HomerJ | maandag 17 oktober 2005 @ 09:22 |
Hallo, Ik zit nu in 5 Havo en zeer waarschijnlijk studeer ik aan het eind van het jaar af. Nu weet ik al wat voor opleiding ik wil doen: Officier - vlieger. Daar heb ik 3 opties: -KLM Flight Acedemy -Luchtmacht -Marineluchtvaartdienst Nu valt de 1e keus waarschijnlijk af, want het is een privé-opleiding(dus geen studiefincaiering en OV) en bovendien kost de opleiding 120.000 ![]() Maar nu heb ik 2 opties: Of bij de luchtmacht of de luchvaartdienst bij de marine, je hebt allebei aan het eind je vliegberet(ook voor commeriele maatschappijen). Weet iemand waar je een goede vergelijking kan vinden en de negatieve of positieve punten? Ik heb zelf al wat gezocht maar het enige waar ik wijzer van ben geworden is dat de marine 2 jaar korter duurt maar dat je bij de luchtmacht meer vliegt en iets meer aan hebt. Iemand links, evaringen of tips? | |
m021 | maandag 17 oktober 2005 @ 09:37 |
Volgens mij is het niet zo dat je, na je (gratis) vliegopleiding bij de Luchtmacht te hebben afgerond, bedankt kan zeggen en de commerciële luchtvaart in kan. Ze verwachten vast dat je in ruil voor je opleiding een bepaald aantal jaar in het leger blijft. Hou er rekening mee dat in het leger gaan geen lichtvaardige beslissing moet zijn; als Nederland zich gaat bemoeien met een of andere oorlog kan het best zijn dat jij ook wordt uitgezonden - en dat terwijl je oorspronkelijke doel was om alleen je vliegbrevet te halen! | |
HomerJ | maandag 17 oktober 2005 @ 09:44 |
quote:Dat weet ik, je hebt in het totaal een contract van 10 jaar, maar ik wil ook best in het leger vliegen. Alleen die vliegberet is een handige bijeenkomst zodat je na je 30e nog wat anders kan doen ![]() | |
Joppy | maandag 17 oktober 2005 @ 09:49 |
Bij de Marineluchtvaartdienst hebben ze tegenwoordig alleen nog helikopters, de Orions zijn er om vage redenen uitgeflikkerd door de politiek. Houd ook rekening met de zware toelatingseisen bij de luchtmacht, zorg dat je je ook op andere studies orienteert ![]() | |
m021 | maandag 17 oktober 2005 @ 10:10 |
quote: quote:Lijkt me best handig om te weten hoe zo'n papiertje nou eigenlijk heet voordat je aan een opleiding begint. ![]() | |
Jegorex | maandag 17 oktober 2005 @ 10:20 |
Bij de marine/luchtmacht zijn de toelatingseisen denk ik hoger dan bij de civiele luchtvaart. | |
RemcoDelft | maandag 17 oktober 2005 @ 10:47 |
Wat m021 zegt! Verder: na 10 jaar luchtmacht-vliegen wil je echt niet meer op een lijntoestel zitten, dan is dan zoiets als overstappen naar buschauffeur! Gezien de toelatingseisen heb je trouwens grofweg 0,2% kans dat ze je aannemen... | |
HomerJ | maandag 17 oktober 2005 @ 11:03 |
quote:Oeps ![]() quote:Zijn de toelatingseisen echt zo hoog? Ik heb goede ogen, mankeer lichamelijk niks en sport veel. Maar 0,2% lijkt me wel héél laag ![]() | |
Jegorex | maandag 17 oktober 2005 @ 11:10 |
Heb eens gehoord dat er jaarlijks meer dan 1000 mensen die opleiding willen volgen en er maar een paar plaatsen beschikbaar zijn. | |
Joppy | maandag 17 oktober 2005 @ 11:54 |
quote:Ook reactievermogen wordt uitgebreid getest, naar ik heb vernomen. En dat levert de meeste 'slachtoffers' op. Natuurlijk wel logisch, dat ze van die duizenden aanmeldingen alleen de allerbeste aannemen. Maar niet geschoten, is altijd mis ![]() | |
Kang-He | maandag 17 oktober 2005 @ 12:12 |
En nog een zooi psychologische tests. | |
Keksi | donderdag 20 oktober 2005 @ 09:18 |
quote:ja de toelatingseisen zijn echt zo hoog. Bedenk dat een F16 piloot met oneindig veel meer info te maken heeft/krijgt dan met een Boeing of Airbus piloot. 2 van mijn vrienden zijn pas bij de laatste test uit de selectie geknikkerd. Bij beide was de kans op een epileptische aanval te groot (>1:100000) terwijl ze nog nooit van zoiets last hebben gehad! Voor de pilootopleiding is er goed met banken te praten over een lening, zolang je zelf ook maar wat inbrengt: put your money where your mouth is! Vermits je wordt toeglaten is de kans groot dat je jouw schuld ruimschoots weet terug te betalen. Overigens, kijk ook eens naar het beroep van luchtverkeer of luchtgevechtsleider. Je vliegt niet maar zeker met de laatste heb je wel enorm veel invloed op de piloot en je zit bovenop de techniek. Het is dat ik het niet kan (ruimtelijk inzicht is niet zo goed) anders had ik accuut met mijn opleiding in het buitenland gestopt! | |
Jegorex | donderdag 20 oktober 2005 @ 10:37 |
quote:Volgens mij bestaan er speciale leningen voor piloten in opleiding. quote:Dit schijnt een van de meest stressvolle beroepen te zijn, omdat je 10tallen vliegtuigen tegelijk moet begeleiden. Veel mensen kunnen dit niet aan. | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:58 |
Zelfs al kom je door je selectie heen, er vallen er nog erg veel af tijdens de vliegersopleiding wat dus betekent dat je minimaal een jaar voor niks op de KMA gezeten hebt. En sowieso, mocht je toch voor alles slagen dan heb je nog een grote kans dat je op een helicopter oid terecht komt... het F16 vliegen is echt voor een erg selecte groep weggelegd, vooral fysiek is het loodzwaar. | |
eXistence | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:27 |
quote:Hehe, een groot misverstand ![]() | |
eXistence | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:31 |
Nee maar goed, probeer iig de selectie te doen, misschien dat je erdoor komt misschien niet. Meestal haalt ongeveer 1 op de 100 de selectie. Orienteer je in ieder geval wel op andere studies of functies bij de luchtmacht en staar je niet blind op officier vlieger. Het lijkt mooi in de reclamespotjes, dat is het ook wel maar de weg ernaar toe is lang. Trouwens meer weten over de luchtmacht of kma? (contact me ![]() | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:33 |
quote:Mwah, de G-krachten die je trekt tijdens zo'n F16 vlucht zijn wel degelijk een zware belasting voor je lichaam. Ik zie regelmatig piloten schijtziek terugkeren van een dogfight... ook slechts een enkeling kan het echt lang volhouden, dat F16 vliegen. | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:34 |
quote:Waar zit je/wat doe je? | |
eXistence | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:39 |
quote:Nouja, ik ken een aantal F-16 vliegers en volgens hen is het gewoon een kwestie van gewenning. De eerste tijd dat je vliegt kom je idd thuis met behoorlijk wat blauwe plekken maar dat went. In dat opzicht is het wel zwaar, maar qua uithoudingsvermogen valt het mee. De vliegers die ik ken sporten amper en tanken aardig door in de mess ![]() quote:Luchtmacht, officier Meteo (net klaar met KMA) | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:45 |
quote:Zuipen is sowieso inherent aan het bij defensie werken ![]() | |
eXistence | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:52 |
quote:Jep daar zit ik al | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:58 |
Dan heb ik je waarschijnlijk al eerder rond zien lopen daar, ik heb paar weken terug nog een bezoekje gebracht aan de Meteo daar ![]() Maargoed... genoeg off-topicness weer ![]() | |
Billy_Mack | vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:41 |
je kan na het behalen van je militaire brevet idd je burgerbrevet halen. Dat kost je echter wel geld. Je kan dus niet met je militaire brevet direct aan de slag bij KLM ![]() nogal logisch, want een f16 vliegt iets anders dan een 737 ![]() | |
HAL9000S | vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:43 |
Daarom gaan veel ex-F16 piloten ipv wat jaartjes bij de staven in Den Haag (binnenkort Breda) te slijten, de KDC10 vliegen op vliegveld eindhoven |