abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31505343

Een dag zonder Van Basten-topic is een dag niet geleefd.
pi_31505364
quote:
'Marco van Basten is onaantastbaar'

17/10/2005 8 :15

Bondscoach Marco van Basten beoefent een merkwaardig vak. Hij kan louter verkeerde beslissingen nemen, maar als zijn elftal wint, heeft hij toch uitstekend gefunctioneerd.
Met de aanstelling van Frank Rijkaard als bondscoach spotte de KNVB met alle voetbalwetten. Rijkaard had een roemrucht verleden als topvoetballer, maar had als trainer nog nooit voor een groep gestaan. Hij had zelfs geen jeugdelftal getraind. Het vaderlandse trainerskorps sprak er schande van. Het was onverantwoord en een motie van wantrouwen ten opzichte van alle gearriveerde oefenmeesters.

Nadat Louis van Gaal er in 2002 niet in was geslaagd Oranje naar het WK in Japan en Zuid-Korea te loodsen en Dick Advocaat zich tijdens het EK in Portugal in verwarring had laten brengen door de media, presenteerde directeur betaald voetbal Henk Kesler opnieuw een onervaren bondscoach. Van Basten had stage gelopen bij Ajax en assisteerde zijn vriend John van ’t Schip bij het tweede elftal, maar was nog nooit verantwoordelijk geweest voor een ploeg. Desondanks was iedereen blij met zijn aanstelling, het voetbalpubliek had een grenzeloos vertrouwen in de ex-topvoetballer die jaren op de golfcourse had vertoefd. Hij werd als een verloren zoon in de armen gesloten en kon op ongekend veel krediet rekenen.

De presentatie van de nieuwe bondscoach was een verademing na het achterdochtige en opgefokte gedrag van zijn voorganger. Advocaat zag achter iedere boom een vijand, werd steeds nerveuzer en liet zich beïnvloeden door de media. Verder slaagde deze niet al te stressbestendige bondscoach er niet in een publieksvriendelijk imago te creëren voor Oranje. Het Nederlandse voetbalpubliek is met een natte vinger te lijmen als het om Oranje gaat, maar steeds meer mensen ergerden zich aan het gedrag van onze internationals.

Plotseling kregen die mensen te maken met de volkomen ontspannen Van Basten. Hij stond de media uitermate vriendelijk te woord, voelde zich nooit aangevallen, legde alles nog eens geduldig uit en ging zijn eigen gang. De voormalige vedette weet namelijk precies wat hij wil en trekt zich van niemand wat aan. En natuurlijk maakte de nieuwe bondscoach als rookie in zijn vak fouten.

Voor zijn technische staf deed hij een beroep op een paar Ajax-vrienden. Van ’t Schip was mislukt als hoofdtrainer bij FC Twente, terwijl Stanley Menzo en Rob Witschge bij de amateurs werkten. Van Basten verzuimde een ervaren trainer in zijn technische staf op te nemen, een mentor die hem kon coachen en corrigeren. Vervolgens bleek hij de spelers in de vaderlandse competitie niet goed te kennen. Een aardige wedstrijd van een modale voetballer leverde meteen een uitnodiging voor Oranje op. Zijn voorgangers Van Gaal en Advocaat zouden zijn weggehoond, maar Van Basten bleef op de been toen hij Romano Denneboom, Kevin Bobson, Dave van den Bergh, Collins John en Ugur Yildirim selecteerde voor Oranje.

De media waren opvallend mild voor hem, Johan Cruijff steunde hem op alle fronten en er waren zelfs mensen die de selectie van deze doorsnee voetballers een positieve wending gaven door te verklaren dat het erg motiverend was voor alle spelers in de Nederlandse competitie. Oranje was plotseling voor iedereen binnen handbereik. De bondscoach overleefde deze zinloze experimenten omdat de resultaten verrassend goed waren. En dankzij zijn prettige en ontspannen presentatie hield Nederland al snel weer van Oranje, waar vooral de beleidsbepalers van de KNVB en de sponsors erg blij mee waren.

Terwijl Advocaat zich wanhopig vastklampte aan de gevestigde orde, durfde Van Basten jonge spelers een kans te geven. Het gemak waarmee hij zijn vertrouwen uitspreekt in jeugdige Ajacieden komt af en toe ongeloofwaardig over. Hij componeerde echter wel een degelijke achterhoede op het moment dat de onmisbaar geachte Jaap Stam afhaakte. Jan Kromkamp, Joris Mathijsen, Barry Opdam en de piepjonge Ron Vlaar bloeiden bij AZ op onder Co Adriaanse, terwijl alle voetbalkenners Khalid Boulahrouz over het hoofd hadden gezien. Tot ieders verrassing stond er plotseling een oerdegelijke verdediging.

Spelers met een onaantastbare status bestaan niet voor Van Basten. Clarence Seedorf kreeg als succesvolste Nederlandse voetballer geen uitnodiging meer, omdat hij zijn ego belangrijker vond dan de wedstrijddiscipline. Mark van Bommel werd als Voetballer van het Jaar gepasseerd, omdat hij zijn verdedigende taak negeerde. Deze beslissingen leveren dagelijks boeiende discussies op, maar ook dat deert de bondscoach niet. Hij blijft de evenwichtige persoonlijkheid die boven alle partijen staat en zich tevens kwetsbaar durft op te stellen.

Zo deed hij vorige week bijzonder verstandige uitspraken in de Volkskrant: 'Ik ben een trainer zonder veel ervaring die nog een hoop dingen onder de knie moet krijgen. Ik zit nog midden in mijn ontwikkeling. Ik moet nog leren wat echt belangrijk is.' Alleen sterke persoonlijkheden durven dergelijke uitspraken te doen. En het tast de status van de bondscoach geen moment aan. Sterker nog, het publiek waardeert een kwetsbare opstelling en menselijke trekjes.

De KNVB nam een groot risico met het aantrekken van een onervaren bondscoach. Van Basten heeft fouten gemaakt die werden gecamoufleerd door de resultaten en parasiteert volledig op zijn rijke ervaring als ex-topspeler. Op voetbalgebied hoeft niemand hem iets te vertellen. En intussen krijgt hij het vak van bondscoach steeds beter onder de knie. Nog nooit wist Oranje zich zo gemakkelijk te kwalificeren voor een groot toernooi, nog nooit bleef een bondscoach zo lang ongeslagen. Het publiek staat weer massaal achter Oranje, de spelers – met uitzondering van Seedorf en Van Bommel – adoreren de bondscoach.

En ik sluit niet uit dat hij volgend jaar geschiedenis schrijft in Duitsland. Frankrijk, Italië, Portugal, Spanje, Duitsland en Engeland hebben een reputatie, maar Oranje is absoluut niet kansloos tegen deze klassieke tegenstanders. De Afrikaanse landen hebben volgens insiders de toekomst, maar het lijkt me nog wat vroeg voor een wereldtitel. Argentinië en Brazilië zijn opnieuw de belangrijkste concurrenten van Oranje, al zijn deze landen in Europa minder dominant en doeltreffend dan in Zuid-Amerika.

Daarom zie ik het WK 2006 met vertrouwen tegemoet. Edwin van der Sar, Edgar Davids, Rafael van der Vaart, Arjen Robben, Ruud van Nistelrooy en Robin van Persie zijn ultieme topvoetballers. Geen ander land beschikt over zo’n grote concentratie toptalent. Hedwiges Maduro en Wesley Sneijder kunnen zich nog bij deze vedetten voegen. Daarnaast beschikt de bondscoach over een aantal spelers dat minder opvallend acteert, maar een elftal evenwichtig en sterk maakt. Voetballers die plichtsgetrouw foutloos hun taak uitvoeren. De combinatie van voetbalverstand, charisma en geluk heeft van Van Basten de ideale bondscoach gemaakt.

Ondanks zijn soms onbegrijpelijke beslissingen heb ik een blindelings vertrouwen in de goede afloop van zijn avontuur. En we hebben nog iets gemeen ook. Toen Van Gaal van Ierland verloor en zich in 2002 niet kwalificeerde voor het WK, stortte de losse verkoop van VI in. Wanneer Van Basten blijft winnen met Oranje holt Nederland massaal naar de kiosk en ben ik een goede hoofdredacteur. Inderdaad, dan mag ik verder louter verkeerde beslissingen nemen, fouten maken en onzin uitkramen op de televisie. Hoofdredacteur is namelijk ook een merkwaardig vak.

Johan Derksen
Een verhaal wat volledig mijn mening omschrijft.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 17 oktober 2005 @ 09:39:13 #3
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_31505589
Marco
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_31505975
pi_31505992
Met Marco worden we wereldkampioen (en met deze post maak ik een tvp )
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_31506137
De lofzang van Derksen is alleen al een grote reden tot zorg
pi_31506341
toch gek dat één van de grootste voorstanders van vBommel in Oranje vertrouwen heeft in deze bondscoach.........
pi_31506550
Ga jij dan maar lekker zorgen maaken SCH
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:28:46 #9
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31506618
Marco gaat in de nacht van 9 op 10 juli 2006 helemaal lam
pi_31506778
shit......zie net dat de nacht van 8 op 9 juli waarschijnlijk Sensation Black wordt (altijd 2e zaterdag van de maand juli), en laat ik dan net in Deutschland zitten voor de finale.........of we moeten met z'n allen vanuit Duitsland naar Amsterdam, party till we drop, en dan op de trein terug naar D-land om Oranje de finale te zien winnen........
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:36:48 #11
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31506822
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:35 schreef SocialDisorder het volgende:
shit......zie net dat de nacht van 8 op 9 juli waarschijnlijk Sensation Black wordt (altijd 2e zaterdag van de maand juli), en laat ik dan net in Deutschland zitten voor de finale.........of we moeten met z'n allen vanuit Duitsland naar Amsterdam, party till we drop, en dan op de trein terug naar D-land om Oranje de finale te zien winnen........
Dan slaan we SB maar een jaartje over denk ik.,
pi_31506863
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:36 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Dan slaan we SB maar een jaartje over denk ik.,
jij bent niet goed bij je hoofd denk ik. Amsterdam - Munchen is goed te doen hoor, volgens mij Het wordt een mooie week die week
  maandag 17 oktober 2005 @ 10:42:31 #13
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_31506947
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:38 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

jij bent niet goed bij je hoofd denk ik. Amsterdam - Munchen is goed te doen hoor, volgens mij Het wordt een mooie week die week
Amsterdam - Munchen : 823 km.
pi_31507007
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 10:28 schreef DeTolk het volgende:
Marco gaat in de nacht van 9 op 10 juli 2006 helemaal lam
lekker faxen heel de dag echt genot
pi_31507707
scheisse, finale is in Berlijn. Moet ook wel te doen zijn. Vanuit Sensation in de trein, slapie slapie doen, in Berlijn uitstappen, en naar de wedstrijd!

-edit- net de NS gecheckt, Amsterdam Centraal - Berlijn is 5 uur en 3 kwartier. Best te doen dus
  maandag 17 oktober 2005 @ 15:18:57 #16
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_31512404
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 11:19 schreef SocialDisorder het volgende:
scheisse, finale is in Berlijn. Moet ook wel te doen zijn. Vanuit Sensation in de trein, slapie slapie doen, in Berlijn uitstappen, en naar de wedstrijd!

-edit- net de NS gecheckt, Amsterdam Centraal - Berlijn is 5 uur en 3 kwartier. Best te doen dus
Retourtje Berlijn 53Euro....
wordt aan gewerkt....ben net terug
pi_31512451
je moet er wél wat voor over hebben natuurlijk
pi_31513360
laten we eerst maar eens in die finale zien te komen

lekker faxen heel de dag echt genot
pi_31513475
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 15:18 schreef Lionheaad het volgende:

[..]

Retourtje Berlijn 53Euro....
Peanuts in vergelijking met de prijs voor een toegangsbewijs voor de finale
pi_31513515
En wat als Nederland na de groepsfase direct tegen Brazilië loot?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  maandag 17 oktober 2005 @ 16:47:30 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_31513561
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:44 schreef cultheld het volgende:
En wat als Nederland na de groepsfase direct tegen Brazilië loot?
Dan winnen we daar wat eerder van.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_31513603
quote:
Op maandag 17 oktober 2005 16:47 schreef golfer het volgende:

[..]

Dan winnen we daar wat eerder van.
Dat wordt dan hopen op blessures van Alex, Emerson, Kaká, Robinho, Adriano en Ronaldinho.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_31513853
Ik moet het nog zien met Marco.

Alex zal hopelijk spelen, maar ik denk niet dat ze die selecteren.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_31513892
Hopelijk? Jij denkt dat Van Nistelrooy enige kans maakt tegen Alex? Alex is juist een meester in het afstoppen van spitsen als Van Nistelrooy en heeft vooral moeite met snelle en wendbare spitsen zoals Koné en Kalou. Verder stopt ie iedereen af.
pi_31514048
Alex lijkt me minder dan de normale centrumverdedigers van de Goddelijke Kanaries, anders was ie wel al international geweest. Dus hopelijk ja.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')