abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31304463
Wat laat je erin en wat laat je eruit?
Normaal per brief begin je met je naam adres datum etc, dan naar degene aan wie t gericht is met het bedrijf, naam adres e.d. en daarna de eigenlijke brief.
Dit lijkt me voor een sollicitatie via email een beetje overdreven, ik bedoel ermee dat je dan beter direct met de brief kan beginnen, of?
  zondag 9 oktober 2005 @ 11:44:28 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_31304475
Geachte heer / mevrouw, misschien?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31304550
Ik zou niet per mail solliciteren
Mensen die opruimen zijn gewoon te lui om te zoeken.
fotoboek
  Licht Ontvlambaar zondag 9 oktober 2005 @ 11:49:48 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31304578
Ik heb vorige week nog gesolliciteerd via email. Heb in de subject-regel de tekst gezet die je normaal achter 'betreft' zet. Daarna in de mail zelf de brief begonnen met 'Geachte heer...'

Wel heb ik zowel de sollicitatiebrief (de volledige versie met adresgegevens) en mijn CV als attachment toegevoegd.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar zondag 9 oktober 2005 @ 11:51:33 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31304615
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:48 schreef simonsvision het volgende:
Ik normaal ook niet, maar deze vacature kreeg ik op zondag onder ogen en op maandag sloot de termijn... moest wel snel zijn dus.
Overigens geven sommige bedrijven tegenwoordig alleen nog maar de mogelijkheid om per mail te solliciteren. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor soort bedrijf het is...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  zondag 9 oktober 2005 @ 11:54:55 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31304677
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:48 schreef simonsvision het volgende:
Waarom niet?
Jij doet het handgeschreven op geschept papier?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31304719
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom niet?
Omdat veel bedrijven nog steeds liever een brief krijgen.
pi_31304811
Dit bedrijf alleen via mail.
Maar wat ik bedoel is, brief:

Pietje Puk
Tramstraat 1
1234 AJ Madurodam

Madurodam, 9 oktober 2005

Een leuk bedrijf
T.a.v. mevrouw Goedgeluimd
Dorpsstraat 10
1234 AH Madurodam

Betreft: vacature directiemedewerker

Geachte mevrouw Goedgeluimd,

... eigenlijke brief...

En dan de email versie maar direct beginnen met:

Geachte mevrouw Goedgeluimd,

...eigenlijke brief...?
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:07:05 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31304920
Ik zou de brief net zo opstellen als anders en deze - met cv- als attachment e-mailen. De eigenlijke e-mail houd je dan kort: je verwijst naar vacature en bijlagen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:09:46 #10
53142 method21
FREE MANSON
pi_31304967
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:57 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Omdat veel bedrijven nog steeds liever een brief krijgen.
Dat is niet waar, want ze flikkeren die meteen weg.
“You know, a long time ago being crazy meant something. Nowadays everybody's crazy.”
“I'm not your executioner. I'm not your devil and I'm not your God. I'm Charles Manson.”
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:10:39 #11
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31304987
Klinkklare onzin,dat bedrijven liever een brief ontvangen. Als dat echt zo was, dan hadden ze geen e-mailadres bij de advertentie geplaatst. In sommige sectoren is het zelfs een pré als je kunt laten zien met e-mail om te gaan (serieus, veel mensen kunnen geen behoorlijke e-mail verzenden). Daarbij komt nog eens dat het stukken sneller en efficiënter werkt voor zowel jezelf als de werkgever.
  zondag 9 oktober 2005 @ 12:12:19 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31305020
Ik zou trouwens de eigenlijke brief in de body van de e-mail zetten. Beginnen met de aanhef, dus geachte heer/mervouw, dan de sollicitatie en dan de afsluiting. Als bijlage doe je dan je CV. Vergeet niet in je brief te verwijzen naar die bijlage!
pi_31307065
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:09 schreef method21 het volgende:

[..]

Dat is niet waar, want ze flikkeren die meteen weg.
Jah, vast wel.
pi_31307070
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:10 schreef Aventura het volgende:
Klinkklare onzin,dat bedrijven liever een brief ontvangen. Als dat echt zo was, dan hadden ze geen e-mailadres bij de advertentie geplaatst. In sommige sectoren is het zelfs een pré als je kunt laten zien met e-mail om te gaan (serieus, veel mensen kunnen geen behoorlijke e-mail verzenden). Daarbij komt nog eens dat het stukken sneller en efficiënter werkt voor zowel jezelf als de werkgever.
Okee.
pi_31307380
gewoon mailen

ik heb er laatst 1 via mail gestuurd, had alleen niet het goed mailadres dus heb de mail naar hun algemene mailadres gestuurd en er ingezet dat ze maar moesten zorgen dat het bij de goede aan kwam, de dag erna belden ze op wanneer ik kon komen praten...
  zondag 9 oktober 2005 @ 14:08:20 #16
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31307432
Denk maar wat je wilt Skiczukie, maar jij leeft nog in de vorige eeuw. Het is alom ingeburgerd om per e-mail te solliciteren. Als je denkt dat een papieren brief nog steeds de norm is, loop je achter (=weinig aantrekkelijk voor de potentiële werkgever )
pi_31309784
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 14:08 schreef Aventura het volgende:
Denk maar wat je wilt Skiczukie, maar jij leeft nog in de vorige eeuw. Het is alom ingeburgerd om per e-mail te solliciteren. Als je denkt dat een papieren brief nog steeds de norm is, loop je achter (=weinig aantrekkelijk voor de potentiële werkgever )
Toen je zei dat het 'klinklare onzin' was, begreep ik je ook wel, hoor.
pi_31310345
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou de brief net zo opstellen als anders en deze - met cv- als attachment e-mailen. De eigenlijke e-mail houd je dan kort: je verwijst naar vacature en bijlagen.
Juist.
pi_31311097
Mooi, bedankt iedereen!
  zondag 9 oktober 2005 @ 17:33:15 #20
46794 Berkery
Fat bastard
pi_31311702
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 14:08 schreef Aventura het volgende:
Daarom moet je juist wel een brief schrijven, niemand krijgt nog post, dus valt een echte brief meer op. Je laat ook zien dat je veel tijd steekt in een sollicitatie (brief typen, uitprinten, ondertekenen, cv uitprinten, in een envelop doen, postzegel, naar de brievenbus i.t.t. tot een e-mailtje tikken en op 'send' drukken).

Dus als ik de keuze heb stuur ik gewoon een brief.
No Dukes of Hazzard in the classroom
  zondag 9 oktober 2005 @ 17:46:37 #21
3767 Herald
Come get some
pi_31311950
Nou had ik dus netjes een sollicitatiebrief geschreven, helemaal zoals het hoort, vergeet ik er een handtekening bij te krabbelen! En daar kwam ik natuurlijk pas achter nadat ik hem in de bus had geworpen. Weken voorbereiding naar de knoppen!
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_31312027
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:01 schreef Braamhaar het volgende:

Pietje Puk
Tramstraat 1
1234 AJ Madurodam

Madurodam, 9 oktober 2005

Een leuk bedrijf
T.a.v. mevrouw Goedgeluimd
Dorpsstraat 10
1234 AH Madurodam
Plaats/ datum volgt na geadresseerde, niet tussen eigen naam en geadresseerde in!
Live it!
pi_31312412
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:10 schreef Aventura het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens. Ik begrijp het hele idee achter een handgeschreven brief sowieso niet; het is niet meer van deze tijd. Op monsterboard heb je notabene een "direct reageren" optie, waarmee je kunt reageren op een vacature op de site. Gezien de vele reacties op sommige vacatures ben je maar wat blij met E-mail reacties.

Daarnaast werkt het meestal andersom; bedrijven reageren op een CV die je op zo'n site hebt opgeslagen.

En wat betreft mensen die wel of niet om kunnen gaan met E-Mail; laten we het er op houden dat de schrijfvaardigheden (het opstellen van een brief) van de gemiddelde medemens nogal vies tegenvallen. Wat dat aangaat maakt het qua vaardigheden niets uit of je een brief mailt of schrijft; het kunnen opstellen van een overtuigende en "goed geschreven" brief is het criterium.
pi_31312441
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:12 schreef Aventura het volgende:
Ik zou trouwens de eigenlijke brief in de body van de e-mail zetten. Beginnen met de aanhef, dus geachte heer/mervouw, dan de sollicitatie en dan de afsluiting. Als bijlage doe je dan je CV. Vergeet niet in je brief te verwijzen naar die bijlage!
Ook hier ben ik het volledig mee eens, je moet alleen wel de brief in Word opstellen en dan de tekst kopieren naar je E-mail. Zodoende heb je zelf ook een kopie bij de hand; handig bij een later gesprek.
pi_31312483
Ik zou als je een baan heel graag wilt hebben wel een brief schrijven maar als je een beetje met hagel wil schieten is email wel een mogelijkheid zeker omdat het snel en goedkoop(lees gratis)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_31312523
Mhm ik zou óf de hele brief in je E-mail zetten. Waarbij de betreft regel in je onderwerp staat. Óf de E-mail kaal laten in je onderwerp regel zetten: sollicitatie en dan alleen je brief en CV toevoegen bij de bijlagen.
  zondag 9 oktober 2005 @ 18:15:14 #27
3767 Herald
Come get some
pi_31312530
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:12 schreef fernando_redondo het volgende:
Ik zou als je een baan heel graag wilt hebben wel een brief schrijven maar als je een beetje met hagel wil schieten is email wel een mogelijkheid zeker omdat het snel en goedkoop(lees gratis)
want 39 cent aan een postzegel besteden geeft aan dat je niet gierig bent?
  zondag 9 oktober 2005 @ 18:15:55 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31312542
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:09 schreef drexciya het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal met je eens. Ik begrijp het hele idee achter een handgeschreven brief sowieso niet; het is niet meer van deze tijd. Op monsterboard heb je notabene een "direct reageren" optie, waarmee je kunt reageren op een vacature op de site. Gezien de vele reacties op sommige vacatures ben je maar wat blij met E-mail reacties.

Daarnaast werkt het meestal andersom; bedrijven reageren op een CV die je op zo'n site hebt opgeslagen.

En wat betreft mensen die wel of niet om kunnen gaan met E-Mail; laten we het er op houden dat de schrijfvaardigheden (het opstellen van een brief) van de gemiddelde medemens nogal vies tegenvallen. Wat dat aangaat maakt het qua vaardigheden niets uit of je een brief mailt of schrijft; het kunnen opstellen van een overtuigende en "goed geschreven" brief is het criterium.
Niemand heeft het serieus over een handgeschreven sollicitatiebrief gehad. Dat is inderdaad hopeloos uit de tijd. Het sturen van een (geprinte) brief per gewone post is dat zeer zeker niet. Maar je mag er gerust van uitgaan dat een bedrijf sollicitaties per e-mail wil ontvangen als er een e-mailadres vermeld wordt.
  zondag 9 oktober 2005 @ 18:20:24 #29
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31312641
Nog een voordeel van mailen: je sollicitatie komt altijd aan, bovendien komt hij altijd op tijd, want zodra je hem hebt verstuurd zit-ie al in de ontvanger zijn/haar mailbox. Ik vink altijd de ontvangstnotificatie aan, zodat ik dat ook kan checken.
Bovendien is het, zeker als je op meerdere banen solliciteert, soms van cruciaal belang dat je de reactie zo spoeding mogelijk weer terug hebt (of een uitnodiging, of een afwijzing, zodat je weer verder kunt).
pi_31312675
quote:
want 39 cent aan een postzegel besteden geeft aan dat je niet gierig bent?
Als je bijvoorbeeld accountant bent en 50 bedrijven wil aanschrijven met een open sollicitatie gaat het een hoop meer geld en een hoop meer tijd kosten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 9 oktober 2005 @ 18:40:56 #31
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_31313107
Vorige week kregen we een open sollicitatie binnen per e-mail:
quote:
Betreft: Open Sollicitatie

Rotterdam, 2 oktober 2005

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben op zoek naar een uitdagende (bij)baan, waarbij......
----------------------------------------------------
*geblaat over zijn sterke en zwakke punten*
----------------------------------------------------

Voor meer informatie verwijs ik u naar mijn curriculum vitae.

Mochten er vragen zijn met betrekking tot mijn curriculum vitae,

Indien u vragen heeft, dan kunt u mij emailen, of op onderstaand mobiele nummer bereiken.

In afwachting verblijf ik,
Met vriendelijke groet,

*Naam*
Stel wel een nette mail op, deze is in de prullenbak
beland vanwege de spelfouten en zeer veel overbodige rotzooi

[ Bericht 0% gewijzigd door L-IS op 09-10-2005 18:46:30 ]
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_31315095
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom niet?
Dat is wel veel stijlvoller
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:13:22 #33
3767 Herald
Come get some
pi_31315233
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:21 schreef fernando_redondo het volgende:
Als je bijvoorbeeld accountant bent en 50 bedrijven wil aanschrijven met een open sollicitatie gaat het een hoop meer geld en een hoop meer tijd kosten
ja maar dát weten die bedrijven dus niet, die zien één envelop met één postzegel van je. Dus dan denken ze "nou gelukkig is dit niet zo'n pauper die een email stuurt en zo gratis wil solliciteren, maar een kapitalist die een postzegel heeft gebruikt"
pi_31315323
Ik heb een m'n brief gewoon als attachment gestuurd en in de mail zelf " Hierbij stuur ik u mijn sollicitatie voor de functie blabla" . Dats helegaar fout dus?
pi_31315499
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 20:16 schreef Nouk het volgende:
Ik heb een m'n brief gewoon als attachment gestuurd en in de mail zelf " Hierbij stuur ik u mijn sollicitatie voor de functie blabla" . Dats helegaar fout dus?
Nee, zeker niet fout.
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:24:47 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31315565
quote:
Ik vind het goed.

Maar ja, wie ben ik.
  zondag 9 oktober 2005 @ 21:16:21 #37
105982 L-IS
arrogante kutclown
pi_31316924
quote:
De voorkeur gaat over het algemeen uit naar brieven (met een postzegel dus ), maar in een e-mail netjes verwijzen naar een goed opgesteld document is ook prima.

Mijn ervaring dan (als werkgever)
Op vrijdag 19 januari 2007 05:02 schreef RottePeer het volgende:
je bent zelf een slechte kaolo-kloon boeler. pitoes smoken is da shizznit
met je homo-ass poppetje met make-up op z'n wangen
pi_31317246
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:20 schreef Aventura het volgende:
Nog een voordeel van mailen: je sollicitatie komt altijd aan, bovendien komt hij altijd op tijd, want zodra je hem hebt verstuurd zit-ie al in de ontvanger zijn/haar mailbox. Ik vink altijd de ontvangstnotificatie aan, zodat ik dat ook kan checken.
Bovendien is het, zeker als je op meerdere banen solliciteert, soms van cruciaal belang dat je de reactie zo spoeding mogelijk weer terug hebt (of een uitnodiging, of een afwijzing, zodat je weer verder kunt).
Dat zijn een paar goede punten. Waarschijnlijk zie ik het als normaal om zo te werken omdat ik van monsterboard gebruik maak bij het zoeken en mijn CV plaatsen en omdat ik in de IT werkzaam ben. Hoe het met andere branches zit weet ik niet, maar mijn zus heeft recentelijk ook via deze "methode" werk gevonden. Wat dat aangaat zie ik niet waarom je nog met gewone brieven zou werken, ook vanuit de werkgeverskant gezien.
pi_31323423
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 21:16 schreef L-IS het volgende:

[..]

De voorkeur gaat over het algemeen uit naar brieven (met een postzegel dus ), maar in een e-mail netjes verwijzen naar een goed opgesteld document is ook prima.

Mijn ervaring dan (als werkgever)
Dus het maakt eigenlijk niets uit, zolang je maar zorgt dat het netjes geschreven en goed opgesteld is. Goed gebruik van de Nederlandsche taal is belangrijker dan de wijze van verzenden, en dat lijkt me ook logisch
pi_31327199
quote:
Zo doe ik het ook altijd.
Stel me voor in de e-mail, verwijs naar de vacature en verwijs naar de bijlage, daarbij geef ik contactgegevens op. De rest halen ze maar uit de bijlage.
pi_31352028
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 18:40 schreef L-IS het volgende:
Vorige week kregen we een open sollicitatie binnen per e-mail:
[..]

Stel wel een nette mail op, deze is in de prullenbak
beland vanwege de spelfouten en zeer veel overbodige rotzooi
Je hebt deze persoon toch nog wel netjes een reactie gegeven?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')