Ik normaal ook niet, maar deze vacature kreeg ik op zondag onder ogen en op maandag sloot de termijn... moest wel snel zijn dus.quote:Op zondag 9 oktober 2005 11:48 schreef simonsvision het volgende:
Ik zou niet per mail solliciteren
Waarom niet?quote:Op zondag 9 oktober 2005 11:48 schreef simonsvision het volgende:
Ik zou niet per mail solliciteren
Omdat veel bedrijven nog steeds liever een brief krijgen.quote:Op zondag 9 oktober 2005 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom niet?
Jij doet het handgeschreven op geschept papier?
Dat is niet waar, want ze flikkeren die meteen weg.quote:Op zondag 9 oktober 2005 11:57 schreef skiczukie het volgende:
[..]
Omdat veel bedrijven nog steeds liever een brief krijgen.
Jah, vast wel.quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:09 schreef method21 het volgende:
[..]
Dat is niet waar, want ze flikkeren die meteen weg.
Okee.quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:10 schreef Aventura het volgende:
Klinkklare onzin,dat bedrijven liever een brief ontvangen. Als dat echt zo was, dan hadden ze geen e-mailadres bij de advertentie geplaatst. In sommige sectoren is het zelfs een pré als je kunt laten zien met e-mail om te gaan (serieus, veel mensen kunnen geen behoorlijke e-mail verzenden). Daarbij komt nog eens dat het stukken sneller en efficiënter werkt voor zowel jezelf als de werkgever.
Toen je zei dat het 'klinklare onzin' was, begreep ik je ook wel, hoor.quote:Op zondag 9 oktober 2005 14:08 schreef Aventura het volgende:
Denk maar wat je wilt Skiczukie, maar jij leeft nog in de vorige eeuw. Het is alom ingeburgerd om per e-mail te solliciteren. Als je denkt dat een papieren brief nog steeds de norm is, loop je achter (=weinig aantrekkelijk voor de potentiële werkgever)
Juist.quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou de brief net zo opstellen als anders en deze - met cv- als attachment e-mailen. De eigenlijke e-mail houd je dan kort: je verwijst naar vacature en bijlagen.
Daarom moet je juist wel een brief schrijven, niemand krijgt nog post, dus valt een echte brief meer op. Je laat ook zien dat je veel tijd steekt in een sollicitatie (brief typen, uitprinten, ondertekenen, cv uitprinten, in een envelop doen, postzegel, naar de brievenbus i.t.t. tot een e-mailtje tikken en op 'send' drukken).quote:Op zondag 9 oktober 2005 14:08 schreef Aventura het volgende:
Denk maar wat je wilt Skiczukie, maar jij leeft nog in de vorige eeuw. Het is alom ingeburgerd om per e-mail te solliciteren. Als je denkt dat een papieren brief nog steeds de norm is, loop je achter (=weinig aantrekkelijk voor de potentiële werkgever)
Plaats/ datum volgt na geadresseerde, niet tussen eigen naam en geadresseerde in!quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:01 schreef Braamhaar het volgende:
Pietje Puk
Tramstraat 1
1234 AJ Madurodam
Madurodam, 9 oktober 2005
Een leuk bedrijf
T.a.v. mevrouw Goedgeluimd
Dorpsstraat 10
1234 AH Madurodam
Ik ben het helemaal met je eens. Ik begrijp het hele idee achter een handgeschreven brief sowieso niet; het is niet meer van deze tijd. Op monsterboard heb je notabene een "direct reageren" optie, waarmee je kunt reageren op een vacature op de site. Gezien de vele reacties op sommige vacatures ben je maar wat blij met E-mail reacties.quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:10 schreef Aventura het volgende:
Klinkklare onzin,dat bedrijven liever een brief ontvangen. Als dat echt zo was, dan hadden ze geen e-mailadres bij de advertentie geplaatst. In sommige sectoren is het zelfs een pré als je kunt laten zien met e-mail om te gaan (serieus, veel mensen kunnen geen behoorlijke e-mail verzenden). Daarbij komt nog eens dat het stukken sneller en efficiënter werkt voor zowel jezelf als de werkgever.
Ook hier ben ik het volledig mee eens, je moet alleen wel de brief in Word opstellen en dan de tekst kopieren naar je E-mail. Zodoende heb je zelf ook een kopie bij de hand; handig bij een later gesprek.quote:Op zondag 9 oktober 2005 12:12 schreef Aventura het volgende:
Ik zou trouwens de eigenlijke brief in de body van de e-mail zetten. Beginnen met de aanhef, dus geachte heer/mervouw, dan de sollicitatie en dan de afsluiting. Als bijlage doe je dan je CV. Vergeet niet in je brief te verwijzen naar die bijlage!
want 39 cent aan een postzegel besteden geeft aan dat je niet gierig bent?quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:12 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik zou als je een baan heel graag wilt hebben wel een brief schrijven maar als je een beetje met hagel wil schieten is email wel een mogelijkheid zeker omdat het snel en goedkoop(lees gratis)
Niemand heeft het serieus over een handgeschreven sollicitatiebrief gehad. Dat is inderdaad hopeloos uit de tijd. Het sturen van een (geprinte) brief per gewone post is dat zeer zeker niet. Maar je mag er gerust van uitgaan dat een bedrijf sollicitaties per e-mail wil ontvangen als er een e-mailadres vermeld wordt.quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:09 schreef drexciya het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens. Ik begrijp het hele idee achter een handgeschreven brief sowieso niet; het is niet meer van deze tijd. Op monsterboard heb je notabene een "direct reageren" optie, waarmee je kunt reageren op een vacature op de site. Gezien de vele reacties op sommige vacatures ben je maar wat blij met E-mail reacties.
Daarnaast werkt het meestal andersom; bedrijven reageren op een CV die je op zo'n site hebt opgeslagen.
En wat betreft mensen die wel of niet om kunnen gaan met E-Mail; laten we het er op houden dat de schrijfvaardigheden (het opstellen van een brief) van de gemiddelde medemens nogal vies tegenvallen. Wat dat aangaat maakt het qua vaardigheden niets uit of je een brief mailt of schrijft; het kunnen opstellen van een overtuigende en "goed geschreven" brief is het criterium.
Als je bijvoorbeeld accountant bent en 50 bedrijven wil aanschrijven met een open sollicitatie gaat het een hoop meer geld en een hoop meer tijd kostenquote:want 39 cent aan een postzegel besteden geeft aan dat je niet gierig bent?
Stel wel een nette mail op, deze is in de prullenbakquote:Betreft: Open Sollicitatie
Rotterdam, 2 oktober 2005
Geachte heer, mevrouw,
Ik ben op zoek naar een uitdagende (bij)baan, waarbij......
----------------------------------------------------
*geblaat over zijn sterke en zwakke punten*
----------------------------------------------------
Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn curriculum vitae.
Mochten er vragen zijn met betrekking tot mijn curriculum vitae,
Indien u vragen heeft, dan kunt u mij emailen, of op onderstaand mobiele nummer bereiken.
In afwachting verblijf ik,
Met vriendelijke groet,
*Naam*
Dat is wel veel stijlvollerquote:Op zondag 9 oktober 2005 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom niet?
Jij doet het handgeschreven op geschept papier?
ja maar dát weten die bedrijven dus niet, die zien één envelop met één postzegel van je. Dus dan denken ze "nou gelukkig is dit niet zo'n pauper die een email stuurt en zo gratis wil solliciteren, maar een kapitalist die een postzegel heeft gebruikt"quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je bijvoorbeeld accountant bent en 50 bedrijven wil aanschrijven met een open sollicitatie gaat het een hoop meer geld en een hoop meer tijd kosten
Nee, zeker niet fout.quote:Op zondag 9 oktober 2005 20:16 schreef Nouk het volgende:
Ik heb een m'n brief gewoon als attachment gestuurd en in de mail zelf " Hierbij stuur ik u mijn sollicitatie voor de functie blabla" . Dats helegaar fout dus?
Ik vind het goed.quote:Op zondag 9 oktober 2005 20:16 schreef Nouk het volgende:
Ik heb een m'n brief gewoon als attachment gestuurd en in de mail zelf " Hierbij stuur ik u mijn sollicitatie voor de functie blabla" . Dats helegaar fout dus?
De voorkeur gaat over het algemeen uit naar brieven (met een postzegel dusquote:Op zondag 9 oktober 2005 20:16 schreef Nouk het volgende:
Dat zijn een paar goede punten. Waarschijnlijk zie ik het als normaal om zo te werken omdat ik van monsterboard gebruik maak bij het zoeken en mijn CV plaatsen en omdat ik in de IT werkzaam ben. Hoe het met andere branches zit weet ik niet, maar mijn zus heeft recentelijk ook via deze "methode" werk gevonden. Wat dat aangaat zie ik niet waarom je nog met gewone brieven zou werken, ook vanuit de werkgeverskant gezien.quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:20 schreef Aventura het volgende:
Nog een voordeel van mailen: je sollicitatie komt altijd aan, bovendien komt hij altijd op tijd, want zodra je hem hebt verstuurd zit-ie al in de ontvanger zijn/haar mailbox. Ik vink altijd de ontvangstnotificatie aan, zodat ik dat ook kan checken.
Bovendien is het, zeker als je op meerdere banen solliciteert, soms van cruciaal belang dat je de reactie zo spoeding mogelijk weer terug hebt (of een uitnodiging, of een afwijzing, zodat je weer verder kunt).
Dus het maakt eigenlijk niets uit, zolang je maar zorgt dat het netjes geschreven en goed opgesteld is. Goed gebruik van de Nederlandsche taal is belangrijker dan de wijze van verzenden, en dat lijkt me ook logischquote:Op zondag 9 oktober 2005 21:16 schreef L-IS het volgende:
[..]
De voorkeur gaat over het algemeen uit naar brieven (met een postzegel dus), maar in een e-mail netjes verwijzen naar een goed opgesteld document is ook prima.
Mijn ervaring dan (als werkgever)![]()
Zo doe ik het ook altijd.quote:Op zondag 9 oktober 2005 20:16 schreef Nouk het volgende:
Je hebt deze persoon toch nog wel netjes een reactie gegeven?quote:Op zondag 9 oktober 2005 18:40 schreef L-IS het volgende:
Vorige week kregen we een open sollicitatie binnen per e-mail:
[..]
Stel wel een nette mail op, deze is in de prullenbak
beland vanwege de spelfouten en zeer veel overbodige rotzooi![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |