abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31302682
Ik heb de eerste 5 maanden van dit jaar in loondienst gewerkt, maar
eind mei kreeg ik een mooie aanbieding om via een intermediair voor mijn bedrijfje
(eenmanszaak) een opdracht te gaan uitvoeren. Ik factureer die opdrachtgever maandelijks met mijn gewerkte uren.

De opdracht was eigenlijk voor 2,5 maanden en ik verwachtte op dat moment ook dat ik nog wel voor een aantal andere opdrachtgevers werkzaam zou zijn in 2005. Ik heb toen zo'n Verklaring Arbeidsrelatie Relatie (VAR) bij de belastingdienst aangevraagd en ook gekregen. Ik heb bij de opgave gezegd dat ik verwachtte voor zo'n 3 verschillende opdrachtgevers te gaan werken in 2005.

Nu zit ik echter tot het einde van het jaar nog steeds bij dezelfde opdrachtgever en heb verder geen andere opdrachten gedaan.
Afgelopen week kreeg ik van de intermediair het verzoek om een accountantsverklaring te overleggen, dat ik sociale premies afgedragen heb.
Nu ga ik ervan uit, dat dit niet op mij van toepassing is aangezien ik over een VAR beschik.

Maar ik twijfel toch ook weer omdat ik maar 1 opdrachtgever heb gehad in 2005.
Kan iemand mij licht in de duisternis brengen
  Licht Ontvlambaar zondag 9 oktober 2005 @ 09:37:40 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31302724
Ben bang dat je premies zult moeten gaan afdragen.

Uwv (die van de sociale premies) hoeft geen rekening to houden met een VAR. En omdat je dit jaar maar voor één opdrachtgever werkzaam bent geweest, zien zij dit als een dienstverband.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_31302877
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:37 schreef Sjeen het volgende:

Uwv (die van de sociale premies) hoeft geen rekening to houden met een VAR. En omdat je dit jaar maar voor één opdrachtgever werkzaam bent geweest, zien zij dit als een dienstverband.
OK, bedankt voor je reactie.

Ik zit net even op site van UWv te kijken
http://www.uwv.nl/Images/(...)050324_tcm4-6338.pdf

Kan ik daar uit afleiden dat ik dan per dag

WAO
167 * 5,6% = 9,35
WW
167 * 8,3% = 13,86

= +/- 23,21 per dag moet afdragen?

Ik ben particulier verzekerd dus ik hoef neem ik aan geen ZFW af te dragen?
pi_31303016
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 09:37 schreef Sjeen het volgende:

ik zat net nog even op de site van UWV te bladeren en kwam dit tegen:

Zelfstandige of freelancer
Wilt u voor uzelf beginnen? Bedenk dan dat u als ondernemer niet meer verplicht verzekerd bent voor inkomensrisico’s van ziekte, arbeidsongeschiktheid (WAO) of werkloosheid (WW), ook wel de werknemersverzekeringen genoemd. Het is dan belangrijk dat UWV en de Belastingdienst u als zelfstandige erkennen.

Of u als zelfstandige kan worden aangemerkt hangt af van verschillende factoren. Zo is het belangrijk dat u meerdere opdrachtgevers heeft, dat u investeringen doet en dat u beschikt over eigen bedrijfsmiddelen. Verder telt mee of u ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en of u handelt onder uw eigen naam.

Als u zekerheid wilt hebben of UWV en de Belastingdienst u als zelfstandige erkennen, dan kunt u een verklaring arbeidsrelatie (VAR) aanvragen bij de Belastingdienst. De VAR kunt u aanvragen met een speciaal formulier van de Belastingdienst. Op basis van uw aanvraag geeft de Belastingdienst één van de volgende verklaringen af:

Winst uit onderneming (VAR wuo);
Directeur groot aandeelhouder (VAR dga);
Resultaat uit overige werkzaamheden (VAR row);
Loon uit dienstbetrekking (VAR loon).
Alleen als u beschikt over een VAR wuo of een VAR dga hoeft de opdrachtgever geen Sociale verzekeringspremies voor de werknemersverzekeringen en loonheffing in te houden. Let op! Als zelfstandige bent u in beide gevallen niet verzekerd voor de werknemersverzekeringen.

UWV kijkt dus wel degelijk naar VAR....
  Licht Ontvlambaar zondag 9 oktober 2005 @ 10:09:00 #5
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_31303076
Klopt, ze kijken ernaar, maar ze zijn niet verplicht zich er aan te houden. Makkelijkste is denk ik om even contact op te nemen met UWV. Zij zullen je duidelijkheid kunnen verschaffen...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_31303590
Zoals Sjeen al zegt: de VAR is niet dwingend voor het UWV; bij een verkapt dienstverband zullen ze toch willen dat er premies afgedragen worden.

Overigens ligt die afdrachtplicht bij jou fictieve werkgever, niet bij jou. En die accountantsverklaring heeft daarom ook geen zin, ze zullen gewoon die premies in moeten houden en af dragen.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')