abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 oktober 2005 @ 15:16:13 #1
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_31512372
Okay, stel, je wilt binnenkort op jezelf.. Dan wil je wel weten wat je per maand kwijt gaat zijn aan maandelijkse lasten, toch? Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat deze nergens terug te vinden zijn..? Sure, dingen zoals boodschappen zijn nog wel enigzins in te schatten, maar belastingen, waterschapslasten e.d. Mooie pagina's op de site van het nibud voor gemaakt waar alles te berekenen is, maar.. Waarom moet dat zo fucking ondoorzichtig..?

Ik heb gewoon net een uur met de gemeente aan de lijn gezeten voordat er *eindelijk* iemand was die mij het een en ander kon vertellen over de hoogte van bepaalde belastingen in die gemeente, en welke belastingen WEL en welke NIET geheft worden.

Vraag je daarna naar de waterschapslasten en OZB, waterschapslasten wordt dan schijnbaar weer door een extern bedrijf geregeld.. OZB is afhankelijk van de waarde van een huis. Ga je op de site kijken van het bedrijf wat de waterschapslasten regelt, wordt dit ook weer aan de hand van de waarde van het huis berekend.. En dat is in een andere gemeente waar ik heb gekeken weer niet zo. (vaste bedragen.) Hoe moet je, als je misschien wilt gaan reageren op een huis om deze te huren, nu weten wat de waarde van dat huis is..? Zo kan je dus nooit je maandelijkse lasten berekenen. Is toch lullig dat je straks ergens op gereageerd hebt, er in getrokken bent, en het niet kan betalen blijkt na een tijdje. Aaaargh! Iemand een idee hoe zulke dingen in godsnaam te berekenen zijn..?
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_31512440
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 15:16 schreef neo2000 het volgende:
Hoe moet je, als je misschien wilt gaan reageren op een huis om deze te huren, nu weten wat de waarde van dat huis is..? Zo kan je dus nooit je maandelijkse lasten berekenen. Is toch lullig dat je straks ergens op gereageerd hebt, er in getrokken bent, en het niet kan betalen blijkt na een tijdje.
Het gaat niet altijd op, maar als de waarde van een huis hoger is zullen ook relatief voor jou de kosten van bijvoorbeeld huur hoger zijn, dus het lijkt me dat (vrijwel) alle kosten verbonden aan het huis (zoals huur) eigenlijk boven je budget zullen zijn en niet alleen de belastingen die erover geheven worden.

Los daarvan kan je, als je lasten echt te hoog zijn, altijd nog proberen om (gedeeltelijke) kwijtschelding voor belastingen aan te vragen.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  maandag 17 oktober 2005 @ 15:36:48 #3
48067 neo2000
pi_31512610
Dat is op zich wel zo, maar goed, je weet hoe het gaat, je wilt het beste voor het minste. Nu heb ik al verschillende gemeentes met elkaar proberen te vergelijken en je ziet veel verschillen in belastingen e.d., soms zoveel verschillen dat ik uit kom op een verschil van 150-200 euro de maand (!) aan wat ik over hou.. En met dat prijsverschil in gedachten kan je toch een net even wat leuker huis huren, in een betere buurt e.d, zeker als starter. Maar helaas zijn vooral die belastingen zo ondoorzichtig als het maar zijn kan. Dus als iemand tips heeft hoe je aan meer info kunt komen op dat gebied, ik bedoel, dat je al een uur aan de telefoon moet zitten voordat iemand je globaal de belasting tarieven uit kan leggen in die gemeente is wel bezopen natuurlijk. Is er bijvoorbeeld een manier om bijvoorbeeld achter de woningwaarde te komen, zonder dat je ergens zelf al hoeft te wonen..?
ik ga het maar niet hebben over wachtlijst om ingeschreven te staan bij huurhuizen anders gaat dit topic naar KLB denk ik zo
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_31512968
inkopper: vrouwen, die hebben pas maandelijkse lasten

Ontopic: ik ben het helemaal met je eens TS, de gemeentes zouden de kosten die je per maand kwijt bent veel duidelijker moeten presenteren naar de inwoner(s). Per gemeente kunnen de verschillen ook nog behoorlijk oplopen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:12:13 #5
52212 Sprookjesbos
Life 's a fairytale
pi_31513060
heeft de consumentenbond niet jaarlijks zo'n onderzoek naar "woonlasten" in NL. Volgens mij is dat zo'n overzicht waar zo ongeveer alle gemeenten in nl. zijn opgenomen.
Wellicht kun je daar beter kijken dan te proberen die ondoorzichtige ambtelijke molen te doorgronden (zo sprak de ambtenaar
You saw her bathing on the roof, her beauty and the moonlight overthrew you
pi_31513069
uit een aspergernest
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:25:42 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31513243
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:13 schreef wendytje het volgende:
www.nibud.nl
Of je leest de OP even goed...

Anyway, on topic. Is het niet zo dat men zegt dat je ongeveer een derde van je inkomen kunt spenderen aan huur/hypotheek en dat je dan van de rest prima kan leven?
Mss is dat een leidraad die je kan gebruiken?
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:29:56 #8
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31513307
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 15:16 schreef neo2000 het volgende:
Okay, stel, je wilt binnenkort op jezelf.. Dan wil je wel weten wat je per maand kwijt gaat zijn aan maandelijkse lasten, toch? Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat deze nergens terug te vinden zijn..? Sure, dingen zoals boodschappen zijn nog wel enigzins in te schatten, maar belastingen, waterschapslasten e.d. Mooie pagina's op de site van het nibud voor gemaakt waar alles te berekenen is, maar.. Waarom moet dat zo fucking ondoorzichtig..?

Ik heb gewoon net een uur met de gemeente aan de lijn gezeten voordat er *eindelijk* iemand was die mij het een en ander kon vertellen over de hoogte van bepaalde belastingen in die gemeente, en welke belastingen WEL en welke NIET geheft worden.

Vraag je daarna naar de waterschapslasten en OZB, waterschapslasten wordt dan schijnbaar weer door een extern bedrijf geregeld.. OZB is afhankelijk van de waarde van een huis. Ga je op de site kijken van het bedrijf wat de waterschapslasten regelt, wordt dit ook weer aan de hand van de waarde van het huis berekend.. En dat is in een andere gemeente waar ik heb gekeken weer niet zo. (vaste bedragen.) Hoe moet je, als je misschien wilt gaan reageren op een huis om deze te huren, nu weten wat de waarde van dat huis is..? Zo kan je dus nooit je maandelijkse lasten berekenen. Is toch lullig dat je straks ergens op gereageerd hebt, er in getrokken bent, en het niet kan betalen blijkt na een tijdje. Aaaargh! Iemand een idee hoe zulke dingen in godsnaam te berekenen zijn..?
misschien kunnen ze je bij de woningstichting helpen met je vraag...?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:58:54 #9
48067 neo2000
pi_31513719
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:25 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Of je leest de OP even goed...

Anyway, on topic. Is het niet zo dat men zegt dat je ongeveer een derde van je inkomen kunt spenderen aan huur/hypotheek en dat je dan van de rest prima kan leven?
Mss is dat een leidraad die je kan gebruiken?
Kijk, dat zijn de betere tips.. Ik zal inderdaad nog eens even kijken wat ik daar nog meer over kan vinden. Vraag het ook aan mensen om mij heen, die zeggen allemaal zo'n beetje: "Mhwa, wij zijn gewoon gegaan, anders heb je altijd nog spaargeld he..?" Dan denk ik, misschien ben ik dan een beetje wereldvreemd ofzo, maar aan dat spaargeld komt ook een eind als je boven je stand leeft.. En om daarvoor nou weer te gaan verhuizen..
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:29 schreef avotar het volgende:

[..]

misschien kunnen ze je bij de woningstichting helpen met je vraag...?
Ja, zat ik ook al aan te denken. Het is alleen zo dat de waarde van een huis nu alleen nog maar door de eigenaar ervan opgevraagd kan worden naar mijn weten, dat zal ook wel een reden hebben schat ik zo.. (conspiracy theory..? )Aangezien je echt geluk moet hebben uberhaubt voor een huis in de buurt hier in aanmerking te komen, zou je dus ook elke keer moeten bellen wat de waarde van het huis nu is waar je op gereageerd hebt, en met gods gratie voor in aanmerking komt.
Aan de andere kant heeft dat vele bellen ook wel een pluspunt; des te eerder woeden ze gestoord van je en krijg je wel een huis toe gewezen..
  maandag 17 oktober 2005 @ 19:29:01 #10
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_31516581
Maximaal 1/3e van je inkomen, ga je dat te boven, dan mag je je sowieso bij de woningstichting gaan verklaren waarom je wel een huis kan nemen van bijv. 2/3e... ga je met z'n 2en wonen, dan is er niets aan het handje. Vergeet trouwens niet dat je ook huursubsidie kan krijgen als je minder dan... 20.500 euro bruto verdiende (dacht ik, of dit is het bedrag voor 2006).

Hoe hoger het huurbedrag, hoe meer huursubsidie. Dus je hoeft niet in een achterbuurt te gaan wonen waar je voor 250 euro een 2 kamerhuisje huurt.

Dan heb je nog je energie/waterkosten, heffingen over het gebruik. Gemeenteafvalbelasting, gebruikersdeel wordt afgeschaft maar dat komt wel weer in wat anders terug.
Vergeet ook de huursverhoging elk jaar rond juli niet !

Je bent in elk geval altijd meer kwijt dan je denkt
  maandag 17 oktober 2005 @ 19:55:14 #11
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31517136
het is nogal duur allemaal, reken op 100 euro per maand voor gas en licht, 600 euro per jaar gemeentelijke lasten, 20 euro per maand water, 50 euro per maand verzekeringen, laten we zeggen 500 euro per maand gemiddeld huur, 150 euro per maand boodschappen.

kom je op zon 900 p/m aan vaste lasten, dan ben je nog nergens geweest verder.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:43:46 #12
61288 Duna
Still Going Strong
pi_31519900
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 19:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het is nogal duur allemaal, reken op 100 euro per maand voor gas en licht, 600 euro per jaar gemeentelijke lasten, 20 euro per maand water, 50 euro per maand verzekeringen, laten we zeggen 500 euro per maand gemiddeld huur, 150 euro per maand boodschappen.

kom je op zon 900 p/m aan vaste lasten, dan ben je nog nergens geweest verder.
150 per maand aan boodschappen? Das zuinig.
Met mijn gedachten ergens anders ben ik altijd overal.
  maandag 17 oktober 2005 @ 22:58:40 #13
48067 neo2000
pi_31520314
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 22:43 schreef Duna het volgende:

[..]

150 per maand aan boodschappen? Das zuinig.
Ik had verwacht dat BHFH dat elke maand wel aan bier kwijt zou zijn..
Ik ga morgen de woningstichting nog maar eens bellen. Vond 600 euro aan gemeenschappelijke lasten per jaar ook maar een heel voorzichtige schatting eigenlijk.. Als ik zelf aan het rekenen sla, kom ik wel iets hoger uit. Die 900 kan op zich wel aardig kloppen..
pi_31540210
Ik woon sinds mei op mezelf en ben nog student. Via de woningstichting heb ik een appartement toegewezen gekregen. Tis niet altijd een vetpot maar ik heb voldoende geld om van te leven. Bedragen zijn per maand:

Huur 300
Gas/licht 20
Water 10
Telefoon/internet 70
Boodschappen 100

Vaste lasten komen ongeveer neer op 500 euro.
Daarnaast studeer ik dus nog wat me 2-manadelijks 300 euro kost aan school. Daar komen nog eens de boeken en readers bovenop.
Tuurlijk wil ik af en toe eens lekker uitgaan met vrienden of winkelen, maar daar moet ik wel voor sparen anders lukt het me niet.

Ik heb een bijbaantje van ongeveer 15 uur per week (schommelt nogal.. de ene week 8, de andere week 20) en ik ontvang studiefianciering.
Ook krijg ik maandelijks 95 euro huursubsidie.

Door mijn financiele situatie zijn gemeentelijke belastingen kwijtgescholden. Dat kun je gewoon aanvragen bij de gemeente. Dus tis wel te doen allemaal, je moet het alleen even allemaal op een rijtje zetten voor jezelf en goed met je geld kunnen omgaan.

Ik maak voor mezelf iedere maand een lijstje met wat mijn inkomsten zijn en wat ik daarvan zowiezo moet betalen. Zo zie ik in 1 oogopslag wat ik overhoud per maand en ik eventueel kan gebruiken om te sparen of kan gebruiken voor een dagje uit of net wat.
pi_31541302
Ik kwam toevallig vandaag een site tegen waar je de OZB, Afvalstoffen en rioolrecht met elkaar kunt vergelijken.
http://www.vanbruggen.nl/index.php de basis is gewoon max hypotheek berekening maar aan de rechterkant zit een berekening van de gemeentelijke lasten
  dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:18:17 #16
48067 neo2000
pi_31542472
Die laatste 2 post zijn heeeel nuttig.. Nu heb ik eindelijk een beetje een idee van wat ik kan verwachten en kan ik daar eens naartoe gaan rekenen.. thanks!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')