eenmanszaak een invloed kan hebben op het eventueel stopzetten van zijn stufi/ov door de IB-Groep?? Volgens mij gaat die dat nooit redden met deze verwachte onkostenvergoeding maarja!

De hele constructie mag je dus even vergeten want dat regelen ze zelf onderling maar, maar het zal volgens mij weinig invloed hebben op zijn stufi toch>?
  maandag 17 oktober 2005 @ 17:20:22 #4
19149 Seraphin
pi_31514018
Neuh... de IBG kijkt gewoon naar het belastbaar inkomen. Zoals je de situatie beschrijft zal uit dat afstudeerproject echt niet veel overblijven. Bovendien kun je de "winst" van het bedrijf altijd nog -legaal- wegpoetsen.

Het is dus wel aan te raden om een administratiebureau in te schakelen voor het bijhouden van de boekhouding, die kan dan ook meteen de opgave inkomstenbelasting voor je vriend verzorgen.
pi_31514129
quote:
[b]Op maandag 17 oktober 2005 16:58

Volgens mij rekent de IB-Groep met Bruto-inkomens. Dat dat voor 99% van de studenten gelijk is aan het netto inkomen is slechts toeval. Hou hier dus rekening mee in jouw situatie.
Nee, de IB-groep werkt (terecht) met NETTO inkomens.
pi_31514143
Ik heb hier gisteren voor gebeld. Het geld wat je bij de belastingdienst opgeeft als winst wordt door de IBG groep meegenomen. De kosten die je gemaakt hebt streep je dus eerst weg.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_31515170
Het lijkt mij trouwens niet meer dan normaal dat de IB groep zn OV en stufi stil zet. Hij is toch afgestudeerd als hij met zn opdracht begint?Het is een vervolg opdracht op zn studie, heeft dus niks meer met zn studie te maken. Als je voor zoiets tijd hebt heb je geen recht meer op stufi vind ik.

Ik laat mn stufi toch ook niet doorlopen als ik na mn afstuderen ga werken bij een bedrijf, waar ik verder werk aan mn afstudeeropdracht?
pi_31515874
Weet je wat jij moet doen?
Juist..
"Wovon mann nicht sprechen kan, darueber muss mann schweigen" L.W.
  maandag 17 oktober 2005 @ 19:18:41 #9
19149 Seraphin
pi_31516332
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 18:21 schreef ikke_ook het volgende:
Het lijkt mij trouwens niet meer dan normaal dat de IB groep zn OV en stufi stil zet. Hij is toch afgestudeerd als hij met zn opdracht begint?Het is een vervolg opdracht op zn studie, heeft dus niks meer met zn studie te maken. Als je voor zoiets tijd hebt heb je geen recht meer op stufi vind ik.

Ik laat mn stufi toch ook niet doorlopen als ik na mn afstuderen ga werken bij een bedrijf, waar ik verder werk aan mn afstudeeropdracht?
Ik had zelf niet begrepen dat de vriend van TS al is afgestudeerd. Als dat zo is zou de IBG toch sowieso dat moeten weten (middels een bericht van het opleidingsinstituut), en StuFi beëindigen?

@Vanoekelen:
OK, ik wist het al niet zeker. Maar ik vind het eigenlijk wel onlogisch als IBG netto-inkomen als maatstaaf neemt. Als ik 3 bijbaantjes heb, ontvang ik op 2 van de 3 geen heffingskorting, en betaal ik dus flink wat belasting. Voor de IBG verdien ik dan dus niet zoveel bij, terwijl ik die belasting in het volgende jaar alsnog terug kan vragen. Of komt de IBG dan alsnog om de hoek kijken? Zou kunnen, maar dat zou ik wel omslachtig vinden....... ("omslachtig"? Opeens klinkt het me als een volstrekt logische actie en typisch iets voor IBG )
pi_31559670
Bij mij werd gekeken naar mijn winstdeling, die ik heb opgegeven bij de belastingdienst. Alleen werd de ondernemersaftrek er nog wel even mooi door de IB-Groep bij opgeteld. Gevolg was dat ik m'n OV-kaart over een HEEL jaar kon terugbetalen. Bel de IBG en lever je OV optijd in als je het niet vertrouwt. Kan je een boel geld besparen! (en maanden studiefinanciering die je misschien later nog wel es kunt gebruiken voor een 2e studie, grmbl)
* * * * *
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')