Een vriendin van me woont sinds april van dit jaar in een studentenhuis. In dit huis zijn drie a vier kamers waarin evenveel studenten wonen.
Op het voorlopige huurcontract staat dat ze een bepaald bedrag aan huur betaald. In het voorlopige contract staat niets over gas, water en licht. Nu is haar duidelijk geworden bij aanvang van de huur dat één van de medebewoners de betalingen aan Essent (gas en licht) verzorgt.
Zij betaalt deze persoon een bedrag per maand om dit te kunnen betalen.
Nu heeft ze later (zeg, Mei) een huurcontract gekregen. Niets ondertekend, gewoon ter kennisname (blijkbaar). Hierin staat dat de verhuurder niet verantwoordelijk is voor het eventueel niet beschikbaar zijn van gas en electriciteit.
Nu heeft de bewoner die verantwoordelijk is voor de betaling een achterstand opgelopen bij Essent en worden ze deze week afgesloten. De vriendin van me weet nu niet wat te doen, ze kan de achterstand niet zelf in één keer betalen en is dat eigenlijk ook niet van plan, zij heeft immers haar betalingen aan de verantwoordelijke gedaan.
Nu is de vraag: is de verhuurder wettelijk verplicht om een kamer te verhuren waarbij je beschikt over electriciteit of is dit niet verplicht? In hoeverre is het contract dat ter kennisname is aangeboden van toepassing en kan zij eventueel (via de huurcommissie oid) de huur opsschorten?
Ik kon het zelf niet echt vinden en er zijn vast mensen aanwezig die dit wel weten? Graag uw reactie