abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31337428
Een vriendin van me woont sinds april van dit jaar in een studentenhuis. In dit huis zijn drie a vier kamers waarin evenveel studenten wonen.
Op het voorlopige huurcontract staat dat ze een bepaald bedrag aan huur betaald. In het voorlopige contract staat niets over gas, water en licht. Nu is haar duidelijk geworden bij aanvang van de huur dat één van de medebewoners de betalingen aan Essent (gas en licht) verzorgt.
Zij betaalt deze persoon een bedrag per maand om dit te kunnen betalen.
Nu heeft ze later (zeg, Mei) een huurcontract gekregen. Niets ondertekend, gewoon ter kennisname (blijkbaar). Hierin staat dat de verhuurder niet verantwoordelijk is voor het eventueel niet beschikbaar zijn van gas en electriciteit.

Nu heeft de bewoner die verantwoordelijk is voor de betaling een achterstand opgelopen bij Essent en worden ze deze week afgesloten. De vriendin van me weet nu niet wat te doen, ze kan de achterstand niet zelf in één keer betalen en is dat eigenlijk ook niet van plan, zij heeft immers haar betalingen aan de verantwoordelijke gedaan.

Nu is de vraag: is de verhuurder wettelijk verplicht om een kamer te verhuren waarbij je beschikt over electriciteit of is dit niet verplicht? In hoeverre is het contract dat ter kennisname is aangeboden van toepassing en kan zij eventueel (via de huurcommissie oid) de huur opsschorten?

Ik kon het zelf niet echt vinden en er zijn vast mensen aanwezig die dit wel weten? Graag uw reactie
  maandag 10 oktober 2005 @ 17:58:11 #2
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_31338067
Er is wel elektriciteit beschikbaar in het huis. Dat er nou iemand de rekening niet betaalt, is niet de schuld van de verhuurder.
pi_31338190
Nee, ik ben het er mee eens dat het niet de schuld van de huisbaas is, alleen de vraag is natuurlijk: een aantal bewoners heeft buiten hun schuld om geen elektriciteit, terwijl dit wel redelijkerwijs te verwachten is in een kamer; ook hebben ze aan hun deel van de verplichting voldaan. De schuld ligt bij de nietbetalende huisgenoot, maar wie is verantwoordelijk voor zijn nalaten? In mijn visie is dat de huisbaas, vooral omdat er niets over in het huurcontract staat.
pi_31338330
In het huurcontract staat toch dat hij niet verantwoordelijk is voor gas & licht dus er staat wel wat in. De huurder is altijd zelf verantwoordelijk voor het betalen van de rekening en dat er in dit geval meerdere mensen stroom krijgen via 1 meter is dat niet hun eigen verantwoording?

Het lijkt mij als ik het zo lees domme pech maar ik ben geen deskundige.
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:16:51 #5
39333 Zelva
pi_31338381
Waarom zou hij er verantwoordelijk voor moeten zijn? Hij levert een huis met elektriciteitsaansluiting. De elektriciteit wordt geleverd door een ander bedrijf en die worden niet of niet voldoende betaald door de afnemers, de bewoners. De huisbaas heeft helemaal niets met het elektriciteitsbedrijf te maken en is dus zeker niet verantwoordelijk voor nalatigheid van de bewoners.
pi_31338668
Maar de huisbaas verhuurt geen huis in de geval. Hij verhuurt losse kamers aan losse huurders. Ook in de gemeenschappelijke ruimtes (die dus niet verhuurd worden, maar wel gebruikt mogen worden) is geen van de voorzieningen aanwezig.
Graag zou ik een reactie krijgen van iemand die weet hoe dit in de huurwet staat omschreven
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:31:50 #7
21527 Fonkmeistah
Zinloos Geweldig
pi_31338706
Als de rekening op naam van die wanbetaler staat hoeft eigenlijk alleen iemand anders een nieuwe aansluiting aan te vragen op zijn of haar eigen naam..
De vraag is of je de verantwoording daarover op je wil nemen met potentiele wanbetalers als medebewoners waardoor je het risico loopt hun voorzieningen te moeten betalen..
je kan eventueel het energie bedrijf vragen de rekening te laten splitsen in geval van meer huishoudens op een enkele meter.
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_31338934
Als je afgesloten bent kost het tevens zo'n 200 euro om weer aangesloten te worden. Dit ter info.
  maandag 10 oktober 2005 @ 18:48:38 #9
39333 Zelva
pi_31339106
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:30 schreef detulp050 het volgende:
Maar de huisbaas verhuurt geen huis in de geval. Hij verhuurt losse kamers aan losse huurders.
Dat maakt helemaal niets uit.
quote:
Ook in de gemeenschappelijke ruimtes (die dus niet verhuurd worden, maar wel gebruikt mogen worden) is geen van de voorzieningen aanwezig
De gemeenschappelijke ruimtes behoren uiteraard wel tot het gehuurde.
quote:
Graag zou ik een reactie krijgen van iemand die weet hoe dit in de huurwet staat omschreven

Dat staat er niet in, want als particulier elektriciteit afnemen van een elektriciteitsbedrijf (en daar niet voor betalen) heeft helemaal niets met verhuren te maken.

Pas als je een all-in-huur hebt, waar de huisbaas zorgt voor de elektriciteit, wordt het interessant. Dan mag je wel gaan klagen als de stroom wordt afgesloten omdat hij niet betaald heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zelva op 10-10-2005 18:56:07 ]
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:34:38 #10
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31341441
die doos die een achterstand heeft opgelopen even de mond spoelen met groene zeep, verkoop maar wat van haar spullen zou ik zeggen en wijs iemand anders aan als verantwoordelijke voor de gezamelijke rekeningen..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 oktober 2005 @ 23:16:18 #11
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_31346173
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 18:30 schreef detulp050 het volgende:
Maar de huisbaas verhuurt geen huis in de geval. Hij verhuurt losse kamers aan losse huurders. Ook in de gemeenschappelijke ruimtes (die dus niet verhuurd worden, maar wel gebruikt mogen worden) is geen van de voorzieningen aanwezig.
Dit staat niet omschreven. Volgens mij ben je als verhuurder ben je niet verplicht om de verantwoordelijkheid voor het betalen van gas en elektra voor je kamerbewoners naar je toe te halen. Ze mogen het ook zelf regelen. Een huis dat geen gas en elektra heeft wegens wanbetaling is niet onbewoonbaar.

Dit betekent dat de medebewoners hun geld moeten claimen bij de wanbetaler. De huisbaas staat hier buiten.

Maar, ik twijfel over één ding. Los van hoe de betaling geregeld is, moet gas en electra misschien wel als servicecomponent apart in de huur worden opgenomen. Als dat niet het geval is, wordt dit wellicht juridisch als een all-in huur geinterpreteerd, wat de hele situatie zou wijzigen.

Neem even contact op met de huurcommissie! Gelukkig heb ik nooit met het gezeik dat kamerverhuur heet te maken gehad.

Hier nog wat info over servicekosten: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7017
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')