Zwangere Tanja wilde met BB eenzaamheid verdrijven
Door William Pomp
berg uit Uithuizen vandaag in een interview met deze krant.
"Ze voelde zich vaak alleen in haar huis in Groningen", zegt vader Reinder. "Dan schopte de baby zachtjes tegen haar buik, maar zat ze in haar eentje op de bank en had ze niemand om dat geluk mee te delen. Daarom vonden wij het helemaal geen gek plan
van Tanja om naar het Big Brother-huis te gaan. Ze had niets te verliezen."
Aandacht krijgt Tanja (27) nu genoeg, maar kritiek is er ook. Omdat ze soms wat stroef, wat afstandelijk reageert, iets wat door veel Big Brother-volgers als typisch noordelijk wordt omschreven. En ook het roken, dat ze ondanks haar zwanger
schap stug volhoudt, wekt ergernis.
Van haar moeder zal ze over dat laatste niets horen. "Want ik rookte zelf ook toen ik zwanger was van Tanja. Ze was een gezonde baby. Natuurlijk is het slecht, maar ik ben niet
degene die er over kan aarde- ~ len."
~ ZIE VERDER PAGINA 3
zaterdag 15 oktober 2005
DAGBLAD VAN HET NOORDEN
AED
INTERVIEW. DE OUDERS VAN DE ZWANGERE BEWOONSTER BIG BROTHER-HUIS
'Tanja heeft het niet makkelijk'
Reinder en Geesje Slangenberg uit Uithuizen worden de grootouders van een bijzondere baby. Hun eerste kleinkind wordt geboren in het Big Brother-huis, waarin hun
dochter Tanja verblijft.
Door William Pomp
UITHUIZEN . Het zijn twee heel gewone mensen, vader Reinder en moeder Geesje Slangenberg uit Uithuizen. Hij is werktuigkundige op de Eemscentrale, zij ziekenverzorgster in het dorp. Sinds hun dochter Tanja in het Big Brother-huis zit, staat hun leven ook een beetje op zijn kop. "Met de dag wordt het spannender. Het voelt alsof Big Brother steeds die
per op ons leven ingrijpt."
Nog acht dagen en dan is Tanja uitgerekend. Voor het eerst
worden ze opa en oma en
dan meteen van de Big
Brother-baby. De eer
ste ter wereld. Er
staat inmiddels
een pracht van een
kinderkamer
klaar in Tanja's
huis in Groningen.
Alleen het ledikantje
moet nog in elkaar gezet
worden. Daar is nog ruim de
tijd voor, zo lijkt het, want als alles
volgens planning verloopt en Tanja
niet weggestemd wordt, brengt de baby
de eerste weken van haar leven in het be
kende huis door.
Het doet moeder Geesj e weinig dat heel Nederland straks haar dochter kan zien tijdens de bevalling. "Er zijn bepaalde af
spraken gemaakt", vertelt ze. "Tanja zal echt niet recht in haar kruis gefilmd worden. Het is geen aflevering van De Bevalling. Mijn zorg is slechts dat het kind gezond ter wereld komt. Met alles eromheen ben ik helemaal niet bezig."
Het was min of meer haar idee om Tanja aan Big Brother mee te laten doen. Geesje Slangenberg las op een maandagochtend de krant en zag dë advertentie staan waarin een zwangere vrouw werd gezocht voor de populaire reallifesoap. Grappend belde ze 's middags haar dochter om haar zogenaamd over te halen. Tot haar verrassing ging
Tanja er serieus op in. Sterker nog: ze belde gelijk
met Talpa en zat korte tijd later al voor de psy
chologische test in Papendal. "Ik had niet ver
wacht dat ze die zou halen, maar ook daar
rolde ze doorheen en plotseling zat ze er
bij", vertelt de trotse moeder.
Tanja heeft het niet altijd gemakkelijk
in het Big Brother-huis. 53 dagen zit ze nu in
totale afzondering van de buitenwereld. Ze
mist haar hond Tiësto, een labrador die zolang bij haar ouders logeert. En ze mist de preischotel van mams, bij wie ze steevast een keer in de week aanschoof voor de
warme maaltijd. Erger nog is dat ze ook in
het Big Brother-huis af en toe eenzaam is ondanks de continue aanwezigheid van alle bewoners. Tanja voelt zich soms onbegrepen, is veel op zichzelf, maakt vaak geen deel uit van
de groep. "Ik merk soms dat ze verdrietig is.
Dan zie ik aan haar koppie dat ze zich niet
prettig voelt. Dat zijn ook mijn verdrietig
ste momenten", vertelt moeder Geesje. '
Zelf is Tanja ook niet de makkelijkste.
Dat weten haar ouders. "Ze is iemand die precies weet wat ze wil. Zo is ze altijd geweest, sinds ze kan praten. Niet iemand die zich in een hoelge laat drukken en zich door anderen over laat ha
len. Onder geen beding. Ze is heel recht
( lijnig. Dat brengt haar ook wel eens in
..~ moeilijkheden."
Maar het goede in hun dochter voert
toch de boventoon. Beiden zijn er van
overtuigd dat ze een goede moeder
wordt. "Als ik zie wat ze allemaal voor
haar oma heeft gedaan toen die demen
teerde, ze is heel erg zorgzaam. Tanja heeft
het zwaar in het Big Brother-huis, maar ik denk dat ze volhoudt en er sterker uitkomt dan dat ze erin is gegaan."
Dagblad vh Noorden van vanmorgen