abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 09:12:30 #1
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31275776
Stomme vraag ergens. Sinds ik een nieuwe baan heb moet ik tig formuliertjes invullen waar ik uiteraard geen ruk van snap. Soms vragen ze naar je partner en of je samenwoont. De situatie is ongeveer zo:
Ik woon met haar samen ... en nog 20 andere huisgenoten. Bij de notaris is niks vastgelegd en theoretisch kan het morgen uit zijn. Tja, en dan woon ik in hetzelfde gebouw met 21 anderen.

Hoe kijkt de wet hier tegenaan? Tis niet zo dat ik een aparte voordeur met haar alleen heb. Wij delen wel onze kamers en deze liggen ook naast mekaar (tis anti kraak wonen). We hebben 1 keuken, slaapkamer, etc. etc.

[ Bericht 1% gewijzigd door livEliveD op 08-10-2005 10:13:28 ]
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_31275907
Er is pas spraken van samenwonen als er een samenlevingscontract is e.d. En wanneer er dus 1 huishouden gerunt wordt.
pi_31276193
nee, want dan zou je met de anderen ook samenwonen.
Dat jullie van die 22 nu net ook verliefd zijn heeft er niets mee te maken
uit een aspergernest
pi_31276296
Het samenwonen voor het zorgtoeslag biljet en de huursubsidie is als volgt:

Als je met 2 of meer personen in een huis woont (huur wordt aan jou betaald zeg maar) dan zijn jullie partners, voor dit formulier iig.

Dus als jullie in pand wonen en betalen apart voor jullie kamer aan woningbouw oid = jij en je vriendin partners. Betalen jullie aan iemand van wie het pand is die daar ook woont, moet hij voor zichzelf en zijn 21 partners de zorgtoeslag en huursubsidie regelen...
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:13:58 #5
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31276297
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:01 schreef wendytje het volgende:
nee, want dan zou je met de anderen ook samenwonen.
Dat jullie van die 22 nu net ook verliefd zijn heeft er niets mee te maken
Dus dat we onder hetzelfde dak leven boeit geen ruk?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_31276330
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:13 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Dus dat we onder hetzelfde dak leven boeit geen ruk?
ligt er dus aan hoe het pand is opgedeeld, kun je makkelijk checken, als jullie alle 22 post krijgen op nummer '10' (fictief) is het pand gedeeld en moet dit ingevuld worden door diegene die het pand op zijn naam heeft staan, en moet hij aangeven dat hij 21 partners in huis heeft te wonen (en ook hun inkomen opgeven voor zorgtoeslag)
pi_31276399
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:17 schreef HOPit het volgende:

[..]

ligt er dus aan hoe het pand is opgedeeld, kun je makkelijk checken, als jullie alle 22 post krijgen op nummer '10' (fictief) is het pand gedeeld en moet dit ingevuld worden door diegene die het pand op zijn naam heeft staan, en moet hij aangeven dat hij 21 partners in huis heeft te wonen (en ook hun inkomen opgeven voor zorgtoeslag)
lees netd at het voor je werk is naja, voor zorgtoeslag etc dus wel, voor je werk waarschijnlijk je vriendin als partner mits jullie een samelevingscontract hebben opgesteld, anders is ze gewoon een huisgenoot
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:27:01 #8
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_31276435
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 09:33 schreef _Arthur het volgende:
Er is pas spraken van samenwonen als er een samenlevingscontract is e.d. En wanneer er dus 1 huishouden gerunt wordt.
* Jojogirl runt 1 huishouden samen met allen haar vriendje, maar heeft geen samenlevingscontract (ik hoef geen commentaar).

Maar ik beschouw mezelf dus echt wel als samenwonend.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:30:04 #9
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31276480
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:23 schreef HOPit het volgende:
lees netd at het voor je werk is naja, voor zorgtoeslag etc dus wel, voor je werk waarschijnlijk je vriendin als partner mits jullie een samelevingscontract hebben opgesteld, anders is ze gewoon een huisgenoot
Sorry ik volg je niet helemaal
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:30:15 #10
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31276484
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:27 schreef Jojogirl het volgende:
Dat heb ik dus ook
pi_31276934
quote:

[..]

* Jojogirl runt 1 huishouden samen met allen haar vriendje, maar heeft geen samenlevingscontract (ik hoef geen commentaar).

das leuk, maar wettelijk is het je partner niet.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:00:33 #12
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_31276980
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:57 schreef HOPit het volgende:

[..]

Na een jaar zijn ze wel fiscale partners.

En ze kunnen ook nog een verblijvingsbeding hebben afgesloten, dus kan allemaal best meevallen.
Trotse mamma :)
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:01:10 #13
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_31276992
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:57 schreef HOPit het volgende:

[..]

Dat ligt er maar aan wie het vraagt. Emotioneel gezien zeker wel, maar ook voor bijv. de belastingdienst kan je fiscaal partners zijn zonder een samenlevingscontract (je hoeft dan alleen maar 6+ maanden op hetzelfde adres ingeschreven te staan, er hoeft dus geeneens wat voor relatie dan ook te zijn, kan ook met huisgenoot).
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:04:39 #14
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31277067
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:01 schreef Jojogirl het volgende:
Dat ligt er maar aan wie het vraagt. Emotioneel gezien zeker wel, maar ook voor bijv. de belastingdienst kan je fiscaal partners zijn zonder een samenlevingscontract (je hoeft dan alleen maar 6+ maanden op hetzelfde adres ingeschreven te staan, er hoeft dus geeneens wat voor relatie dan ook te zijn, kan ook met huisgenoot).
Oeh nu wordt het interessant

Iemand die meer weet?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:07:01 #15
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_31277106
Van de belastingdienst:

Fiscale partner
De Belastingdienst merkt u in de volgende gevallen aan als fiscale partner:

U bent een niet duurzaam gescheiden levende echtgenoot.
U bent een niet duurzaam gescheiden levende geregistreerde partner.
U en een ongehuwde meerderjarige kiezen ervoor om als fiscale partner van elkaar beschouwd te worden en voldoen aan de volgende voorwaarden:
- U voert beiden in een kalenderjaar meer dan zes maanden onafgebroken een gezamenlijke huishouding.
- U staat beiden gedurende die periode in de basisadministratie persoonsgegevens ingeschreven op hetzelfde adres.
- Als u als ouder en kind samenwoont, dan moet u beiden bij de aanvang van het kalenderjaar 27 jaar of ouder zijn.
Trotse mamma :)
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:19:05 #16
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_31277296
Ok, lijkt te kloppen.
Wat verstaat men eik onder gezamenlijke huishouding (ja noob ja)
pi_31277407
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:17 schreef HOPit het volgende:

[..]

Indien je via http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/ kijkt bij hulpmiddel wie is uw toeslagpartner dan blijkt er wat anders uit te komen indien je overal nee als antwoord geeft (dus ook bij de vraag of je een eigen woning bewoont waarin een mede-eigenaar woont, bij huur bewoon je immers geen eigen woning).
De indeling van het huis komt niet eens voor in die check-list.
pi_31277522
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:24 schreef frederik het volgende:

[..]

Indien je via http://www.toeslagen.nl/particulier/toeslagpartner/ kijkt bij hulpmiddel wie is uw toeslagpartner dan blijkt er wat anders uit te komen indien je overal nee als antwoord geeft (dus ook bij de vraag of je een eigen woning bewoont waarin een mede-eigenaar woont, bij huur bewoon je immers geen eigen woning).
De indeling van het huis komt niet eens voor in die check-list.
Klopt, maar op een gegeven moment wordt wel gevraagd of je een partner hebt of niet, en dat moet je gewoon wel invullen als 'ja' als je samenwoont, ook al heb je zelfs geen contact met je huisgenoot (like me)

Kan het hier trouwens niet controleren - zit op mn werk -
pi_31277530
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:19 schreef livEliveD het volgende:
Ok, lijkt te kloppen.
Wat verstaat men eik onder gezamenlijke huishouding (ja noob ja)
de gevallen waarin jouw vriendin met de behangrollen de gemeenschappelijke kamers aan het behangen is, en jij elke avond haar eten op tafel zet, en zorgt dat haar was in de kast komt.
Zeg maar, jij doet dingen voor haar, en zij dingen voor jou die in een relatie gangbaar zijn
pi_31277609
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:29 schreef HOPit het volgende:

[..]

Klopt, maar op een gegeven moment wordt wel gevraagd of je een partner hebt of niet, en dat moet je gewoon wel invullen als 'ja' als je samenwoont, ook al heb je zelfs geen contact met je huisgenoot (like me)

Kan het hier trouwens niet controleren - zit op mn werk -
Tweede vraag van die check-list is "Is een van deze medebewoners op de ingangsdatum uw echtgenoot of uw geregistreerd partner", derde vraag is "Is een van uw medebewoners voor 2006 uw fiscale partner?" verder komt er geen partnervraag voor.
De vraag is dus niet of je een partner hebt, maar of je een geregistreerd partner hebt
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:39:11 #21
81237 releaze
best of both worlds
pi_31277700
ik snap dat met die huisgenoten nogsteeds niet. in princiepe woon ik nogsteeds in een studentenhuis met 8 anderen, we runnen niet echt een gezamelijk huishouden, tja.. we betalen met zn allen voor het wcpapier en de olijfolie, en ik geloof dat alsnog een van mijn huisgenoten mijn toeslagpartner is. wat is dat nou? moeten we alle 9 een toeslagpartner kiezen binnenshuis? dan blijft er een alleen over, kan dat ook? ik vind het zo vaag. net als dat je met zn 3en in een huis woont, zijn er dan twee die toeslagpartner voor elkaar zijn en eentje niet?

ik dacht dat de belastingsdienst het makkelijker zou maken
pi_31278623
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:34 schreef frederik het volgende:

[..]

Tweede vraag van die check-list is "Is een van deze medebewoners op de ingangsdatum uw echtgenoot of uw geregistreerd partner", derde vraag is "Is een van uw medebewoners voor 2006 uw fiscale partner?" verder komt er geen partnervraag voor.
De vraag is dus niet of je een partner hebt, maar of je een geregistreerd partner hebt
Ah ok, hebben ze dat (eindelijk) ten goede veranderd, als je het op papier invult is het nog wel van belang.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 14:23:40 #23
107521 Furia
snoopy weer
pi_31281413
quote:

[..]

Maar officieel gezien ben je het dan toch niet, of wel? Of ben je wel samen op hetzelfde adres ingeschreven?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 15:18:42 #24
81237 releaze
best of both worlds
pi_31282685
neej... je hoeft geen geregistreerd partner te hebben, je moet een gezamelijk huishouden runnen... dat kan met je vriend, je vrouw, je zus of je opa, noem het maar op, zolang je maar het huishouden gezamelijk doet. een of twee inkomens voor een algeheel huishouden.

heb ik ook nog nagevraagd of je op 1 januari 6 maanden moet samenwonen wil je samen toeslagpartner zijn (wat in het geval van mijn vriend en ik niet is), zeiden ze dat als je in 2006 gewoon een huishouden met iemand hebt dat je dan gewoon elkaars toeslagpartner bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')