abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 oktober 2005 @ 19:57:11 #126
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_31684918
Hmm heb weer een terugval en ben weer aardig in paniek!
Komt mede omdat ik al sinds vanochtend een verstijfd gevoel in mijn arm/hand heb.

De trillingen zijn nog steeds aanwezig!

Klote zooi!
Nee papa niet met die stok, Helppppp , snik snik !
pi_31703178
Heb ook (al geruime tijd) last van spiertrillingen in met name mijn linkerarm. Daarnaast zwakte in de arm (kan niets meer tillen) en ietwat in mijn voeten. Heb al EMG gehad: zenuwen in hele lichaam aangetast. Voorlopige 'diagnose': "er is iets medisch mis met u". Vermoed zelf ALS, PSMA of MMN. Binnenkort RMI. Weet iemand of stress ook kan leiden tot beschadiging van de zenuwen. Met andere woorden: kan het dat nog zijn?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 16:32:43 #128
111260 Charmian
a little joy
pi_31703451
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 16:21 schreef guppy12b het volgende:
Heb ook (al geruime tijd) last van spiertrillingen in met name mijn linkerarm. Daarnaast zwakte in de arm (kan niets meer tillen) en ietwat in mijn voeten. Heb al EMG gehad: zenuwen in hele lichaam aangetast. Voorlopige 'diagnose': "er is iets medisch mis met u". Vermoed zelf ALS, PSMA of MMN. Binnenkort RMI. Weet iemand of stress ook kan leiden tot beschadiging van de zenuwen. Met andere woorden: kan het dat nog zijn?
Bedoel je niet een MRI ipv RMI?
Ik denk dat stress indirect kan leiden tot zenuwbeschadiging. Ik heb een aantal jaar geleden blokkade van het SI-gewricht gehad. Een aantal zenuwen hebben dermate klem gezeten dat ik tot nu toe in een aantal tenen weinig gevoel heb. Die blokkade was een gevolg van stress, ik ging onbewust de spieren in mijn onderrug extra aanspannen waardoor de boel verkrampte en ging verschuiven waardoor die zenuwen klem kwamen te zitten.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
pi_31705757
Je hebt gelijk Charmain, ik bedoelde inderdaad MRI. Al die afkortingen ook ;-) Maar dat stress kan leiden tot zenuwbeschadiging, zoals in jouw geval, is - hoe vreemd ook - goed nieuws voor mij. Ik bedoel, het kan altijd erger. Ik neem aan dat de schade ook weer hersteld kan worden? Of toch in ieder geval erger voorkomen kan worden door te ontstressen? Ik vind trouwens niet dat ik erg gestressed ben, niet meer dan de gemiddelde werkende Nederlander zeg maar. Maar goed, dat zegt niet veel. De meeste mensen zien een burnout of iets dergelijks niet aankomen. Wat is trouwens het SI gewricht?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 18:43:11 #130
111260 Charmian
a little joy
pi_31706505
quote:
Op woensdag 26 oktober 2005 18:12 schreef guppy12b het volgende:
Je hebt gelijk Charmain, ik bedoelde inderdaad MRI. Al die afkortingen ook ;-) Maar dat stress kan leiden tot zenuwbeschadiging, zoals in jouw geval, is - hoe vreemd ook - goed nieuws voor mij. Ik bedoel, het kan altijd erger. Ik neem aan dat de schade ook weer hersteld kan worden? Of toch in ieder geval erger voorkomen kan worden door te ontstressen? Ik vind trouwens niet dat ik erg gestressed ben, niet meer dan de gemiddelde werkende Nederlander zeg maar. Maar goed, dat zegt niet veel. De meeste mensen zien een burnout of iets dergelijks niet aankomen. Wat is trouwens het SI gewricht?
Het sacro-iliacaal gewricht (SI-gewricht) bevindt zich in het bekken tussen het uiteinde van de wervelkolom, te weten het heiligbeen en de darmbeenderen in het bekken (thanks internet voor deze mooie uitleg). Ik heb toen counseling gehad bij Winnock (voorheen rugadviescentrum( om beter met emoties om te kunnen gaan en ik moet zeggen daar heb ik veel baat bij gehad (ben nogal een binnenvettertje).
Ik heb ook ooit eens een hernia-operatie gehad (je kunt wel zien waar mijn zwakke plek zit) en had een gevoelloze hiel (waarschijnlijk een zenuw geirriteerd tijdens de operatie), dit is helemaal bijgetrokken. De chirurg zei toentertijd dat herstel van zenuwen heel erg lang duurt. Dus misschien dat ik ooit nog eens het gevoel in mijn tenen helemaal terugkrijg maar op zich heb ik er geen last van. De pijn die de kwalen toen veroorzaakten vind ik 10 keer erger.
pi_31707328
Pijn in je bekken lijkt me inderdaad extra vervelend, omdat je die nauwelijks kunt ontzien. Goed te horen dus dat het allemaal is bijgetrokken en je alleen nog wat last hebt van je tenen. Blijkt ook maar weer eens dat het soms helpt om er op tijd bij te zijn en dat het lichaam behoorlijk veerkrachtig is. Helaas bestaat er zoiets als een wachtlijst voor een MRI. Het valt ook op dat spier- en zenuwziekten zich niet zo gemakkelijk laten diagnotiseren en dat het daardoor allemaal nogal lang duurt voordat je zekerheid hebt. Ondertussen haal je je van alles in je hoofd, wat (in het geval van stress als de oorzaak) nou niet bepaald helpt...
  woensdag 26 oktober 2005 @ 19:41:42 #132
111260 Charmian
a little joy
pi_31707968
Was het alleen maar pijn in je bekken, de uitstraling naar je benen is ook niet fijn, ik beschrijf het als 'een gloeiende pook waarmee ze in je benen wroeten'.
Maar goed, het rammelt daar gewoon bij mij, en dat betekent opletten met wat ik doe tis niet anders.
Hoe lang moet je wachten op die MRI? Die hernia werd inderdaad pas na een half jaar nadat ik aan de bel had getrokken vastgesteld. Heb in dat half jaar het hele circus van fysio, EMG, gewone rontgenfoto's, rontgenfoto's met contrastvloeistof en als laatste de MRI gehad. Pas met die MRI kon je goed zien dat er een flinke hernia zat.
Waarom denk je zelf aan ALS, PSMA of MMN?
  woensdag 26 oktober 2005 @ 19:43:27 #133
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_31708017
quote:
Heb je ze ook overal op je lichaam dus bij je ooglid ed.
Begin me nu wel heel erge zorgen te maken!
Denkt de dokter ook aan ALS of iets dergelijks?

Ik zit nu echt weer in paniek!!!
pi_31708642
quote:
Ik ken alleen ALS, volgens mij is PSMA er een vorm van.. of het lijkt er in ieder geval erg op? Ik hoop echt voor je dat je dat niet hebt. MMN ken ik niet. Wat is dat precies?

Voor zo ver ik weet kan stress niet direct leiden tot zenuwbeschadiging. Indirect kan het wel invloed hebben op het hele zenuwstelsel.

Wanneer heb je je MRI?
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_31717028
De MRI heb ik op 8 november. De afspraak is ergens begin september gemaakt. Het EMG had ik op 22 september. MMN staat voor Multifocale Motore Neuropathie. Ik denk aan deze ziekte en ook aan PSMA en ALS omdat ik daar de symptomen van heb. Misschien ben ik aan het doemdenken en is het gerelateerd aan stress of een vitamine-tekort, ik ben geen dokter. Ik hoop maar dat het iets relatief onschuldig blijkt te zijn. PSMA lijkt erg op een langzamere vorm van ALS (nogmaals, ben geen dokter) en kan overgaan in ALS (op internet gelezen). Voor Henk-B: ik heb heel soms wat trekjes bij mijn linkeroog. De laatste twee weken komen de fasciculaties eigenlijk in alle ledematen voor, maar slechts af en toe en maar eventjes. Alleen mijn linkerarm blijft onophoudelijk trillen. Als ik mijn linkerarm even gebogen houdt (denk aan telefoneren) dan heb ik al heel snel last van kramp en moet ik mijn arm weer strekken. Waar de dokter aan denkt weet ik nog niet. Hij zei niet meer dan dat er iets medisch mis met me is. En dat er sprake is van beschadiging van de zenuwen in alle ledematen. Ik las ergens op internet dat dat zou duiden op ALS. In geval van ALS laat de MRI wellicht geen afwijkingen zien, dat las ik althans op internet.
pi_31717577
De diagnose ALS wordt veelal gesteld op basis van symptomen en EMG. Het kan vaak een jaar duren voordat het echt duidelijk is.
*spiekt*
pi_31718501
Een jaar wachten in onzekerheid, joepie. Probleem is dat er geen eenduidige manier is om ALS vast te stellen. Als het EMG het veronderstelt en de symptomen zijn snel progessief, dan zal het wel ALS zijn. Ondertussen kan men aanvullend onderzoek doen: bloedonderzoek / spierbiopsie / zenuwbiopsie / EMG / MRI. Eigenlijk om andere dingen uit te sluiten. Bij mij gaat het gelukkig niet hard, dus misschien is het toch iets anders... Zijn er misschien mens op dit forum die ALS hebben of mensen kennen in hun directe omgeving die ALS hebben en de vroege symptomen willen omschrijven?
pi_31721344
Ik las net een interressant stuk over het vaststellen van ALS door 'bio markers' op de site van de ALSLIGA in België. De URL: http://www.alsliga.be/index.php?id=231
De ontdekking is recent en de techniek zal dus vermoedelijk nog niet gebruikt worden.
pi_31723668
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 09:27 schreef meami het volgende:
De diagnose ALS wordt veelal gesteld op basis van symptomen en EMG. Het kan vaak een jaar duren voordat het echt duidelijk is.
Als je de rest van het topic had gelezen dan had je geweten dat TS niet echt op deze informatie zat te wachten. Nog langer in onzekerheid, angst en paniekaanvallen leven. Goed gedaan.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_31730161
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 13:49 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als je de rest van het topic had gelezen dan had je geweten dat TS niet echt op deze informatie zat te wachten. Nog langer in onzekerheid, angst en paniekaanvallen leven. Goed gedaan.
Guppy vroeg naar info over stress in combinatie met zenuwbeschadiging. Ben daar op in gegaan en misschien teveel op door gegaan. Sorry hoor.
*spiekt*
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:29:33 #141
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_32083271
Guppy weet je al iets meer?

Je had vandaag een afspraak als het goed is!
pi_32133027
Henk,
Jij hebt toch vrijdag een afspraak? Laat je nog weten hoe het gegaan is? Gaat het weer een beetje met je?
pi_32136152
Ja, na het lezen hiervan ben ik ook wel benieuwd!

Ik denk wel dat je paniek in combinatie met lichte verschijnselen het wel een stuk erger maakt, ik kan mijn been en mn vingers bvb forceren om ongecontroleerd te gaan trillen, steeds heftiger.
  donderdag 10 november 2005 @ 10:30:00 #144
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_32141318
quote:
Op woensdag 9 november 2005 23:10 schreef pcbkb het volgende:
Henk,
Jij hebt toch vrijdag een afspraak? Laat je nog weten hoe het gegaan is? Gaat het weer een beetje met je?
Nee ik heb hem zometeen om 2 uur.
Het gaat iets beter met me, maar nog wel de spiertrillingen en krampen.

Ik laat straks wel wat weten!
  donderdag 10 november 2005 @ 10:34:58 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32141441
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:30 schreef Henk-B het volgende:

[..]

Nee ik heb hem zometeen om 2 uur.
Het gaat iets beter met me, maar nog wel de spiertrillingen en krampen.

Ik laat straks wel wat weten!
Sterkte!
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 10 november 2005 @ 10:41:32 #146
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_32141637
quote:
Op donderdag 10 november 2005 10:34 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Sterkte!
Dank je!
pi_32141929
het was even wat leesvoer, maar wel een interessant topic. "prettig" om te zien dat meer mensen hetzelfde hebben. Zelf heb ik al geruime tijd last van een geirriteerde tussenribspier (wist niet eens dat we die hadden...) wat inhoud dat je spiertje af en toe samen trekken. Zo'n gevoel in je hartstreek word je niet echt vrolijk van kan ik je vertellen, Ben er ook mee naar de dokter geweest, nu ik weet wat het is is het iets prettiger, maar het voelt niet 'goed', bang om iets ernstig te hebben. Kan je ongerustheid heel goed indenken Henk, maar ontspanning is het allerbelangrijkste.
Suc6 vanmiddag trouwens!
't enige wat ik wil is de mogelijkheid om te bewijzen dat veel geld niet gelukkig maakt....
  donderdag 10 november 2005 @ 15:47:39 #148
124912 Henk-B
Dus, fok jou dan!
pi_32150529
Hallo allen!

Ik kom net van het ziekenhuis en de Neuroog heeft gezegd dat ik me helemaal geen zorgen hoeft te maken!
Hij schoot zelfs in de lach toen ik zei dat ik dacht dat ik ALS had. Het was een hele aardige man, hij deed de standaard testjes en hij zei dat ik echt helemaal gezond was en dat dit iets onschuldigs was. Door teveel stress of moeheid.

Hij doet nog wel een EMG en een bloedonderzoek om het toch nog serieus aan te pakken zei hij, maar hij verwacht dat er niks uit komt.

Hij zei dat ik vandaag maar eens een ander boek moest gaan lezen dan een medische encyclopedie.

Ik ben echt enorm gerustgesteld en er is echt een last van me schouders gevallen!!!!!!!

DANK JULLIE ALLEN!!!

volgende afspraak met de neuro 30 November.
  donderdag 10 november 2005 @ 15:54:48 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32150760
Dat zijn goede berichten!!
The love you take is equal to the love you make.
pi_32151212
Ik heb het ook gehad en ik denk ook altijd meteen dat als ik wat voel eens of andere ziekte heb.... Achteraf ben ik er achtergekomen dat ik het alleen had als ik dacht dat ik een ernstige ziekte had. Dus ook puur stress. Nu heb ik er bijna nooit meer last van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')