Zie je maar weer dat het blindelings maar extra rijbanen erbij asfalteren helemaal geen oplossing hoeft te zijn. Het lijkt me beter om mensen te motiveren om meer thuis te gaan werken.quote:Extra rijstrook op A4 heeft veel meer files tot gevolg
OLOF VAN JOOLEN DEN HAAG
Sinds de opening van een extra rijstrook is het aantal files op de A4 (Amsterdam-Den Haag) niet gedaald, maar juist sterk toegenomen. De afgelopen drie maanden stond er voor Hoogmade bijna 54 procent meer file dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de Verkeersinformatiedienst (VID). Sinds de opening van de derde rijstrook bij Roelofarendsveen moet het verkeer bij Hoogmade terug naar twee banen. Dat Levert de extra files op. Iets meer naar het noorden kent de A4 al een soortgelijke flessenhals ter hoogte van het Ringvaartaquaduct. „De weg wordt wel verbreed, maar de knelpunten blijven en dus zal het aantal files niet snel verminderen,” zegt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst.
Volgens Rijkswaterstaat is de A4 tussen Roelofarendsveen en Leiden pas in 2011 helemaal driebaans. Eind dit jaar verdwijnt de flessenhals bij Hoogmade, maar dan komt er een nieuwe bij Leiderdorp.
Het stuk tweebaansweg ten noorden van en onder het Ringvaartaquaduct is volgens projectleider Suzan Vos in 2010 verbreed, het laatste tweebaansgedeelte bij Leiden een jaar daarna.
Zou kunnen...maar zoek eens een (stuk) snelweg zonder bottleneck...en zelfs dan nog.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 17:58 schreef Fling het volgende:
Een betere conclusie lijkt me dat het toevoegen van een extra rijbaan alleen zin heeft als er geen bottleneck in zit.
Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:13 schreef Fester het volgende:
Een andere conclusie kan ook zijn dat bij een extra rijbaan mensen nog sneller geneigd zijn om van baan te wisselen en dat zorgt er voor dat mensen meer moeten afremmen, ruimte maken en stil komen te staan.
Of dat jij zelfmoord pleegt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Sure, de oplossing van het file probleem is de snelwegen veranderen in zandpaden...
Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?quote:
Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:24 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.
Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:41 schreef wonko het volgende:
[..]
Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?
Meer info over de A4 http://rds.yahoo.com/;_yl(...)%2Fnieuwsbrief_3.doc
Domme opmerkingen classificeren als kritiekquote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?
Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..
Sarcasme niet begrijpen...quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef wonko het volgende:
[..]
Domme opmerkingen classificeren als kritiek
Dat mag zelfs niet, no lane changing!quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:44 schreef wonko het volgende:
[..]
Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?
Sarcasmequote:
Oh? Maar werkt dat? Want als dat werkt moeten ze er hier eens een test mee doen. Kijken of men in dit land er positieve resultaten mee kan halen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat mag zelfs niet, no lane changing!
De wegen in de VS zijn meestal veel breder ja ook wat meer rijstroken en veel meer flyovers etc.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
Ook, maar in de VS rijdt ALLES ook met dezelfde max snelheid rond. Maximaal was de toegestane snelheid volgens mij 70mph. Dan mogen vrachtwagens dus ook zo snel.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
Dat is niet waar. Men hanteert daar het "keep your lane" principe wat betekent dat je alleen van rijbaan wisselt als dat nodig is om een trager persoon voorbij te kunnen. Daarbij mag je links en rechts inhalen. Maar van rijbaan wisselen is dus nadrukkelijk WEL toegestaan. En het resultaat is een rustiger verkeersbeeld.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat mag zelfs niet, no lane changing!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |