Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:39 schreef JohnDDD het volgende:
Misschien een soort menselijke nieuwsgierigheid? Zo van "wo wat hoog moet je voorstellen als ik spring" etc. of misschien zelfs "ik zou nu kunnen springen en dan..."
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Maar waarom krijg je dit gevoel bij andere angsten niet dan ? Bijvoorbeeld, als ik een grote spin zie (waar ik ook nooit vriendjes mee zal worden) krijg ik niet de neiging om hem aan te raken.
Waarom krijg je bij hoogtevrees dan wel de neiging om datgene waar je bang voor bent (de diepte) op te zoeken ?
Heel herkenbaar, ik heb dat ook. Nu. Vroeger juist niet, mijn hoogtevrees is met de jaren gekomenquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Electrified het volgende:
Ik heb vroeger best wel last van hoogtevrees gehad. Ik voelde dan vooral een soort angst dat ik de controle over mezelf zou verliezen en naar beneden zou springen ofzo. Best vaag.
Die hoogtevrees is met de jaren verdwenen, ik heb nu geen moeite meer met hoogtes.
Verdikkeme ja, dat zeg je goed, dat heb ik dan ook, dat ik denk van: Stel dat ik nu stuiptrek, of dat een onzichtbare geest me een duw geeft, of dat ik plots voorover val?quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook en vooral: wat als ik nou een onverhoedse beweging maak?
Okee, het is een reële vrees dus dan zou je een verstandige, verklaarbare neiging moeten hebben: een stap terug nemen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De neiging om het op te zoeken, is niet de goede omschrijving. Het is de angst dat er maar heel weinig zit tussen veilig boven staan en vallen.
Hoogtevrees is een heel reële vrees, want als je over die rand zou gaan, zou je waarschijnlijk hartstikke dood neervallen. Als je een grote spin zou aanraken, ga je daar echt niet dood van.
Precies. Het is geen neiging, je stelt het je zó levendig voor dat je het in je lijf voelt. Dat zal ongetwijfeld komen door de adrenaline. Ik zou bij wijze van spreken het liefst onmiddellijk plat op de grond willen gaan liggen om het risico maar zo veel mogelijk te verminderen.quote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Nou je let er iig wel meer opquote:Op zondag 16 oktober 2005 10:52 schreef Rob_Aardbei het volgende:
Omdat het je alerter maakt? En dus uiteindelijk voorzichtiger bent, denk ik.
Met dat verschil dat bij jou de adrenaline waarschijnlijk niet tot je wenkbrauwen zit.quote:Op zondag 16 oktober 2005 12:17 schreef Esto het volgende:
Ik heb dan wel geen hoogtevrees, maar ik heb dat ook vaak hoor. Volgens mij is dat gewoon nieuwschierigheid, hoe het zal zijn om er vanaf te springen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |