War is not about who's right, but who is left.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 09:34 schreef Megumi het volgende:
De VS is de huidige supermacht. En de winnaar heeft altijd gelijk.
Niemand herinnerd zich nog Vietnam en Korea en na het succes van de eerste golfoorlog voelden ze zich echt onoverwinnelijk. Ik vraag me af of je de waron drugs mee mag rekenen. Hier konden ze niet direct een land of regime aanwijzen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:37 schreef zoalshetis het volgende:
ze hadden anders redelijk wat voorbeelden waaraan een ezel zich niet tweemaal zou stoten. ik noem een vietnam, korea, war on drugs etc.
Waarom? Omdat er gevochten wordt? Waarom denk je dat ze dat niet verwacht hadden? Het probleem lijkt me eerder dat Westerse mediaconsumenten snel resultaat willen en een korte spanningsboog hebben voor dit soort zaken. Met name de links-getinte populistische media speelt hier handig op in.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 11:36 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ze dachten dat het net zo'n makkie voor ze zou worden als Afghanistan. Zo zie je maar weer dat hoogmoed ten val komt.
Nee, met name de Amerikanen wilden snel resultaat zien en verwachtten een gemakkelijke oorlog. Men zou met bloemen langs de kant staan, binnen een jaar zouden er nauwelijks meer troepen (nodig) zijn, het zou nauwelijks wat gaan kosten, heel snel zou Irak de wederopbouw kunnen betalen via de olieopbrengsten. Allemaal rechts-conservatieve Amerikaanse verwachtingen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:30 schreef klez het volgende:
[..]
Waarom? Omdat er gevochten wordt? Waarom denk je dat ze dat niet verwacht hadden? Het probleem lijkt me eerder dat Westerse mediaconsumenten snel resultaat willen en een korte spanningsboog hebben voor dit soort zaken. Met name de links-getinte populistische media speelt hier handig op in.
Vergeleken met eerdere conflicten zijn die paar 1000 Amerikaanse slachtoffers verwaarloosbaar, en de Iraqis zijn ook wel wat anders gewend.
Dat gaat ook allemaal uitkomen, alleen het duurt wat langer. Tegen linkse verwachtingen in die voorspelden dat het hele Midden-oosten in vuur en vlam zou staan. Het conflict wat er nu speelt heeft overigens weinig met de Amerikanen te maken, de meeste mensen die sneuvelen zijn Irakis die het land weer op willen bouwen, veroorzaakt door moslimidioten die een streng islamistische staat willen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:33 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, met name de Amerikanen wilden snel resultaat zien en verwachtten een gemakkelijke oorlog. Men zou met bloemen langs de kant staan, binnen een jaar zouden er nauwelijks meer troepen (nodig) zijn, het zou nauwelijks wat gaan kosten, heel snel zou Irak de wederopbouw kunnen betalen via de olieopbrengsten. Allemaal rechts-conservatieve Amerikaanse verwachtingen.
Uit de Volkskrant van vandaag.quote:‘Al Qa’ida verzwakt en in geldnood’
AP, Reuters
BAGDAD - Het terreurnetwerk Al Qa’ida heeft geldgebrek en is in Afghanistan ernstig verzwakt. Het ziet Irak als centrum van de strijd. Al Qa’ida wil in dat land een islamitische staat stichten, van waaruit het islamitische rijk zich verder kan uitbreiden.
Dat is eerder hoop dan realiteit, me dunkt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:41 schreef klez het volgende:
[..]
Dat gaat ook allemaal uitkomen, alleen het duurt wat langer.
En geldt hier niet "Dat gaat ook allemaal uitkomen, alleen het duurt wat langer."?quote:Tegen linkse verwachtingen in die voorspelden dat het hele Midden-oosten in vuur en vlam zou staan.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:44 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is eerder hoop dan realiteit, me dunkt.
[..]
En geldt hier niet "Dat gaat ook allemaal uitkomen, alleen het duurt wat langer."?
Mwah, heb toch het idee dat de Amerikanen de boel in Irak niet onder controle hebben, en dat voorlopig ook niet zullen hebben. En de Irakezen wel wat anders gewend? Ik vraag me af wat erger is; een dictator, of niet meer normaal de straat op kunnen zonder te vrezen de lucht in te worden geblazen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:30 schreef klez het volgende:
[..]
Waarom? Omdat er gevochten wordt? Waarom denk je dat ze dat niet verwacht hadden? Het probleem lijkt me eerder dat Westerse mediaconsumenten snel resultaat willen en een korte spanningsboog hebben voor dit soort zaken. Met name de links-getinte populistische media speelt hier handig op in.
Vergeleken met eerdere conflicten zijn die paar 1000 Amerikaanse slachtoffers verwaarloosbaar, en de Iraqis zijn ook wel wat anders gewend.
quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:47 schreef klez het volgende:
[..]
Als jij en Bert Koenders de dienst hadden uitgemaakt hadden we nu allang een grondwet en democratische verkiezingen gehad in Irak, natuurlijk?
Juist. En wat heb je nodig in een land als Irak om het moslimfundamentalisme de kop in te drukken? Een DICTATOR.quote:Het conflict wat er nu speelt heeft overigens weinig met de Amerikanen te maken, de meeste mensen die sneuvelen zijn Irakis die het land weer op willen bouwen, veroorzaakt door moslimidioten die een streng islamistische staat willen.
Dat effect zie je dus ook in een paar andere landen in het Midden-Oosten. De konig/keizer wil graag het land de 21e eeuw insleuren maar de regering heeft daar helemaal geen zin in. In Saudi Arabie sleept het parlement het land terug het stenen tijdperk richting fundamentalisme terwijl de koning wewl wat anders wilt.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
Juist. En wat heb je nodig in een land als Irak om het moslimfundamentalisme de kop in te drukken? Een DICTATOR.
Die mensen zijn nog lang niet toe aan een democratie, dan wordt via de democratische weg de sharia ingevoerd!
quote:Lang leve de democratie!![]()
Dus als we even uit gaan van de Amerikanen die dit land enkel en alleen hebben aangevallen om democratie te brengen, is al hun werk voor niks geweest.
Dit is toch niet serieus mag ik hopen?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 09:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja? Ik vind de vergelijking zo raar nog niet. Er is verrekt weinig verschil tussen de inval van Hitler in bijvoorbeeld Polen en de inval in Irak. In beide gevallen heeft men het trachten te overgieten met een legaal sausje (in Polen door te beweren dat dat land anders Duitsland zou binnenvallen; in Irak door het sprookje van WMD's). Het verschil is, dat bij Irak de wereld erin trapte en dat in het geval van Polen de wereld het niet accepteerde en de aanvaller de oorlog verklaarde.
In beide gevallen werd echter een land ingenomen zonder dat daar een werkelijke aanleiding voor was en onder valse voorwendselen door een land wat er niets te zoeken had.
Dan hadden we lekker vergaderd bij de VN, terwijl door de Saddam kliek iedereen met een andere mening, of gewoon zomaar, vermoordt verkracht of gemarteld werd.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 12:47 schreef klez het volgende:
[..]
Als jij en Bert Koenders de dienst hadden uitgemaakt hadden we nu allang een grondwet en democratische verkiezingen gehad in Irak, natuurlijk?
Huh? Dat hebben de Vietnamezen wel helemaal zelf gedaan hoor.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:38 schreef zoalshetis het volgende:
ach laten we wel wezen. vietnam is voor een groot gedeelte uiteindelijk toch democratisch geworden itt tot het hele land communistisch. kost wat, maar dan heb je ook wat ofzo.
met een 'beetje' steun van amerika... immers daar was de hele oorlog om te doen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Huh? Dat hebben de Vietnamezen wel helemaal zelf gedaan hoor.
Maar denk je dat die oorlog daar voor nodig was geweest?quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:26 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
met een 'beetje' steun van amerika... immers daar was de hele oorlog om te doen.
het waren andere tijden. en het was een leermomentje voor usa. waar ze overigens niks mee gedaan hebben.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 14:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar denk je dat die oorlog daar voor nodig was geweest?
Of zou het als die oorlog nooit was geweest net zo ver zijn gekomen met Vietnam?
De Vietnamezen wilden af van de Democratische dictatuur die door de voormalige kolonisten en Amerika was neergezet. De Sovjet Unie wildde Noord-Vietnam daar best wel bij helpen zolang ze maar communistisch werden.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 13:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
Huh? Dat hebben de Vietnamezen wel helemaal zelf gedaan hoor.
Het is een ridicule vergelijking. Of had Polen ook een buurland binnengevallen waarna het 12 jaar lang resoluties aan de laars gelapt heeft terwijl de internationale gemeenschap in de vorm van de VN volslagen incompetent bleek te zijn om haar eigen sancties te handhaven. Verder is het de taak van Saddam geweest om te bewijzen dat hij die wmd's niet meer had en daaraan heeft hij nooit voldaan. Er was dus geen enkele reden om te geloven dat die WMD's er niet waren / zijn. Dat jij Bush graag in hetzelfde hokje plaatst als Hitler zegt meer over jouw extremistische politieke visie dan Bush.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 09:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh ja? Ik vind de vergelijking zo raar nog niet. Er is verrekt weinig verschil tussen de inval van Hitler in bijvoorbeeld Polen en de inval in Irak. In beide gevallen heeft men het trachten te overgieten met een legaal sausje (in Polen door te beweren dat dat land anders Duitsland zou binnenvallen; in Irak door het sprookje van WMD's). Het verschil is, dat bij Irak de wereld erin trapte en dat in het geval van Polen de wereld het niet accepteerde en de aanvaller de oorlog verklaarde.
In beide gevallen werd echter een land ingenomen zonder dat daar een werkelijke aanleiding voor was en onder valse voorwendselen door een land wat er niets te zoeken had.
Overigens ben ik veel benieuwder wie TS dan bedoelt met de ware aanstokers.
Ja, alleen was dat onderdeel van "München".quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 15:17 schreef Sickie het volgende:
[..]
Of had Polen ook een buurland binnengevallen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |