| RonaldV | maandag 10 oktober 2005 @ 11:38 |
| Al surfend kwam ik langs deze pagina: http://www.lostplaces.de/nlp/ (Duitstalig!!) waarin beschreven wordt hoe in Duitsland een aantal snelwegen tijdens de Koude Oorlog werd gebruikt als vliegveld. Het idee stamt nog uit Nazi-Duitsland, en in de jaren 80 werd dit nog beoefend. Nu wist ik wel dat dit gebeurde met een aantal vliegtuigtypes (zoals de A-10, de Harrier, en de Alpha-Jet bijvoorbeeld), maar tot mijn verbazing trof ik in het lijstje van gebruikte types tijdens een oefening ook zware Transport-toestellen (Herculessen), F-4 Phantoms en Nederlandse NF-5s en F-16s aan! Van de NL F-16s was er zelfs een (wazige) foto. Edit: hotlink is niet mogelijk op de site Ik wist niet dat Nederland hier ooit aan meegedaan heeft, en al helemaal niet met de F-16. Voor zover ik weet kon de F-16 dit helemaal niet, omdat die een zeer schone start en landingsbaan nodig heeft omdat het toestel als een stofzuiger alles opvreet wat op de grond ligt, wat schade aan de motor oplevert. Onderaan de pagina staat dat zulke bases ook in Nederland zouden bestaan. Wie weet er meer over dit onderwerp, en de Nederlandse deelname eraan? Liefst met foto's en links! | |
| Dr_Flash | maandag 10 oktober 2005 @ 12:41 |
quote:Interessant onderwerp Ik zou die gast gewoon ff mailen, zijn adres is info_AT_lostplaces.de | |
| longinus | maandag 10 oktober 2005 @ 12:45 |
| Ik reed eens in Jordanië op een snelweg, en was er een gedeelte verbreed en beschilderd net als een landingsbaan, het bleek een alternatief vliegveld te zijn. Komt dus vaker voor . | |
| RonaldV | maandag 10 oktober 2005 @ 12:54 |
quote:Ik weet dat het vaker voorkomt. Het hele operationele concept van de Zweedse luchtmacht is erop gebaseerd, en de Finnen en de Oostenrijkers doen het ook wel eens. Wat ik niet wist is dat F-16s -en nog wel Nederlandse) het ook deden tijdens minstens één oefening, en dat er in Nederland ook (plannen voor) zulke geïmproviseerde strips waren (al zou ik wel een paar plekken weten waar het zou kunnen). En daarover zoek ik dus meer informatie. | |
| MouseOver | maandag 10 oktober 2005 @ 12:59 |
| Ik kwam laatst een verhaal tegen over een autoweg ergens in noord nederland met extra brede middenberm waarvan in de volksmond beweerd werd dat dat ook als vliegveld bedoeld zou zijn. Daar werd uitdrukkelijk bij gezegd dat dat voor die weg een broodje aap was, en ik had de indruk dat dat eigenlijk voor alle nederlandse snelwegen gold. Weet helaas niet meer om welke weg het ging, misschien triggert het iemand anders. | |
| Jaal | maandag 10 oktober 2005 @ 13:18 |
| Ik heb ook zoiets soortgelijks ooit eens gehoord in Nederland. Dat het de bedoeling was om ook hier de snelwegen te gaan gebruiken als alternatief vliegveld. En wat ik ook ooit eens gehoord heb is een verhaal van Spanje: de wegen die daar ten tijde van Franco aangelegd zijn, waren juist extra bochtig om te voorkomen dat er vijandelijke vliegtuigen zouden gaan landen ... Weet niet of dit waar is, maar is misschien wel grappig om mee te delen. | |
| Num | maandag 10 oktober 2005 @ 13:24 |
| Datzelfde geldt voor Albanie. Volgens mij had Albanie juist in alle wegen bochten gedaan zodat indringers er niet konden landen. | |
| Billy_Mack | maandag 10 oktober 2005 @ 13:37 |
| tvp | |
| RonaldV | maandag 10 oktober 2005 @ 13:54 |
| Inmiddels via http://www.f-16.net nog een land gevonden dat dit doet: de RSAF(Singapore) houdt elke 5 jaar een oefening waarbij (onder andere) F-16s vanaf de snelweg opereren. http://www.codeonemagazin(...)rticles/jan_03/rsaf/ Dus dat lost het F-16 vraagstuk wel zo'n beetje op. Nu het snelwegen verhaal nog. En zijn er ergens nog plaatjes van te vinden? | |
| Adagio | maandag 10 oktober 2005 @ 17:17 |
| Tig replies en niemand die het naadje van de kous weet | |
| JohnnyKnoxville | maandag 10 oktober 2005 @ 17:23 |
| Tussen Harderwijk en Nunspeet in de A28 zit een stukje kaarsrechte snelweg. Vroeger was dit stuk (en ook alleen dit stuk) ook opgebouwd uit betonnen platen terwijl de rest van de A28 van asfalt was gemaakt. Omdat er in de omgeving ook veel kazernes zaten, was dit gedeelte van de A28 schijnbaar te gebruiken als start- en landingsbaan, ook mede omdat er geen bruggen of viaducten overheen zaten. Inmiddels zijn de kazernes in de omgeving gesloten en is het stuk rechte snelweg ook geasfalteerd en zijn er een aantal viaducten overheen gebouwd. | |
| #ANONIEM | maandag 10 oktober 2005 @ 21:25 |
| Van de herc zou je het nog wel verwachten aangezien die ook op geprepareerde onverharde velden kan opereren. Maar van fast jets als de F4 en F-16 niet zo snel idd. Anderzijds is een snelweg gewoon een landingsbaan, en dus na een bezembeurt in theorie prima te gebruiken als runway. (mits ie een beetje versterkt is, anders zak je er na een aantal keer doorheen bij het landen) Alles met een STOL capaciteit kan ook van een brede 2 baansweg gebruik maken, zolang je maar zorgvuldig aanvliegt. | |
| RonaldV | maandag 10 oktober 2005 @ 23:02 |
quote:Ik weet niet hoe lang jij deze weg al kent, maar die viaducten staan er al zo lang als ik me kan herinneren (zeker 35 jaar). Er staat er één bij het Beekhuizerzand (voor voetgangers), één bij Leuvenhorst/het oude station Hulshorst, en de laatste staat ter hoogte van het Hulshorsterzand. Vroeger was die weg inderdaad vanaf de Hierdense Beek naar het oosten toe geplaveid met betonplaten. Maar de middenberm is altijd vol geweest met hoge dennen, die vliegoperaties bemoeilijken, en misschien zelfs onmogelijk maken. De viaducten zijn eind 70er/begin 80er jaren een halve meter verhoogd, omdat ze te laag waren voor het vrachtverkeer. In al die 35 jaar kan ik me niet herinneren ook maar ooit iets te hebben gezien wat op luchtvaart duidt, op wat helicopteractiviteiten op het Beekhuizerzand na. | |
| SHERMAN | dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:47 |
| Hmm wel intressant. | |
| JohnnyKnoxville | dinsdag 11 oktober 2005 @ 18:39 |
quote:Ja, dat klopt inderdaad, ik heb denk ik die opgehoogde bruggen verward met nieuwe bruggen. Het kan natuurlijk wel zijn dat die bruggen demontabel waren, het waren ook niet de meeste enorme viaducten, maar meer smalle bruggetjes op betonnen palen. En die bomen in de middenberm kunnen natuurlijk gerooid worden. Overigens vlogen er een jaar of 5 á 8 geleden een keer A10's (Warthhogs) over 't Harde in het kader van een NAVO-oefening. Daar gaat dan weer het gerucht over dat er op het militaire complex tegen het dorpje aan een "verborgen vliegveld" ligt. | |
| Martijn_77 | donderdag 20 oktober 2005 @ 21:31 |
| Dat van die Duitse snelwegen had ik al vaker gehoord maar dat er in Nederland zulke snelwegen waren wist ik niet. | |
| ultra_ivo | donderdag 20 oktober 2005 @ 22:26 |
| Die variant is iig gebruikt door Joegoslavië tijdens de Kosovo-oorlog. Een terugreizende Belgische journalist meldde dat hij de snelweg niet mocht gebruiken. De Snelweg was vliegveld geworden. De viaducten werden daar trouwens gebruikt als geïmproviseerde hangars voor de vliegtuigen. | |
| zalkc | vrijdag 18 november 2005 @ 16:56 |
quote:Euuh... Dat is ook zo.. De NAVO heeft een compleet vliegveld daar zitten inclusief hangars, helicopterlandplaatsen en dergelijke. (woon zelf in de buurt en heb weleens over de tereinen gelopen het is echter al enige jaren niet meer in gebruik. het idee dat de A28 als strip zou kunnen worden gebruikt kan wel kloppen maar dan wel rond meppel (geasfalteerde middenstukken om te keren 14 km geen viaducten, asfalt is daar ook nooit beschadigd(dunne wegen sluiten sneller)). en je bouwt geen strip naast je luchthaven in 't harde. | |
| RonaldV | vrijdag 18 november 2005 @ 17:23 |
quote:t Harde is nog gewoon in gebruik, en de helicopterlandingsplaatsen ook. Alleen is het aantal vliegbewegingen enorm afgenomen in heel West Europa. Vroeger had Nederland veel helicopters die t Harde aandeden, en ook de Amerikaanse landmacht kwam er veel. Dat is allemaal een stuk minder geworden, maar dat betekent niet dat het niet meer gebruikt wordt. quote:Een dergelijke plek kun je ook vinden tussen Harderwijk en Nijkerk, langs het Nuldernauw. Ik betwijfel echter of ze voor dt doel zijn aangelegd. Wat ik eigenlijk zoek is een bewijs daarvoor. Veel van de plannen uit de jaren 50 en begin 60 zijn nu openbaar, ik vroeg me af of er iets over terug te vinden is op het web. | |
| zalkc | vrijdag 18 november 2005 @ 20:24 |
| Was iets te kort door de bocht merk ik. Of de basis in 't Harde nou wel of niet word gebruikt is niet van belang in dit topic. En dat stuk snelweg dat ik noemde (bedoelde zwolle noord HM 100.1 HM 104.0) zal echt geen intentie hebben om te worden gebruikt als strip. Aangezien deze zich boven de ijssel bevind en dus achter de hollands waterlinie (liep van kampen naar arnhem langs de ijssel en was bedoeld om de russiche tanks te stoppen). Ik ben echter bang dat veel van de nederlandse snelwegen ten tijde van een oorlog verstopt zouden raken met aan de ene kant vluchtelingen en aan de andere kant troepen. Aangezien het wegennet in de zestiger jaren waarschijnlijk nog slechter geregeld was en meenemend dat het tegenwoordig ook een uitdaging is om miljoenen vluchtelingen te kunnen vervoeren, denk ik niet dat de nederlandse wegen dit doel hadden. Wat valt allemaal al af als potentiele landingsbaan * alles ten noorden va de ijssel * A1, A28, A15 en A12 (vitale aanvoerswegen naar een eventueel front zijn slechte plekken lijkt mij) Ook zijn er nu ook zo op de kaart kijk wel verdacht veel legerbases achter de IJssel | |
| zalkc | vrijdag 18 november 2005 @ 20:43 |
| R.Erhardt 29 okt 23:38 opties weergeven Van: "R.Erhardt" <r.erha...@chello.nl> - Berichten van deze auteur zoeken Datum: Sat, 29 Oct 2005 23:38:28 +0200 Lokaal: za 29 okt 2005 23:38 Onderwerp: Re: [VW] Re: Noodvliegvelden Beantwoorden | Auteur beantwoorden | Doorsturen | Afdrukken | Afzonderlijk bericht | Origineel weergeven | Misbruik melden Goedenavond, We hebben dit onderwerp een jaar of 2 geleden ook al eens besproken. Ik herinner mij nog uit de jaren '80 dat het onderwerp eens een keer in een vergadering binnen de luchtmacht aan de orde is geweest. Het resultaat was dat wij (de toenmalige Staf Tactische Luchtstrijdkrachten in Zeist) hebben geadviseerd dat die ELS = Emergency Landing Strips) in Nederland niet nodig waren omdat wij al 3 zgn Reserve vliegvelden hadden, die als zodanig gebruikt konden worden. Dat waren toen Ypenburg, Woensdrecht en Deelen. De bedoeling was dat die bases in noodgevallen binnen 48 uur geschikt gemaakt moesten worden voor de ontvangst van vliegtuigen, die niet meer op hun eigen basis konden landen. Voor zover ik weet is het onderwerp daarna nooit meer besproken. Daarom ben ik er ook tamelijk zeker van dat er nooit plannen zijjn gemaakt om op Nederlandse autowegen ELS in te richten. Groeten, Ron Erhardt. link wie is meneer Erhardt dan wel klik Levende bron die mij redelijk betrouwbaar overkomt. | |
| Klonk | vrijdag 18 november 2005 @ 20:44 |
| In zweden komt dit ook voor | |
| RonaldV | vrijdag 18 november 2005 @ 21:14 |
quote:Ron is (net als ik) een ex-luchtmachter. Enige verschil tussen hem enmij: hij komt van de geleide wapens in Duitsland, ik deed luchtgevechtsleiding in Nederland. Ik heb het er destijds wel eens met oudere officieren over gehad, en die zeiden me allemaal: het kan natuurlijk wel, maar er zijn geen plannen voor. Toch zijn er in Gelderland veel lange stukken autoweg te vinden die als noodbaan gebruikt zouden kunnen worden. De snelweg tussen Amersfoort en Apeldoorn (de A-1) bezit veel lange rechte delen, en is breed genoeg om met straaljagers vanaf te opereren. Iets soortgelijks zie je op de oude provinciale weg tussen Apeldoorn en Voorthuizen, die parallel aan de A-1 loopt. Het stuk A-28 tussen Harderwijk en Nijkerk is tussen Horst en Nulde voorzien van stukken in de middenberm waarop vliegtuigen zouden kunnen keren, waardoor de ene baan een startbaan, en de andere een taxibaan zou worden. Tussen Harderwijk en Nunspeet liggen zelfs twee lange rechte stukken van een kilometer of 4, alleen ontbreken daar de stukken asfalt tussen de beide rijrichtingen die als runway exit gebruikt zouden kunnen worden. Daar staat tegenover dat er wel parkeerplaatsen waren die als "dispersal" gebruikt konden worden en beide plekken grensden aan strategische punten: bij Harderwijk lag de Willem George Frederik-kazerne (met de 4e Divisie) direct aan de snelweg, en in Nunspeet lag naast de snelweg de Winkelman Kazerne, beiden waren voor nederlandse begrippen grote complexen. Bij de A-1 ligt ter hoogte van Voorthuizen/Garderen ook nog een groot complex, met aan de noordkant kant de oude provinciale weg Amersfoort-Apeldoorn. Maar nogmaals: ik heb in mijn hele carriére als gevechtsleider nooit van dergelijke plannen gehoord. Ik was vrij nauw betrokken bij het boek "Bandbox, een halve eeuw Nederlandse gevechtsleiding", en ook de schrijvers van dat boek (die directe collega's van me waren) zijn er geen referenties over tegengekomen, terwijl ze echt de gekste plannen uit de archieven hebben opgedoken. Toch claimt lostplaces dat dergelijke plannen ook in Nederland bestonden. Zoals je (terecht) al stelde: de IJssel was de verdedigingslinie, dus ze zouden ten westen van de IJssel moeten liggen. Dat conflicteert inderdaad met de aan- en afvoerlijnen, al moet je dat ook weer niet te krap zien: zo dicht bij het front (de IJssel is maar enkele 10-tallen kilometers verderop) wil je niet je hele logistiek in het open veld hebben liggen. Vliegtuigen daarentegen moeten wel in open veld, en destijds waren grotere stukken dan tegenwoordig open veld. | |
| SHERMAN | vrijdag 18 november 2005 @ 22:00 |
| Het begint trouwens op Discovery. | |
| SHERMAN | vrijdag 18 november 2005 @ 22:01 |
| En zo te zien gaat het inderdaad over handwapens. | |
| SHERMAN | vrijdag 18 november 2005 @ 22:02 |
| Hmm echt alle wapens dus. Van handbogen en zwaarden tot de Thompson en AK's. | |
| RonaldV | vrijdag 18 november 2005 @ 22:04 |
quote:verkeerde topic | |
| SHERMAN | vrijdag 18 november 2005 @ 22:06 |
quote: | |
| -calimero- | zaterdag 19 november 2005 @ 17:26 |
| Maar wat ik me af vraag is hoe lang moet zo'n startbaan ongeveer zijn om er te kunnen landen en opsteigen met straaljagers. En hoe breed? Wat is trouwens het voordeel van starten en landen van staaljagers op snelwegen? Zijn F 16's bijvoorbeeld te bewapenen en te tanken op een snelweg? Lijkt me dat transport toestellen wel een veel groter zijn ivm de logistiek. edit: heb even die link gelezen. Ik weet wel dat tussen Driebergen en Ede ook stukken geasfalteerde middenbermen zijn en andere onverklaarbare geasfalteerde stukken langs de weg en in de middenberm. | |
| RonaldV | zaterdag 19 november 2005 @ 19:47 |
quote:Het voordeel lijkt me duidelijk: je kunt je toestellen op veel meer plekken in het land verstoppen. Reken maar uit: moet je alleen naar vliegvelden toe, of neem je ook elke kilometer snelweg in het land mee? Dat scheelt nogal. En een F-16 heeft maar een kilometer nodig, als de piloot bij de landing een beetje zijn best doet. Andere toestellen hebben meer ruimte nodig, zeker vrachttoestellen. | |
| icecreamfarmer_NL | zondag 20 november 2005 @ 13:22 |
quote:en het eerste wat de russen zouden doen zou het bombarederen van de vliegvelden zijn zodat wij onze luchtmacht niet koonden gebruiken | |
| VanBinsbergenLUL | zondag 20 november 2005 @ 13:24 |
| Meer info: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=1777&highlight=vliegveld | |
| SevenWonders | zondag 20 november 2005 @ 14:34 |
quote:Ik heb me ooit eens laten vertellen dat enkele brede lanen rond Vliegbasis Soesterberg indertijd juist zo breed zijn angelegd (in woonwijken) om innderdaad in tijde van oorlog dienst te kunnen doen als start-/landimngsbaan.... | |
| Flyingdutchman | zondag 20 november 2005 @ 14:50 |
quote:JAZEKER!!! Dat waren nog eens tijden bij de KLu Even een mooi verhaal uit die tijd: Tijdens Highway 84' was het de bedoeling om met de fotoverkenners een recce sortie op de highway te doen. Je moest met je kist foto's maken van de tribune. Op deze tribune zaten alle hoge leger/luchtmacht officieren van de deelnemende NAVO lidstaten. Nederland deed mee, een sortie met de (R)F-16 boven Ahlhorn, alleen omdat de duitser te laat waren voor hun slot bove de highway waren de RF-4'en ( Met 160 geschoten foto's was er maar weinig van die tribune te zien. Na de sortie keerde de kist direct terug op de strip waarna de foto's ontwikkelt werden. De toenmalige intell officier zat de foto's te bekijken toen er een Duitse militair naast hem zat..en zei dat het mooie gelukt foto's van de sortie waren. Waarop die Nederlandse militair een verhaal afstak over 'die' Duitsers die weer eens te laat waren met de Phantom waardoor de foto's van de Hollanders niet 100% waren gelukt. Later bleek dat dit de toemalige Generaal van de Luftwaffe was Verder hebben op Ahlhorn nog meer squadrons gevlogen. F-111'en uit Lakenheath (UK) Jaguars van Brüggen (ook fotoverkenning) quote:Juist'm bij Vliegveld Eindhoven heb je het ook. Daar is nu een woonwijk gebouwd. Maar er is (als je met de bus van CS naar vliegveld gaat) een hangaar in't midden van die woonwijk...duidelijke militaire infrastructuur en dus was daar vroeger als ruimte voor de basisi in case of.... Wat betreft die A-10's boven Nederland. Die komen hier gewoon FAC oefeningen houden en zijn niet opzoek naar een 'geheim' vliegveld. (ze komen nog steeds wekelijks) |