quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 01:46 schreef Quitter3 het volgende:Even iets wat me dwars zit!
Een kameraad van mij werkt bij een straatmakersbedrijf, dat van een vader en zoon is.
Vader stopt er binnenkort mee. Zoon wil het niet alleen doen.
Mijn kameraad werkt er al 5 jaar en is voor hun de gegadigde om het bedrijf voor het deel van vader over te nemen.
Hij wisselt dus van loondienst naar medeeigenaar. En dit voor een symbolisch inkoopbedrag.
Nu zie ik allerlei problemen, direct of indirect, nu of later.
Ik heb hem dus ook geadviseerd om eerst voor zichzelf te informeren hoe het werkt om deels in een bedrijf te stappen. Ik heb hem gezegd dit uit te zoeken op basis van een nieuwe situatie of een situatie die hij zou wantrouwen,dit omdat hij de mensen met wie hij nu in zee gaat veel te goed kent.
Ik zoek nu naar gemene/onbekende addertjes onder het gras bij zo'n instap in een andermans bedrijf.
ik heb er wel een voor je ; de belastingdienst gaat er vanuit dat er goodwill wordt betaald over het klantenbestand en de reputatie, ook al wordt deze niet daadwerkelijk verlangd door de vader. Hierover wordt namelijk een hoop belasting betaald en als je zo'n bedrag kunt ophoesten (wees gerust, het gaat zeker niet om enkele honderden euro's maar toch wel ietsje meer
![]()
), dan krijg je ook gelijk de vraag (onderzoek) waar jíj dat geld vandaan haalt, als je het niet via een bank regelt bv.
Het lijkt mij sowieso verstandiger om gewoon eerst mede-vennoot te worden (of directeur, in geval van BV of CV, wat beiden gebruikelijk is in de bouw) en dan gewoon te stoppen. Je ontkomt daarmee niet aan een redelijke vergoeding, maar die zal dan gebaseerd zijn op jullie eerste recht om de aandelen van 'pa' over te nemen, i.c. 1/3 van de totale bedrijfswaarde. (En dat is goedkoper dan bedrijfswaarde + goodwill).
Maar tipje: wandel even langs bij een goede accountant... het is nodig in jouw geval