quote:
Op donderdag 13 oktober 2005 12:32 schreef Argento het volgende:Nee, jij hebt geen idee wat zoiets inhoudt. Erik O bevond zich op dat moment niet op het slagveld en de Irakezen waren op dat moment niet de vijand. Hij werd er van verdacht iemand te hebben doodgeschoten omdat deze dreigde de boel te plunderen of zoiets. Dat heeft op zichzelf niets met een oorlogssituatie te maken.
Allereerst over de strafzaak:
quote:
Het Hof merkte verder op dat het OM in haar recht stond om de marinier te vervolgen, maar de zaak daarbij veel te zwaar had aangezet. Volgens het Hof was vooral de voorzitter van het college van procureurs-generaal Joan de Wijkerslooth doorgeschoten in een interview met Nova over deze zaak. Een zekere terughoudendheid was beter op zijn plaats geweest, aldus het Hof. Tot slot vond het Hof dat OM haar onderzoek niet volledig genoeg gedaan had gedaan wat niet in het voordeel van de marinier was.
http://blogger.xs4all.nl/atfence/archive/2005/05/04/37800.aspxTot slot, Erik O. schoot omdat er een bedreigende situatie voor 2 mariniers onder leiding van Erik O. was ontstaan. De plunderde menigte gedroeg zich aggresief en trok op naar de positie van de mariniers. Hierop heeft Erik O. een waarschuwingschot gelost gericht op de grond aldus de getuigen aanwezig.
Dit waarschuwingsschot is waarschijnlijk afgekest op de stenen en heeft daarop misschien iemand in de menigte geraakt. Dat is het verhaal. Heel iets anders dan een koelbloedig schot richting een plunderde menigte omdat Erik O. toevallig zin had om iemand neer te schieten.
Dat jij voorstander bent om iemand in zo'n zaak te veroordelen getuigt wat mij betreft van wereldvreemdheid, en het idee van het gebroken geweertje wat ons land voor de tweede wereldoorlog ook al zo goed geholpen heeft. Wie zal ooit nog ons land willen vertegenwoordigen in een oorlogsituatie als jouw houding de houding van onze maatschapij weerspiegeld. Helemaal niemand.
Goddank is de rechtbank dat met me eens. Je moet er toch niet aan denken dat iemand die meerdere malen in levensgevaarlijke situaties heeft verkeerd op ons verzoek, die is ingezet bij geheime BBE operaties in het buitenland en daar voor is onderscheiden, door leunstoel soldaten die nog nooit een geweer van dichtbij hebben gezien zou kunnen worden veroordeeld.
En nogmaals over het woord bedrijfsongeval. Racecoureurs lopen risico om brokken te maken en daarbij andere te verwonden of zelfs te doden, dan leggen we ze niet dood door schuld in rekening. Racemonteurs stellen een auto zo strak mogelijk af en kunnen over het randje gaan wat bijvoorbeeld leidt tot de dood van een coureur. Dan zeggen we niet dat het moord is. Soldaten hetzelfde verhaal.
Maar goed, ik heb gezegd wat ik ervan vind. Werelvreemde pacifisten die liever Nederlandse soldaten in lijkzakken terug zien komen zal ik toch nooit overtuigen. Gelukkig zijn er mensen in ons land die niet in een teletubbie maar in de echte wereld leven.
Crede Quod Habes, Et Habes.
Luister naar de Etherbeat