FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Asfalteren werkt averechts
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 17:56
quote:
Extra rijstrook op A4 heeft veel meer files tot gevolg
OLOF VAN JOOLEN DEN HAAG

Sinds de opening van een extra rijstrook is het aantal files op de A4 (Amsterdam-Den Haag) niet gedaald, maar juist sterk toegenomen. De afgelopen drie maanden stond er voor Hoogmade bijna 54 procent meer file dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de Verkeersinformatiedienst (VID). Sinds de opening van de derde rijstrook bij Roelofarendsveen moet het verkeer bij Hoogmade terug naar twee banen. Dat Levert de extra files op. Iets meer naar het noorden kent de A4 al een soortgelijke flessenhals ter hoogte van het Ringvaartaquaduct. „De weg wordt wel verbreed, maar de knelpunten blijven en dus zal het aantal files niet snel verminderen,” zegt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst.
Volgens Rijkswaterstaat is de A4 tussen Roelofarendsveen en Leiden pas in 2011 helemaal driebaans. Eind dit jaar verdwijnt de flessenhals bij Hoogmade, maar dan komt er een nieuwe bij Leiderdorp.
Het stuk tweebaansweg ten noorden van en onder het Ringvaartaquaduct is volgens projectleider Suzan Vos in 2010 verbreed, het laatste tweebaansgedeelte bij Leiden een jaar daarna.
Zie je maar weer dat het blindelings maar extra rijbanen erbij asfalteren helemaal geen oplossing hoeft te zijn. Het lijkt me beter om mensen te motiveren om meer thuis te gaan werken.
Flingzaterdag 8 oktober 2005 @ 17:58
Een betere conclusie lijkt me dat het toevoegen van een extra rijbaan alleen zin heeft als er geen bottleneck in zit.
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:01
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:58 schreef Fling het volgende:
Een betere conclusie lijkt me dat het toevoegen van een extra rijbaan alleen zin heeft als er geen bottleneck in zit.
Zou kunnen...maar zoek eens een (stuk) snelweg zonder bottleneck...en zelfs dan nog.
Festerzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:13
Een andere conclusie kan ook zijn dat bij een extra rijbaan mensen nog sneller geneigd zijn om van baan te wisselen en dat zorgt er voor dat mensen meer moeten afremmen, ruimte maken en stil komen te staan.
Dante_Azaterdag 8 oktober 2005 @ 18:14
Op zich is dit niet zo bijzonder. Er is al sinds de jaren tachtig bekend dat zomaar een extra rijstrook niet helpt tegen files. Het kost honderden miljoenen, verkort een file van 30 minuten tot 25 minuten en na drie jaar is de file weer op haar oude niveau, alleen is de file nu drie rijen dik in plaats van twee.
Pietverdrietzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:20
Sure, de oplossing van het file probleem is de snelwegen veranderen in zandpaden...
ravanzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:22
Het is veel complexer dan dat. Je moet het wegennet werkt zien als een dynamisch netwerk.
Waardoor het best wel eens zo kan zijn dat wanneer we hele snelweg sluit op de rest minder files staan, omdat de dynamiek van het autoverkeer daardoor veranderd.

Als we werkelijk iets aan files willen doen moet je alle aanpassingen doorbereken in dat dynamische model.
Dante_Azaterdag 8 oktober 2005 @ 18:24
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:13 schreef Fester het volgende:
Een andere conclusie kan ook zijn dat bij een extra rijbaan mensen nog sneller geneigd zijn om van baan te wisselen en dat zorgt er voor dat mensen meer moeten afremmen, ruimte maken en stil komen te staan.
Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:31
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Sure, de oplossing van het file probleem is de snelwegen veranderen in zandpaden...
Of dat jij zelfmoord pleegt.
Pietverdrietzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:36
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:31 schreef wonko het volgende:

[..]

Of dat jij zelfmoord pleegt.
Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:41
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:24 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.
Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?

Meer info over de A4 http://rds.yahoo.com/;_yl(...)%2Fnieuwsbrief_3.doc
Pietverdrietzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:42
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:41 schreef wonko het volgende:

[..]

Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?

Meer info over de A4 http://rds.yahoo.com/;_yl(...)%2Fnieuwsbrief_3.doc
Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:42
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?
Domme opmerkingen classificeren als kritiek
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:44
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..
Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?
Pietverdrietzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef wonko het volgende:

[..]

Domme opmerkingen classificeren als kritiek
Sarcasme niet begrijpen...
Pietverdrietzaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:44 schreef wonko het volgende:

[..]

Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?
Dat mag zelfs niet, no lane changing!
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sarcasme niet begrijpen...
Sarcasme
wonkozaterdag 8 oktober 2005 @ 18:49
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat mag zelfs niet, no lane changing!
Oh? Maar werkt dat? Want als dat werkt moeten ze er hier eens een test mee doen. Kijken of men in dit land er positieve resultaten mee kan halen.
Festerzaterdag 8 oktober 2005 @ 19:22
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
BlaZzaterdag 8 oktober 2005 @ 20:57
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
De wegen in de VS zijn meestal veel breder ja ook wat meer rijstroken en veel meer flyovers etc.

I-5 die 40km lang 20strooks is bijvoorbeeld.

I-5 bij Anaheim


Je ziet ook vaak express en local highways aparte snelwegen naast elkaar.

Doderokzaterdag 8 oktober 2005 @ 21:05
In Amerika rijden velen op cruise-control.

En er is veel meer ruimte om wegen aan te leggen.
_VoiD_zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:25
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
Ook, maar in de VS rijdt ALLES ook met dezelfde max snelheid rond. Maximaal was de toegestane snelheid volgens mij 70mph. Dan mogen vrachtwagens dus ook zo snel.
Daardoor stroomt alles veel beter door. Hier in NL heb je meteen een file als een vrachtwagen met 80 drie andere vrachtwagens gaat inhalen. Dat probleem heb je daar dus niet.
RonaldVzaterdag 8 oktober 2005 @ 23:30
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat mag zelfs niet, no lane changing!
Dat is niet waar. Men hanteert daar het "keep your lane" principe wat betekent dat je alleen van rijbaan wisselt als dat nodig is om een trager persoon voorbij te kunnen. Daarbij mag je links en rechts inhalen. Maar van rijbaan wisselen is dus nadrukkelijk WEL toegestaan. En het resultaat is een rustiger verkeersbeeld.

Maar dat principe werkt alleen maar als je een ander rustig voor laat in plaats van het gaatje nog even dicht te rijden, en je zelf er niet steeds op gebrand bent om nog even die ene auto in te halen, of door te rijden tot het einde van de ritsstrook, om daar hard in de ankers te gaan
MrX1982zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:32
Logisch. Als je verbreed moet je dat wel met inzicht doen.

Zo stuur je altijd aan op problemen. Trap anders nog een open deur in
RonaldVzaterdag 8 oktober 2005 @ 23:33
Een andere oplossing die je in de VS wel veel, en hier bijna niet ziet is een doorgaande snelweg in het midden, met een snelweg met op en af ritten ernaast, zoals je dat bijvoorbeeld aantreft bij Utrecht op de A-12. De renovatie ovan de A-10 West een paar jaar geleden heeft aangetoond dat de files vooral onstaan door veel in- en uitvoegen. Een oplossing als bij de A-12 werkt dan veel beter.
MrX1982zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:35
Het snelheidsverschil tussen auto's en vrachtwagens/caravans zorgt ook voor problemen. Het moet veel gelijmatiger.

Snelheid omhoog en Nederlanders kunnen over het algemeen niet rijden wat ook niet bevorderlijk is.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 00:34
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 23:35 schreef MrX1982 het volgende:
Het snelheidsverschil tussen auto's en vrachtwagens/caravans zorgt ook voor problemen. Het moet veel gelijmatiger.

Snelheid omhoog en Nederlanders kunnen over het algemeen niet rijden wat ook niet bevorderlijk is.
Snelheid omhoog voor vrachtwagens en caravans? Dat terwijl je ook stelt dat Nederlanders over het algemeen niet kunnen rijden. Wat wil je nou?
Pricezondag 9 oktober 2005 @ 03:27
Waarom haal ik alle voertuigen op baan 2 en 3 links van mij in terwijl ijk gewoon 120 rij op baan 1? (Utrecht - Woerden) Omdat de meeste mensen zich niet aan de regels houden en het vertikken om na het inhalen weer naar rechts te gaan. O.K., ik moet officieel naar baan 4 om deze sufferds voorbij te gaan, maar dan krijg je wel heel vreemde capriolen.
Hoezo files terwijl er niets aan de hand is.
Kadeshzondag 9 oktober 2005 @ 10:28
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 21:05 schreef Doderok het volgende:
En er is veel meer ruimte om wegen aan te leggen.
Hier is ruimte zat om wegen aan te leggen, slechts 15% van Nederland is bebouwd. (Gebouwen, wegen, parkeerplaatsen, etc, etc...)
veldmuiszondag 9 oktober 2005 @ 10:31
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:28 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Hier is ruimte zat om wegen aan te leggen, slechts 15% van Nederland is bebouwd. (Gebouwen, wegen, parkeerplaatsen, etc, etc...)
Handig, dan leggen we heel limburg vol met wegen! Want daar is toch plek zat.

Groetjes,

veldmuis
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 12:46
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 10:28 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Hier is ruimte zat om wegen aan te leggen, slechts 15% van Nederland is bebouwd. (Gebouwen, wegen, parkeerplaatsen, etc, etc...)
Ja tof...alles voltrappen met asfalt en beton...wordt het leven vast veel beter van in dit land. En die 15% is in mijn ogen al heel veel. Ik heb graag wat open ruimte om in te leven of te recreëeren.
MrX1982zondag 9 oktober 2005 @ 12:49
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 00:34 schreef wonko het volgende:
Snelheid omhoog voor vrachtwagens en caravans? Dat terwijl je ook stelt dat Nederlanders over het algemeen niet kunnen rijden. Wat wil je nou?
Snelheidsverschil verkleinen en het weggedrag verbeteren.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 12:59
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Snelheidsverschil verkleinen en het weggedrag verbeteren.
Die snelheid kan ik nog inkomen, maar wat had je dan als adviessnelheden in gedachten? En dat weggedrag...het is vaak puur stressen op de weg als je soms mensen bezig ziet. Men gunt elkaar geen millimeter weg als het even kan. Hoe wou je dat aanpakken?
Fred_Bzondag 9 oktober 2005 @ 12:59
In Nederland is 0,2% van het land bebouwd met rijkswegen (snelwegen en grote N-wegen). Op knelpunten een rijstrook extra aanleggen, zal dat percentage niet drastisch omhoog brengen.

Het specifieke probleem op de A4 is dat er eerst een stuk van 2 rijstroken is. Vervolgens een kort stukje van 3 rijstroken, maar dan wordt het weer versmald naar 2. Dan moet iedereen dus weer invoegen en krijg je een onrustig wegbeeld met files als gevolg. Helaas duurt het nog tot 2011 voordat het hele stuk 3 rijstroken heeft.
MrX1982zondag 9 oktober 2005 @ 13:08
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 12:59 schreef wonko het volgende:
Die snelheid kan ik nog inkomen, maar wat had je dan als adviessnelheden in gedachten?
Variabel. Overdag 130 en 's nachts 160 op snelwegen waar het mogelijk is.
Vervolgens moet de snelheidsbegrenzing van vrachtwagens eraf en kan de snelheid omhoog naar 110 km/h. Hetzelfde geldt voor auto's met caravans en aanhangwagens. 110 km/h.
Verder moet er weer een minimumsnelheid worden opgevoerd op de snelweg. Minimaal 100 km/h tenzij anders aangegeven natuurlijk.
quote:
En dat weggedrag...het is vaak puur stressen op de weg als je soms mensen bezig ziet. Men gunt elkaar geen millimeter weg als het even kan. Hoe wou je dat aanpakken?
Dat is lastiger. Betere voorlichting en hogere boetes voor onwenselijk weggedrag. Daar zouden ze veel beter op moeten controleren en niet op snelheidsoverschrijdingen van 5 km/h
Hallulamazondag 9 oktober 2005 @ 13:12
T E L E W E R K E N !

De enige oplossing, of meer concentratie van werknemers bij werkgevers, woon/werk complexen, etc.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 13:36
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:12 schreef Hallulama het volgende:
T E L E W E R K E N !

De enige oplossing, of meer concentratie van werknemers bij werkgevers, woon/werk complexen, etc.
Telewerken is een goede optie...3 dagen per week ofzo. Maar dat concentreren in werkkampen komt een beetje teveel eisend over. Ik zie het al voor me...een Philips enclave.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 13:41
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:08 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Variabel. Overdag 130 en 's nachts 160 op snelwegen waar het mogelijk is.
Vervolgens moet de snelheidsbegrenzing van vrachtwagens eraf en kan de snelheid omhoog naar 110 km/h. Hetzelfde geldt voor auto's met caravans en aanhangwagens. 110 km/h.
Verder moet er weer een minimumsnelheid worden opgevoerd op de snelweg. Minimaal 100 km/h tenzij anders aangegeven natuurlijk.
Vrachtwagens 110...ik zie gelijk gruwelbeelden van vrachtwagens die op files inrijden....en dat met 110. Maar goed...het is een idee. Alleen dan mogen de eisen voor de bestuurders wel wat voor hoger. En voor die caravans mogen de basale eisen wat hoger. Dingen zoals vermogen motor en gewicht caravan in verhouding hebben. Praktijkervaring van de chauffeur etc. Anders krijg je problemen lijkt me.
quote:
Dat is lastiger. Betere voorlichting en hogere boetes voor onwenselijk weggedrag. Daar zouden ze veel beter op moeten controleren en niet op snelheidsoverschrijdingen van 5 km/h
De wegmisbruikers aanpakken bedoel je. Bumperklevers...mensen die je afsnijden als je wilt invoegen...misschien is yoga wel een idee voor de gemiddelde weggebruiker. Als je ziet hoe enorm gestressed sommige mensen zich gedragen achter dat stuur.
MrX1982zondag 9 oktober 2005 @ 13:41
Alle arbeiders bij de fabriek net als vroeger
MrX1982zondag 9 oktober 2005 @ 13:52
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:41 schreef wonko het volgende:
Vrachtwagens 110...ik zie gelijk gruwelbeelden van vrachtwagens die op files inrijden....en dat met 110. Maar goed...het is een idee. Alleen dan mogen de eisen voor de bestuurders wel wat voor hoger. En voor die caravans mogen de basale eisen wat hoger. Dingen zoals vermogen motor en gewicht caravan in verhouding hebben. Praktijkervaring van de chauffeur etc. Anders krijg je problemen lijkt me.
Nee een vrachtwagen die met 80km/h op een file in rijdt is lekker. Drogargument dus.
Het probleem is dat vrachtwagens makkelijk sneller kunnen maar niet mogen waardoor je uiterst vervelende situaties krijgt als ze een collega of een auto met caravan moeten inhalen met 1 km/h verschil. Weg met die snelheidsbegrenzing dus.
quote:
De wegmisbruikers aanpakken bedoel je. Bumperklevers...mensen die je afsnijden als je wilt invoegen...misschien is yoga wel een idee voor de gemiddelde weggebruiker. Als je ziet hoe enorm gestressed sommige mensen zich gedragen achter dat stuur.
Ja we leven met teveel mensen op een te klein stukje aarde en mensen spelen eigen rechter.
Dat zie je goed bij het fenomeen ritsen, weinig mensen snappen dat principe en willen zo snel mogelijk invoegen terwijl je juist moet doorrijden en pas moet ritsen na dat er staat 'vanaf hier ritsen'.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 14:23
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:52 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Nee een vrachtwagen die met 80km/h op een file in rijdt is lekker. Drogargument dus.
Het probleem is dat vrachtwagens makkelijk sneller kunnen maar niet mogen waardoor je uiterst vervelende situaties krijgt als ze een collega of een auto met caravan moeten inhalen met 1 km/h verschil. Weg met die snelheidsbegrenzing dus.
Hmmm, is wel een idee eigenlijk...6 km achter een vrachtwagen met 81 Kmh hangen omdat deze een vrachtwagen met 80 Kmh brugopwaarts wil inhalen is niet bevorderlijk voor de doorstroming.
Je bent het wel met me eens dat voor caravans er aangepaste eisen moeten komen?
quote:
Ja we leven met teveel mensen op een te klein stukje aarde en mensen spelen eigen rechter.
Dat zie je goed bij het fenomeen ritsen, weinig mensen snappen dat principe en willen zo snel mogelijk invoegen terwijl je juist moet doorrijden en pas moet ritsen na dat er staat 'vanaf hier ritsen'.
En als je dan later invoegt word je keihard afgesneden. Mensen doen soms echt hun best om je er niet tussen te laten.
wonkozondag 9 oktober 2005 @ 14:25
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 13:41 schreef MrX1982 het volgende:
Alle arbeiders bij de fabriek net als vroeger
Die goeie jaren twintig