abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31316032
Hoi,

We hebben een spaarhypotheek voor 30 jaar en al 7 jaar netjes hiervoor hypotheek betaald.
Nu willen we ons huis gaan verkopen en nu zit ik me af te vragen of we nu veel "afgelost" hebben. Nu weet ik dat er bij een spaarhypotheek niets afgelost wordt, maar dat er spaarpremie wordt ingelegd.

Dus stel we hebben een hypotheek van EUR 100.000,- en we verkopen ons huis vandaag, hoeveel winst hebben we dan?

(Nu hebben we eind van de week een afspraak met de hypotheekadviseur, maar kan geen kwaad wat voorkennis te hebben)
pi_31316554
Wij krijgen elk jaar een overzicht van de hypotheekverstrekker waarop staat hoeveel we gespaard hebben.
Verder zal de winst ook te maken hebben met de verkoopprijs van je huis natuurlijk.
pi_31316729
Wij krijgen alleen een overzicht met daarop de betaalde rente (???).

(Hypotheek via de ABN-AMRO, red)
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:29:16 #4
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31317248
De eerste vijf jaar valt de opbrengst tegen. In die periode int de geldvertrekker namelijk alvast de kosten die ze de komende 30 jaar voor je zouden maken.
Je betaalt dus die kosten af.

Veel mensen weten dit helemaal niet en staan dan voor een tegenvaller als ze binnen niet al te veel jaar hun huis verkopen. Zo wist een hypotheekman mij te vertellen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31318396
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:29 schreef Duderinnetje het volgende:
De eerste vijf jaar valt de opbrengst tegen. In die periode int de geldvertrekker namelijk alvast de kosten die ze de komende 30 jaar voor je zouden maken.
Je betaalt dus die kosten af.
Volgens mij is dit alleen zo bij een beleggingshypotheek. Bij een spaarhypotheek heb je namelijk geen aankoop en verkoop kosten van aandelen!

Maar je kan bij je hypotheekadviseur de waarde van je spaarpolis die bij je spaarhypotheek zit gewoon opvragen.
pi_31327837
Vreemd dat je geen overzicht hebt waar dit op staat. Zit je toevallig bij de rabo en heb je internet bankieren dan kun je dit ook online opvragen.

Anders kun je het ook ruw uitrekenen (dit voorbeeld klopt niet helemaal daar je volgens mij de rente per maand erbij krijgt, en dus de rente op de rente iets meer zal zijn):

-Het hangt van de rente af die je betaalt voor je hypotheek.
-De rente op je spaartegoed is hetzelfde als de rente op je hypotheek.
Dus kijk hoeveel premie je betaalt elke maand, haal de premie voor de overlijdensrisco verzekering eraf.
Het eerste jaar heb je dan 12*dit bedrag plus de rente hierover.

bijv:
hypotheek 100K. Spaar premie 120 euro, overlijdensrisico +/- 20 euro, hypotheekrente 5%.
na 1e jaar: 12*100=1200+(5%=60)=1260 euro
na 2e jaar: 1260+1200+(5%=122)=2582 euro
na 3e jaar: 2582+1200+(5%=190)=+/- 4000 euro
etc. etc.

Volgens mij moet je dan aardig in de beurt komen.......but that's just me
death is just another state of mind
  maandag 10 oktober 2005 @ 10:08:48 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31328224
Zetje naar WGR?
pi_31328957
We nemen hem mee
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_31329135
Ik krijg van ABN elk jaar netjes een overzicht hoe ontzettend beroerd mijn beleggingsmeuk het doet, die voor de hypotheek gebruikt wordt. Dat zal bij een spaarvariant toch niet anders zijn ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_31329217
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 10:56 schreef _-rally-_ het volgende:
Ik krijg van ABN elk jaar netjes een overzicht hoe ontzettend beroerd mijn beleggingsmeuk het doet, die voor de hypotheek gebruikt wordt. Dat zal bij een spaarvariant toch niet anders zijn ?
Dat is meestal wél anders. Het zal er sowieso aan liggen of het een KEW is of niet. (tenminste, dat kom ik vaak tegen). Wat mij betreft moet je gewoon elk jaar een overzicht krijgen over alle verzekeringen.
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:08:10 #11
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_31329401
Weet je je maandpremie niet meer? Pak dan ff je hypotheekcontract er bij. En dan vermenigvuldigen met het aantal maanden dat je betaald hebt. Plus rente. (Meestal gelijk aan het rentepercentage van je hypotheek.)
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_31329427
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 11:08 schreef _Flash_ het volgende:
Weet je je maandpremie niet meer? Pak dan ff je hypotheekcontract er bij. En dan vermenigvuldigen met het aantal maanden dat je betaald hebt. Plus rente. (Meestal gelijk aan het rentepercentage van je hypotheek.)
Deze post zat meer in de richting
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:36:59 #13
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_31330038
Hmm, dat was met een voorbeeld als ik het goed begrijp, het is niet zo dat TS 120 per maand aan premie betaalt. Bovendien klopt het rente-rekenvoorbeeld niet. TS zal echt zelf zijn gegevens moeten opzoeken en aan het rekenen slaan
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_31330099
TS: Ga je een ander huis kopen?
pi_31330127
hoe kun je nou je maandpremie niet weten? Kijk op je bankafschrift hoeveel er elke maand betaalt wordt aan de premie. Tenminste bij mij wordt dit apart afgeschreven (dus de rente en premie apart). Haal hier ongeveer 10% af voor de overlijdensrisico verzekering (dit is bij mij tenminste het geval).
death is just another state of mind
  maandag 10 oktober 2005 @ 11:44:33 #16
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31330175
En zelfs als je weet hoeveel je hebt afgelost is het nog maar de vraag of dat winst is. Je moet immers nog wel je huis verkopen tegen op zijn minst de koopsom +kosten koper, of meer.
pi_31334844
Het beste is gewoon met de opbrengst van de verkoop de hypotheek af te lossen en de spaarverzekering gewoon door te laten lopen in de nieuwe hypotheek (In plaats van afkopen en opnieuw afsluiten).

In geval TS geen nieuw huis koopt, zou ik nog adviseren de spaarverzekering gewoon door te laten lopen. Het rendement is in de beginjaren vaak de moeite van het afkopen niet waard en zo bouw je toch een stukje kapitaal voor later op
  maandag 10 oktober 2005 @ 15:35:52 #18
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31335104
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:08 schreef 1972 het volgende:
Wij krijgen alleen een overzicht met daarop de betaalde rente (???).

(Hypotheek via de ABN-AMRO, red)
Spaarhypotheek of Meegroeihypotheek? In beide gevallen: bel even met de Hypothekendesk in je regio (voor Amsterdam 020 - 5233911), zij kunnen je vraag beantwoorden. Vraag naar de waarde van de polis.

Kunnen je ook adviseren over wat te doen met de polis.
Ik heb al een boek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')