abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31286725
quote:
Extra rijstrook op A4 heeft veel meer files tot gevolg
OLOF VAN JOOLEN DEN HAAG

Sinds de opening van een extra rijstrook is het aantal files op de A4 (Amsterdam-Den Haag) niet gedaald, maar juist sterk toegenomen. De afgelopen drie maanden stond er voor Hoogmade bijna 54 procent meer file dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de Verkeersinformatiedienst (VID). Sinds de opening van de derde rijstrook bij Roelofarendsveen moet het verkeer bij Hoogmade terug naar twee banen. Dat Levert de extra files op. Iets meer naar het noorden kent de A4 al een soortgelijke flessenhals ter hoogte van het Ringvaartaquaduct. „De weg wordt wel verbreed, maar de knelpunten blijven en dus zal het aantal files niet snel verminderen,” zegt Patrick Potgraven van de Verkeersinformatiedienst.
Volgens Rijkswaterstaat is de A4 tussen Roelofarendsveen en Leiden pas in 2011 helemaal driebaans. Eind dit jaar verdwijnt de flessenhals bij Hoogmade, maar dan komt er een nieuwe bij Leiderdorp.
Het stuk tweebaansweg ten noorden van en onder het Ringvaartaquaduct is volgens projectleider Suzan Vos in 2010 verbreed, het laatste tweebaansgedeelte bij Leiden een jaar daarna.
Zie je maar weer dat het blindelings maar extra rijbanen erbij asfalteren helemaal geen oplossing hoeft te zijn. Het lijkt me beter om mensen te motiveren om meer thuis te gaan werken.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_31286773
Een betere conclusie lijkt me dat het toevoegen van een extra rijbaan alleen zin heeft als er geen bottleneck in zit.
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_31286839
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 17:58 schreef Fling het volgende:
Een betere conclusie lijkt me dat het toevoegen van een extra rijbaan alleen zin heeft als er geen bottleneck in zit.
Zou kunnen...maar zoek eens een (stuk) snelweg zonder bottleneck...en zelfs dan nog.
pi_31287140
Een andere conclusie kan ook zijn dat bij een extra rijbaan mensen nog sneller geneigd zijn om van baan te wisselen en dat zorgt er voor dat mensen meer moeten afremmen, ruimte maken en stil komen te staan.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:14:51 #5
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31287176
Op zich is dit niet zo bijzonder. Er is al sinds de jaren tachtig bekend dat zomaar een extra rijstrook niet helpt tegen files. Het kost honderden miljoenen, verkort een file van 30 minuten tot 25 minuten en na drie jaar is de file weer op haar oude niveau, alleen is de file nu drie rijen dik in plaats van twee.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:20:51 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_31287333
Sure, de oplossing van het file probleem is de snelwegen veranderen in zandpaden...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_31287370
Het is veel complexer dan dat. Je moet het wegennet werkt zien als een dynamisch netwerk.
Waardoor het best wel eens zo kan zijn dat wanneer we hele snelweg sluit op de rest minder files staan, omdat de dynamiek van het autoverkeer daardoor veranderd.

Als we werkelijk iets aan files willen doen moet je alle aanpassingen doorbereken in dat dynamische model.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:24:54 #8
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_31287453
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:13 schreef Fester het volgende:
Een andere conclusie kan ook zijn dat bij een extra rijbaan mensen nog sneller geneigd zijn om van baan te wisselen en dat zorgt er voor dat mensen meer moeten afremmen, ruimte maken en stil komen te staan.
Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
pi_31287608
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Sure, de oplossing van het file probleem is de snelwegen veranderen in zandpaden...
Of dat jij zelfmoord pleegt.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:36:05 #10
45206 Pietverdriet
pi_31287720
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:31 schreef wonko het volgende:

[..]

Of dat jij zelfmoord pleegt.
Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?
pi_31287854
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:24 schreef Dante_A het volgende:

[..]

Dat is ook de reden dat Rijkswaterstaat het stuk A4 tussen knooppunt Burgerveen en Schiphol goed in de gaten houdt. Dat is een vijfbaansweg en mensen doen daar vreemde dingen, het is gewoon eigenlijk te breed. Rechts inhalen, onzeker rijden, twijfelen tussen meerdere rijbanen en dergelijke. Volgens mij is dat ook de reden dat ze iedere avond de linkerrijstrook afsluiten, dat is een experiment om te kijken of het scheelt in het verkeersbeeld. Een proef die volgens mij nog steeds duurt.
Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?

Meer info over de A4 http://rds.yahoo.com/;_yl(...)%2Fnieuwsbrief_3.doc
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:42:54 #12
45206 Pietverdriet
pi_31287896
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:41 schreef wonko het volgende:

[..]

Interessant. Zou het zo zijn dat mensen er gewoon niet mee om kunnen gaan? Dat ze het overzicht verliezen als er (te)veel banen zijn?

Meer info over de A4 http://rds.yahoo.com/;_yl(...)%2Fnieuwsbrief_3.doc
Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..
pi_31287899
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeilijk voor mensen als jij om met kritiek om te gaan, niet?
Domme opmerkingen classificeren als kritiek
pi_31287931
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kan ook alles er met het rijgedrag van nederlanders te maken hebben..
Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47:08 #15
45206 Pietverdriet
pi_31287996
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:42 schreef wonko het volgende:

[..]

Domme opmerkingen classificeren als kritiek
Sarcasme niet begrijpen...
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 18:47:50 #16
45206 Pietverdriet
pi_31288010
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:44 schreef wonko het volgende:

[..]

Daar zit wat in...hoe gaat men in landen als Amerika om met veelbaanswegen? Is het daar niet zo dat men gewoon op zijn of haar rijbaan blijft en niet steeds heen en weer slingert zoals hier?
Dat mag zelfs niet, no lane changing!
pi_31288015
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sarcasme niet begrijpen...
Sarcasme
pi_31288047
quote:

[..]

Oh? Maar werkt dat? Want als dat werkt moeten ze er hier eens een test mee doen. Kijken of men in dit land er positieve resultaten mee kan halen.
pi_31288910
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 20:57:37 #20
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_31291442
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Volgens mij zijn de rijbanen in de States ook wat breder. Dan kun je wat makkelijker snelheidsverschillen tussen de banen houden en gaan mensen minder gauw op de rem staan als er iemand in de baan ernaast een klein beetje van het midden afwijkt.
Het hele probleem wat de files veroorzaakt, is dat een kleine snelheidsverandering al enorme snelheidsveranderingen veroorzaakt verderop in de rij.
De wegen in de VS zijn meestal veel breder ja ook wat meer rijstroken en veel meer flyovers etc.

I-5 die 40km lang 20strooks is bijvoorbeeld.

I-5 bij Anaheim

Je ziet ook vaak express en local highways aparte snelwegen naast elkaar.

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_31291765
In Amerika rijden velen op cruise-control.

En er is veel meer ruimte om wegen aan te leggen.
pi_31295732
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 19:22 schreef Fester het volgende:
Ook, maar in de VS rijdt ALLES ook met dezelfde max snelheid rond. Maximaal was de toegestane snelheid volgens mij 70mph. Dan mogen vrachtwagens dus ook zo snel.
Daardoor stroomt alles veel beter door. Hier in NL heb je meteen een file als een vrachtwagen met 80 drie andere vrachtwagens gaat inhalen. Dat probleem heb je daar dus niet.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:30:23 #23
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31295892
quote:

[..]

Dat is niet waar. Men hanteert daar het "keep your lane" principe wat betekent dat je alleen van rijbaan wisselt als dat nodig is om een trager persoon voorbij te kunnen. Daarbij mag je links en rechts inhalen. Maar van rijbaan wisselen is dus nadrukkelijk WEL toegestaan. En het resultaat is een rustiger verkeersbeeld.

Maar dat principe werkt alleen maar als je een ander rustig voor laat in plaats van het gaatje nog even dicht te rijden, en je zelf er niet steeds op gebrand bent om nog even die ene auto in te halen, of door te rijden tot het einde van de ritsstrook, om daar hard in de ankers te gaan
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_31295957
Logisch. Als je verbreed moet je dat wel met inzicht doen.

Zo stuur je altijd aan op problemen. Trap anders nog een open deur in
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:33:00 #25
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_31295970
Een andere oplossing die je in de VS wel veel, en hier bijna niet ziet is een doorgaande snelweg in het midden, met een snelweg met op en af ritten ernaast, zoals je dat bijvoorbeeld aantreft bij Utrecht op de A-12. De renovatie ovan de A-10 West een paar jaar geleden heeft aangetoond dat de files vooral onstaan door veel in- en uitvoegen. Een oplossing als bij de A-12 werkt dan veel beter.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')