FOK!forum / Literatuur, Taal en Kunst / Het vondelpark.
JAMzondag 9 oktober 2005 @ 04:53
Dit topic gaat over het Vondelpark. Zoals thans gans, eend en andersmans zich bewust of onderbewust is (dat is een nuance waar ik als D66'er af mij niet om wens te bekommeren) spreken we daarmee over een park tussen de...straat en de ...toom. Overtoom? Het gymnasium waar Arnon Grunberg op faalde? Juist, de Vossisustraat.
Vergeef mijn Amsterdamse stratenkennis, maar vergeef de Amsterdamse straten en hun kennis niet.

De bedoeling -hiermee heb ik mij weer aan roestige christendogmatiek verloochend, het hoe en waarom van die verloochening is iets wat elders moet worden beantwoord- alhier is het zich op de een of andere manier over, door, tot of onder het vondelpark uit te laten. Ik raad aan in lijn 3, 5, 12, vergeef mijn Amsterdamse tramkennis te stappen en in een vijver te kakken.

Het vondelpark.

Het vondelpark is het aangezicht van al die zich de ogen de kost gunnen het vondelpark te aanschouwen. Nous ne sommes que nous sommes aux yeux des autres. Sartre, die man had werkelijk niets met het vondelpark te schaften, de beschouwing van het zijn en het niets van dat vondelpark daargelaten. Wat Sartre zag, zag hij voor de hele mensheid, want wat hij deed deed hij ook voor die hele mensheid en kijken valt daar dus onder.
Er fietsen altijd bijzonder veel mensen door het vondelpark. De keren dat ik mij daar in dat park heb begeven, alhoewel ik me niet in meervouden zou moeten begeven daar ik er slechts eenmaal ben geweest, heb ik er bijzonder veel mensen doorheen zien fietsen.
Ik dacht toen bij mijzelf een gedicht.

Mijn gedachtengedicht in het vondelpark.

Vogeltje, vogeltje, in de lucht,
had ik maar jouw longen,
dan was dit een kleine zucht.


Welke een vermoeiend aangeziht was dat, de fietsers in het v.park. Ik vrees dat ik dat nog zo vaak zal zeggen -vondelpark- in deze korte stadsepos dat ik de afkorting v.park verkies boven de constante herhaling van dat woord. Ik wil het niet van zijn emotie ontdoen, voorzover het v.park emotie heeft.
Andy Warhol deed dat met soepverpakkingen en de Hagenees met de kanker.

Soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker, soepverpakkingkanker. S.O.E.P.V.E.R.P.A.K.K.I.N.G.K.A.N.K.E.R.

Hiermee is dat ook van zijn emotie ontdaan. Even een korte filosofie zijnotitie. Een woord heeft geen betekenis, door zijn gebruik krijgt het een betekenis. Daar menig mens zich in zijn eigen verdriept stort, erin zwelgt en ervan op een emotieo-sadomasochisfascistischemanier van geniet heeft het woord liefde in de loop der jaren veel emotie met zich mee gekregen. Ik wil de liefde niet van zijn emotie ontdoen, daarom spreek ik voortaan over l. L. en V.Park. en. SVPK.

-pauze-
JAMzondag 9 oktober 2005 @ 04:58
Werkelijk! Welke een onzin kraam ik soms uit! Ik denk dat ik mijn hoogtepunt begin te naderen. .
JAMzondag 9 oktober 2005 @ 04:58
Of dieptepunt, laten we wel wezen. .
#ANONIEMzondag 9 oktober 2005 @ 10:59
Vondelpark

Het beroemdste park van Nederland

11 februari 2005 - Ulli Fischer

In de 19e eeuw moest het groen in de Plantagebuurt steeds meer wijken voor woningen. Welgestelde Amsterdammers smeedden daarom een plan voor een nieuw stadspark. Onder leiding van president-commissaris van de Nederlandse Bank, Christiaan Pieter van Eeghen werd in 1864 de Vereniging tot Aanleg van een Rij- en Wandelpark te Amsterdam opgericht.

Donaties
In de landelijke omgeving vlakbij de net afgebroken Leidsepoort werden weilanden gekocht. Het park kwam in twee fasen tot stand. Het eerste deel tot aan de Van Baerlestraat kwam gereed in 1865. Het tweede deel was moeilijker te realiseren omdat er niet voldoende donaties binnen kwamen. De vereniging verkocht grond vlakbij het park voor de bouw van dure villa’s en een straat, de huidige PC Hooftstraat. De winst hiervan werd in het park gestoken. In 1877 was ook het tweede deel tot de Amstelveenseweg voltooid.

Het Vondel park dankt zijn naam aan het beeld van dichter Joost van den Vondel. Het werd in 1867 feestelijk werd onthuld.

Engelse Landschapsstijl
Het park is ontworpen in de Engelse Landschapsstijl door de vermaarde vader en zoon Zocher. Ze legden ook de tuin van paleis Soestdijk aan. Typische elementen van deze stijl zijn de glooiende heuvels, kronkelende paden, idyllische waterpartijen en verspreid staande boomgroepen, waardoor overal doorkijkjes ontstaan. Ook gebouwen en tuinsierraden dragen bij aan de illusie van het landelijke. Bezoekers moeten de drukte van de stad even helemaal kunnen vergeten. In grote lijnen is het oorspronkelijke tuinontwerp nog steeds intact.

Deftig
In het park werden zwanen uitgezet. Dat was deftig. Het Vondelpark ademde de sfeer van de bedenkers van het park. Het park is ook nadrukkelijk voor de ‘gewone man’ ontworpen. Het zou bijdragen aan de volksgezondheid. Rijke mensen leken echter lange tijd vanzelfsprekender gebruik te maken van het park. Wellicht kwam dat door de hekkenwachters. Tot in het begin van de vorige eeuw werden zwervers en slagersjongens met bakfietsen uit het park door hen geweerd.

Vondelparkslapers
In 1953 droeg de vereniging het park over aan de gemeente. In de jaren zestig en zeventig veranderde het Vondelpark ingrijpend. Het werd het hipste park ter wereld. Jongeren uit de hele wereld sliepen in het Vondelpark. De gemeente zorgde voor douchen, rijdende wc-wagens, bagagedepots en zelfs gratis koffie. Amerikaanse hippies werden gelokt met slogans van vliegtuigmaatschappijen. “Fly KLM, sleep in the Vondelpark.”

Restauratie
Het Vondelpark trekt jaarlijks meer dan 10 miljoen bezoekers. De slappe veengrond waarop het park is aangelegd is niet berekend op dit intensieve gebruik. Het park is ruim 1 meter verzakt. Bij regenbuien staan de grasvelden blank. De restauratie is in volle gang. De kosten bedragen 25 miljoen euro.

Kenmerkende gebouwen
  • Het Vondelparkpaviljoen uit 1881. Ontworpen door W. Hamer in Italiaanse renaissance stijl. Tegenwoordig Filmmuseum en café-restaurant Vertigo.
  • De Muziektent op het eilandje dateert uit 1874. Ontworpen door tuinarchitect Zocher. Na restauratie in 1991 weer in gebruik genomen.
  • Het Openluchttheater gebouwd in 1955. In de zomer zijn er gratis voorstellingen. In 1984 is de overkapping toegevoegd.
  • Het Blauwe theehuis gebouwd in 1936 door architectenbroers Baanders in de stijl van het Nieuwe Bouwen.
  • Het Melkhuis uit 1874 hoorde bij de boerderij met 25 koeien. De koeien graasden in het park en produceerden melk. Nu is er een speelplaats voor kinderen.
  • Het snoephuisje bij de ingang Amstelveenseweg stamt uit 1927 is ontworpen door architecten Baanders in Indonesische stijl.

    www.amsterdam.nl